"מרפק טניס" – לא רק לטניסאים

הפתולוגיה המפורסמת תוקפת בעיקר את העובדים במשרדים, שיושבים שעות עם היד על עכבר המחשב. מה גורם למחלה ואיך ניתן לטפל בה?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

הפתולוגיה המפורסמת תוקפת בעיקר את העובדים במשרדים, שיושבים שעות עם היד על עכבר המחשב. מה גורם למחלה ואיך ניתן לטפל בה?

מאת:גיל סמואלי


מה זה "מרפק טניס"?


מרפק טניס, או בשמה הלועזי "Tennis Elbow", היא פתולוגיה המתארת מצב של כאב בצד החיצוני של המרפק, כס"מ וחצי לכיוון האמה, שמופיע בזמן הפעלת היד, ובפרט בהרמת חפצים. למרפק טניס יש שמות שונים בשפה הרפואית (Extensor Tendinopaty, Lateral Epicondylitis, Lateral Epicondylalgia, Shooter's Elbow, Archer's Elbow וכמובן Tennis Elbow), וכולם מתארים מצב של כאב, הגבלה בתנועה ואפילו חולשה.

מה גורם ל"מרפק טניס"?

גוף האדם הוא מכונה מדהימה הבנויה מרקמות שיכולות לעמוד בעומסים גבוהים ולהסתגל למאמצים חדשים על ידי אימון. אך גם במכונה מתוחכמת כמו גופינו ישנם אזורים הנוטים לקחת עליהם יותר עומס. כך, למשל, בצידו החיצוני של המרפק מתחברים כל השרירים המיישרים את שורש כף היד והאצבעות בעזרת גיד אחד משותף. לעיתים, עקב תנועות חוזרות של שורש כף היד והאמה, נוצר עומס מכני משמעותי בנקודה זו, שעלול להתפתח לכאב.

מצחיק לחשוב שהשכיחות הגבוהה בקרב הסובלים ממרפק טניס היא דווקא בקרב אנשי המשרד, שיושבים שעות עם היד על עכבר המחשב. אך במחשבה שנייה הדבר דווקא הגיוני. מונח בפיזיקה בשם "מתקף" מתאר מצב של הפעלת כוח למשך בפרק זמן מסוים. כלומר, העומס יכול להיות קטן אך לאורך זמן יכול להביא לכישלון הרקמה. כל תנועה המפעילה את שרירי שורש כף היד יכולה לעורר כאב אצל אדם הסובל ממרפק טניס. פעולות כמו החזקת חפץ, הברגה של בורג, פתיחת בקבוק, סחיטת סמרטוט, לחיצת יד, והרשימה עוד ארוכה. למרות שמרפק טניס יכול להופיע בכל גיל, התופעה שכיחה יותר בגילאי 40-50, כשהגידים בגוף מתחילים לאבד מהאלסטיות שלהם.

חשוב לדעת שכאב בצד החיצוני של המרפק לא חייב להיות דווקא מרפק טניס. ישנן עוד סיבות שיכולות להוביל להופעת כאב באזור זה, ולכן עדיף על כל מקרה להיוועץ עם איש רפואה.

מה הטיפול היעיל ביותר ל"מרפק טניס"?

אין טיפול בודד שהוכח כיעיל ביותר נגד מרפק טניס, ולכן האופציה הטובה ביותר היא לשלב בין מספר טכניקות ולגלות מה הטיפול היעיל ביותר לכם. הצעד הראשון הוא למצוא את הגורם לעומס ולהפחית במינונו. זה יכול להיות עבודה רצופה במטבח, כתיבה ממושכת ואפילו אימון יתר בחדר כושר. לעיתים הסיבה יכולה להיות אפילו ציוד לא מתאים, כמו מספריים גדולות מדי או כידון אופניים שאינו מכוון למידות הרוכב.

לאחר הפחתת העומס והירידה בכאב צריך לחזור לפעילות, אך באופן הדרגתי. כמו בתוכנית אימונים לריצה, יש להעלות את המינון כך שהגוף "לא ירגיש" בשינוי דרמתי. בין היתר, חשוב לשלב תרגילי חיזוק לכל שרירי היד והכתף ואפילו לשרירי הצוואר והגו במטרה לחזור לתפקוד מלא.

טיפים לטיפול ב"מרפק טניס"

אם הכאב חריף וסוער עם סימני דלקת (חום מקומי, עוד אדמומי, נפיחות וכאב), יש לתת מנוחה יחסית ליד ולא לבצע פעילות המחמירה את הכאב. בנוסף אפשר להשתמש בקירור מקומי, חבישה תומכת והגבהת היד להורדת הנפיחות.

כשלא נמצאים בשלב דלקתי והכאב מופק רק בזמן תנועה, אפשר להשתמש בחימום מקומי להרפיית שרירי האמה והורדת תחושת הכאב. חשוב לבצע תרגול של כל תנועות היד, ובפרט שורש כף היד והאצבעות, בעצימות כזו שלא תעורר כאב. בכל בית מרקחת אפשר לקנות סד תומך שמטרתו להוריד עומס נקודתי מאזור המרפק. אך צריך להזכיר שלעיתים הסד אינו יעיל או רק מפחית את הכאבים באופן חלקי.

הטיפולים המוצעים בקליניקה

ישנן שיטות טיפול רבות שכל אחת "תוקפת" את הפתולוגיה מזווית קצת שונה. לחלק מהטיפולים יש חיזוק מחקרי להוכחת יעילותם ולחלק יש ביסוס קליני מוצק, אך תמיד תמצאו דעות חלוקות לגבי יעילות טיפול זה או אחר. לפניכם רשימה חלקית של טיפולים למרפק טניס מעולם הפיזיותרפיה:


צילום: אימג'בנק / Thinkstock

תרגילים ספציפיים, שניתנים לאחר אבחון ומותאמים להחזרת התפקוד של המטופל באופן הדרגתי.
שיטות שונות של טיפולים מנואלים בהם הפיזיותרפיסט מפעיל לחץ על רקמות שונות בעזרת ידיו להשגת הקלה בסימפטומים ועלייה בתפקוד.
אלקטרותרפיה הוא שם כולל לטיפולים המשתמשים בחשמל להורדת כאבים, חיזוק שרירי והורדת נפיחות.
תרמותרפיה הוא שם כולל לטיפולים בעזרת אביזרים שונים שיוצרים שינוי בטמפרטורת הגוף להשגת הקלה בסימפטומים והחשת תהליכי ריפוי. הטיפול יכול לכלול אמצעים פשוטים כמו כרית חמה, או מכשור חשמלי כמו אולטרה-סאונד.
שיטות הדבקה שונות (Tapping) עם רצועות אלסטיות או קשיחות, שלכל אחת מטרה משלה. מהפחתת כאב, הגבלת תנועה מסוימת, הורדת עומס ועד עידוד לביצוע תנועה. לצבע הטייפ אין משמעות מלבד טעמכם האישי.

הדרכה היא חלק בלתי נפרד מכל טיפול בו אפשר ללמוד איך לקחת אחריות ולעזור לעצמנו בתהליך השיקום. כאשר אדם לוקח חלק מהאחריות לטיפול, הטיפול נהיה יעיל יותר ומניב תוצאות טובות יותר בטווח הקצר ובטווח הארוך.

1.4.2012

גיל סמואלי – בעל
תואר ראשון בפיזיותרפיה (B.PT אוניברסיטת חיפה), סטודנט לתואר שני ועוזר
מחקר בחוג לפיזיותרפיה (M.Sc, אוניברסיטת חיפה). פיזיותרפיסט בקליניקה
פרטית ובקופת חולים כללית, מתמחה בטיפול בפציעות אורתופדיות ופציעות
ספורט,054-4984090.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג