סוגי מדרסים שונים

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:יעקב וינברג

"מדרסים" הוא מונח כללי, המתאר אביזר שמוכנס לנעליים. הציפייה ממדרסים היא שהם ישפרו יציבה ויציבות, יתמכו ברקמות רכות שקורסות, יבלמו זעזועים, יחלקו את העומס על כף הרגל בצורה נכונה ועוד הרבה דברים שישפרו את תפקוד הרגליים והגוף בכלל.
הרעיון שמדרסים יכולים לעשות שיפור ניכר, הוא נכון ביסודו. הגוף הוא מערכת. בסיס המערכת בכפות הרגליים. הרבה בעיות וכאבים בגוף, מקורם ביציבה לא נכונה: מבעיות בכפות הרגליים, בקרסוליים, בשוקיים, בברכיים, ועד לכאבי גב.
קיימות רמות שונות של טכנולוגיות וחומרים שונים, להכין את המדרסים. חלק מהשיטות מוגבלות באפשרות לתת פתרון מלא – זה קורה בגלל טכנולוגיה מוגבלת, בגלל חומרים מוגבלים – וגם שילוב של השניים.
רצוי לדעת מהן השיטות הקיימות להכנת מדרסים, כדי לדעת למה לצפות מכל שיטה.
להלן פירוט השיטות להכנת מדרסים:


רצוי לדעת מהן השיטות הקיימות להכנת מדרסים

שיטת המחשב

בשיטה זו דורכים בעמידה על משטח עם חיישנים (סנסורים), ומקבלים תמונה דו-מימדית של דריכה סטטית.

שיטות ההטבעה בקופסת ספוג

בשיטות השמרניות העתקת הרגליים נעשית באמצעות הטבעת הרגליים בתוך קופסת ספוג. הדריכה בקופסה היא תלת-מימדית. הספוג שבקופסת המטבע הינו חומר שמקבל את צורת הרגל אך ורק אם הרגל מוכנסת בלחץ. הספוג דומה לספוג שבו משתמשים לעשיית סידורי פרחים. קיימות מספר גישות לשימוש בקופסת ההטבעה. אפשרות אחת היא לדרוך בעמידה לתוך הקופסה. התוצאה המתקבלת – העתקת הדריכה בעומס מלא. אפשרות שניה היא לדרוך לתוך הקופסה בישיבה. התוצאה המתקבלת היא העתקת הדריכה בעומס חלקי. אפשרות שלישית היא להצמיד את קופסת הספוג אל הרגל כשהרגל באוויר. התוצאה המתקבלת באפשרות זו היא העתקת הצורה החיצונית בלבד של כף הרגל כפי שהיא. השיטות הנ"ל הן סטטיות.
ההטבעה בקופסת הספוג היא קלה ומהירה ביותר. הבעיה בשיטת ההטבעה הראשונה היא שהיא מנציחה את שגיאות הלחץ. שתי השיטות האחרונות מעתיקות מצב קיים – את הצורה החיצונית של כף הרגל. זאת אומרת, בכל שלוש השיטות, עקב צורת ההעתקה הנ"ל, השיפור האפשרי בשיטות אלה הוא מוגבל.


המדרס תומך את כף הרגל

השיטה האמריקנית

הגישה האמריקנית דוגלת במידור – האדם שלוקח את המידות אינו האדם שמייצר את המדרסים. בשיטה האמריקנית, שהיא מתקדמת יותר משיטות הטבעת הרגל בקופסת ספוג, העתקת הרגל נעשית כשהרגליים ללא עומס ובמצב נייטרלי – "Neutral Position" – באמצעות תחבושות גבס. התוצר הסופי הינו מדרס קשיח, שמתייחס לחלק האחורי של כף הרגל בלבד, כשבחלק הקדמי יש ריפוד ישר. זהו מדרס הנמצא מתחת לכף הרגל בלבד, ולא מסביב לה. ההסבר לכך הוא שהפילוסופיה האמריקנית מתייחסת לכל מצב של אי נוחות בכפות הרגליים, כאפשרי לטיפול בדרך של שינוי הדריכה בחלק האחורי של כף הרגל.
בדרך כלל, במדרסים אלה אין ריפוד הולם. הריפוד הוא מימד קריטי כשמדובר בסוכרת, במחלות מפרקים ובפעילות ספורטיבית.

מדרסים אפקטיביים – S.F.E

בשיטה זו, שנחשבת למתקדמת בעולם כיום, משתמשים בתחבושות גבס והרגל מוחזקת ללא עומס לצורך המדידה. אולם, לא מתבצעת העתקת הרגל כפי שהיא. בשיטה זו מעוצב הגבס על הרגל למצב האידיאלי-אופטימלי הנכון לרגל.
התוצאה המתקבלת היא שבכל דריכה ודריכה – בזמן עמידה, הליכה, ריצה וגם נחיתה מניתור – הרגליים תמיד תדרוכנה בצורה האופטימלית.
המדרס תומך את כף הרגל לכל אורכה, והינו בעל שוליים גבוהים. הוא חובק את הרגל. הדבר מגדיל את שטח המגע של הרגל עם המדרס, ועל ידי כך מקטין את הלחץ בכל נקודה ונקודה. כיוון שהדריכה הופכת להיות הדריכה הנכונה, הרגל אינה קורסת לצדדים. כך המדרסים מאריכים את משך חיי הנעליים, ומקטינים משמעותית את הבלאי שלהן.
המדרסים מעמידים את כף הרגל, הקרסול והברך במנח האופטימלי האפשרי ומביאים למצב של אי נעילת המפרקים. מצב של נעילת המפרקים אינו רצוי, כיוון שהוא גורם לפגיעה מוגברת בסחוסים.


מדרסים נכונים ימנעו פציעות רבות

למדרסים אפקטיביים (E.F.S) כמה תכונות:
" סיוע בשיפור מחזור הדם – המדרסים תומכים את כף הרגל ולא לוחצים עליה, ומאפשרים לדם לעבור בחופשיות בכלי הדם בחלק הקדמי של כף הרגל.
במקרים של סוכרת או מחלות מפרקים, מחזור דם משופר שומר על כף הרגל מפני היווצרות פצעים. כשיש פצעים, מחזור דם משופר מזרז ומסייע להחלמה.
" מניעת היווצרות שלפוחיות ויבלות בכפות הרגליים.
" אצל בני גיל הזהב נפוץ מצב בו כף הרגל היא גרמית – כמעט ללא שומן. לרוב מלווה בדפורמציות. מדרסים אפקטיביים נותנים פתרון אופטימאלי למצבים אלה.
" ייצוב כף הרגל, ויחד עם זה בלימת זעזועים טובה מאד.
" המדרסים מפחיתים הופעת נקעים ומקצרים משמעותית את תקופת ההחלמה, עד החזרה לתפקוד מלא .
" במצב של סוכרת או מחלות מפרקים, מדרסים אפקטיביים רכים עוזרים במניעת היווצרות פצעים וכיבים בכפות הרגליים. במקרה של פצע או כיב קיים, המדרס בנוי כך שיימנע מהפצע לחץ כלשהו, וכך יתאפשרו תנאים המזרזים החלמה. לא טוב לעשות חור במדרס, שכן לחור שוליים חדים שעלולים לפצוע את המשתמש. בנוסף, דריכה דרך החור עלולה להגיע עד בסיס הנעל, דבר שעלול ליצור גירוי.
מספר רב מאד של קטיעות יכול להימנע באמצעות שימוש רציף במדרסים.

" החומרים – החומרים בהם משתמשים בייצור המדרסים האפקטיביים הינם חומרים שתומכים, בולמים זעזועים וגם מרפדים לפי הצורך. גם בחומרים בולמי זעזועים ומרפדים קיימות איכויות שונות, אשר קובעות את אורך החיים ואת אורך התקופה שבה מדרס אפקטיבי יבצע את מטלותיו – ייצוב הרגל, תמיכה ובלימת זעזועים.
" ידע – מימד הידע של האורתופד הוא שיקבע האם המדרסים יהיו אפקטיביים באמת.

מדרסים אפקטיביים (E.F.S) חיוניים מאד במקרים של סוכרת, מחלות מפרקים, ספורטאים, חיילים ואנשי גיל הזהב. ככל שהמאמצים רבים יותר אצל החיילים והספורטאים, וככל שהמצב מסובך יותר אצל החולים והמבוגרים – היכולות של המדרסים האפקטיביים באות לידי ביטוי הרבה יותר.

*
* הכותב הינו מומחה למדרסים ומנהל מקצועי
"וינברג אורתופדיה" – יצרני מדרסים אפקטיביים. טלפון: 03-5283068



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג