מתי באמת צריך מדרסים?

האם המדרסים נועדו כדי להקל על כאבים או גם כדי לשפר ביצועים? והאם הם יכולים לשרת כל רץ? פנינו לאורטופד ספורט כדי לנסות ולהבין את זה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
רצים במרוץ כביש
רצים במרוץ כביש

בעבר הלא רחוק, אנשים פשוט היו נועלים נעלי ריצה ויוצאים לרוץ. בעבר היותר רחוק גם היו עושים זאת ללא נעליים. היום הכל מסובך יותר: יש נעלי ריצה  רגילות, אבל יש גם נעליים מתקנות. ויש כאלה שאומרים להם שתיקון לא מסספיק להם והם צריכים מדרסים.  יש גם כאלה שמחפשים איך לשפר את הביצועים שלהם ומהסיבה הזאת לא מסתפקים בנעליים פשוטות, ויש גם כאלה שמעדיפים לרכב על אופניים ולא לרוץ, וגם שם מגלים שהם יכולים להשתמש במדרסים. יש המון אפשרויות והכל כל כך מבלבל, אז ניסינו לבדוק מתי באמת מי שעוסק בספורט זקוק למדרסים, ולמה זה טוב בעצם?

נעלי ריצה

רבים זקוקים למדרסים, אבל האם כולם? | צילום: Josiah Mackenzi

מדרסים לספורטאים נועדו כדי ליצור את ההתאמה המושלמת בין כף הרגל לבין הנעל. כולנו מכירים את זה, הרי לכל אחד כפות רגליים שונות. כשמחפשים נעליים ליום יום תמיד אפשר להתפשר על נעליים שלא מתאימות לנו כמו כפפה, אבל ככל שאנחנו רצים יותר, או מבצעים פעילות גופנית אחרת, אנחנו רוצים את הנוחות המרבית. לפעמים מוצאים אותה אחרי שמודדים עשרות זוגות נעליים, יש מקרים שבהם מספרים לנו שמבנה הרגל קצת בעייתי ואנחנו זקוקים לנעליים מתקנות שהן לאו דווקא נוחות, וכל מי שעוסק בהתאמת מדרסים יספר לכם שהתאמה אישית היא הפתרון המושלם עבור כל אחד.

אנשי המדרסים יספרו לכם שהסיבות העיקריות לשימוש במדרסים הן הפחתת כאבים ומניעת פציעות. אנשים רבים שעוסקים בפעילות גופנית סובלים מכאבים בגלל תנועות לא נכונות של הרגליים, והמדרסים אמורים לתקן את התנועות האלו. את בדיקות ההתאמה מבצעים בדרך כלל על משטח גבס. ד"ר נועם רשף, אורטופד ספורט שמתמחה בפגיעות ספורט וארטרוסקופיות מסביר: "צריך מדרסים כשיש בעיה ברורה וידועה במבנה כף הרגל או שקיימת איזושהי בעיה בשרשרת התנועה. כשיש בעיה במבנה כף הרגל אפשר להשתמש באלמנט חיצוני שישפר את שרשרת התנועה".

השאלה היא מה הכוונה לבעיה במבנה כף הרגל? דוגמה קלאסית היא רצים שסובלים משברי מאמץ או כאבים באזור השוקיים בגלל שתנועת הריצה שלהם בעייתית. במקרה כזה מדרסים שיתקנו את שרשרת התנועה יכולים לעזור מאוד. אבל מצד שני מקרים כמו פרונציה או כף רגל שטוחה לא תמיד מחייבים מדרסים כפי שמסביר ד"ר רשף: "יכולה להיות כף רגל שטוחה כי זה המבנה של כף הרגל אבל הציר תקין ואין מגבלה או קריסה ועומס מוגבר על החלק הפנימי של הקרסול. יכולה להיות כף רגל שטוחה קשיחה יותר ואז העומס עובר בצורה קשה יותר לתוך הברך ומדרס יכול לפזר את יכולת הלחצים בכף הרגל בצורה טובה יותר. צריך להבין שהמדרס לא מתקן בעיה מכנית, אלא יכול לתמוך טוב יותר ולשפר את המנח תוך כדי הריצה".

ספורטאים שסובלים מכאבים לא ברורים ברגליים בהחלט יכולים לבצע בדיקת התאמה ולשקול שימוש במדרסים. מצד שני, בחלק מהמקרים משווקים כיום את המדרסים כמוצר שהוא לא רק מקל על כאבים אלא משפר ביצועים ומונע פציעות. הרעיון הוא שהתאמה מושלמת בין כף הרגל לנעל תביא אותנו לביצועים הטובים ביותר, ותפחית את העומסים בעיקר לרצים. "מדרסים זה דבר נחמד שיכול לעשות חיים נוחים, אבל הוא לא מחייב", מסביר ד"ר רשף שהוא בעצמו רץ למרחקים ארוכים: "יש כאלה שאומרים שכל מי שרץ מרתון זקוק למדרסים, אבל אני פחות מאמין בזה. יש אמנם הרבה עומס, אבל לא מעלים עצימויות בצורה סבירה. גם עשו פעם בדיקות MRI ברכיים לרצים עם מדרסים ובלי לפני ואחרי מרתון ולא גילו שום הבדלים. הסיכוי שלרצים מאומנים יהיה נזק פתאומי לסחוס הוא מאוד קטן וזה נכון לכל פעילות גופנית". כשד"ר רשף נשאל לגבי דוגמאות קיצוניות כמו אולטרה מרתון הוא מסביר: "כמובן שאם בן אדם לוקח את עצמו למצב קיצון הוא חושף את הגוף שלו לנזקים גדולים יותר ובריצת אולטרה מרתון כל אמצעי הגנה יכול לעזור, אז כמובן שיש מקום לשימוש במדרסים. מקרה נוסף שבו כדאי  לשקול שימוש במדרסים הוא רצים כבדי משקל, שמפעילים עומס גדול על שרשרת התנועה. אם אין להם ניסיון בפעילות גופנית, המדרסים הם בהחלט אופציה טובה בשבילם". 

למה זה כואב לפעמים? למה לא נעליים מתקנות? 
יש היום הרבה רצים מבולבלים. לפעמים אומרים להם שהם צריכים להחליף נעליים, ולפעמים אומרים להם שצריך מדרסים. ההבדלים במחירים בין זוג נעליים חדש למדרסים בהתאמה אישית הם תהומיים, הרי מדובר בכמה מאות שקלים לעומת כמה אלפים. ולא רק זה, הרבה אנשים שהתאימו מדרסים מדווחים לעתים על כאבים וחוסר נוחות.

רגליים של רצים

קהל היעד: רצים שסובלים מכאבים, כבדי משקל, ורצים שמעמיסים יותר מדי | צילום: Ed Yourdo

"תהליך ההתאמה של המדרסים הוא ארוך", מסביר ד"ר רשף: "אחרי שמדרס מוכן צריך ללכת ולרוץ אתו שבוע-שבועיים, ולחזור ולדווח איפה לוחץ. בחלק מהמקרים אנשים מדווחים שהכאב נעלם להם, אבל עבר למקום אחר כך שזה תהליך ארוך שלוקח זמן וצריך לקחת את זה בחשבון. צריך להבין שמדרס זה לא קסם, ושאין קסמים ברפואה. לפעמים קשה לשכנע מטופלים עם רמת התלהבות ששינוי תכנית אימונים יכול להיות הרבה יותר חשוב מהמדרסים. אז יש כאלה שאומרים שמדרסים מונעים פציעות ואני מבין את הרציונל אבל צריך שתהיה איזושהי אינדיקציה כמו כפות רגליים שטוחות, מתאמנים כבדי משקל או רצי אולטרה מרתון".

אבל על דבר אחד קשה להתווכח, המדרסים הם בסופו של דבר כלי עזר יעיל וגם אם הם לא הכי נוחים בהתחלה, הרי שבסיומו של תהליך ההתאמה הם אמורים להפוך לחלק מאוד חשוב בחייו של הספורטאי שיותר או פחות זקוק להם. "אומרים שזה עושה טוב, אבל אם זו האמירה אז השאלה מהי היכולת הכלכלית", מסכם ד"ר רשף: "כיום, כל נעל ריצה במחיר של מעל ל-75 דולר היא מספיק חזקה ובאיכות מספיק טובה לרץ הממוצע ולדעתי זה מספיק בהחלט".



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג