משחקים וכבוד, לארוז ולקשור בסרט – צבא וספורט

אליפות אירופה בטריאתלון תתקיים יום לאחר יום הזיכרון לשואה ולגבורה ושבוע לפני יום הזיכרון לחללי צה"ל ויום העצמאות. הילה מימון קשרה בין אלו וספורטאים כנציגי מדינה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אליפות אירופה בטריאתלון תתקיים יום לאחר יום הזיכרון לשואה ולגבורה ושבוע לפני יום הזיכרון לחללי צה"ל ויום העצמאות. הילה מימון קשרה בין אלו וספורטאים כנציגי מדינה

מאת:הילה מימון


In the midst of the battle, the two figures meet. Stained with mud and
blood, they cast off their broken swords and collide in a last, desperate effort
at survival. Their armored limbs clash violently and snake around each other
to get a tight grip… The fallen warrior’s eyes quiver shut as his foe rushes on . . . .
The crowd is a dazzling nova of flashbulbs. With their once-clean white
uniforms hanging limply about their sweaty bodies, the contestants show
clear signs of tiring. The clock ticks past 10 minutes, but it is no time to be
faint of heart, for both had scored half points and the championship is on the
line . (Making Way: War, Philosophy and Sport in Japanese Judo, Kevin Gray Carr
Amherst College)

תרגום חופשי:

"באמצעו של המאבק, שתי דמויות נפגשות, מוכתמות בעפר ודם. משליחות הן
חרבותיהן השבורות ומתנגשות במאמץ אחרון ונואש. גפיים בשריון מגן חובטות
ומתפתלות סביב, מנסות לאחוז חוזקה את היריב… זה שנפל עיניו נעצמות על
חייו, בעוד השני ממשיך אל הקרב…
הקהל מלא מצמוצי אורות הפלש,
וחליפותיהם הלבנות, תלויות רפויות על גופם המיוזע, מדגישות איתותי עייפות.
השעון מראה 10 דקות לקרב, אך אין זה זמנו של חלש הלבב, בהכרעת השוויון
האלוף יוכרז… (עשיית הדרך: פילוסופיה וספורט בג'ודו היפני, קווין גריי
קאר, אמהרסט קולג')


בתגובה לידיעה שהתפרסמה באתר איגוד הטריאתלון העולמי, לקראת אליפות אירופה שתיערך בסופשבוע זה באילת, שאל אוסטרלי תם: "איך בדיוק ישראל היא חלק מאירופה?"

אזנח לרגע את מקורו הגיאוגרפי, של דימוי המלחמה והספורט ואפנה לקשור כמה קצוות שיש בהם נימה אישית, היסטורית, חברתית ומקצועית. הכל על קצה המזלג, רגע לפני אחד מאירועי השיא של הטריאתלון הישראלי וגם התרסה קיומית קטנה ערב יום השואה והגבורה.

סיפור גיוסה של פאני בייסרון, בסמיכות מרגיזה לדעת כל ספורטאי ומאמן שמכיר את המתחים והדרישות של הימים המובילים לתחרות חשובה, לוו כבכל פרסום ידיעה בסוגיית צבא וספורט בדעות מלעיזות לצד מתריסות, מי כלפי הספורטאי/ת-חיל/ת ומי כלפי צה"ל.

עם צאת יום השואה תתקיים אליפות אירופה בטריאתלון במדינת ישראל. שבוע לפני חגיגות עצמאות, שהוכרזה בחתימתם של 34 גברים ו2 נשים יוצאי אירופה (לשואל האוסטרלי מה הקשר בין ישראל לאירופה).בנוסף לנציג אחד מתימן על מגילת העצמאות.

אז מה ליום השואה, יום העצמאות, אליפות אירופה בטריאתלון וספורטאים-חיילים?
אירועי השנים, אותם מציינים ביום השואה, אשר הולידו מכורח את הכרזת העצמאות, נתנו דרור לעידן של מאבקים קיומיים, שהסתמנו בעשורים הראשונים במאבקים פיזיים של גבולות, בעידן שבין מלחמות, אלו של פגיונות, לאלו של מצלמות.

כאשר לא הורשו ספורטאים יהודים לייצג את גרמניה, במשחקים האולימפים בברלין 1936, התנגדות הוועד האולימפי העולמי הייתה דלה וכך גם מחאת מדינות אירופה ואחרות. אז למה שדווקא מדינת ישראל היא שתשים רגליים בירוקרטיות להכשיל את ספורטאיה לייצגה, על במה משותפת עם אלו שהיסטורית עצמו עין נוחה מלהתבונן במאמצי ההכחדה?

בעידן שבו המלחמות או המהפכות הן על גבולות ווירטואליים של תודעה ודעת קהל תומכים נוח להשפעה, כל ספורטאי-חייל הוא כוח עצום לטובת קיומה של ישראל בתודעה תומכת. ולא זוהי לא המצאה של הרגע, זוהי הכרה שקיימת בצבאות אחרים, "צבאות שלום" תאמרו כמו גרמניה, צרפת, שוויץ, ארה"ב. צבאות שלא יודעים מלחמת קיום של גבולות. אבל העובדה היא שגם הם מכירים רשמית בכוח ההסברתי של ייצוג המדינה על ידי חיילים/ספורטאים, במשחקים רשמיים בין צבאות או כחלק מנבחרות לאומיות.


ספורטאי עילית וחיילים (גם בתמונת השער) – (צילום: triathlon.org )

וכדי לקשור סופית את הסרט לאילת, נבחרות גרמניה וצרפת (בקריצה אירונית לעבר) הן אלו אשר מציגות תוכניות תעסוקה וטיפוח מקצועי, "יחידות עילית", המציגות שורה של ספורטאים בענפים שונים מהשורה הראשונה בעולם. חברי נבחרת הטריאתלון של צרפת, רובם ככולם שייכים לצבא צרפת, מתוקצבים על ידו ומקבלים תוכנית הכשרה מקצועית נוספת לימים שלאחר תום שירותם הספורטיבי. כנבחרת בעלת שם בטריאתלון העולמי, נשזר גם שמו של צבא צרפת בכתר הרושם החיובי.





19.4.2012


הילה מימוןהילה מימון
סטודנטית לפסיכולוגיה ביולגיה ותזונה מאמנת טריאתלון וטריאתלטית




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג