מרתון לונדון

ביום ראשון,17 באפריל 2011, ייערך מרתון לונדון. השנה יהיה זה מרוץ בעל חשיבות רבה מהרגיל לקראת המשחקים האולימפיים אשר ייערכו בבירה האנגלית בעוד כשנה. חגי אשלגי מביא את ההיסטוריה וגם לקראת המרוץ
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


ביום ראשון,17 באפריל 2011, ייערך מרתון לונדון. השנה יהיה זה מרוץ בעל חשיבות רבה מהרגיל לקראת המשחקים האולימפיים אשר ייערכו בבירה האנגלית בעוד כשנה. חגי אשלגי מביא את ההיסטוריה וגם לקראת המרוץ

מאת:חגי אשלגי

ההתחלה

מרתון לונדון אמנם מתנהג כמו מבוגר אחראי, אך למעשה הוא בן תשחורת שחוגג השנה 30 בלבד. הוא נוסד ב-1981 על ידי שני חברים – זוכה מדליית הזהב האולימפית ב-3,000 מ' מכשולים ממלבורן 1956 – כריס בראשר (עיקר פרסומו היה דווקא בהיותו מכתיב קצב בריצתו האגדית של רוג'ר באניסטר באוקספורד ב-1954, בה היה באניסטר לראשון שירד מ-4 דקות במייל), והמדליסט ארד באותה ריצה מאולימפיאדת הלסינקי 1952 – הוולשי ג'ון דיסלי.

השניים שמעו חברים ממועדון הריצה המקומי מפארים בפאב את מרתון ניו-יורק. הם החליטו לנסות בעצמם והשתתפו בניו-יורק בסוף 1979. בראשר, נרעש מעוצמת החוויה, כתב מאמר בעיתון "אובזרבר" עם חזרתו, תחת הכותרת "המרוץ האנושי ביותר בעולם".

המאמר החל במלים: "כדי להאמין לסיפור הזה, עליכם להאמין שבני האנוש יכולים להיות משפחה אחת מאושרת, עובדת יחדיו, צוחקת יחדיו, משיגה את הבלתי אפשרי. ביום ראשון האחרון, 11,532 גברים ונשים מ-40 מדינות בעולם, בסיועם של למעלה ממיליון אנשים, צחקו, עודדו וסבלו במהלכו של הפסטיבל העממי הגדול ביותר שנראה אי פעם בעולם."

בראשר סיים בשאלה "האם לונדון תוכל לשמש במה לכזה פסטיבל…?"

עורך ה"אובזרבר" הרים מיד את הכפפה.
הוא הפגיש את בראשר ודיסלי עם אנשי מועצת לונדון, והמפעל החל לקרום עור וגידים. בראשר יצא ללימוד נוסף במרתונים של בוסטון וניו-יורק, וב- 29 במרץ 1981 נערך מרתון לונדון הראשון, בהשתתפות 7,747 מתחרים (מתוך 20,000 שנרשמו).


במרתון לונדון הראשון השתתפו 7.747 רצים ובשנת 2010 – 36,549
צילום: Ian Wilson



הניצחונות במרתון לונדון הראשון היו לא פחות ממופלאים.
בגברים, דיק בירדסלי ממינסוטה ארה"ב ואינגה סימונסן הנורווגי, נלחמו כתף אל כתף עד המטר האחרון, ובסוף חצו את קו הסיום יחד יד ביד. השניים זכו במשותף במקום הראשון בזמן של 2:11:48 שעות.

באותו מרתון ראשון, זכתה בין הנשים ג'ויס סמית'. אנגליה בת 43 וחצי, אם לשניים, בתוצאה של 2:29:57. סמית' החלה להתחרות בריצה עוד בסוף שנות ה-50. אבל אם זה מדהים, אז ג'ויס סמית חזרה שנה לאחר מכן, בת למעלה מ-44.5 שנים, וניצחה שוב בזמן של 2:29:43 שעות. עד היום, האישה המבוגרת ביותר שזכתה בלונדון.

כבר בשנתה השנייה (1982) הפכה לונדון לריצת המרתון הגדולה ביותר בעולם, על למעלה מ-15,000 מסיימים. ההתחלה הבטיחה. ההמשך גם קיים.

הריצה האיכותית ביותר ב-100 שנה

באפריל 2002 רצה פולה רדקליף מרתון ראשון – בלונדון. היא הגיעה עד מרחק 8 שניות מהשיא העולמי דאז, של קת'רין נדרבה עם 2:18:55 שעות, רדקליף המשיכה באותה שנה לשיקגו, שברה את שיא העולם שם עם 2:17 שעות וחזרה ללונדון 2003 כפייבוריטית, כשלצדה המתחרה הגדולה שלה באותן שנים, קת'רין נדרבה. לונדון ציפתה למאבק.

אבל ב- 13 באפריל 2003, עשתה פולה רדקליף את הלא-ייאמן ונתנה את ריצת המרתון האיכותית ביותר ב- 100 השנים האחרונות. רדקליף ריסקה את שיא העולם של עצמה, וקבעה 2:15:25 שעות.

ראדקליף שוברת את שיא העולם

שיא עולם בלתי נתפס. עד היום, האישה הקרובה ביותר לתוצאה זו, למעט רדקליף עצמה, היא נדרבה עם 2:18:47 – למעלה מ-3:20 דקות אחרי רדקליף.

רדקליף ברחה למתחרות כבר מהזינוק, טסה בקצב רצחני של 68 דקות עד מחצית הדרך ובמחצית השנייה עוד הגבירה עם 67 דקות, תוך יישום מדוקדק של האסטרטגיה של קרמבו – להתחיל הכי מהר שאפשר ולאט לאט להגביר.
 
עולם הריצה כולו עמד משתאה. לשם השוואה, הישג דומה עבור מרתוניסט גבר יהיה מרתון ב-2:01 שעות.

ימים של מהירות ויוקרה

מאז שנות ה-80' צברה לונדון יוקרה, גודל ואיכות תוצאות. בשנים 1983-1988 חלקו הנורווגיות גרטה וייץ ואינגריד קריסטיאנסן שישה ניצחונות רצופים ביניהן. בשנת 1985 ניצח שיאן העולם דאז במרתון – טכנאי המטוסים הוולשי מחיל האוויר הבריטי – סטיב ג'ונס.

ג'ונס העלה את לונדון למימדי מהירות חדשים עם 2:08:16 שעות לאחר קרב אימתני עם האנגלי צ'רלי ספדינג (שקבע 2:08:33 שעות) – שיא מסלול שהחזיק מעמד 12 שנה.

דיוניסיו סרון המקסיקני ניצח שלוש פעמים ברציפות
באמצע שנות ה- 90 וכך עשתה גם המזרח גרמניה קתרין דורה. אנטוניו פינטו הפורטוגזי (בעברו רוכב אופניים) עשה זאת שלוש פעמים בין 1992-2000 והוריד את שיא המסלול לראשונה אל טווח ה-2:07 שעות.

רשימת מנצחות הנשים מצמררת את עצב הנוסטלגיה של כל חובב ריצה וכוללת את המי ומי באנתולוגיית המרתון בשלושת העשורים האחרונים – רוזה מוטה הפורטוגזית; ליז מקולגן הבריטית; קטרינה מקיירנן האירית; שיאנית העולם באותם ימים – טגלה לורופה הקנייתית; דראטו טולו האתיופית; דינה קסטור האמריקאית וכמובן פולה רדקליף הלא-תיאמן. אשתקד ניצחה הרוסיה שטוענת לכתר רצת המרתון הטובה בעולם – ליליה שובוקובה.


מרטין לל, מנצח מרתון לונדון שלוש שנים ברציפות (2005-08)
צילום:
Nickt



בין מנצחי הגברים נמצאים אבל אנטון הספרדי,
חאליד קנוצ'י האמריקאי יליד מרוקו, עם שיא עולם ושיא מסלול של 2:05:38 שעות בלונדון 2002, המרוקאי עבדל קאדר על-מואזיז; מרטין לל הקנייתי שבעשור שחלף היה המרתוניסט הטוב בעולם עם שלושה נצחונות בין 2005 ל- 2008 ושיא מסלול של 2:05:15 שעות, האלוף האולימפי, הקנייתי סמואל וונג'ירו עם שיא מסלול של 2:05:10 שעות ב-2009 וצגאי כבדה האתיופי קטן הקומה עם נצחון אשתקד ב-2:05:19 שעות.

ברשימת אלו שהשתתפו בלונדון אך לא ניצחו בה מעולם נמצא את ענקי הכביש – ובהם היילה גברסילאסי, פול טרגאט, זרסנאי טדסה, ותותחים נוספים בקאליבר אימתני.

ביום ראשון – The streets of London

לקראת אולימפיאדת 2012, לונדון מקבלת חשיבות גוברת. על קו זינוק הגברים צפוי לעמוד בראש מורם צגאי כבדה הקטן. המתחרה העיקרי שלו בשנים האחרונות – סמי וונג'ירו – ביטל את השתתפותו עקב פציעה. איש לא רוצה להסתכן בהפסד בלונדון שנה לפני האולימפיאדה.


וויג'רו וכבדה סמוך לסיום מרתון לונדון 2009 בו קבע וונג'ירו את שיא המסלול
צילום:
SNappa2006


מי יוכל לסכן את צגאי הקטן אחרי פרישת וונג'ירו? רבים וטובים. ובהם: עמנואל מוטאי (קניה) שסיים שני אשתקד גם בלונדון וגם בניו-יורק. האם הוא מוכן לתזמן את הסיומת טוב יותר הפעם? פטריק מקאו (קניה) ניצח בשנה שעברה גם בברלין וגם ברוטרדם והוא בעל התוצאה הרביעית בטיבה בכל הזמנים עם 2:04:48 שעות, אבל נראה קצת כבד בחצי מרתון ראס אל-חיימה לפני מספר שבועות.

ג'יימס קוואמבאי (קניה) עם התוצאה השלישית בכל הזמנים (2:04:27 שעות) הגיע חמישי בניו-יורק אשתקד. אלוף העולם המכהן אבל קירוי (קניה), אלוף אירופה ויקטור רות'לין (שוויץ), מרילסון דוס סנטוס (ברזיל) שניצח בעבר במרתון ניו-יורק, אלוף לונדון שלוש פעמים בעשור האחרון מרטין לל (קניה), אלוף העולם לשעבר ג'ואד גאריב (מרוקו); הצעיר האתיופי המוכשר באזו וורקו, יונאס קיפלה (אריתריאה) וחוזה (צ'מה) מרטינז (ספרד). תמיד יכול להפתיע מישהו נוסף.

בין הנשים יתייצבו מנצחת אשתקד בלונדון ובשיקגו– ליליה שובוקובה, מנצחת מרתון ניו-יורק האחרון עדנה קיפלגאט (קניה), שיאנית העולם הטריה בחצי מרתון (ושלישית בניו-יורק) מרי קייטאני (קניה), אברו כבדה (אתיופיה), מנצחת ברלין אשתקד, אסלפש מרגיה (אתיופיה) שכבר ניצחה השנה בדובאי עם 2:22 שעות, אינגה אביטובה (רוסיה) שהגיעה שנייה בלונדון אתשקד, אצדה בייסה (אתיופיה), ולורנה קיפלגאט הוותיקה (הולנד-קניה). יזנקו גם אירינה מיקיטנקו (גרמניה) וקונסטנטינה דיטה (רומניה) הוותיקות (דיטה, האלופה האולימפית מבייג'ינג, כבר בת 41).

יחד עם המתחרים המובילים, מצפה מנהל המרתון דייב בדפורד (בעצמו שיאן עולם בעבר ב-10,000 מ'), גם לעשרות האלפים הנוספים שירוצו ובהם עשרות מידועני הממלכה, כולל כדורגלני עבר כמו דוויט יורק וגארי ספיד, רצי מסלול 400 מ' בעבר – יואן תומאס וג'יימי בולץ'. אלופים אולימפיים – כמו החותר מתיו פינסט, שחקנים, אמנים, מוזיקאים, ועוד רבים וטובים.
החזרות לאולימפיאדת לונדון 2012, בעיצומן.

חגי אשלגי – שואף לתנועה.

קישורים: מרתון, ריצה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג