מיץ דובדבנים לאחר ריצת מרתון

אם אתם מחפשים פתרונות טבעיים להתאוששות השריר לאחר מאמץ אירובי ממושך, מחקר חדש שפורסם ב־Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, עשוי להביא עמו בשורה חדשה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


אם אתם מחפשים פתרונות טבעיים להתאוששות השריר לאחר מאמץ אירובי ממושך, מחקר חדש שפורסם ב־Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, עשוי להביא עמו בשורה חדשה

מאת:מולי אפשטיין


ריצת מרתון היא פעילות מתישה ומפרכת מאין כמוה שלאחריה נדרשת תקופת החלמה והתאוששות הנמשכת מספר ימים. במחקר חדש נמצא ששתיית מיץ דובדבנים לפני ריצת מרתון ולאחריה תרמה להתאוששות מהירה יותר של מי שצרך את המשקה, בהשוואה לרצי קבוצת הביקורת ששתו משקה דמה.
במחקר השתתפו 20 רצים ששתו בליל חמוץ של מיץ דובדבנים או משקה פלסבו. הרצים שתו את המשקאות פעמיים ביום, חמישה ימים לפני מרתון לונדון ויומיים נוספים לאחר המרתון. מממצאי המחקר עולה שהרצים ששתו את מיץ הדובדבנים, התאוששו מהר יותר מרצי קבוצת הביקורת ב־48 השעות שלאחר המרוץ – הקריטריון למידת ההתאוששות היה מבדק כוח שריר. בנוסף, בקרב קבוצת הניסוי נמדדו רמות נמוכות יותר של מדדי דלקת ושל מדדי עקה חמצונית. שני האחרונים מהווים תגובת נזק פוטנציאלי שעלול להיגרם בעקבות פעילות גופנית עצימה במיוחד, כמו ריצה למרחקים ארוכים.

מסקנת החוקרים הייתה שמיץ דובדבנים מסייע להתאוששות טובה יותר לאחר מאמץ עצים בכך שהוא מעלה את היכולת האנטי־חמצונית (Antioxidative), מפחית דלקת ועקה חמצונית ומשום כך מסייע להתאוששות התפקוד השרירי.

מדדי השריר שנמדדו במחקר הם: קריאטין־קינאז (CK), לקטאט־דהידרוגנאז (LDH), כאבי שרירים ומבדק כוח איזומטרי. מדדי דם נוספים שנמדדו היו: מדד לדלקת בשם IL-6, CRP (C-Reactive Protein), חומצת שתן (Uric Acid), מצב נוגדי חמצון כללי ועקה חמצונית באמצעות מדד שנקרא thiobarbituric acid reactive species (TBARS).

לדברי הפיזיולוג, ד"ר Glyn Howatson, השתתפות בתחרויות ריצה למרחקים ארוכים כדוגמת מרתון גורמת לדלקת ולמידה מסוימת של נזק לשריריהם של הרצים. על מנת להתאושש מהטראומה הזו נדרשים כמה ימים טובים במהלכם היכולת של הרצים לבצע פעילות גופנית מדוכאת כמעט לחלוטין. "פיטוכימיקלים, במיוחד מסוג anthocyanins שנמצאים בדובדבנים מזן Montmorency, הם בעלי רכיבים נוגדי דלקת ונוגדי חמצון שיכולים לסייע בתהליך ההתאוששות שלאחר מאמץ אירובי עצים, כמו ריצת מרתון", הוסיף החוקר. לדברי ד"ר Howatson: "לממצאי המחקר הנוכחי עשויה להיות תרומה לא רק עבור רצי מרתון אלא גם עבור קבוצות נוספות באוכלוסייה, ביניהן חולים במחלות דלקתיות כרוניות, כמו דלקת מפרקים". החוקר ציין שאם יימצא מימון נוסף, ניתן יהיה לחקור את ההשפעה של מיץ דובדבנים על מצבים פתולוגיים נוספים, כמו דלקת מפרקים שגרונית ופיברומיאלגיה.

"אנשים מחפשים פתרונות טבעיים לטיפול במצבים פתולוגיים ומחקר מסוג זה יכול להעמיק את הידע לגבי יעילות הטיפול באמצעות המשאב הטבעי הזה. אם טיפול מסוג זה עשוי לעזור, אולי נצליח לשפר את איכות חייהם של חולים רבים", סיכם החוקר.

מקור

Howatson et al. Influence of tart cherry juice on indices of recovery following marathon running. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 2009; DOI: 10.1111/j.1600-0838.2009.01005.x

מולי אפשטיין – פיזיולוג, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, מנהל הפורום "חיים וספורט".

צילום שער: cyclonebill
————————————————————————————————————————–


מאמני כושר פרטיים למעיים



סחוט טרי

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג