סיכום הג'ירו ה-100 – דו קרב בצהרי רומא

הג’ירו ד’איטליה במתכונתו ה- 100 הסתיים בתחילת השבוע. דניס מנצ’וב עושה את מה שציפו ממנו מאמניו ומעריציו ומנצח בגדול את כול 3456.5 קילומטרים. ארמסטרונג מסיים במקום טוב (12) וסמים בינתיים אין. פרשן הבית, אייבי גילת מסכם עם תענוג
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


הג’ירו ד’איטליה במתכונתו ה- 100 הסתיים בתחילת השבוע. דניס מנצ’וב עושה את מה שציפו ממנו מאמניו ומעריציו ומנצח בגדול את כול 3456.5 קילומטרים. ארמסטרונג מסיים במקום טוב (12) וסמים בינתיים אין. פרשן הבית, אייבי גילת מסכם עם תענוג

מאת:אייבי גילת


הנפת הזרועות של דניס מנצ’וב בסיום הנג"ש ברומא סימנה למעשה את הג’ירו ה-100. אפילו הרוכב הרוסי "איש הקרח" לא יכול היה להישאר אדיש אחרי 3 שבועות של קרבות מרים בינו לבין יריביו, במיוחד דנילו די לוקה, שתקפו וחזרו ותקפו אותו שוב ושוב. מנצ’וב, שידוע בדרך כלל בשליטה המרבית שלו ברגשותיו לא יכול היה לשלוט בעצמו ובהתפרצות נדירה הניף את הזרועות באוויר, שאג כאריה ושחרר את כל המתח שאגר.

מותחן ארוך היה לנו בג’ירו השנה, ממש עד לק"מ האחרון של הגרנד טור הזה באורך כולל של 3456.5 ק"מ. דניס מנצ’וב הפך לרוכב האופניים הרוסי השלישי שזכה בג’ירו אחרי ייבגני ברזין שזכה בשנת 1994 ופאבל טונקוב שנתיים אחריו. דניס מנצ’וב בן ה-31 זוכה בניצחון הגדול ביותר בקריירה שלו כרוכב מקצוען מאז החל לפני 9 שנים. "הניצחון בג’ירו הוא הגדול ביותר בקריירה שלי כרוכב בגלל שזהו הג’ירו ה-100, בגלל המדיה ובגלל הרוכבים שהשתתפו בו," הודה מנצ’וב הנרגש.

כאשר המארגנים קבעו כשלב אחרון נג"ש ברומא בשונה ממרוצי ג’ירו אחרים, גם הם לא תארו לעצמם שתתרחש דרמה שכזו. הג’ירו להבדיל מהטור דה פרנס ידוע בהפרשים הזעומים שבין הפייבוריטים, אבל לפוטו פיניש כזה אף אחד לא ציפה.

לאורך כל הג’ירו שני רוכבים ספקו את עיקר האקשן: דניס מנצ’וב מול דנילו די לוקה. שני הפכים. שני סגנונות שונים הן באופי והטמפרמנט והן בסגנון הרכיבה. בשלב האחרון בזינוק ההפרש בין מנצ’וב לדי לוקה היה 20 שניות בסך הכול. די לוקה נותן את כל מה שהיה לו ורוב הזמן דוהר על האופניים בעמידה. די לוקה הגיע לנקודת הביקורת הראשונה עם הזמן המהיר ביותר. אבל אז החל "קטר הדיזל הרוסי" דניס מנצ’וב בקדנס נמוך ובכוח איימים שהפכו לסמלו המסחרי לטחון את המסלול. 1 ק"מ לסיום, שהכול היה גמור וסגור וחתום מנצ’וב מוצא את עצמו מרוח על הכביש כתוצאה מהחלקה על האבנים המשתלבות החלקלקות מגשם. "לא רציתי לנצח כך את הג’ירו," אמר די לוקה בסיום. חילוף של 10 שניות כשהמכונאי של קבוצת ראבובנק נותן למנצ’וב עוד פוש שעובר את הקו ועוד מגדיל את יתרונו על די לוקה.

"נתתי הכול אבל בסופו של דבר הטוב ביותר ניצח. יש לי רק דברי שבח לומר על מנצ’וב," אמר די לוקה והוסיף, "אמשיך בדרכי. יש לפני עוד 3 או 4 שנים טובות. אני רוצה לחזור ולנצח את הג’ירו". די לוקה בסגנונו האגרסיבי שהקנה לו את הכינוי "הרוצח" ניצח ב- 2 קטעים קשים (שלבים 4 ו -10), ויחד עם עזרה מקבוצתו LPR BRAKES החזיק בחולצה הוורודה במשך 7 קטעים וסיים עם חולצת מלך המאיצים.

הג’ירו ה-100 היה אחד הגרנד טורים הצמודים והמרתקים בענף האופניים בשנים האחרונות. למעשה ניתן להגדיר את הג’ירו 2009 כתחרות אלוף האלופים של הגרנד טורים. היו בו מנצחי גרנד טורים רבים: איבן באסו, די לוקה, מנצ’וב, ארמסטרונג, סימוני, קונגו וגרזלי.

נקודות בולטות נוספות בג’ירו 2009
קבוצת קולומביה היי רואד – הציגה מופע קסמים רב השראה והופעה בלתי נשכחת. כבר מהקטע הראשון בנג"ש הקבוצתי בלידו של ונציה בו ניצחה, אותתה הקבוצה ליריבותיה על כך שרוכביה הגיעו מוכנים ובכושר שיא. מארק קוונדיש המאיץ המצטיין ישב היטב על רכבת האקספרס הדוהרת של חבריו לקבוצה שהובילו אותו ל-3 ניצחונות בקטעים – יותר מכול רוכב אחר. אדוואלד בואסון האגן הענק הנורבגי, קונסטנטין סיוצו אלוף ביילורוסיה שנצחו קטעים הם שמות שהעולם יצטרך להתרגל לשמוע – זהו הדור הבא מבית היוצר של קבוצת קולומביה. גם תומס לוקוויסט שהחזיק בחולצה הוורודה ומייקל רוג’רס שסיים בעשירייה הראשונה נותנים לקולומביה שאפו ענק. קבוצת קולומביה זוכה בג’ירו ב-6 ניצחונות יותר מכול קבוצה אחרת.

פרנקו פליזוטי – אהוב ה"טיפוסי" (האוהדים האיטלקים הקנאים), מקבוצת ליקוויגאס שבשלב הקשה לבלוקהאוז ברכיבת סולו נהדרת מבסס את מקומו על הפודיום במקום ה- 3 בדרוג הכללי המצטבר.

לאנס ארמסטרונג – למרות שהתקשה בשלבים הראשונים, עבור הבוס זה היה ג’ירו מאוד מוצלח. לבוא להתחרות ברמה כזו אחרי 3 שנים שלא התחרה, אחרי פציעה שבה שבר את עצם הבריח ועבר ניתוח מורכב זה לא פשוט. ארמסטרונג בן ה-37 מסיים במקום ה-12, 15 דקות אחרי מנצ’וב, אבל הוא מקדים קרוב ל-180 רוכבי עילית שזינקו יחד איתו – הישג מרשים. מיום ליום במהלך הג’ירו ארמסטרונג התחזק, בשבוע האחרון הוא נראה כבר כמו אותו רוכב מפעם – ממזר עקשן, חזק וחסר פשרות.

קרלוס ססטרה – מנצח הטור דה פרנס 2008 מנצח 2 קטעים חשובים מאוד בהופעות בלתי נשכחות בהרים, השלב למונטה פטרנו והשלב שהסתיים על פסגת הר הגעש ווזוב. ססטרה מראה את יכולתו המדהימה לעוף בעליות כשכולם סובלים. "הגעתי לכאן כדי לנצח בדרוג הכללי. אני עוזב את הג’ירו עם טעם מתוק-מר. הדברים לא הסתדרו כפי שרציתי כלפי הדרוג הכללי". ססטרה מסיים במקום ה-4 הכללי ועבור רוכב ברמתו הג’ירו מהווה אימון מצוין לקראת הגנה על תוארו בטור דה פרנס שיתחיל עוד חודש.

סטפנו גרזלי – רוכב שהוא לוחם מלידה. מנצח הג’ירו משנת 2000 הוכיח לאורך כל התחרות איזה לב ענק פועם בחזהו. תענוג היה לראות את הקרבות הענקיים שהוא נתן ליריבים במיוחד בשלבי ההרים. בגיל 35 מוכיח גרזלי שאופי זה בעיקר דבר שנולדים איתו. גרזלי מסיים את הג’ירו במקום השביעי בדרוג הכללי ועם שכר נאה למאמציו בדמותן של 2 חולצות:"מלך ההרים" וגם את הפרס של "הרוכב התחרותי". 

ישנן עוד נקודות מעניינות רבות כמו איבן באסו שמסיים אמנם במקום הרביעי בדרוג הכללי אבל איננו מצדיק עדין את הכינוי "האיום" שהודבק לו. "הקריירה שלי עושה ריסטארט מכאן," אומר באסו שחזר מהשעייה. הרוכב הצעיר הוא קווין סילדרייס הבלגי מקבוצת קוויק סטפ שמצליח גם לטפס היטב והקבוצה המצטיינת קבוצת אסטנה שמצליחה לקטוף את התואר למרות שאף רוכב שלה לא זכה באף קטע והבעיות הפיננסיות שהעיבו עליה בתחילת הג’ירו. 

ונעבור לרשימת המאכזבים: לוי ליפהיימר הגיע לג’ירו כמועמד לפודיום. ליפהיימר שניצח השנה 3 מרוצי קטעים הגיע בכושר שיא. בג’ירו היו לו מספר קטעים חלשים במיוחד בהרים והתוצאה שלו היא המקום השישי. רחוק ממה שקיווה. גם דמיאנו קונגו ה"נסיך האיטלקי" הגיע לג’ירו בכושר מצוין אחרי קלאסיקות האביב. משהו פשוט לא הסתדר לו ולאט אבל בטוח קונגו הופך לרוכב מרוצים חד יומיים וקלאסיקות ולא מרוצי קטעים.  ג’ילברטו סימוני הוותיק קיווה לסיים את הקריירה שלו בפודיום נוסף אבל נתן הופעה מאוד לא משכנעת כולל בקטע ההרים שהיו מרחב המחייה שלו. 

בג’ירו ה-100 לא נתפס אף רוכב עם חומרים אסורים. האם הבדיקות הקפדניות הוכיחו את עצמן? האם השלטונות האיטלקיים מקיימים בדיקות כמו בטור דה פרנס? האם הרוכבים מצאו דרכים חדשות להתגבר על הבדיקות? נקווה שאחרי שהג’ירו יסתיים לא יתברר שמישהו מהרוכבים נטל חומרים אסורים ויקלקל לנו את החגיגה. אוהדי האופניים באשר הם רוצים ספורט נקי נטו. בעוד מספר ימים מתחיל הדופינה ליברה. כל מי שיש לו יומרות לגבי הטור דה פרנס יהיה שם. חודש מהיום מתחיל הטור דה פרנס. אנחנו כבר סופרים את הימים.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
48:13
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
07:41
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
58:48
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
01:37
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
03:02
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter&#039s mind: Brett Hawke in our Podcast
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter's mind: Brett Hawke in our Podcast
52:12
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
12
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ'אלנג' ישראמן 2024
52:22
צ&#039אלנג&#039 ישראמן למען הטריאתלטים שנפלו: צפו בכתבה המלאה מחדשות 12
צ'אלנג' ישראמן למען הטריאתלטים שנפלו: צפו בכתבה המלאה מחדשות 12
09:35
כוכב נולד בצ&#039אלנג&#039 ישראמן: אמיל שחקלדיאן באולפן
כוכב נולד בצ'אלנג' ישראמן: אמיל שחקלדיאן באולפן
54:28
לימור ויצמן, אלמנתו של ליאור ויצמן ז"ל, בראיון על קו הזינוק בצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
לימור ויצמן, אלמנתו של ליאור ויצמן ז"ל, בראיון על קו הזינוק בצ'אלנג' ישראמן 2024
02:07
עם דגל ישראל ענק: מרתון ירושלים 2024 יצא לדרך
עם דגל ישראל ענק: מרתון ירושלים 2024 יצא לדרך
33
The official video CHALLENGE ISRAMAN 2024! צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024 - הסרט!
The official video CHALLENGE ISRAMAN 2024! צ'אלנג' ישראמן 2024 - הסרט!
02:36