מחקר || סקס בעידן הקורונה: מה הם הסיכונים?

מחקרים הראו שקיימות בדיקות חיוביות כתוצאה ממשטחי צואה למרות שהן שליליות במשטחים מדרכי הנשימה. ד"ר חן גליט-סנטר מסבירה מה המשמעות של זה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Relationship. Lovely couple in bed

משבר הקורונה: כל העדכונים השוטפים בשוונג


וירוס SARS-CoV-2 הוא הוירוס האחראי על מגיפת הקורונה, בשמה COVID-19, שהתפרצה לראשונה בעיר ווהאן במחוז חוביי שבסין, כאשר מקבץ החולים הראשונים זוהו ודווחו בדצמבר 2019, ומאז התפשט הוירוס לרחבי העולם. נכון לימים אלו מסלול ההעברה וההדבקה המקובל של הוירוס מאדם לאדם הוא דרך שיעול, רסיסי רוק שעפים בעקבות התעטשות, טיפות שנוצרות באופן טבעי בתהליך הנשימה, ובאמצעות מגע עם הפרשות ולאחר מכן מגע עם ריריות, כמו רקמת העין, האף או הפה.

 

אז על מה עוד לא דיברנו בנושא אפשרויות ההדבקה בקורונה? | צילום: People photo created by Racool_studio – www.freepik.com

עוד כתבות בנושא 
אסטרטגיית היציאה של משרד הספורט ממשבר הקורונה
כך נקאה השינוי הגדול בפעילות הספורטיבית האנושית בתקופת הקורונה 
מהו המרחק הבטוח בין רצים ורוכבים בתקופת הקורונה? 

מחקר שהתפרסם בחודש האחרון ב-Nature Medicine הראה שבקבוצת ילדים 8 מתוך 10 ילדים יצאו חיוביים לנגיף הקורונה ממשטחי צואה, וזאת למרות שבמשטחים מדרכי נשימה הם היו שליליים לנגיף. המשמעות היא שתתכן הפרשה של נגיף הקורונה באמצעות הצואה, ולכן מסלול ההדבקה הנ"ל חייב להילקח בחשבון, כמו גם פוטנציאל להעברה של הנגיף ביחסי מין אנאליים.

נכון לימים אלו לא דווחה הדבקה בנגיף באמצעות יחסי מין, אולם ישנם ממצאים המראים שישנה סבירות ולא מעטה שזה עלול לקרות. הועלתה ההשערה וכתבו על כך מאמרי דעות ואחד מהם או שניים אני מתארת להלן.

ההשערה המועלית נגזרת בעיקר מראיות שהצטברו המצביעות על אפשרות העברה דרך צואה (שכחנו למשל לשטוף ידיים לאחר ביקור בשירותים) שמגיעה לפה (ומיד התיישבנו לאכול), מסלול שנקרא Feco-oral transmission. הקולטן דרכו הנגיף חודר לגוף ומדביק נקרא ACE-2 Angiotensin Converting Enzyme 2 והוא נמצא ברמות גבוהות במערכת העיכול, בייחוד במעי הדק, וגם ברקטום. בדקו ומצאו שישנה הפרשה בצואה של החומר הגנטי הויראלי והסיקו שככל הנראה הווירוס מדביק את תאי האפיתל של המעי.

מגע אוראלי-רקטאלי

כמו כן, הקולטן ACE2 מתבטא גם על ידי תאי האפיתל של בלוטות הרוק וכצפוי הוירוס נמצא ברוק המופרש מריריות הפה. הוירוס נישא על ידי הרוק ועל ידי הצואה, והקולטן ACE2 מתבטא על ידי תאי הריריות בפה ובדרכי הנשימה וגם מתבטא על ידי האפיתל שבמערכת העיכול לקראת הרקטום (פי הטבעת). ההשערה המועלית היא שהוירוס יכול לעבור גם דרך יחסי מין , כאן יש מקום נרחב כמובן לדון בסוג יחסי המין שמקיימים… מגע אוראלי-רקטאלי וכיו"ב.

ביטוי הקולטן לווירוס במערכת המין הזכרית גבוה | צילום: Image by Наркологическая Клиника from Pixabay

יש לייחס חשיבות להדבקה דרך מגע אנאלי, בייחוד אם הבדיקות למחלה ולנשאות הוירוס נעשות מתוך דרכי הנשימה, שכן תתכן אפשרות שבן אדם יהיה שלילי בבדיקה שנערכה לו מדרכי הנשימה העליונות, אולם עדיין הוא מפריש את הנגיף מדרכי העיכול. עובדה נוספת שצריכה להילקח בחשבון ולפתוח לנו מחשבה חדשה לגבי דרכי הדבקה אפשריות מיניות, הנה פרופיל הביטוי של הקולטן ACE2 שמשמש כ"שער הכניסה" של הנגיף לגוף שלנו.

מאמר מחקרי שהתפרסם בימים אלו ב-European Society of Cardiology על ידי קבוצת מחקר סינית בדק בעצמו וגם עשה סקירת ספרות לגבי הביטוי המשתנה של הקולטן ACE2 ברקמות הגוף השונות. מטרת המחקר היתה לחקור את ביטוי הקולטן ברקמת הלב של מבוגרים בריאים וגם חולים וזאת על מנת להאיר על אפשרויות הפגיעה של הנגיף בלב.

בדקו באמצעות מאגרי מידע את הביטוי של הקולטן ACE2 ברקמות הגוף השונות ונמצא שבמערכת העיכול ישנה רמת ביטוי הגבוהה ביותר, לאחר מכן ביטוי גבוה שלו נמצא באשכים ובכליות, מה שתומך בכך שהווירוס מופרש בצואה ובשתן. מצאו שברקמת הלב, תאי שריר הלב שמודבקים בווירוס נהרסים וכתוצאה מכך נגרם נזק לשריר הלב. נגרמים נזקים ברמת ה"מיקרו-סירקולציה" בלב, ולכן חולים אלו עשויים להראות עליה בחלבון קריאטין קינאז (מה שמוצאים בדרך כלל במצב של התקפי לב). לכן אנשים שמראש יש להם בעיות קרדיווסקולריות ולבביות, חשופים לנזק נרחב יותר מהנגיף.

ביטוי הקולטן לווירוס במערכת המין

ממצא מעניין לא פחות הוא מאמר שהתפרסם בימים האחרונים בעיתון Cells ובדק את ביטוי הקולטן ACE2 ברקמות של מערכת הרבייה, לאחר שמצאו והראו את ביטויו הגבוה במערכת העיכול, בדרכי הנשימה ובכליות. המחקר הנ"ל היה מתבקש מאחר ומאגרי מידע ממוחשבים הצביעו על כך שביטוי הקולטן לווירוס במערכת המין הזכרית גבוה וכן ממצאים הראו שלגברים שעברו הדבקה בנגיף יש מידה מסוימת של פגיעה במה שמכונה spermatogenesis = תהליך יצירת תאי הזרע.

המחקר שנעשה מראה כי התאים שמרכיבים את האשכים ושיש להם תפקיד בתהליך יצירת הזרע (תאי ליידיג ותאי סרטולי לצורך העניין), הם תאים שמבטאים רמות גבוהות יחסית של הקולטן לנגיף הקורונה. הם אכן נדבקים בנגיף והפעילות שלהם משתבשת בעקבות כך.

לסיכום, טרם נמצאה תרופה או חיסון יעיל כנגד וירוס הקורונה החדש שזוהה בדצמבר 2019 והפך למגיפה עולמית. אין ספק שעד שיימצאו חיסון ותרופה יעילה כנגד הוירוס, המציאות שלנו לא תהיה כפי שהיתה. בדומה לוירוסי הקורונה הקודמים לו, גם הנוכחי "משתמש" בקולטן ACE2 האנושי על מנת להיכנס ולהדביק את התאים האנושיים. עד כה נמצא שהנגיף פוגע במערכת הנשימה, מערכת העיכול, מערכת השתן והמערכת הקרדיו-וסקולרית. בהתבסס על מחקרים עדכניים ומאגרי מידע ממוחשבים יש לתת תשומת לב לכך שהנגיף עשוי לעבור בדרכי המין, ואף לפגוע גם בייצור הזרע באשכים, ולכן רצוי וכדאי לתת את הדעת לכך בנדבקים בנגיף החדש.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג