מחדשות רדיו אפריקה עד שביל הנחש

סוף שבוע היסטורי בעולם וגם בישראל. שיאים עולמים של חצי מרתון לנשים ושל ילד ב- 5000 מטר ו- 3000 מטר באולם. המרוץ אל פסגת המצדה חזר ואליפות קנייה בריצות שדה התקיימה. על כל אלו מספר חגי אשלגי וגם סרטים אשר מתעדים את ההיסטוריה מצורפים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


סוף שבוע היסטורי בעולם וגם בישראל. שיאים עולמים של חצי מרתון לנשים ושל ילד ב- 5000 מטר ו- 3000 מטר באולם. המרוץ אל פסגת המצדה חזר ואליפות קנייה בריצות שדה התקיימה. על כל אלו מספר חגי אשלגי וגם סרטים אשר מתעדים את ההיסטוריה מצורפים

מאת:חגי אשלגי

עניין של גורל

ריצה באולם קשה מריצה באצטדיון. ההקפות בנות 200 מ', קשתות הסיבוב צרות וקטעי הישורת קצרצרים. בנוסף, מסלולי האולמות הם לרוב ארעיים – מסיימים את תפקידם ומתפנים בתום החורף – וכתוצאה מכך סובלים מקטעי מדרך-רגל "מתים". כל אלו מחבלים בתוצאות.

לפני כשבוע וחצי עלה נער קנייתי בן 17 וחודשיים על מסלול באולם בדיסלדורף לריצת 5,000 מ'. בתום 12 דקות ו-53 שניות הספיק איזייה קואץ' לנפץ את שיא העולם לנוער באולמות ב-40 שניות, לנצח את אלוף העולם לשעבר ב-5,000 מ' – בן ארצו אליוד קיפצ'וגה, ולקבוע את התוצאה הרביעית בטיבה בכל הזמנים באולם – פחות מ-4 שניות משיא העולם שרשום על שם קנניסה ביקלה.

אליוד קיפצ'וגה הפסיד את השיא העולמי ב- 5000 מטר באולם לילד בן 17
אליוד קיפצ'וגה הפסיד את השיא העולמי ב- 5000 מטר באולם לילד בן 17
צילום: The Wolf


בחלוף יומיים המשיך קואץ' הצעיר ברה-ארגון של טבלת שיאי העולם לנוער, עם שיא עולם לנוער ב-3,000 מ' באולם – הפעם בגנט, בלגיה (עם 7:37). עד לפני שבועיים, היה קואץ' לא יותר מצעיר קנייתי מבטיח, שהתבלט במרוצי השדה וזכה באליפות העולם לנוער ב-3,000 מ'.

ארבעה ימים בלבד לפני ההשתוללות של קואץ' באירופה, נפטר בקניה צעיר מבטיח אחר – גם הוא בן 17 – אלברט יאטור. קואץ' ויאטור התחרו באותם מרוצים, במרחקים דומים, ועל אותם מסלולים. יאטור היה סגן אלוף העולם ב-3,000 מ' מכשולים. חודש לפני מותו עוד התחרה יאטור במרוץ שדה מקומי באיטן.

והנה, בטווח זמן של פחות משבוע גסס ונפטר אלברט יאטור מדלקת ריאות בבית חולים במערב קניה, ואילו בן ארצו וגילו איזייה קואץ', שרף כשביט את הלילה באולמות אירופה. בשנת 2011, הפער בין מוות מדלקת ריאות לכוכבות ויוקרה באתלטיקה העולמית, נותר, בסוואנה של מערב קניה, כעובי חוט שערה.

הסתערויות בוקר מוקדמות באמירויות המפרץ

בשעה שהעולם הערבי גועש ומתהפך, ממשיכים בכירי ספורטאי העולם להתייצב לתחרויות עתירות הפרסים בחצי האי ערב – מטניסאיות בדובאי, דרך עילית רוכבי האופניים בקטאר ועומאן. ביום שישי האחרון (18.2.2011) התייצבה דבוקה מרשימה של רצים באיחוד אמירויות המפרץ לחצי מרתון ראס-אל-חיימה. על קו הזינוק – תשעה גברים שיודעים לעבור 21.1 ק"מ בפחות משעה, בהנעה עצמית.

בין הנשים התייצבה גם מארי קייטני – מקום שלישי במרתון הבכורה שלה בניו-יורק לפני שלושה חודשים, ומי שהבטיחה את השתתפותה במרתון לונדון באפריל הקרוב. יריית הזינוק המשותפת לגברים ולנשים נורתה ב-7:00 בבוקר. בשעה 8:05:50 חצתה קייטני את קו הסיום של המסלול המעגלי עם שיא עולם חדש – 1:05:50 (שתי נשים רצו עד 10 שניות מהר יותר – פולה רדקליף וסוזן צ'פקמאי – אבל עשו זאת על מסלולים שאינם מוכרים לקביעת שיאי עולם). קייטני גרפה לכיסה 75,000 $ – 25,000 עבור הניצחון ועוד 50,000 עבור שיא העולם. עבור מארי קייטני, בלונדון בהחלט יהיה יותר נוח.

בגברים היה זה דריבה מרגה האתיופי (מנצח מרתון בוסטון ב-2009) שפתח, כהרגלו, בפראות. חמשת הק"מ הראשונים עברו ב-13:37. ב-27:30 דקות עבר מרגה 10 ק"מ. הוא המשיך להגדיל את הפער מיריביו עד הק"מ ה-16, ואז החל להתרושש. בסוף, שרד מרגה ראשון עד קו הסיום עם 59:24. ברנרד קיפייגו ולאונרד לנגט מקניה, היו שניים נוספים שירדו מגבול השעה. פטריק מקאו, מנצח מרתון רוטרדם ומרתון ברלין אשתקד, שנמצא בעיצומם של אימונים למרתון לונדון, הגיע רק במקום ה-12.

דבר אחד ברור כשמש – הויכוח שהתעורר בפורומים אינטרנטיים בישראל בשאלה אם ראוי להתחיל ריצות ארוכות בשעות מוקדמות של הבוקר – הוכרע בגדול ביום שישי האחרון באיחוד האמירויות. השעה 7:00 כשעת התחלה לתחרות ריצה ארוכה, מתאימה בעליל במקרה שקיימת סבירות לעליית טמפרטורות בהמשך היום. יש לקוות שמסקנה נחרצת זו תופנם גם בתחרויות מקומיות בהן צפוי החום לעלות על 20 מעלות.

תחרות הריצה הקשה בעולם

בשבת האחרונה (19.11.2011) התקיימו המבחנים הקנייתים לבחירת הסגלים לאליפות העולם ואליפות אפריקה במרוצי שדה. ששת הראשונים בכל קטגוריה (גברים, נשים, נערים ונערות) ייסעו לאליפות העולם בפונטה אומבריה (ספרד) ב-20 במרץ. הרצים שהגיעו אחריהם ייסעו לאליפות אפריקה בקייפ-טאון בעוד כשבועיים.

המבחנים הקנייתיים לריצות שדה הם כנראה המרוץ הקשה בעולם. בארבעה אלופי עולם מכהנים במרוצי שדה התגאתה קניה ב-2010. בבוגרים – ג'וזף אבויה; בבוגרות – אמילי צ'בט; בנערים – כאלב מוואנגאנגי; בנערות – מרסי צ'רונו.
תוצאת המבחנים הנוכחיים היא דרוויניזם צרוף (שגובל בקניבליזם ספורטיבי) – הישרדות החזקים. כל ארבעת אלופי העולם התמודדו במבחנים הקנייתים על הזכות לייצג את ארצם. כל הארבעה כשלו והודחו מכל המסגרות. רצי קניה טרפו במו רגליהם את כל אלופי העולם המכהנים מקרב בני ארצם.

מובילי הקטגוריות


בבוגרים, היה זה ג'פרי מוטאי (שאת מעלליו במרוץ מקומי באיטן, קניה, הזכרנו כאן לפני חודש), שפירק את יריביו ב-45 שניות בדרך לניצחון. מוטאי בן ה-29, רשם את תוצאת המרתון השנייה בטיבה בעולם ב-2010 עם 2:04:55 ברוטרדם, ובסתיו רץ 2:05:10 בברלין.


בשני המרתונים הגיע מוטאי שני לבן ארצו פטריק מקאו.
מוטאי רשום גם למרתון בוסטון בעוד כחודשיים. בזמן שהוא מתאמן לבוסטון, ימצא עצמו מוטאי טרוד גם בניסיון לזכות באליפות העולם במרוצי שדה. לנוכח דרישת איגוד האתלטיקה הקנייתי לרכז את הנבחרת כולה במחנה אימון אחד, מיהר מוטאי להצהיר: "כל עוד שאתלטיקה-קניה ירשו לי להתאמן במחנה שלי באיטן, אשמח להתחרות עבור ארצי בספרד ולהביא תהילה למדינה. אם הם לא יתנו לי, אתרכז במרתון בוסטון שאליו הוזמנתי."

לשיאן העולם הטרי במרוצי כביש ל-10 ו-15 ק"מ – לאונרד קומון – היה המזל לזכות בכרטיס השישי והאחרון לאליפות העולם. בנשים, ניצחה לינט מסאי, אלופת העולם המכהנת ב-10,000 מ' וסגנית אלופת העולם במרוצי שדה מאשתקד. בנערים ניצח איזייה קואץ' הצעיר (ע"ע לעיל) ששב לכור מחצבתו מסבב הכיבושים באירופה. בנערות היתה זו ג'נט קיסיה, שהצליחה במרוץ צמוד לגבור על שתי יריבותיה.

על שביל הנחש למצדה

ישנם אירועי ספורט שהופכים לנכסי צאן ברזל בספורט בישראל. הקפת התבור וצליחת הכנרת הם שניים מהן. מרתון טבריה וחצי מרתון עין גדי גם קונים את מקומם.

המרוץ לפסגת המצדה
שביל הנחש אל פסגת המצדה
צילום: יאיר בן עמי


מרוץ שביל הנחש לפסגת מצדה, אשר נערך בסוף השבוע האחרון, מייצר את כל החיבורים הנכונים בין ספורטאי למונומנט פיזי והיסטורי – בייחוד עבור ישראלים. האם מרוץ שביל הנחש לפסגת מצדה יהפוך לאבן דרך קבועה להתפאר בספורט הישראלי? מי יתן.


חגי אשלגיחגי אשלגי
– שואף לתנועה.

המרוץ אל פסגת המצדה, 18 בפברואר 2011

אליפות קניה בריצות שדה 19 פברואר 2011

איזייה קואץ' מנפץ את שיא העולם לנוער ב-3,000 מטר בגנט


יום שישי, 18 בפברואר 2011, קייטני שוברת את שיא עולם בחצי מרתון באמירויות

קישורים: ריצה, מרתון, מרוץ



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג