מתי משמינים יותר? כשמתחתנים או כשמתגרשים?

לשינויי הסטטוס בחיים יכולות להיות השלכות גדולות מאוד על המשקל ובעיקר על אחוזי השומן. זה קורה מכמה סיבות מעניינות, שלא על כולן תמיד חושבים. ד"ר איתי זיו עם ההסבר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מסתבר ששינוי סטטוס זוגי משפיע על משתנים לא מעטים לרבות האנתרופומטריים (משקל, אחוז שומן, היקפים ועוד). זאת מסיבות רבות למדי כמו: שינוי מקום מגורים, שינוי הרגלים, מתח נפשי, שינויים בגיל, מצב בריאותי ועוד. במקרים רבים השינוי הוא כלל לא במשקל הגוף אלא באחוז השומן שעולה בעקביות. בעוד שקל לבדוק את את משקל הגוף, הרי שאת אחוז השומן לא כזה פשוט למדוד ויש צורך להיעזר במכשירים משוכללים (שנמצאים בחלקם במועדוני כושר) או באמצעות מכשור שנמצא אצל אנשי מקצוע כגון דיאטנים, מאמנים וכדומה. בשל כך, במהלך העלייה בגיל עשוייה להופיע עליה ניכרת במיוחד של אחוז השומן ולכך השלכות שליליות מבחינות בריאותיות, אסתטיות, סוציולוגיות ועוד.

זה לא רק המתחים | צילום: thinkstock

עוד כתבות בנושא 
ספורטאים חובבים והשמנה, היתכן? 
9 מקרים בהם ירידה במשקל ואחוז שומן אצל נשים זה לא תמיד חיובי 
מה עושים כשהמשקל תקין והאסתטיקה הגופנית גרועה? 

חשוב לדעת שגם רמת ההורמונים משתנה במעגלי החיים, לרבות כשישנם שינויים בתחום האישי. למשל, רמת הטסטוסטרון (הורמון גברי) והקורטיזול שעוברים שינויים ברמתם בדם במהלך החיים ותלויים במצבים שונים כגון: סטרס, אורח החיים של האדם, מצב בריאות, גיל ועוד. בהתייחס לשינוי הסטטוס הזוגי, נציין את אחד המחקרים שנערך במכון קופר בדאלאס, טקסס ( ארצות הברית) בו נמצא כי המעבר מסטטוס רווק לנשוי כלל הפחתה של הפעילות הגופנית אצל נשים וגברים כאחד, בעוד שגירושין הביאו לעליה בכושר הגופני של גברים. החוקרים הסיקו שהמעבר מסטטוס רווק לנשוי או מגרוש לנשוי מביא לירידה במידת הפעילות הגופנית, בעוד שגירושין גורמים לעליה ברמת הכושר הגופני אצל שני המינים.

סרט מדידה

השינויים הם לא בהכרח במשקל עצמו | צילום: PublicDomainPictures

על פי המחקרים הללו, שינויים במצב האישי משפיעים באופן ישיר על מדדים בריאותיים שונים. שינוי חיובי בהרכב הגוף: עליה במסת השריר, ירידה באחוזי השומן, שיפור הכושר הכללי-האירובי והאנאירובי, משפיעים באופן ישיר על המצב הבריאותי לדוגמה: הפחתת לחץ הדם במנוחה, איזון רמת הסוכר, שיפור ברמת הכולסטרול, העלאת צפיפות העצם (או האטה באיבוד המינרלים שבה), שיפור יכולת אירובית ועוד. לראייה קיים קשר ישיר בין גוף לנפש.

במחקר שנערך באוניברסיטת בריגהאם יאנג (Brigham Young University) שבארצות הברית נבדק הנושא של נישואין, מגדר והשמנה בשלבי החיים המאוחרים. על פי המחקר, הספרות טוענת כי נישואין מקדמים בריאות ועלייה בתוחלת החיים. האם ההטבות הבריאותיות הנגזרות מנישואין כוללות משקל גוף תקין? מסתבר שלא. .

נישואין בקרב גברים ונשים כאחד בגילאי 51-70 קשורים לעלייה במשקל, ויציאה מנישואין –  קשורה לאבדן משקל.

  • ישנם גורמי סיכון שונים (למשל מחויבות חברתית בקשר לארוחות) המעלים את מסת הגוף לזוגות נשואים. על פי המחקר קיים מודל ה"משבר". הטוען כי שינוי הסטטוס בזוגיות (רווק, נשוי, גרוש), ולא הסטטוס עצמו – הוא המשפיע על שינויים במסת הגוף. דגם זה מסביר את השפעותיהן קצרות הטווח של גירושים, אך ממש מסביר את העלייה העקבית במסת הגוף הקשורה לנישואים, או את הירידה העקבית במשקל בעקבות התאלמנות, למשל.

המודל המצוין לעיל לא יכול להסביר הבדלים אלה בסטטוס נישואין באוכלוסיה שכבר לא חווה שינויים בסטטוס (כלומר שכבר אין גירושים/נישואים/ התאלמנות) ולא עונה על ההבדלים הבולטים בין המינים (בגיל העמידה המאוחר – הקבוצה הכבדה ביותר היו נשים לא נשואות, והקבוצה הקלה ביותר היו גברים לא נשואים).

טענה נוספת היא שהלחצים של שוק הנישואין – הכרויות, בשילוב עם העדפות מיניות בהתייחס ל-BMI של בן/בת הזוג, יכולים להיות אחראים לתבניות של הגדרות מיניות שהתגלו במידע.




 ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק מזה שנים בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. מנהל קורסי הכשרה מקצועיים למדריכים ואנשי מקצוע בתחום האימון במכללה האקדמית בוינגייט



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג