ממתיקים מלאכותיים: סוף מעשה במחשבה תחילה

מאחר שהמדפים עמוסים במגוון כל כך רחב של ממתיקים, חשוב להבין במה אתם בוחרים להשתמש, את הסיכונים והגבלות הצריכה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאחר שהמדפים עמוסים במגוון כל כך רחב של ממתיקים, חשוב להבין במה אתם בוחרים להשתמש, את הסיכונים והגבלות הצריכה

מאת:אלונה אזאגי ירון


תחליף סוכר הוא תוסף מזון שטעמו מתוק אך כמות האנרגיה שבו קטנה מזו של סוכר. חלק מתחליפי הסוכר הם טבעיים ואחרים הם מלאכותיים. קיימים שני סוגים של תחליפי סוכר:


1. ממתיקים בעלי ערך קלורי (הסוכרים האלכוהוליים הטבעיים כמו: סורביטול, מליטול, מניטול וקסיליטול), שאינם מתעכלים בגוף האדם ורק מעט מכמות הקלוריות שלהם נספגת בגוף. יתרונם העיקרי הוא שהם בטוחים לשימוש פרט לתופעות לוואי של גזים ושלשול בשימוש של יותר מ-50 גרם סורביטול ליום, ושל יותר מ -20 גרם מניטול ליום. הסוכרים האלכוהוליים משמשים כתחליף יעיל לסוכר מאחר שהם מורידים את התגובה הגליקמית בדם, עששת בשיניים וצריכה קלורית. יחד עם זאת, חולי סכרת עדיין צריכים להגביל את צריכתם משום שלמרות ההתפרקות האיטית שלהם, בסופו של דבר הם מתפרקים לסוכר. מזונות המכילים אותם יש כמעט אותו ערך קלורי של אותו מזון המכיל סוכר, לכן אכילת כמויות גדולות עלולה להביא לצריכה קלורית גבוהה.

2. ממתיקים מלאכותיים – ממתיקים כמעט ללא ערך קלורי, המיוצרים באופן סינתטי. פתרון לסיפוק הטעם המתוק, ללא הבעיות הבריאותיות הנלוות אליו (השמנה ועששת), נמצא בתחילת שנות ה-50, כאשר הומצאו "ממתיקים ללא ערך תזונתי" המכונים גם "ממתיקים מלאכותיים". ההבדל העיקרי בין הממתיקים הוא מרכיב ההמתקה. לכל מרכיב מיוחסת רשימת תופעות לוואי, כפי שהתגלתה בניסויים בבעלי חיים. על מנת להבטיח את בריאות הציבור נקבעה להם רמה יומית מותרת ובטוחה לצריכה. 

מאחר שהמדפים עמוסים במגוון כל כך רחב של ממתיקים, חשוב להבין במה אתם בוחרים להשתמש, את הסיכונים והגבלות הצריכה:

סכרין – הסכרין מתוק פי 300 מהסוכר ואין לו ערך קלורי. הוא אינו מתפרק בגוף ומופרש כפי שהוא בשתן. משתמשים בו בעיקר כממתיק שולחני אישי, במוצרי מאפה, ריבות, גומי לעיסה, שימורי פירות, סוכריות, ציפוי לקינוחים ורוטבי סלטים. המלצת ה- FDA היא 5 מ"ג לכל ק"ג ממשקל הגוף ליום. כלומר, אדם במשקל 70 ק"ג יכול לצרוך עד 350 מ"ג סכרין ביום (כ-18 טבליות). כיום אין עדיין מספיק מידע לגבי הסיכונים בשימוש בסכרין בקרב תינוקות, ילדים ונשים בהריון ובתקופת ההנקה, ולכן לא מומלץ לקבוצות אלו להשתמש בו.

אספרטיים – מתוק פי 200 מהסוכר. הוא בעל ערך קלורי זניח מאחר שדרושות ממנו כמויות קטנות מאוד. עם ספיגתו במערכת העיכול, האספרטיים מתפרק למרכיביו הנספגים בדם. ממחקרים שערכו יצרני האספרטיים (בעיית אובייקטיביות) טוענים כי האספרטיים ומרכיביו אינם מצטברים בגוף. המלצת ה-FDA היא 50 מ"ג לכל ק"ג ממשקל גוף. כלומר, אדם במשקל 70 ק"ג יכול לצרוך 3,500 מ"ג אספרטיים ליום (כ-184 טבליות או 20 פחיות של משקה דיאטטי), כל עוד הוא אינו צורך מזונות אחרים המכילים אספרטיים. כאמור, לא ברור האם האספרטיים ומרכיביו אינם מצטברים בגוף, ולכן בזמן הריון וההנקה מומלץ להמעיט בצריכת מוצרים המכילים אספרטיים.

אססולפאם K – מתוק פי 200 מהסוכר. משמש כמגביר מתיקות של מוצרי מזון בשילוב עם אספרטיים או ממתיקים אחרים. הוא אינו מתפרק בגוף ומופרש כפי שהוא בשתן. משתמשים בו כממתיק בסוכריות, משקאות, קינוחים מוקפאים, ג'לי סירופים ובמוצרי אפייה, כיוון שהוא עמיד בחום. הוא מכיל חומר בשם מתילן כלוריד, אשר בחשיפה ארוכת טווח ובכמויות הגבוהות מהכמויות המקובלות עלול לגרום לבעיות, כגון כאבי ראש, בחילה, דיכאון, בלבול ואף סרטן. למרות זאת, אין עדות מספקת לכך במחקרים ארוכי טווח. ה-FDA ממליץ לא לצרוך יותר מ-15 מ"ג לכל ק"ג ממשקל הגוף. באירופה ההמלצה מחמירה יותר: 9 מ"ג לכל ק"ג ממשקל הגוף.

סוכרלוז – מתוק פי 600 מהסוכר. בעל ערך קלורי זניח מאחר שדרושות כמויות קטנות מאוד ממנו. משתמשים בו במשקאות, גומי לעיסה, קינוחים מוקפאים, מיצי פירות וג'ל. הוא ממתיק חדש יחסית ולכן עדיין לא נערכו מחקרים ארוכי טווח על מנת לוודא את בטיחותו. ה-FDA ממליץ על 5 מ"ג לכל ק"ג ממשקל הגוף. כלומר, אדם במשקל 70 ק"ג יכול לצרוך 350 מ"ג סוכרלוז ליום.

סטיביה – מתוק פי 40 עד 300 מהסוכר, ללא ערך קלורי, מופק מעלי צמח הסטיביה (Stevia Rebaudiana Bertoni). מלבד היותו ממתיק הועלו השערות לגבי מספר תכונות בריאותיות שלו, ביניהן השפעה מיטיבה על לחץ הדם ורמות הסוכר בדם. בנוסף, מיצוי מעלי הסטיביה מכיל נוגדי חמצון העשויים להגן מפני נזקים לחומר הגנטי ומפני סרטן. אך המחקרים שבוצעו עד כה מצביעים על כך שבכמויות הנצרכות בממתיק אין לגליקוזידים השפעה בריאותית כלשהי. לעומת זאת, הוכח שהממתיק אינו גורם לסרטן והוא בטיחותי בכמויות הנצרכות כממתיק אישי או כממתיק במשקאות ודגני בוקר. הצריכה המקובלת של סטיביה, על פי הסוכנות האירופאית, ארגון הבריאות העולמי וה-FDA, היא 4 מ"ג סטיביה לכל ק"ג משקל גוף. ה-FDA הכריז על גם על כמות מקובלת של צריכה העומדת על 12 עד 20 מ"ג לכל ק"ג ממשקל הגוף ליום מהגליקוזיד rebaudioside A.

שלוש נקודות חשובות נוספות:

שימוש בממתיקים שונים יחד – יש שני יתרונות עיקריים לשילוב של מספר ממתיקים במוצר מזון: הטעם והעלות. צירוף של ממתיקים מלאכותיים יכול להביא למתיקות גדולה יותר בשימוש בכמות קטנה יותר של ממתיקים, כלומר חיסכון רב לחברות המזון. אך שילוב ממתיקים שונים לא נבדק מחקרית ולא ברור מה קורה לחומרים השונים כשהם מעורבבים במוצרי המזון ומה קורה בגופנו בעקבות צריכתם. 

הפרדוקס בשימוש בממתיקים מלאכותיים – ככל שצורכים יותר, משמינים יותר. השימוש בממתיקים מלאכותיים עולה, אך בניגוד למצופה ישנה עלייה עקבית במשקל בעולם המערבי. חוקרים אמריקאים העלו חשד כי דווקא השימוש בממתיקים המלאכותיים מחמיר את היקף ההשמנה. התבצעו מחקרים על עכברים ועל בני אדם, שבהם ארוחה דלת קלוריות וממותקת בממתיק מלאכותי הביאה לעלייה בצריכת האוכל בארוחה הבאה, כפיצוי לכמות האנרגיה שהתקבלה מהארוחה הקודמת. מדוע? בשימוש בממתיקים מלאכותיים הגוף מקבל מסר מבלבל – עם זיהוי הטעם המתוק בפה, מתעוררות המערכות הביולוגיות המכינות את הגוף לקבלת פחמימות. טעם מתוק שאינו מכיל פחמימות (כמו בשימוש בממתיקים מלאכותיים) משבש את תחושת השובע, הוא מעלה את תחושת הרעב ואת הרצון לאכול, ולכן משבש את הבקרה על צריכת המזון, וזו עולה. שימוש לאורך זמן בממתיקים יוצר קשר בין טעם מתוק למזון דל פחות משביע, וכך נוצרת אכילת יתר. לכן מומלץ להקטין את צריכת הממתיקים המלאכותיים במשקאות ובמזונות.

מחקרים שטרם פורסמו – מחקר חדש טוען כי אפילו פחית משקה דיאט אחת ביום עלולה להביא ללידה מוקדמת, ובכך לסכן את העובר. מבדיקת כ-60 אלף נשים הרות, נמצא מתאם בין צריכת ממתיקים מלאכותיים (כמו אספרטיים וסכרין) לבין לידה מוקדמת. בקרב נשים ששתו פחית דיאט אחת ליום, שיעור הלידות המוקדמות (לפני השבוע ה-37) היה גבוה ב-38%; ואילו בקרב נשים ששתו ארבע כוסות ומעלה, הסיכון ללידה מוקדמת היה גבוה ב-78%. אומנם לא נמצא קשר סיבתי אלא רק מתאם סטטיסטי, אך ההמלצה לנשים בהריון היא להמעיט או להימנע משימוש בממתיקים מלאכותיים. אולי כדאי גם לכלל האוכלוסייה לאמץ את אותה המלצה.

8.4.2012


אלונה אזאגי ירון- דיאטנית קלינית ,B.Sc.Nutr, רשת סטודיו C, סניף ראשל"צ מזרח, www.studioc.co.il.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג