מחקר חדש: ספורט סבולת מאט את ההזדקנות, אימוני כוח לא

חוקרים גרמנים גילו כמה מהיתרונות הגדולים של ספורט הסבולת לעומת אימוני משקולות. אולי יהיה קצת קשה לעקוב אחרי המושגים כאן, אבל זה בהחלט מעניין
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

פעילויות גופניות כמו ריצה, רכיבה ושחייה יכולות להאט את הזדקנות התא, בעוד שאימוני כוח לא עושים את זה. כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת לייפציג בגרמניה ופורסם בשבוע שעבר ב-EUROPEAN HEART JOURNAL.

הדבר הכי נכון לעשות? ריצה | צילום: pixabay

עוד כתבות בנושא 
כושר טוב לבריאות כמו הפסקת עישון
הוכח סופית כי פעילות גופנית טובה מאוד לנפש
מחקר: יותר כושר אירובי, פחות מחלות לב

במחקר הזה השתתפו 124 מתנדבים צעירים ובריאים, והחוקרים בדקו כיצד סוגים שונים של פעילויות גופניות משפיעות על הטלומרים. הטלמור הוא אזור הקצה של הכרומוזומים, המכילים את החומר התורשתי שבגרעין התא. ככל שאנחנו מתבגרים, הטלומרים מתקצרים וזה מה שגורם להזדקנות התאים בגוף. מצד שני, ישנו אנזים הנקרא טלומראז שיכול לעכב את תהליך ההתקצרות של הטלומרים, ואף להאריך אותם ובכך לעכב את ההזדקנות.

המשתתפים במחקר ביצעו את הפעילויות הגופניות במשך שישה חודשים. חלקם התבקשו לבצע אימוני סבולת (ריצות ארוכות), קבוצה נוספת ביצעה אימוני ריצה עצימים בשילוב עם ריצות בקצב איטי, קבוצה שלישית ביצעה אימוני כוח (משקולות) וקבוצה רביעית התבקשה להמשיך בשגרת החיים הרגילה.

החוקרים בדקו את פעילות הטלומרים אצל כל המשתתפים בפעם הראשונה בפעם הראשונה בתחילת המחקר ובפעם השנייה 2-7 ימים אחרי האימון האחרון בתקופה שארכה חצי שנה.

אימון משקולות

כמובן שלאימוני כוח יש יתרונות אדירים, אבל לא כשמדובר בתהליך ההזדקנות | צילום: thinkstock

פרופסור אולריך לאופס שערך את המחקר סיפר: "מה שגילינו זה שבסופה של תקופת האימונים, אצל הנבדקים שביצעו אימוני סבולת ואימונים עצימים, נרשמה עלייה של פעילות הטלומראז ואורך הטלומרים – שני דברים שיש להם תפקיד חשוב בהתחדשות התאים ובכך השפעה על תהליך ההזדקנות. מה שמעניין זה שאימוני הכוח לא גרמו לזה".

בהשוואה לנבדקים שביצעו אימוני כוח או שלא ביצעו אימונים בכלל, אצל מתאמני הסבולת פעילות הטלומראז גדלה פי 2-3 ואורך הטלומרים גדל בצורה משמעותית. השינוי הזה נוצר מכיוון שהאנזים טלומראז משפיע על תחמוצת החנקן בכלי הדם, כך מעריכים החוקרים. "המחקר הזה מזהה מנגנון שלפיו ספורט סבולת ולא אימוני כוח, משפר את תהליך ההזדקנות. זה יגרום לנו לבצע בעתיד מחקרים שבהם נשתמש באורך הטלומרים כאינדיקציה ל'גיל הביולוגי'" אומר פרופסור לאופס.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • אחד שמבין הגיב:

    ביטוח לאומי וגם קרנות הפנסיה מציגות מחקר הפוך שעיקר המסקנות הן ככל שתרבץ יותר על הספה עם פיצוחים כך תאריך חיים

  • לולי הגיב:

    אימוני כח תורמים הרבה דברים אחרים שקשורים למניעת הזדקנות (למשל סרקומריה, ועוד המון דברים). חבל שהכתבה לא מציינת זאת ומתמקדת רק בפן ספציפי של התרומה (טלומרים).

    1. שפירית הגיב:

      ובנוסף, אימוני כוח תומכים בפעילות הסבולת ומשפרים אותה.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג