מרתון טבריה: מחממים מנועים

לקראת מרתון טבריה ה-37 הבאנו לכם קצת היסטוריה, לא מעט פרטים על מה שיקרה כאן ב-10 לינואר והרבה פרשנות של גזאצ’ו יוסף 
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לקראת מרתון טבריה ה-37 הבאנו לכם קצת היסטוריה, לא מעט פרטים על מה שיקרה כאן ב-10 לינואר והרבה פרשנות של גזאצ'ו יוסף 

מאת:דני בורשבסקי; צילומים מתוך מגזין עולם הריצה

יש כאלה שיגידו שמרתון טבריה, או מרתון הכנרת כפי שנקרא בעבר, לא השתנה יותר מדי מאז שהתקיים לראשונה בדצמבר 1977. אז נכון שהמסלול היה שונה בשנים הראשונות, כמו גם העובדה שהמשתתפים בשנות השבעים והשמונים נחשבו למשוגעים לכל דבר. ובכל זאת, מרתון טבריה היה מאז ומתמיד החגיגה הגדולה של המרתוניסטים המובילים בישראל, להם היה די ברור ששיאים אישיים ומסלול תקני ומהיר אפשר למצוא בישראל רק במרתון הנמוך ביותר בעולם.

יעקב קוגמן ואמיתי אלמוג צילומי ארכיון: מתוך "עולם הריצה"

כבר בשנתו השניה מרתון טבריה (הכנרת) נחשב למקום טוב להתחיל את העונה עבור רצים מובילים מהעולם. אז היה זה קווין שואו הדרום אפריקאי שחצה את קו הסיום בזמן של 2:14:02 שעות וקבע שיא מסלול שלא היה מבייש אפילו את מרתון בוסטון הגדול שנה לפני כן, אז המנצח קבע זמן פחות טוב. שיא העולם אגב עמד אז על 2:09:05 שעות. ההבדלים בין הרמה במרתון טבריה לרמה של הצמרת העולמית היו פחות או יותר זהים לימינו, אם מסתכלים על רצים של 2:07-2:08 שעות שמגיעים לטבריה, והם רחוקים בארבע-חמש דקות בלבד מהשיא העולמי.

מבחינת רצי המרתון הישראלים, טבריה היה מאז ומתמיד ה"מקדש" של ריצות הכביש בישראל. זה התחיל ב-1977 כשיאיר קרני היה המנצח בין הישראלים אחרי שקבע זמן של 2:39:01 שעות במרתון הראשון בחייו והקדים בקרב צמוד את רפי דותן. הוא סיים אז במקום השביעי הכללי, אבל 9 שנים מאוחר יותר הוא הפך לישראלי הראשון שחצה את קו הסיום בטבריה, אז קבע תוצאה של 2:23:21 שעות וגם זכה בפרס כספי של 250 דולר.

וודג' זבדיה ואסף בימרו הצליחו לשחזר את הישגו של קרני כשניצחו את מרתון טבריה.זבדיה עשה זאת ב-1996 ובימרו בשנת 2000. בכל מקרה, בעשור האחרון מארגני המרתון דאגו להעלות את הרמה של המשתתפים מחו"ל והנחיתו כאן רצים בכירים מאוד, בעיקר ממזרח אפריקה, שנמשכו לפרסים הכספיים המפתים שהולכים וגדלים משנה לשנה. האם זה מה שהופך את מרתון טבריה למספיק אטרקטיבי עבור הקהל הישראלי? מבחינת כמות המשתתפים אולי כן, אבל מרתון טבריה צריך לעמוד בעוד כמה מבחנים כדי להיות מושלם, בעיקר עבור הרצים החובבנים. 

שם טוב סבג ודייב רובסון 


קרב משולש על התואר הישראלי
אז מה צפוי לנו השנה בטבריה? זוהר זימרו, רץ המרתון הישראלי הטוב ביותר בשנים האחרונות מאז פרישתו של היילה סטאין, ינסה להחזיר לעצמו את התואר הישראלי. בשנה שעברה זימרו פרש במהלך המרוץ ומי שניצל את זה כדי לנצח בין הישראלים היה אסרט ממו, שהספיקה לו תוצאה של 2:22:29 שעות. זימרו השתתף מאז באליפות העולם במוסקבה וסיים במקום ה-40. ממו, שהיה המרתוניסט המפתיע בשנה שעברה יחזור לטבריה כדי להגן על התואר שלו, כשהצלע השלישית במה שצפוי להיות הקרב הישראלי החם יהיה וובה בריהון, שרץ בשנת 2011 ברוטרדאם 2:17:17 שעות ופיספס אז את הקריטריון לאליפות העולם ב-17 שניות. במרתון טבריה 2012 בריהון ניסה להתמודד עם הקריטריון למשחקים האולימפיים אבל פתח מהר מדי ואחרי קצב מדהים ב-30 הקילומטרים הראשונים נתקל ב"קיר".

גזאצ'ו יוסף, שסיים שלישי בין הישראלים במרתןו טבריה האחרון והחליט לפרוש מריצה מקצוענית לאחר מכן, יגיע הפעם כדי ללוות את מתאמניו מקבוצת GRC, כך שבתור צופה מן הצד הוא נתן לנו את הפרשנות שלו למה שיקרה ב-10 לינואר בטבריה. "אני מאמין שהקרב יהיה בין זימרו לבריהון. אסרט הפתיע בפעם הקודמת אבל קשה לי להאמין שהוא יכול לסכן את השניים. כשמדובר בריצה של תוצאות סביב 2:20 אז כמובן שיש כאלה שיכולים לסכן, אבל אני מאמין שזימרו ובריהון, שנמצאים כרגע במחנה אימונים באתיופיה, ירוצו מהר יותר".

בריהון בן ה-32 נחשב לתקווה גדולה לריצת המרתון גם בגלל שגילו יאפשר לו להישאר כמה שנים ברמות הגבוהות, אם יגיע אליהן. עליו אומר גזאצ'ו: "אני חושב שלפני שנתיים הוא עשה טעות גדולה כשהוא פתח חזק מדי בטבריה, וזה גרם לו לבעיה מנטלית. הבטחון שלו ירד, וברגע שהוא יצליח להתאפס על עצמו – אני מאמין שהוא יעשה תוצאות יפות כי יש לו פוטנציאל".

על אלוף ישראל אסרט ממו, שהתפרסם לפני שנה כמי שמשלב בין ריצות מרתון לעבודה כזגג רכב אומר גזאצ'ו: "הוא מוכשר ואני חושב שהוא יכול להגיע לתוצאות יפות, אבל הוא צריך לשנות את הגישה שלו בכל מה שקשור לאימונים והתחרויות. אי אפשר לעבוד בעבודה פיזית כל כך הרבה שעות ביום ולרוץ מהר. הגוף צריך לנוח, וחשוב גם לטפל בנפש". 

 זהבה שמואלי (מימין)

אגב, ספורטאי מוכשר נוסף שהיה אמור לרוץ את מרתון הבכורה שלו בטבריה הוא טסמה מוגס, שבלט עד היום בריצות מסלול ל-5,000 ו-10,000 מטרים ומתאמן תחת שרביטו של זוהר זימרו. מוגס עושה את המעבר שלו למרתון בגיל צעיר יחסית, 25, אבל דורבן ברגל ימנע ממנו לרוץ את המרחק המלא בטבריה. הוא יתחרה שם במרוץ ל-10 קילומטרים, ויתכונן למרתון רוטרדאם באביב.

חשוב לדאוג למרתוניסטים הישראלים 

לצד הצמרת הדלילה של המרתוניסטים הישראלים בטבריה, נראה שם צמרת דלילה יותר של מרתוניסטיות ישראליות. סבטלנה בחמנד צפיה להיות הבולטת שבהן, אם כי באיגוד האתלטיקה מתכוננים להופעה מפתיעה של דועא סלימאן חטיב, מי ששלטה לאורך שנים בריצות למרחקים בינוניים בארץ ובונה על מרתון ראשון. ריקי סלם, האלופה מהשנה שעברה, לא תתחרה בגלל פציעה. 

מה שכן מבטיחים לנו בטבריה זה רמה גבוהה של מתחרים מחו"ל, שייאבקו על פרס של 100 אלף דולר למי שיצליח לשבור את שיא המסלול של פטריק טוואמבה הצרפתי שנקבע ב-2012 ועומד על 2:07:30 שעות. טוואמבה עצמו יגיע כדי לנסות ולעשות את זה ויתמודד בין השאר נגד האלוף מהשנה שעברה, דומיניק אנדורו הקנייתי, שקבע ב-2013 תוצאה של 2:08:00 שעות.

השנה יתחרו לראשונה בטבריה ביום שישי במקום חמישי, וכאן יעמדו המארגנים במבחן גדול שזה בעצם שינוי של מסורת ארוכת שנים. חוץ מזה, שעת הזינוק הוקדמה מ-9 בבוקר ל-7:30 וזאת כדי להתחשב ברצים שומרי השבת שיגיעו מכל רחבי הארץ ויצטרכו גם לחזור הביתה.

 עמית נאמן 

 בשבועות האחרונים נשמעו קולות של רצים ואנשי מקצוע שטענו כי הקדמת הזינוק יכולה לפגוע באיכות התוצאות, אבל גזאצ'ו לא מסכים עם זה ואומר: "אני לא חושב שזה משנה. הכי חשוב שמזג האוויר יהיה טוב. גם ככה יש כל כך הרבה רצים שמתחילים את ריצות הנפח שלהם ב-6 בבוקר, כך שעבור מי שמתכונן כמו שצריך לא צריך להיות הבדל". מה שכן צריך להשתנות, לטענת גזאצ'ו,זה אולי היחס למרתוניסטים הישראלים, שהראשונים ביניהם יתוגמלו כספית על הישגיהם במרתון טבריה, אבל אולי הגופים שמחלקים את הכסף כמו למשל הטוטו, צריכים לחשוב עליהם יותר לפני שהם מכריזים על סכום של 100 אלף דולר לרץ הזר שישבור את השיא.

"קודם כל ברור שחשוב להביא לכאן רצים מהירים מחו"ל", מסביר גזאצ'ו: "זה נכון שהרצים של 2:07-2:08 לא מושכים את הישראלים אלא הרצים של ה-2:12, אבל אם לא יגיעו לכאן רצים כל כך מהירים, גם הרצים של ה-2:12 לא יגיעו. רצים מחו"ל מסמנים מרתונים מהירים כי כך הם יודעים שהם ייכנסו למרתונים הגדולים ביותר בעולם, ואם יש רצים של 2:12 שיראו שמרתון טבריה מהיר, הם יבואו בהמוניהם". 
 דועא סלימאן חטיב צילום: תומר גמינדר


מצד שני הוא אומר: "חשוב לשמור כסף כדי לתגמל גם את הרצים הישראלים, שמתכוננים למרתון הזה במשך חצי שנה. הם מוותרים על כל כך הרבה דברים כדי להגיע לטבריה כמו שצריך, אז שלא ייצא להם מזה קצת 'דמי כיס'? אין ספק שכל דבר נוסף שיוכל לדרבן את האתלטים הישראלים יעזור, כי כמה מרתונים הרצים האלה כבר יכולים לעשות בשנה?"

22.12.2013


דני בורשבסקי 
עיתונאי שחולה ספורט וכותב על זה

 





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג