נילי אברמסקי: "כך ניצלו חיי אדם במהלך מרתון ארץ ים המלח"

הרבה מזל והתארגנות נכונה גרמה לכך שקריסתו של רץ במהלך המרוץ הסתיימה בסוף טוב. המאמנת נילי אברמסקי עם הסיפור כפי שחוותה אותו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בערוץ הנשיונל ג'יאוגרפיק יש סרטי אסונות שמראים לנו איך אסונות מתרחשים. והטענה היא שאסון לא נגרם בגלל אירוע אחד אלא בגלל רצף אירועים שקרו אחד אחרי השני ואם רק אחד לא היה מתרחש אולי האסון היה נמנע. 72 שעות אחרי מה שההייתי עדה לו ביום שישי אני יודעת בוודאות שגם במקרה שנגמר בטוב לפעמים רצף עצום של דברים צריך להתרחש כדי שהאירוע יסתיים בסוף טוב.

מרוץ ארץ ים המלח | צילום: רונן טופלברג

תקראו לזה קארמה! תקראו לזה רצף ניסים! תקראו לזה רצף מזל מוצלח! תקראו לזה מה שתרצו – מה שהתרחש ביום שישי בפרק זמן קצר ביותר הוא מופלא, לא מובן מאליו, ואם משהו בכל הרצף ואף הקטן ביותר לא היה מתרחש הסיפור הזה לא היה נגמר בטוב.

פחות מחמש דקות לפני הזינוק לחצי מרתון ים המלח ואני יודעת שלא אספיק להגיע לקו הזינוק. התכנון שלי היה להגיע לנקודת החמש ולראות את כולכם עוברים ולחכות לרצי/ות ה10 מגיעים. סך הכל 22 רצים. יום עמוס ומלהיב. תחרות חדשה/ישנה בקונספט מלהיב מבחינת המסלול.

משנה תכנית פעולה ומחליטה לרוץ עם רצי ה-10 ק"מ עד לנקודת הסיבוב ושם לחכות לרצי החצי. הרצה הפרטית שלי רצה 10 ק"מ בפעם הראשונה. אני מלווה אותה מנקודת ה-5 ק"מ מאחור ומתכננת להסתובב חזרה בנקודת ה-7 ק"מ. עוברים את נקודת ה-6 והקצב טוב יודעת שאם היא תשמור על הקצב היא תעשה שיא אישי. מתקרבים ל-6.5 ק"מ ואני רואה ממרחק של 100-200 מ׳ 5-7 בני נוער מקיפים רץ שלא מרגיש טוב. מתקרבת אליהם מושיטה להם את בקבוק המים שלי ומתכננת להמשיך.

צילום: רונן טופלברג

מסתכלת על הבחור ורואה שמשהו מאוד מאוד לא טוב קורה לנגד עיניי. מסתכלת על הילדה שמתרחקת ויודעת שאני צריכה להישאר. הבחור מכווץ כולו. פרכוס? מכת חום? מה קרה? הבחורים משכיבים אותו על הקרקע. אחד מהם מתקשר להזמין עזרה. הבחור ללא הכרה. מנסים להעיר אותו. מנסים לצנן אותו. הבחור מוקף באנשים שרוצים לעזור אבל אין להם שום ניסיון במקרים שכאלה. חוסר אונים נוראי כולנו אובדי עצות. מחכים לעזרה מקצועית. נחיל רצי ה10 ממשיך לעבור אותנו. אחת הרצות נעצרת, היא אחות מוסמכת ובעין מקצועית היא מבינה מה היא רואה ומתחילה לנגד עינינו הנדהמות בהחייאה. כעבור כדקה היא מורה לאחד הנערים להמשיך תחת השגחה שלה והוראות לביצוע נכון.

המאמן דניאל קרן מגיע על אופניים. מצלצל למספר החירום שנמצא על מספר החזה (הנה הסיבה באמת לקרוא את הוראות הבטיחות ולדעת לאיפה הכי טוב להתקשר במקרה של בעיה). כעבור מספר שניות הוא מחליף את הבחור בהחייאה. הדקות חולפות בשקט כאוטי מפחיד והנה האמבולנס מגיע. פרמדיקים יורדים עם מכשיר הדפיברילטור ומניחים על החזה להמשך הטיפול.

צילום: רונן טופלברג

מרגע ההתמוטטות ועד תחילת ההחייאה עברו פחות מ-5 דקות, מרגע ההתמוטטות ועד הרגע שבו מכשיר הדפיברילטור הונח על החזה של הבחור עברו כ-8 דקות. כ-2 דקות לאחר מכן מגיע הנט״נ עם רופא טראומה עתיר ניסיון נלחמים על החיים של הבחור. הרופא לא מוותר, הבחור לא מוותר. מסוק מוזנק ומגיע כעבור 20 דקות – מחליט לנחות מתחת לקווי המתח על כביש 90. הבחור מפונה וגם במהלך הטיסה הקצרה התדרדרות והמאבק הדרמתי נמשך. הם נוחתים בהדסה עין כרם. המשך הטיפול על ידי צינטור מוצלח לפתיחת העורק. 72 שעות אחרי הבחור מחייך מדבר עומד מצטלם איתנו- חי!

מדובר באבא לשלושה בנים. אבא לזוג תאומים שעוד חצי שנה יזכו לחגוג איתו את בר המצווה שלהם. אם משהו מרצף האירועים המסחרר שקרו בדיוק בזמן הנכון לא היה קורה הסיפור הזה לא היה מסתיים בסוף שמח. אם הבחורה לא היתה מגיעה בפחות מחמש דקות מרגע תחילת ההתמוטטות. אם האמבולנס לא היה מגיע. דפיברילטור – מכשיר מציל חיים. אם הנט"נ, אם רופא הטראומה לא היה שם, אם הרופא האחראי בחמ"ל לא היה מחליט על הזנקת המסוק. התדרדרות נוספת במסוק וטיפול מוצלח. הגעה להדסה והמשך טיפול אבחון וטיפול בבעיה על ידי הצוות הרפואי המקצועי ביותר.

אז מה לקחת מהמקרה? היו זהירים. תרוצו אבל אל תתנו למרוצים לנהל אתכם, החיים יפים. Life is good.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • מנשה הס הגיב:

    גם אני ראיתי את הפינוי ומאוחר יותר את המסוק מגיע באמת כל הכבוד לצוותים. ואציין לתשומת לב המארגנים כי חסרה נקודת מים קריטית לטעמי בדרך חזור בין הקלומטרים 13 – 19 והרבה (אני ועוד שניים לפחות) הרגישו שם סחרחורת מה גם שזה סוף המירוץ והתחמם. למעשה היתה שם תחנה בהלוך על הכביש אך לא העבירו אותה לשביל הטיילת בחזור.

  • דניאל שרוני הגיב:

    המזל של הבחור,שדניאל קרן היה שם!!! זה מי שאני הייתי בוחר לראות אם חס וחלילה הייתה קוראת לי כזאת קטסטרופה

  • נריה סניור הגיב:

    הייתי שמח לחדד כמה דברים שנכתבו כאן כי אני והקבוצת בני נוער אלה שהגשנו לו טיפול ראשוני. מיד התקשרנו למספר שהיה על מספר החזה אבל אם לומר את האמת זה היה די מחדל כי בקמ ה5 היה רכב גולף של מדא ולקח להם טיפה יותר זמן מהממוצע.
    יש לי ניסיון עם חולה c.p וכשהשכבנו את הבחור (שחר היה שמו) על הגב זיהיתי שהוא חולה c.p
    על פי המוטוריקה בידיו.
    מה שכן לא ידעתי האמת היא האם להתחיל החייאה
    כשאדם מקבל התקף פירכוס אסור לגעת בו !
    ניסיתי תמיד לקרוא בשמו להרטיב אותו כי כמו שאמרת לא ידענו אם זה מכת חום,התייבשות, פירכוס … שמתי לב שהדופק היה חלש ברמות וכל פעם שהרטבתי לו את הגרון הוא לקח שלוק של אוויר ואז שוב הראש שלו נטה הצידה …באמת היה לו מזל שהרופאה עברה שם והתחלנו בהחייאה

    שמחים לשמוע שהוא חזר לעצמו ברוך ה'

  • רץ הגיב:

    המון מזל היה כאן. פשוט יד הגורל הצילה.

  • אייל הגיב:

    מה לקחת מהמקרה? לעשות קורס החייאה. כדי לממש את "5 דקות הזהב" מוקדם ככל האפשר ולהתחיל בהחייאה, למנוע נזק מוחי בגלל חוסר חמצן עד הגעת הפרמדיקים מומחי ההחייאה. אילה ימשיכו עם אמצעים מתקדמים שלא שוים הרבה אם כבר נגרם נזק מוחי

  • דוד הגיב:

    מישהו יודע מה הייתה סיבת ההתמוטטות?

    1. נריה הגיב:

      משהו לבבי

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג