מרוץ דליה לזכר הבנים

מרוץ דליה לזכר הבנים נערך מדי שנה בשבת הקרובה ליום ההולדת של הקיבוץ המצויין ב- 1 במאי. נכון לבדיקה שנערכה בחודשים האחרונים התברר כי המרוץ נערך כבר בשנות השישים של המאה שעברה אך טרם אותר מסמך המעיד על קיומו של המרוץ הראשון. וותיקי הקיבוץ טוענים ליותר מ- 50 מהדורות המציבות את המרוץ המיוחד כמועמד להיות הסגן של הקפת התבור כמרוץ השני הכי וותיק בישראל
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


מרוץ דליה לזכר הבנים נערך מדי שנה בשבת הקרובה ליום ההולדת של הקיבוץ המצויין ב- 1 במאי. נכון לבדיקה שנערכה בחודשים האחרונים התברר כי המרוץ נערך כבר בשנות השישים של המאה שעברה אך טרם אותר מסמך המעיד על קיומו של המרוץ הראשון. וותיקי הקיבוץ טוענים ליותר מ- 50 מהדורות המציבות את המרוץ המיוחד כמועמד להיות הסגן של הקפת התבור כמרוץ השני הכי וותיק בישראל

מאת:יאיר בן עמי


גילוי נאות- נולדתי בקיבוץ דליה, גדלתי בו ולעולם הוא יהיה הבית שלי. מרוץ דליה לזכר הבנים תמיד יהיה עבורי המרוץ הביתי עליו גדלתי ובו השתתפתי כילד ובוגר.


זינוק במרוץ דליה חייב בכלי חקלאי לצידו

לימים הגעתי למרוץ גם כמאמן וגם בצופה ואתמול, 30 באפריל 2011 וכ- 40 שנים לאחר שרצתי בו בפעם הראשונה, הגעתי כעורך הראשי של אתר שוונג. לא קל היה לי לחבוש את משקפי העיתונאות ומחשש כי, אכתוב סיפור אישי, התחלתי את הסיפור עם הגילוי הנאות כי זהו הבית שלי והמרוץ אותו אני אוהב כמשפחה או חבר ילדות.


זינוק זאטוטים הוא חלק בלתי נפרד מהמרוץ
צילום: סיגל דריקר

בתחילתו היה המרוץ מקומי ולאחר מכן אזורי אליו הגיעו רצים מכל קיבוצי האזור של המועצה האזורית מגידו. הקרבות על המקום הראשון היו סיפורי הגבורה של ילדותנו. היו שם מאבקי יוקרה בין ספורטאי האזור הטובים ביותר ולא היה זה נושא פעוט אם נזכור כי במשמר העמק ורמת השופט היו קבוצות כדורסל מהטובות בארץ והאזור היה כבר מעין מרכז ספורט איכותי.


זינוק מקצה עממי, ילדים והורים


לימים הפך המרוץ לארצי ובשנת 1989 הוא אירח את אליפות ההתיישבות העובדת בריצה. לכבוד האירוע התארך המסלול ושונה לגמרי וזאת כדי שהמתחרים ירוצו 10 ק"מ.  הימים היו טרום עידן הג'י פי אס ואת המדידה של המסלול עשו עם ג'יפ וטרקטורן.  התוצאה של מדידה כזו במסלול קצר מ-10 הק"מ אך הקושי שלו חיפה על המרחק החסר.


המובילים בתחילת המרוץ ל-10 ק"מ


גיא בן אפרים ניצח באותה מהדורה.
בסיום המרוץ הוא הראה לנו את זמני הביניים שמדד ולמי שמרים גבה אז כן, היו אז שעונים עם אפשרות לגזירת זמני ביניים כי בכל זאת לא היו אלו ימי הביניים. מהזמנים אותם ראינו על שעונו הבנו כי אפילו אלוף ישראל ב- 3000 מכשולים וגם לאחר שלקחנו בחשבון כי החלק הראשון של הריצה כלל ירידה תלולה אין אפשרות כי מישהו ירוץ את הק"מ הראשון בפחות מ- 105 שניות.


לאחר כחצי ק"מ נפרדים מהאספלט בירידה לנחל דליה

גם השנה היה זה מבחן אישי לכל אחד מהמזנקים. המרוץ למרחק 10 ק"מ כלל 7 ק"מ ראשונים של עליות וירידות אשר מולם העליות של מרתון ירושלים יגדרו כמישור. המרוץ נערך ברובו בשטח על שבילי האדמה המיוחדת המאפיינת את האזור.זו אדמה אשר יכולה לגרום לכל טרקטור לשקוע בקלות ולצאת רק במבצע גרירה אותו מכיר כל קיבוצניק אשר גדל בעמק יזרעאל וישובי רמת מנשה בתקופה בה חקלאי היה גאה עד כדי הגעה לארוחת הערב בבגדי העבודה.


מזג אוויר חורפי קידם את הרצים כשחצו את שדות צוברין המיתולוגים


אפילו זקני קיבוץ דליה לא זוכרים מזג אוויר כה חורפי בשבת של מרוץ דליה לזכר הבנים. שרב כבד,חמסין מעיק או סתם יום קיץ עם טמפרטורות המטיילות בינות ל- 30 או ה- 40 מעלות בצל (גובה הראש נא לכסות בכובע) הוא השכיח לתקופה זו של השנה.


חלק גדול מהמסלול עובר בשדות החיטה- שאול איזנברג בק"מ ה- 7

הגשמים שירדו באזור,ערב המרוץ ובבוקרו, לא היו רציפים ולכן גרמו לאדמה להפוך הדוקה ומתאימה לריצה. הנחלים זרמו בכל סיומת של ירידה והחיטה כבר קצורה בחלקה. כל אלו השוו למרוץ אווירה אירופאית חסרת תקדים והקלה משמעותית על הרצים.


ניתאי שמחה, בן הקיבוץ, סיים שלישי והספיק לאסוף את דור העתיד לפני קו הסיום
צילום: סיגל דריקר


חגיגת המרוץ כוללת מקצים לילדים בכל הגילאים ועד לבוגרים אשר יכולים לבחור בין 5 ק"מ ל- 10 ק"מ. המרוץ המרכזי הוא ה- 10 ק"מ והמסלול שלו מוערך בדרגת קושי אשר תוסיף לכל רץ זמן לא מבוטל על היכולות שלו לאותו מרחק במסלול מישורי.


תמר אשלגי אמירי מנצחת הנשים
צילום: סיגל דריקר

מנצח המקצה לעשרה ק"מ, שאול איזנברג, הוא בן משמר העמק. ככזה הוא מכיר את המרוץ מילדות וגם ניצח בו בעבר. איזנברג השלים את המסלול הקשה בזמן של 36:34 ולא הותיר סיכוי למתחריו.

במקום השני סיים עוד בן קיבוץ משמר העמק, יהלי חלילי. מקומות 1-2 למשמר העמק הזכירו לרבים עבר בו שלטו עוד רצים ממשמר העמק במרוץ וגם השם של המקום השני תרם לזיכרון. בעבר היה במשמר העמק רץ מוכשר בשם עדי חלילי אשר היה מהטובים ביותר בישראל. ניתאי שמחה,בן קיבוץ דליה, סיים שלישי.

בין הנשים ניצחה תמר אשלגי אמירי
אשר הקדימה את נינה מחלוף (מקום שני) ולוריה נועה.

כל התוצאות בשוונג

יאיר בן עמי– עורך ראשי אתר Shvoong. בעל הטור מציאות נושכת



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג