מצביעים ברגליים: מה חייבים לשאול כשאתם קונים נעלי ריצה?

ככל שיש יותר רצים כך יש יותר דגמים של נעליים וכל נושא הקנייה הופך ליותר מסובך. ולכן צריך לדעת לצמצם אפשרויות, ככה מוכרים טובים עושים את זה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

פעם זה היה יותר פשוט, אבל העובדה שאוכלוסיית הרצים גודלת משמעותית משנה לשנה גרמה למהפכה גם בתחום נעלי הריצה. היום אפשר למצוא בארץ הרבה יותר חנויות, דגמים ובעיקר מגוון רחב עד כדי בלבול של נעלי ריצה. לא פלא שאחת השאלות המובילות בקבוצות הריצה בפייסבוק היא "איזה נעליים כדאי לקנות?". התשובה היא בדרך כלל שמדובר בעניין מאוד אישי כי יש כל כך הרבה דגמים טובים ושונים אחד מהשני.

זה לא כל כך מסובך, אבל שווה להשקיע בזה זמן | צילום: pixabay

עוד כתבות בנושא 
האם המרתוניסטים מהירים יותר? או שאלה הנעליים?
האם הביגוד משפיע על יכולת הריצה שלכם?
מילון מושגי הנעליים

זו הסיבה שהיום, יותר מתמיד, חשוב מאוד שתיפלו על מוכר נעליים מקצועי, שחי את הריצה ושוחה בידע הכל כך חשוב שיעזור לו להתאים את נעל הריצה המתאימה ללקוחות שלו. איך תדעו שהמוכר שלכם יודע מה הוא עושה? בתור התחלה, חשוב מאוד שהוא ישאל אתכם את השאלות הבאות.

אתם בטוחים במידה שלכם?

אם אתם רצים ותיקים, קרוב לוודאי שאתם כבר יודעים שבדרך כלל צריך נעליים גדולות בחצי מידה עד מידה מהמפר הרגיל שלכם. לרצים חדשים צריך להסביר שבנעלי ריצה לא אמורה להיות התאמה מדויקת לכפות הרגליים בגודל כמו בנעליים אחרות. חשוב שיישאר רווח כדי למנוע חיכוך של האצבעות עם החלק הקדמי של הנעל וכך להימנע מיבלות וציפורניים שחורות.

גם בכל מה שקשור לרוחב של הנעל, תמיד עדיף שיהיה מקום. ולמי שמתכוון לרוץ למרחקים ארוכים מאוד זה עוד יותר חשוב, כי כפות הרגליים מתנפחות אחרי כמה שעות ואף אחד לא רוצה להרגיש פתאום לחץ בנעל דווקא בחלקים הכי קשים של הריצה.

איפה אתם רצים? 

יש אנשים שרצים רק על מסלולי אספלט, יש כאלה שמשלבים בין כביש לבין שבילים לבנים ויש כאלה שרצים בעיקר במסלולי שטח אגרסיביים. חשוב לדעת מראש איפה אתם מתכוונים לרוץ, אם המוכר ידע שאתם לא יוצאים מגבולות פארק הירקון הוא צריך להבין שיש לו יותר אפשרויות להציע לכם. אם תספרו לו שאתם משלבים בין מסלולים שונים הוא יצטרך למצוא נעל כביש שהסוליה שלה תהיה מספיק עמידה גם למקומות אחרים. ובמקרים אחרים הוא יצטרך להבין שמה שאתם צריכים זו נעל שטח בלבד.

עם איזה דגם רצתם עד היום והאם זה היה נוח? 

אולי אין יותר מדי כאלה, אבל אם תרשו לנו לדמיין את המוכרים הכי מקצועיים בחנות שמוכרת מספר חברות של נעליים, הם יהיו כאלה שיוכלו לדעת מהי הנעל המתאימה שלכם אם תספרו להם שדגם X היה מצוין בשבילכם או אפילו שדגם Y לחץ לכם על כף הרגל.

מי שהוא מקצוען בתחום נעלי הריצה יודע לזהות לאיזו קטגוריה שייך כל דגם. האם הוא צר או רחב? האם הוא כבד או קל? ולמי הוא מתאים בדיוק? עוד נושא חשוב שלא תמיד מתייחסים אליו הוא הדרופ, כלומר הפרש הגובה בין החלק הקדמי לאחורי של הסוליה. יש נעליים שהדרופ שלהן הוא 12 מ"מ ויש נעליים עם דרופ של 4 מ"מ. מעבר ישיר מ-12 ל-4 מ"מ עלול לסכן אתכם בפציעה.

אין דגם שהוא טוב לכולם | צילום: pixabay

מה מבנה כף הרגל שלכם? 

זה אולי הנושא החשוב ביותר בקניית נעלי ריצה, שמוכיח למה זה עניין כל כך אישי. הרי לכל אחד יש רגל שונה, אבל לא כל יצרן יכול להציע נעל שמתאימה לכל רגל. וכך בהחלט יכול לקרות מצב שלקוח ששמע שחברה מסוימת היא ממש טובה, יגלה ששום דגם שלה לא באמת נוח לו.

בכל מה שקשור למבנה כף הרגל המוכר צריך להתמקד בשני דברים. הראשון הוא האם כף הרגל היא סטנדרטית הוא רחבה מעל הממוצע. אם היא רחבה הוא צריך להבין מיד שזה שולל הרבה דגמים בחנות שלו. העניין השני הוא להבין האם הלקוח צריך נעל ניטרלית או נעל מתקנת. כאן מדובר בנושא רגיש מאוד. רוב נעלי הריצה הן ניטרליות, והרעיון בנעל מתקנת בדרך כלל הוא שיש עוד חלק קשיח באזור קשת כף הרגל שתפקידו הוא בעצם למנוע מכף הרגל לקרוס. יש בעניין הזה הרבה חילוקי דעות, מכיוון שבמקרים רבים מה שאמור לעזור דווקא פוגע בתנועה הטבעית של הריצה וגורם לכאבים במקומות אחרים.

ולכן, מוכר טוב צריך להבין האם קריסת כף הרגל של הלקוח שלו היא עד כדי כך חמורה שהוא חייב נעל מתקנת או שאולי הוא יכול להסתדר עם נעל ניטרלית? מוכר מקצוען ירצה מאוד לראות את נעל הריצה הקודמת שלכם, כדי לזהות שם סימנים לסוג הקריסה.

איך אתם נוחתים? 

בחלק מהחנויות יש הליכון ובמקרים רבים המוכרים מבקשים מהלקוחות לרוץ כדי שיבחנו על איזה חלק של כף הרגל אותו אדם נוחת: קדמת כף הרגל, אמצע כף הרגל או העקב. למה זה חשוב? כי גם המידע הזה יכול לעזור למוכר להתמקד בדגמים מסוימים. לדוגמה, מי שנוחת על כף הרגל זקוק במקרים רבים ליותר תמיכה בחלק האחורי של הסוליה.

לא תמיד אנשים יודעים איך הם באמת נוחתים, בעיקר כשמדובר ברצים מתחילים, ולכן הבדיקה על ההליכון היא חיונית במקרים רבים.

מה השאיפות שלכם? 

זו שאלה שצריך לכוון לרצים מנוסים יותר, אבל יהיו גם מתחילים שידעו לענות עליה. במקרים מסוימים גם נעלי הריצה יכולות לעשות הבדל בתוצאה שלכם. בדרך כלל מי שרוצה לקנות נעליים המוגדרות כמהירות וקלות או "נעלי תחרות" צריך לקחת בחשבון שהן ישמשו אותו כזוג נוסף.

הנוחות זה הכי חשוב, אבל כדאי לשאול עוד כמה שאלות | צילום: pixabay

בכל מקרה, לקוח שרץ 10 קילומטרים ב-40 דקות ו-10 שניות ומאוד רוצה לרדת מ-40 דקות ירצה לעשות את המקסימום וחוץ מלעבוד ממש קשה באימונים, אופציה נוספת תהיה לנסות ולעשות את זה עם נעלי ריצה קלות יותר. במקרים אחרים, אנשים קונים נעלי ריצה שמצד אחד מאוד מפנקות אבל מצד שני כבדות מהממוצע, ואם יעברו לנעליים סטנדרטיות הם יופתעו לגלות שיותר קל להם לפתח מהירות באימוני איכות כמו למשל אינטרוולים.

לסיכום, יש גם תאוריה שאומרת שמה שנוח לכם על הרגל בחנות זה מה שאתם צריכים לקנות. במקרים רבים זה נכון, אבל לא תמיד. לא מעט אנשים מופתעים לרעה דווקא אחרי ריצה מצטברת של כמ העשרות קילומטרים בנעל שכנראה לא הכי מתאימה להם. אז אפשר לסכם בשתי המלצות: הראשונה היא ש"נעל מנצחת" לא כדאי להחליף (כל עוד אפשר להשיג אותה) והשנייה היא לברר איפה נמצאים המוכרים שיודעים לשאול את השאלות הנכונות.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג