מיוחד לחג האהבה – אורח חיים וההשפעה על הזוגיות

ביצוע פעילות גופנית על בסיס קבוע, שתיית אלכוהול במידה, תזונה נכונה העשירה ברכיבי המזון המומלצים והמתאימים במינונם לאדם לפי מטרותיו, הימנעות מעישון, שינה מספקת ובעיתוי מתאים ביממה, לחץ נפשי נמוך, ועוד מהווים רק רשימה חלקית של המרכיבים את אורח חיים הבריא
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ביצוע פעילות גופנית על בסיס קבוע, שתיית אלכוהול במידה, תזונה נכונה העשירה ברכיבי המזון המומלצים והמתאימים במינונם לאדם לפי מטרותיו, הימנעות מעישון, שינה מספקת ובעיתוי מתאים ביממה, לחץ נפשי נמוך, ועוד מהווים רק רשימה חלקית של המרכיבים את אורח חיים הבריא

מאת:דר' איתי זיו


מעטים אנשים, בעידן המודרני מצליחים, להקפיד על כל המרכיבים הללו. נציין ששמירה, על המסגרת המצוינת במעגלי החיים, משפיעה מהותית על הפחתת הגיל הפיזיולוגי שמתייחס למעשה למידת תפקודן של מערכות הגוף השונות כמו: שלד-שריר, הורמונאלית, עצבית, קרדיווסקולרית ועוד.

עם העלייה בגיל, ובמיוחד לאחר גיל 40 חלה ירידה עקיבה ביכולות הגופנית וניתן להבחין במקרים רבים של השמנה, היארעות מחלות שכיחות כמו מחלות לב, סוכרת וכדומה. ברם, מבחינים במקרים לא מעטים בהבדלים במידת העיסוק בפעילות הגופנית, בשמירה על התזונה ועוד בין בני זוג. לעיתים ניתן להבחין באחד מבני הזוג המתאמן על בסיס קבוע ושומר באדיקות על אורח חיים בריא ואילו האחר מתנהל באופן שונה לחלוטין: לא מתאמן כלל, לא מקפיד על סוג המזון הנצרך, הנו בלחץ נפשי רב במיוחד (מגורמים שונים) ועוד. חשוב להוסיף גם במקרה זה את המרכיב המשפיע במיוחד (עימו אין הרבה מה לעשות) והנו הגנטיקה. כאן המקום לציין שהופעת מחלות שונות, פוטנציאל להשמנה, בעיות בריאותיות מסוגים שונים תלויה במקרים רבים בגנטיקה של האדם. ניתן כמובן להפחית גורמי סיכון ולשפר המצב הגופני ללא הכר אך, לנולדים עם 'מטענים גנטיים' הקשורים בפתולוגיות או בהשמנה ההתמודדות לא פשוטה כלל ועיקר במעגלי החיים. בהקשר של השמנה ניתן לציין שהורים שמנים יולידו צאצאים עם מספר תאי שומן רבים יותר לעומת הורים רזים. ברם, הסיכוי של ילד, להורים שמנים, להיות גם מבוגר שמן בעתיד רבים במיוחד לעומת מצב ששני ההורים רזים.

מצב גופני ירוד של אחד מבני הזוג או של שניהם משפיע על מישורי חיים רבים.
לדוגמה: עלייה במשקל ואחוזי השומן, ירידה בכמות ההורמונים האנבוליים (לרבות טסטוסטרון), ירידה חדה בויטאליות היומיומית, עלייה בהורמוני לחץ (כגון: קורטיזול), הופעה אסתטית מוזנחת ועוד, קשורים לירידה בדימוי העצמי, מצבי רוח משתנים וכדומה.

חשוב לציין שלאחר גיל 40 (ובעיקר בעשורים המתקדמים) ניתן להבחין בהבדלים גדולים יחסית הקיימים בין בני זוג. האחד במצב טוב, שומר על אורח חיים בריא – מתאמן, אוכל בקפידה, משקיע ומטפח את עצמו על בסיס קבוע וכדומה ואילו בן הזוג לא משקיע באורח חיים בריא, מזניח את הופעתו החיצונית ובריאותו ואט אט מבחינים בהזדקנות מהירה של מערכות הגוף השונות והגדלת הפער בין הגיל הפיזיולוגי לגיל הכרונולוגי! מעניין ויחד עם זאת עצוב לראות בני זוג שבפועל כרונולוגית הם בני אותו גיל, אך אחד מהם צעיר בשנים רבות מבן זוגו מבחינה פיזיולוגית. עובדה זו גורמת למגוון שינויים ואף בעיות בחיי היומיום.


כדי לשמור על אורח חיים בריא יש צורך בתמיכה על בסיס קבוע של בן הזוג (צילום: Thang Nguyen)


להלן אחדים מהם:
רמת הויטליות והתנועה היומיומית – אדם מבוגר שהוא למעשה צעיר פיזיולוגית משמעותית מבן זוגו פעיל יותר ביום יום, בעל חיוניות רבה ועוד.
הבריאות – כשהגיל הפיזיולוגי נמוך מהגיל הכרונולוגי הדבר קשור בבריאות טובה במיוחד ומדובר באחת התועלות החשובות המשמעותיות שיש להתמדה באורח חיים, אי צריכה של תרופות בכלל (או במינון נמוך במיוחד), ביקורים מועטים (אם בכלל) אצל רופאים מסוגים שונים ועוד. לעומת זאת במידה ואחד מבני הזוג במצב גופני ירוד – הדבר במרבית המקרים מתבטא בעשרות ביקורים (ויותר) במהלך השנה אצל רופאים מסוגים שונים, צריכת תרופות על בסיס יומיומי ובדרך כלל בקביעות. בריא וההשפעה על גוף האדם. ברם, חשוב לציין שהאדם שבמצב בריאותי מצוין פוקד בדרך כלל מעט את הרופאים השונים.
הוצאות כספיות בגין הטיפולים הרפואיים – למרות שבישראל ישנו חוק בריאות ממלכתי וחלק ניכר מההוצאות הרפואיות והתרופות מכוסות על ידי משרד הבריאות, עדיין יש צורך לשלם על תרופות, טיפולים שונים וניתוחים בארץ ובחו"ל. אזי, מדובר על הוצאות כספיות לא מבוטלות כלל ועיקר של אחד מבני הזוג שבחר בדרך לא בריאה לנהל את חייו. חשוב במיוחד לציין שאימוץ אורח חיים בריא אינו מחסן (!!!) מפני המחלות ובעיות שונות לחלוטין, וישנם אף מקרים שלמרות השמירה על התזונה ופעילות גופנית מספקת אנשים מסוימים לקו במחלה כרונית. אך הסיכויים שהאדם ילקה במחלה זו או אחרת כשמצבו הגופני מצוין, נמוכים לעין ערוך לעומת מצב בו האדם במצב גופני ירוד וסובל מעודף משקל.
מצב רוח ולחץ נפשי – אימונים גופניים מתאימים הנערכים על בסיס קבוע גורמים להפרשת אנדרופינים שהנם חומרים כימיים המופרשים בעת ביצוע פעילות גופנית בהיקף ועצימות מתאימים. הדבר שכיח במיוחד אצל העוסקים בספורט אירובי על בסיס קבוע. הפרשת האנדרופינים תורמת רבות לתחושה נעימה וטובה, רצוי לבצע על בסיס קבוע פעילות גופנית, משפר את מצב הרוח ועוד. אם כך, עולה הסבירות שאצל אחד מבני הזוג שמתאמן בקביעות כמות האנדרופינים בגופו תהיה גבוהה במיוחד ואילו אצל האחר פחותה – עובדה שעשויה להשפיע על מצב הרוח והויטליות היומיומית.
היכולת לבצע פעולות יומיומיות הכרוכות במאמץ – עם העלייה בגיל קשה יותר לבצע פעולות יומיומיות הכרוכות במאמץ גופני. אי לכך, אדם בן 60 למשל שאינו מאומן יתקשה לטפס לקומה הרביעית בבניין ללא מעלית, לטייל שעות ארוכות במסגרת טיול לחו"ל, לשחק ואף לשאת את נכדיו על בסיס קבוע ועוד ועוד. לעומת זאת המבוגר הפעיל יוכל לעשות פעולות אלו בנקל ואף תוך השארת רזרבה לביצוע פעולות נוספות אם יהיה צורך בכך.
סוג התחביבים – הבדלים מהותיים בין בני זוג במצב הבריאותי ובמידת העיסוק בפעילות גופנית עשויים להיות בעייתיים גם בכל הקשור בתחביבים המאופיינים בפעילות גופנית כמו: טיולי אופניים בחו"ל, צעדות ומירוצים שונים ועוד. מוכרים מקרים רבים שבני זוג, שאחד מהם פעיל באופן מהותי והאחר לא אינם מבלים שעות רבות בחופשות שונות בשל סוג תחביבים הקשור לפעילות גופנית. כאן המקום לציין מחקר מעניין בנושא שבדק נושא התמכרות לריצה וההשפעה על הזוגיות והנישואין. המחקר נערך בקליבלנד, אוהיו שבארצות הברית ( Frances Payne Bolton School of Nursing, Case Western Reserve University, Cleveland, OH ) נבדקו 35 רצי מרתון ובני / בנות זוגם. נמצא כי ככל שבן הזוג העיד שהמרתוניסט יותר מכור לריצה, כך אותו בן זוג התקשה להתנהל במערכת היחסים הזוגית הזו. מבין בני הזוג, אלו שלא עוסקים בריצה כלל דירגו את רמת ההתמכרות של בני זוגם הרצים כגבוהה ביותר ואת ההסתגלות שלהם לקשר הזוגי כנמוכה ביותר. בנוסף, בני הזוג הגברים דירגו את רמת ההתמכרות של נשותיהם רצות המרתון כגבוהה ביותר ואת ההסתגלות שלהם למערכת היחסים כנמוכה ביותר. מכאן ניתן להסיק שאין שוויון במקרה של נשים וגברים הרצים מרתון ולביצוע פעילות אירובית כה ממושכת השפעה על התקשורת ומצבם.


שילוב של זוגיות ופעילות גופנית (צילום: Nigel Cox)


קניית מזון ואכילה בחוץ – גם בתחום זה ישנם הבדלים גדולים לעיתים בין בני זוג כשאחד שומר על אורח חיים בריא באדיקות והאחר – לא. בן הזוג השומר על אורח חיים בריא סביר שיצרוך מוצרים דלי שומן וסוכרים פשוטים, דגנים מלאים וכדומה ואילו בן זוגו שאורח חיים בריא לא ממש מענייניו יקנה ויצרוך מוצרים בדרך כלל לא ממש בריאותיים, עשירים בשומן ובסוכר, משקאות קלים ועוד. הדבר אקוטי במיוחד כשמדובר על אכילה מחוץ לבית. אזי, מציאת מסעדה או בית קפה מתאים במיוחד לשני בני הזוג עשוי להיות משימה לא פשוטה כלל ועיקר.
עישון וצריכת אלכוהול – במעגלי החיים השונים לא מעט אנשים צורכים אלכוהול ומעשנים מפעם לפעם או בקביעות. כשמדובר בבני זוג שרק אחד מהם החליט לאמץ מסגרת של אורח חיים בריא הרי שעישון סיגריות או צריכת אלכוהול על בסיס קבוע עלולים להיות בעיתיים במיוחד, לא רק בשל ההשלכות הבריאותיות, אלא גם בהיבטים חברתיים, אסתטיים ועוד.

סיכום: שמירה על אורח חיים בריא תורמת רבות להפחתת הגיל הפיזיולוגי, שיפור ההופעה החיצונית, שיפור מצב בריאותי ועוד. כדי לשמור על אורח חיים בריא יש צורך בתמיכה על בסיס קבוע של בן הזוג בתהליך. הדבר תורם להשגת המטרות וחיזוק הזוגיות.


איתי זיוד"ר איתי זיו
סגן מנהל קמפוס ’שיאים’ באוניברסיטת תל אביב.
מנהל תחום הקורסים למדריכי מועדוני בריאות וכושר. מומחה לפעילות ספורט, פעילות גופנית וחדרי כושר, הוציא לאור את האנציקלופדיה לפעילות גופנית בשם: "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים" שהנו המדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית העוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדר הכושר על כל היבטיהם ומיועד למתאמנים ולמדריכים ובעלי עניין ומודעות בספורט.

www.itaiziv.co.il

קישורים: איתי זיו,



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג