מרתון פאריס: מדוע הישראלים נוהרים למרתון של עיר האורות?

אולי ברלין יותר מהיר, ניו יורק יכול להיות יותר מלהיב, אבל נראה שאין מרתון ש"תפור" יותר על הרצים הישראלים מאשר פאריס. בדקנו מה הופך אותו לכזה. בון וויאז’
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אולי ברלין יותר מהיר, ניו יורק יכול להיות יותר מלהיב, אבל נראה שאין מרתון ש"תפור" יותר על הרצים הישראלים מאשר פאריס. בדקנו מה הופך אותו לכזה. בון וויאז'

מאת:דני בורשבסקי


להיות "תייר מרתון" זה דבר נפלא. תיירי המרתון מתאימים את הנסיעות שלהם לחו"ל לפי תחרויות, ובמקרים מסוימים מוצאים את עצמם במקומות שלא היו מגיעים אליהם כתיירים רגילים. כך הם צוברים חוויות מסוג אחר ועוד כמה סיפורים פחות שגרתיים לספר לנכדים. מצד שני, יש לא מעט מקרים שבהם יעד המרתון משתלב עם היעד המושלם לחופשה. אחד המקרים האלה הוא מרתון פאריס, שיתקיים ביום ראשון הקרוב.




ביום ראשון יקחו חלק קרוב ל-50 אלף רצים שיעמדו על קו הזינוק בשאנז אליזה


הקשר הצרפתי

ענת הראל, מאמנת כושר וריצה ומגישת טלוויזיה, תהיה בין הישראלים שישתתפו
השנה בפאריס
ועבורה זה יהיה המרתון השני אחרי שרצה לפני שנתיים בברצלונה
בזמן של 3:56 שעות. "אנחנו ארבע בנות שהתאמנו יחד ורצינו מרתון באביב כדי
לא להתאמן בקיץ. פאריס היא עיר האורות הקסומה, וזה מה שהביא אותנו לשם",
היא מסבירה. "באופן אישי אני עדיין לא רצה מרתונים בארץ כי אני לא רוצה
לרוץ מרחק כזה בשבילים שבהם אני מעבירה את רוב האימונים שלי. בגלל שרצתי
בברצלונה ונחשפתי שם לעידוד מדהים, אני מוכנה למה שצפוי לקרות בפאריס. מה
שבטוח זה שזה מאוד שונה ממה שקורה כאן בארץ. פה אנשים יותר מתעצבנים
מהמרתון. אין לי מושג למה זה קורה, עוד לא הצלחתי לפענח את זה, אבל אני
מאמינה שזה ישתנה".


ענת הראל מתכוננת לפאריס. את מרתון ברצלונה
עשתה ב-3:56 ש'
צילום: אורי טאוב רונית כהן


מסתבר שלא סתם המרתון הזה מושך אליו מאות רצים ישראלים מדי שנה ועשרות אלפי רצים מרחבי העולם, שביום ראשון יהיו חלק ממספר שיא של קרוב ל-50 אלף רצים שיעמדו על קו הזינוק בשאנז אליזה. עם כל הכבוד ליופייה של עיר האורות, המרתון הזה צריך להיות מאוד מיוחד כדי למשוך אליו כמות כזאת של אנשים. לצורך העניין, איתרנו מספר רצים שיטוסו השבוע לפאריס כדי להשתתף במרתון כמו גם רץ בכיר אחר שמכיר מצוין את המרוץ הזה. ניסינו להבין דרכם מה הופך את מרתון פאריס לכל כך מבוקש, אולי אפילו למרוץ שבעתיד הלא רחוק אפשר יהיה להירשם אליו רק אחרי זכייה בהגרלה.


תמיד יהיה לנו את פאריס


לאריאל רוזנפלד, מאמן ריצה ורץ מרתון ואולטרה בכיר, יש פינה חמה בלב למרתון פאריס בו הוא השתתף ב-2009 ו-2010. המניעים של הישראלים שנוסעים לשם ברורים לו לגמרי. "קודם כל זה מרתון גדול שאפשר להתאמן אליו בחודשי החורף, וזה יתרון גדול. למרתון ברלין למשל מתאמנים בקיץ ואי אפשר לקבל אינדיקציה לזמנים כך שאי אפשר להתעלם מזה מבחינה מקצועית. מזג האוויר שיהיה בפאריס דומה פחות או יותר למזג האוויר של החורף הישראלי.

"חוץ מזה מדובר במרתון יפהפה, זה ממש מסלול תיירים בפאריס. מתחילים בשאנז אליזה, מסיימים בפינה אחרת של שער הניצחון, ועוברים בדרך בכל המונומנטים העיקריים כמו הקונקורד, נוטרדאם, האייפל (קילומטר 29), ונהר הסיין. וחוץ מזה, מדובר במרתון שטוח ומהיר שעושים בו תוצאות טובות. גם בכירי המרתוניסטים הישראלים נהגו להשתתף שם, נילי אברמסקי קבעה שם את הקריטריון להשתתפות במשחקים האולימפיים ב-2004".


האייפל בקילומטר ה-29. כך נראה המונומנט והמרתון בשנה השעברה צילום: Thinkstock


רוזנפלד, בעל שיא אישי של 2:41 שעות במרתון, מסביר שגם רצים מהירים יותר יכולים ליהנות מהיתרונות של פאריס. "אפילו שזה מסלול מהיר, כל הזמן הסתכלתי ימינה ושמאלה כדי ליהנות מהנוף. כבר מהזינוק יש אווירה של קרנבל גדול, הכרוז מקריין בחמש שפות ואתה מקבל הרגשה של אירוע ספורט ענק. יש 75 במות של הופעות מוזיקה, זה אומר בערך כל 600 מטר. האווירה הזאת מלווה אותך לכל אורך המרתון וכמעט בכל המקומות רואים המוני אנשים בקבל שמעודדים בקול. גם כשיוצאים מהעיר ורצים ביער ונפן (קילומטר 15) ויער בולון (קילומטר 35) יש קהל לאורך הדרך, אנשים שגרים באזור או רוכבי אופניים שמתמקמים שם. אין שום ספק שהאווירה הזאת משפיעה לטובה על כל הרצים. אם יש רצים שעוצרים בדרך, הם אפילו יכולים ליהנות מדוכן של יין וגבינות בקילומטר ה-40".

בסופו של דבר, מה שמייחד את מרתון פאריס שמתקיים ברציפות מאז 1977 זו העובדה שעבור התושבים המקומיים מדובר ביום חג, לא פחות. הם לא רואים את מרתון פאריס כיום שמשבית להם את העיר. "אשתי היא ילידת פאריס ויש לה הרבה קרובי משפחה שם", מסביר רוזנפלד: "הבנתי מהם שהם מתייחסים למרתון בכבוד גדול ונהנים מהמסורת, גם כאלה שאין להם שום קשר לספורט. הם יודעים מתי המרתון מתחיל, יודעים בדיוק איפה הוא עובר, משוויצים בזה שהם היו פעם מתנדבים באיזו תחנה, ויודעים איך כדאי לעבור ממקום למקום במטרו בזמן המרתון, כדי לחוות אותו מקרוב".


הצרפתים לא רואים במרתון כמשהו שמשבית להם את העיר


הטירוף של מרתון פאריס מדבר גם אל לבם של אנשי הטריפל, אלה שמתעקשים לרוץ בשלושה מרתונים בשנה. אחת מהן היא טליה הורביץ מצור יגאל, שמשלימה שנה שנייה ברציפות של טריפל. בשנה שעברה היא רצה בטבריה, תל אביב וירושלים. השנה היא ויתרה על טבריה לטובת פאריס, שם תרוץ מרתון בפעם השמינית וזה לסיכום עונת מרוצים שהתחילה בשני מרוצי אולטרה (הירקון מזרח וסובב עמק). "פאריס זו עיר מאוד יפה ורומנטית, והיות ואני ובעלי חוגגים השנה 50 זו סיבה לחגוג במרתון. אחרי זה נמשיך למסע אופניים של 800 ק"מ לאורך הלואר", אומרת הורביץ שמשתדלת לא להחמיץ שום מרוץ גדול בארץ, אבל רצתה לשנות אווירה.

"המרתון הראשון שלי היה ב-2011 בברצלונה, אבל זה היה בעצם המרתון האחרון שלי באירופה. בברצלונה היתה לי חוויה מטורפת מבחינת העידוד וזה מה שלדעתי אמור לקרות גם בפאריס. כשמעודדים אותך בצורה כזאת, זה מוסיף כל כך הרבה. 35 הקילומטרים הראשונים שלי עברו חלק, וגם כשהיה משבר קטן לאחר מכן הוא עבר מהר מאוד, כי האווירה מסביב יכולה לגרום לך להרגיש שאתה יכול לרוץ כמו שרצת בהתחלה. אני מגיעה לשם כדי ליהנות, כדי לראות עיר תוך כדי ריצה שזו חוויה שאי אפשר להשוות אותה לשום דבר אחר. אין כמו לראות עיר בצורה כזאת, ולאחר מכן לטייל בה ולראות איפה רצתי, איפה התקשיתי ואיפה קרו כל מיני דברים. זה טיול כל כך מיוחד".

בדבר אחד משתתפי מרתון פאריס הקרוב כבר יכולים להתנחם. מזג האוויר לא צפוי לאכזב גם הפעם. יתכן ויהיה קצת חם בשלבי הסיום של המרתון (20 מעלות), אבל השמיים צפויים להיות מעוננים והתנאים בסך הכול אמורים להיות נוחים. אחרי זמן המתנה של כ-20 דקות שבו הרצים יעברו את קו הסיום שיהיה עמוס במספר שיא של רצים, הם יתחילו להרגיש את החוויה האמיתית.

ובכלל, גם ברמה המקצוענית זה אמור להיות מרתון מיוחד מכיוון שזו תהיה הופעת הבכורה של קנניסה בקלה האתיופי, מי שהיה יורשו של היילה גברסילאסי בריצות המסלול בעשור הקודם. כדאי לכם לעקוב אחרי המרתון ביום ראשון בבוקר, אולי זה יגרום לכם לעשות תכניות לאביב 2015.

1.4.2014


דני בורשבסקי
עיתונאי שחולה ספורט וכותב על זה





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג