מה יגרום לכם לחזור למסלול לאחר פציעה?

דלקות וכאבים הם לעתים מנת חלקם של ספורטאים, רבים מבזבזים זמן אימונים יקר על טיפול בדלקות חוזרות ושיקום רקמות. ד"ר אמיר אורון, אורתופד מומחה מנתח ומוסמך ברפואת ספורט עם ההסברים והפרטים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ריצה היא אחד מענפי הספורט הפשוטים והמהנים שיש, רק לנעול נעליים ולצאת החוצה לפארק או לשדה הקרוב וליהנות מבושם הפריחה. מדי שבוע נכנסים לעולם הריצה עוד ועוד אנשים שמתמכרים להנאה, בין אם לריצה משותפת בקבוצה ובין אם לריצה לבד, עם מוזיקה או פודקאסט.

רצים רבים מתלוננים על סוגי כאב שונים כגון גב, ברכיים או אגן | צילום: pixabay

אולם, פעמים רבות מתחילים להופיע כאבים כמו כאבי גב, כאב במפרק דוגמת ברך או קרסול אשר יכולים לגרום להשבתה ממושכת מהריצה וצורך בטיפולים מרובים. עד היום נהגנו להשתמש במשחות נוגדות דלקת שאינן סטרודיאליות (NSAIDS), אולם משחות אלו בשימוש לטווח ארוך גורמות לתופעות לוואי ופגיעה במערכות שונות בגוף דוגמת מערכת עיכול וכליות כיוון שהן נספגות דרך העור ומגיעות לממברנת התא. ד"ר אמיר אורון, אורתופד מומחה מנתח ומוסמך ברפואת ספורט, מרכז רפואי קפלן רחובות, מסביר כי המשחה מהדור החדש, סטילאר, יכולה להתאים במקרים רבים של כאבים ודלקות מקומיות כיוון שהיא נספגת דרך העור, משקמת את הרקמה הפגועה ואינה גורמת לתופעות הלוואי כמו המשחות מהדור הקודם ממשפחת NSAIDS.

רצים רבים מתלוננים על סוגי כאב שונים כגון גב, ברכיים או אגן ולכן חשוב לזהות את מקור הכאב ולטפל בו. ד"ר אורון טוען לדוגמה, כי כאב גב אצל רצים יכול לנבוע ממספר גורמים: אם מדובר בכאב שרירי, משחת סטילאר יכולה לעזור בהפחתת הכאב, "בפגיעות עמוקות כגון כאבים במפרק עמוד השדרה טיפול במשחה יהיה קשה יותר או יועיל פחות, אולם בדלקות במפרקים דוגמת הברך או הקרסול, לסטילאר יש תפקיד חשוב בטיפול וכן גם בשיקום. כאשר אנחנו סובלים מנקע לדוגמה, סטילאר טוב יותר ממשחות טיפוליות שאינן סטרואידים, המטפלות בדלקת בלבד, כיוון שהוא מאפשר את שיקום הרצועה". סטילאר היא המשחה היחידה שגם משקמת .

מתי נעדיף להשתמש במשחה?
"כאשר אנו סובלים מכאב הנובע משרירים או גידים תפוסים או מתח במוצא של המיישרים או באזור אכילס, מתח או כאב באזור המפרק, כדאי להשתמש במשחות משקמות כדוגמת סטילאר. משחות המכילות נוגדי דלקת מכילות חומר שעובד בצורה סיסטמית, כלל מערכתית, ויש לו תופעות לוואי כמו השפעה על הכליה, לב ועוד. כאשר מטפלים במשחה המכילה חומצות שומן אסטריות, אמנם ישנה השפעה סיסטמית, אך אין לה את המשמעויות הסיסטמיות כמו שיש למשחות נוגדות הדלקת מכיון שהיא מורכבת מחומצות שומן".

בדלקות במפרקים דוגמת הברך או הקרסול, לסטילאר יש תפקיד חשוב | צילום: pixabay

בדרך כלל, כאשר אנו חווים כאב באחד המפרקים, הוא עלול ללוות אותנו לזמן ממושך. אנשים רבים נוטים להשתמש במשחות נוגדות דלקת שאינן סטרואידים לתקופה ממושכת מבלי לקחת בחשבון את תופעות הלוואי שעלולות להיות למשחות אלו. לכן, המשחה מהדור החדש – סטילאר, יכולה להתאים לטיפול לתקופת זמן ארוכה ובנוסף מסייעת לשיקום. במידה ומרחת את המשחה והכאב נמשך מעבר לחודש ימים, ממליץ ד"ר אורון ללכת לרופא ולבדוק את מקור הכאב כיוון שיתכן וישנה פציעה כרונית.

האם קיימות סכנות בשימוש במשחת סטילאר אצל ספורטאים?
"לא, אין התוויות נגד. אלו הן חומצות שומן אסטריות בריכוז גבוה, החומר נספג ומגיע לממברנה של המפרק ואין בעיה מבחינה סיסטמית, יכולה להיות רגישות לאחד החומרים אולם טרם נתקלתי בדבר כזה".

מה אתה ממליץ לספורטאים שסובלים מכאבי גב בזמן פעילות לעשות?
"בכאב גב, השאלה היא האם המקור הוא שרירי, מפרקי או בלט דיסק. יש כאב גב מבודד, ללא הקרנה לעכוזים או לרגליים, בסבירות גבוהה מדובר בכאב ממקור שרירי, בעיקר אם הוא נמשך עד שישה שבועות. הטיפול במקרה זה יהיה שמרני כגון מריחת משחות, מתיחות, חימום מקומי אותו אני ממליץ מאוד. אני ממליץ למרוח מקומית משחת סטילאר, להניח על המקום ניילון ועליו קומפרס חם ובכך להאיץ את הספיגה ולעזור בכאב. לרוב נראה כאבי גב אצל ספורטאים שמגיעים לקצה גבול היכולת שלהם או מאימון בתנאים לא נכונים, לדוגמה יציאה לריצה בקור. עכשיו זו בדיוק העונה".

"אם נתפסו השרירים אז מריחת סטילאר היא פתרון" | צילום: צלמי שוונג

מה אתה ממליץ לעשות כדי להימנע ממקרים מהסוג הזה?
"מי שיוצא לרוץ בשעות הערב, אני ממליץ להתלבש בהתאם. אם נתפסו השרירים אז מריחת סטילאר היא פתרון לא רע".

לעתים אנשים סובלים מכאבים או אפילו מפציעה בעקבות התאמה לא נכונה של נעליים או מדרסים וכמובן צורת ההליכה או הריצה יכולה לגרום לכאבי גב, "רץ שהחליף נעליים לפני ארבעה שבועות אך סובל מכאבי גב במשך שבועיים או יותר, צריך לשקול, אולי הנעליים הן המקור לבעיה", אומר ד"ר אורון.

במידה ואתם חשים כאב, ד"ר אורון ממליץ לטפל במשחות המטפלות ומשקמות ולא רק במשחות הרגילות שמורידות דלקת. כיוון שסטילאר הינה משחה משקמת, החומר הפעיל בה משתלב בתוך הממברנה של התאים ועוזר להם להפסיק את התהליך הדלקתי, הוא מעלה את הגמישות שלהם.

רץ הסובל ממתיחה באזור מסוים, מומלץ שימרח סטילאר לתקופה של שלושה עד ארבעה שבועות באזור הבעייתי. פעילות המשחה יכולה לגרום להבדל משמעותי. ד"ר אורון מציין שלוקח למשחה מעט זמן עד שמרגישים בהבדל, "כאשר מסתכלים על המחקרים", הוא מוסיף, "אפשר לבצע בדיקות ביומכניות של רקמה וכאשר בודקים חומרים דוגמת חומצות השומן האסטריות שנמצאות בסטילאר, רואים את ההשפעה, הרקמה היא גמישה יותר. זהו היתרון של חומצות השומן האסטריות אשר יוצרות אפקט ארוך טווח בניגוד למשחות נוגדות דלקת שעובדות בטווח הקצר על הדלקת".

במקרים של דלקת, האם אתה ממליץ לשלב תוספים דוגמת כורכום ונוגדי דלקת ממקור טבעי?
"לכורכום יש השפעה סיסטמית, הוא אינו משקם מקומית את הרקמה. הכורכום מוריד דלקת במנגנונים שונים. טיפול בסטילאר נועד לטפל בפציעה ממוקדת בעוד שטיפול בכורכום וכיוצא באלו מוריד את הדלקת באופן סיסטמי, דבר חיובי".

מתי מומלץ למרוח את המשחה?
"אני ממליץ למרוח פעמיים ביום. בשעות הבוקר ובערב".



תוכן שיווקי



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • מתאמן קבוע הגיב:

    חבל שאתר המציג עצמו כאתר רציני נותן (שוב ושוב) במה לכתבות פרסום ריקות מתוכן.
    גם הכותרת של הרופא הנכבד לא מצליחה לכסות את הפרסומת הלא סמוייה שמופיעה בכתבה זו.
    עם כל הכבוד למשחה של חברת אלטמן, יש פתרונות רבים ומגוונים לפציעות ספורט וכדאי להכין כתבה רצינית עם אנשי רפואת ספורט שיתנו הסברים נכונים ופתרונות שונים.

  • נפצע חובב הגיב:

    חבל רק ששכחת להזכיר את משחת סטילאר, שבתור משחה משקמת פותרת כהרף עין לא רק כל פציעת ספורט, אלא כל מיחוש פיסי או נפשי וכל משבר או בעיה ברמה האישית, הלאומית, הגלובלית והקוסמית.
    מי יחזיר לי את חמש הדקות האבודות שבזבזתי בהנחה שכתבה מאת רופא באתר שמתיימר לספק חומר אובייקטיבי שווה את זמן הקריאה? לפחות אני יודע לאיזה אורתופד לא ללכת בפציעה הבאה.

  • איתמר הגיב:

    איזו פירסומת עלובה.. תחסכו מעצמכם לקרוא את "הכתבה" הזאת. שוונג – אתם מדרדרים..

  • בן הגיב:

    אגב, לא ציינו בכתבה, אבל יש משחה שנקראת סטילר שעוזרת לכאבים במפרקים. (ממי אני מקבל את הצ'ק?)

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג