מחקר חדש: למי סיכוי לחיות יותר, של מתאמני סוף שבוע או של מתאמנים יומיים?

חוקרים אנגלים בדקו האם פעילות שבועית אחת כמו ריצה ארוכה, רכיבה או משחק כדורגל מקטינה את הסיכוי למות בטרם עת כמו פעילות של מספר פעמים בשבוע. התשובה - פעם בשבוע הרבה יותר טובה מכלום
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לעסוק בפעילות גופנית כדי להיות בריאים יותר זה נשמע הגיוני, אבל לא תמיד אנשים מבינים איזה הבדל עצום יכול להיות בין מי שמתאמן לבין מי שלא. גורם נוסף שבגללו הרבה אנשים לא מתאמנים הוא הזמן, שפשוט חסר לרובנו. חוץ מזה גם מסבירים לנו שכדי להיות בריאים צריך להתאמן מספר פעמים בשבוע ולעתים המידע הזה גורם לאנשים "להיכנע" לזמן. אז מסתבר שזה לא בהכרח נכון, ושגם אימון אחד בסוף השבוע יכול להקטין באופן משמעותי את הסיכוי למות בטרם עת.

אימונים קצרים ארוכים ומה שביניהם

גם אם זה רק בסוף השבוע, זה הרבה יותר טוב מכלום | צילום: thinkstock

עוד כתבות בנושא 
מחקר חדש: שתיית יין בשילוב פעילות גופנית מפחית סיכון למחלות לב 
כמה קילומטרים מומלץ לרוץ בשבוע? 
פעילות גופנית מפחיתה את הסיכוי לתחלואה ב-13 מחלות סרטן 

של מי הסיכוי לחיות יותר?

אז מסתבר שיש הרבה אנשים שמבצעים פעילות גופנית רק פעם בשבוע. בחו"ל ולעתים גם בארץ נוהגים לקרוא להם "לוחמי סוף השבוע" ובאנגליה הקדישו, גם להם, מחקר מקיף בנושא היעילות של הפעילות הגופנית שהתקיים באוניברסיטת לות'בורוו. ההבדל בין לוחמי סוף השבוע לבין שאר הספורטאים החובבנים הוא שהם מבצעים אימון אחד ארוך או שניים ומגיעים לכמות הדקות השבועית המומלצת לפעילות גופנית אירובית (150 בשבוע) בעוד שספורטאים אחרים מחלקים את 150 הדקות האלו למספר גדול יותר של אימונים כמו 4-5. לדוגמה: הרץ החובבן ירוץ 5 פעמים בשבוע כחצי שעה בכל פעם, בעוד שלוחם סוף השבוע ייצא בשבת לרכיבה של שעתיים וחצי.

ההיגיון אומר שעדיף להתאמן כמה שיותר פעמים בשבוע ואותם אימונים צריכים להיות קצרים יותר. גם די ברור שתדירות גבוהה יותר משפרת את הכושר האירובי וגם מקטינה את הסיכוי לפציעות. אבל לפי המחקר שפורסם באתר הרפואי JAMA, כנראה שגם ללוחמי סוף השבוע וגם לספורטאים שמתאמנים 5 פעמים בשבוע יש את אותו סיכוי לחיות יותר – לעומת אלו שלא מתאמנים בכלל.

לתוספי תזונה בשוונג-שופ לחצו כאן

במחקר הזה השתתפו 63,591 גברים ונשים בגיל העמידה, שענו על שאלונים 15 שנים לפני כן בנושא כמות האימונים החודשית שלהם בדקות, מספר האימונים שהם מבצעים בשבוע וסוגי האימונים שהם עושים. לפי הנתונים האלו החוקרים מיינו את הנחקרים לקבוצות שונות כמו בלתי פעילים בכלל, אלו שהתאמנו אבל לא לפי ההמלצות והוגדרו כפעילים באופן בלתי מספק. ואלו שהתאמנו לפי ההמלצות והוגדרו כפעילים במידה מספקת.

לאחר מכן הפרידו בין אנשים שמתאמנים לפחות שלוש פעמים בשבוע לבין כאלו שמתאמנים פעם או פעמיים ובעיקר בסוף השבוע (למרות שלא היתה הגדרה ספציפית של הימים). רוב "לוחמי סוף השבוע" היו גברים, חצי מהם התאמנו רק פעם אחת, והרוב שזה 90 אחוזים מהם דיווחו שהם מתאמנים בספורט עצים כמו ריצה תחרותית, רכיבה או משחק קבוצתי כמו כדורגל. לאחר מכן בדקו החוקרים את שיעורי המוות בין הנבדקים.

שני מתאמנים מתחממים

ברור שלמי שיש זמן, כדאי להתאמן יותר פעמים | צילום: thinkstock

התוצאות היו שכל סוג של אימון, בכל כמות, מפחית את הסיכוי למות מכל סיבה שהיא, כולל מחלות לב וסרטן. גברים ונשים שהתאמנו, גם אם לא לפי ההמלצות, נהנו מסיכוי של 29 אחוז פחות למות בטרם עת לעומת אנשים שאף פעם לא התאמנו. אלו שהתאמנו לפי ההמלצות נהנו מסיכוי של 30 אחוז פחות למות בטרם עת. לפי המחקר, לא היה ממש הבדל בין אנשים שהתאמנו 3-4 פעמים בשבוע לבין אלו שריכזו את כל הפעילות השבועית שלהם לאימון ארוך אחד או שניים. כמובן שהמחקר הזה היה מבוסס על שאלות ותצפיות כך שאי אפשר לקבוע באופן מדעי שפעילות גופנית גורמת לאנשים לחיות יותר, אבל הוא בהחלט מראה על קשר בין השניים.

לסיכומו של עניין, החדשות הטובות של המחקר הזה הן שלא משנה איזו פעילות גופנית אתם יכולים להרשות לעצמכם ומתי, זה תמיד יהיה יותר טוב מאשר לא לעשות כלום בכלל.





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג