מנח נשימה בחתירה – למה זה כל כך חשוב?

שאלתם את עצמכם למה הרבה פעמים אנחנו מרגישים שאין לנו אוויר בזמן השחייה, אנו מתעייפים מהר מאוד וצריכים לנוח כל כמה בריכות?! התשובה לזה היא בדרך כלל הסגנון ולא הנשימה. מאמן השחייה אורי סלע מסביר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


שאלתם את עצמכם למה הרבה פעמים אנחנו מרגישים שאין לנו
אוויר בזמן השחייה, אנו מתעייפים מהר מאוד וצריכים לנוח כל כמה בריכות?! התשובה לזה היא
בדרך כלל הסגנון ולא הנשימה. מאמן השחייה אורי סלע מסביר

מאת:אורי סלע

כשמתחילים לשחות, ההמלצה היא להתאמן על חתירה ללא נשימה, ללא תזוזת ראש, עם סנפירים, עד שמצליחים לשחות 25 מ' ללא נשימה. לאחר מכן עוברים לשחייה ללא סנפירים ורק כשהסגנון משתפר עוברים לשלב הבא – כלומר איך לנשום, מתי לנשום, ומתי להוציא את הראש מהמים?

 

שחיינים רבים מנסים מיד לתקן את הנשימה וזו טעות, מפני שקשה לנו להפנים מספר דברים במקביל. כדאי קודם לעבוד על סגנון ורק לאחר על נשימה, כשעושים ההפך פוגעים בסימטריה של הסגנון. הוצאת הראש לצורך נשימה מוציאה מאיזון ועלולה לפגוע בצוואר. המטרה היא ללמוד להפיק תנועה שלישית (התנועה שאנו נושמים בה) שלא תעכב אותנו ותהיה הרמונית (כך שהמתבונן מהצד כלל לא יבחין בתנועת הנשימה של השחיין). לדוגמא, שחיינים ששוחים ספרינט (כל הכוח למרחק של 25-50 מ') אינם נושמים כלל בכדי שהנשימה לא תאט אותם. אבל אנחנו מידי פעם צריכים לנשום!

 


הדגשים הבאים חשובים לשחייה מהירה יותר ללא פגיעה בצוואר, כתף וגב:

  1. יד קידמית – צריכה להיות כ-20 ס"מ מתחת לקו המים, בהתאם לגמישות הצוואר.
  2. ככל שאנו גמישים יותר כך היד תהיה קרובה יותר לקו המים ולהפך, אך בכל מקרה לא תהיה על קו המים (אחרת היא תאט או אף תעצור את התקדמותנו).
  3. עין במים – נשמור על חצי עין-עין שלמה בתוך המים, ועין שנייה בחוץ.
  4. פה ואף – הפה אמור להיות בחוץ, פתוח בחלקו, ואף כל הזמן בחוץ.
  5. יד לירך – היד האחורית אמורה להיות צמודה לירך על מנת לא להפריע לגוף בנשימה ותוך כדי לקיחת האוויר והגלישה הגוף ממשיך להתקדם.
  6. רגליים וגוף – הגוף מתגלגל מצד לצד אך לא מגיע ל-90 מעלות והרגליים ממשיכות בבעיטות תוך כדי גלגול הגוף מה שמאפשר לראש לצאת מהמים ללא יצירת עומס על הצוואר.
  7. תזמון נשימה בשחייה – בטכניקה תחרותית מגלגלים את הגוף לקראת סיום הגריפה, אך בטכניקת WEST מחכים שהיד תהיה באמצע הגריפה (או תיגע במים) ורק אז מתחילים להזיז את הגוף עד למצב של נשימה מלאה.

שחייה על הצד עם סנפירים היא תרגיל קלאסי לשיפור הנשימה – חושבים כל הזמן על שהעין תהיה במים, פה ואף בחוץ, בריכה אחת עם יד ימין קדימה ובריכה שנייה עם יד שמאל קדימה. ניתן לבצע את אותו התרגיל עם הראש למטה (מופנה לרצפה) למשך 5 שניות ובמנח נשימה למשך 5 שניות לסירוגין. התרגיל עוזר לנו לגלגל נכון את הגוף ולהגיע למנח נשימה כמה שיותר מהר תוך שימוש בשרירי הבטן והגב ולא בשרירי הצוואר.

הבנה טובה של מנח הנשימה משדרגת את השחייה גם אם אתם שחיינים טובים ונושמים נכון. תרגלו מנח נשימה בכל אימון במשך חודש (כ-300 מ' באימון) זה יאפשר לכם לקחת אוויר לאט, להתקדם מהר, לשמור על מפרקים ולהכניס בכל שאיפת אוויר יותר חמצן.

אורי סלע – מנהל מקצועי – עולם המים



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג