מרתון ניו יורק: אף על פי כן, נוע תנוע

 מרתון ניו יורק אולי בוטל אבל זה לא הפריע לאלפי רצים להיפגש היום בסנטרל פארק למרוץ שקיבל את השם "מרתון רצים בכל בזאת". רצים אחרים יצאו לסייע לנפגעי הסופה בסטטן איילנד
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

 מרתון ניו יורק אולי בוטל אבל זה לא הפריע לאלפי רצים להיפגש היום בסנטרל פארק למרוץ שקיבל את השם "מרתון רצים בכל בזאת". רצים אחרים יצאו לסייע לנפגעי הסופה בסטטן איילנד

מאת:מאיה גייר; צילומים: אורי לוונטר-רוברטס

היום בבוקר היו אמורים לצאת לדרך למעלה מ-40,000 רצים למרתון ניו יורק. המחלוקת בדעת הקהל הביאה אמנם לביטולו של המרוץ הרשמי, אולם היא לא מנעה ממשתתפים רבים לרוץ אף על פי כן. אלפים רבים מן המשתתפים המאוכזבים התקבצו היום בשעות הבוקר בסנטרל פארק, בנקודה שבה אמור היה להיות קו הסיום של המרתון המקורי, ויצאו לריצה משותפת – חלקם למרחק המלא, חלקם לריצה סמלית בלבד.

המרוץ העממי המאולתר קרם עור וגידים באופן ספונטני וצבר תאוצה במהרה רבה. הרעיון יצא לאור כבר ביום שישי. זמן קצר לאחר שיצאה ההודעה הרשמית של מייקל בלומברג, ראש עיריית ניו יורק, ומארגני התחרות, על ביטולו של המרתון, פורסם בפייסבוק אירוע תחת השם "Run Anyway NYC Marathon". מאות לייקים נרשמו והשמועה עברה בעיקר מפה לאוזן, בין קבוצות ריצה ורצים פרטיים.

את האירוע האלטרנטיבי יזם בחור צעיר בשם לאנס סוון שהיה אמור להשתתף במרתון ותיכנן לרוץ לזכר דודו שנפטר השנה מסרטן. בדף האירוע סיפר שהתכנית הייתה לרוץ את המרתון בזמן של 4 שעות ו-22 דקות, התוצאה שדודו עשה במרתון ניו יורק בשנת 1983. הוא מספר שלקראת המרתון גם גייס כסף עבור משפחת דודו ועבור הסובלים ממחלת ה-ALS.

בניגוד לדעתם של הרבה מאוד רצים שהיו אמורים להשתתף במרתון ניו יורק (ואשר חלקם הביעו את מחאתם בבוז ובבוטות ניכרת בעמוד הפייסבוק הרשמי של המרוץ), סוון דווקא מצדיק את הביטול וטוען שזה היה הדבר הנכון לעשות. ואז מגיע האבל. "אבל כל מי מאיתנו שרצים עבור מטרה מסוימת או עבור אחרים, צריכים לסיים עם מה שהתחילו", כתב בדף האירוע, "זה לגמרי מובן אם אתם לא מעוניינים להשתתף, אבל עבור חלקנו מדובר בחובה שיש למלא".


נקודת הזינוק למרוץ התמקמה בנקודת הסיום של המרתון המקורי בסנטרל פארק

בשל היעדר אמצעים וקוצר הזמן המרוץ האלטרנטיבי תוכנן להיערך ברוח המרתון בימיו הראשונים בשנות ה-70' – לא מרוץ ברחבי העיר אלא 4 (וקצת) הקפות של הסנטרל פארק, במרחק השווה לזה של מרתון. למעשה סוון הדגיש כי אפילו המילה "מרוץ" אינה מדויקת. "זה לא מרוץ. זה כיף אישי, ריצה ארוכה בפארק כדי לגייס תמיכה עבור קורבנותיה של סנדי", כתב. ואכן מאז יום שישי פועלים בקבוצת הריצה הוירטואלית לאיסוף תרומות כספיות ומוצרי צריכה בסיסיים עבור תושבים שנפגעו מן הסופה. בנוסף הם יצרו טי שירט עם הכיתוב "run anyway" שכספי הקנייה שלו יתרמו גם הם.

אחרי שגם אתמול נרשמו לא מעט רצים שהחליטו לערוך את המרוץ הפרטי שלהם בסנטרל פארק, היום בבוקר כבר היה מדובר בהחלט באירוע המוני. אלפי רצים מרחבי העולם, עם חולצות המרתון הכתומות ומספרי הריצה שכבר נלקחו באקספו או עם החולצות הרשמיות עם דגלי המדינות השונות, יצאו ל-"מרוץ הבכל זאת". ב-9 בבוקר, שהוכרזה כשעת ההזנקה, החלה ספירה ספונטנית לאחור והריצה החלה. בצד הדרך הוקמו תחנות שתייה מאולתרות אשר תושבי עיר, שכנראה ביכו גם הם את ביטול המרוץ, איישו בשמחה.

"היתה אווירה ממש טובה במקום, היו המון רצים וגם קהל של חברים ומשפחות, מעודדים מקומיים עם שלטים, ומהבחינה הזאת זה ממש הרגיש כמו מרתון, אבל מכיוון שרצתי במרוץ הזה בשנה שעברה אני יודע איך זה נראה באמת והיה לי עצוב שזה הכי הרבה שהצליחו לעשות בסופו של דבר, במיוחד עבור חבורת רצים מאוסטרליה שרצה לידי", מספר אורי לוונטר-רוברטס, שהשתתף בריצה, "לפחות הם יוכלו להגיד שהם רצו מרתון בניו יורק, גם אם לא את 'מרתון ניו יורק'".  


אלפי רצים מרחבי העולם "רצו בכל זאת"

באותה שעה פחות או יותר התכנסו רצים רבים בסטטן איילנד, אחד האזורים שניזוקו קשות בסופה, והמקום שממנו היו אמורים לצאת לדרך לריצת המרתון. במקום ריצה, הם התגייסו למאמצי הסיוע העירוניים, בחלוקת מצרכים לתושבים שנפגעו מן ההוריקן. כאמור, במהלך סוף השבוע נרשמה לא מעט מחאה מצד רצים מאוכזבים רבים, שהתמרמרו פחות על הביטול ויותר על העובדה שנעשה ברגע האחרון ולא כמה ימים קודם לכן, לפני שהמריאו לניו יורק (גם תיאוריית קונפירציה נזרקה לחלל האוויר – איך לא? – שעיתוי הביטול היה מכוון, כך שהעיר בכל זאת תהנה מהרווחים שיביאו כל "תיירי הריצה"). "ריצת הסיוע" בסטטן איילנד היוותה עבור רבים אחרים ניסיון להראות שקהילת הרצים לא אנוכית לגמרי ומכירה בנסיבות העצובות שהביאו לביטול המרתון.

בין רצים שנשבעים להחרים את המרתון בשנה הבאה ואחרים שעושים מאמצים לוודא שהשתתפותם בשנה הבאה תובטח (כפי שהבטיחו המארגנים), כולם רק מקווים ששום אסון טבע לא ימנע מהם לרוץ שוב בעתיד. 

5.11.2012


מאיה גייר- עורכת תוכן בשוונג, עושה ספורט כדי לא להשתגע מכל מה שמעצבן במדינה הזאת. וגם כדי להיות רזה.


  


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג