מה הריצה יכולה ללמד אתכם על עצמכם?

רצים וספורטאים ותיקים יודעים לומר שהריצה לא רק שמלמדת אותנו דבר או שניים על החיים, אלא גם ולא פחות חשוב היא מלמדת אותנו על עצמנו, הפסיכולוג אמיר וייס מסביר איך זה משפיע עלינו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

רצים ותיקים מכירים ודאי את הרגע הקסום הזה שקיים בריצה: רגע שבו לפתע כל חלקי הגוף פועלים בסנכרון מושלם, הנשימה הופכת קלה, מתוזמנת באורח פלא לקצב הצעדים ולפרק זמן מסוים נראה כאילו אנו יכולים לרוץ לנצח. זוהי תחושה נהדרת, תחושה של ניצחון, ניצחון הרוח על החומר, ניצחון ההשקעה וההתמדה על שגרת החיים השוחקת. לא מעט יגידו כי זו אחת הסיבות המרכזיות לשיגעון הריצה הזה שהם החליטו לקחת בו חלק.

ריצה היא ניצחון הרוח על החומר | צילום: pixabay

עוד כתבות פסיכולוגיה בשוונג
מה מקומה של הפעילות הגופנית בבריאות הנפש?
"מדוע הריצה מעודדת את הלא מודע?"
מדוע אתם רצים בכלל?

מהי מסוגלות עצמית?

האמירה: "ריצה כדרך חיים", איננה סתם קלישאה, מכיוון שהריצה לא רק שמלמדת אותנו דבר או שניים על החיים, אלא גם ולא פחות חשוב – היא מלמדת אותנו על עצמנו. אחד המושגים החשובים הקשורים ברווחה נפשית ובאיכות חייו של האדם הוא המושג: מסוגלות עצמית. אבל, בדומה לחיים, מסוגלות עצמית זו חוויה חשובה ביותר גם בכל הקשור לפעילות גופנית.

מושג זה נולד לעולם בשנת 1977 על ידי פסיכולוג וחוקר מרכזי בתחום הפסיכולוגיה החברתית בשם אלברט בנדורה. מושג זה מתאר את האופן בו האדם תופס את עצמו כבעל אמונה ביכולתו להוציא לפועל התנהגות מסוימת. כלומר, אדם בעל מסוגלות עצמית גבוהה מעריך שהוא יכול להתמודד עם האתגר העומד לפניו והדבר מסייע לו להתגייס ולהשקיע מאמצים בביצוע המשימה. מסוגלות עצמית נמוכה, לעומת זאת, מחלישה את המוטיבציה של האדם, ובסופו של תהליך מובילה לתחושת כישלון.

לאלו מכם שרצים, נסו רגע לחזור לצעדיכם הראשונים, לתחושת הספק שליוותה אתכם באשר ליכולתכם לרוץ יותר מ-5 דקות ברצף. לא יהיה זה מפתיע לגלות שההתחלה לוותה בחששות רבים, חששות אודות היכולת הפיזית, החוזק המנטלי, מידת המוטיבציה וכו'.

מסוגלות עצמית איננה חולשת על כל תחומי החיים | צילום: pixabay

לעומת זאת, ציירו בדמיונכם את כברת הדרך שעברתם, ואת המקום בו אתם נמצאים היום. חשבו על האפשרות להגדיר לעצמכם היום יעד חדש. יעד שאותו עדיין לא השגתם, אך נפשכם חושקת בו: ריצה למרחקים גדולים יותר? שיפור קצב הריצה? מטרות אחרות? סביר להניח שבהשוואה לאותו רגע בו חככתם בדעתכם ביחס לאפשרות שתצליחו לרוץ למשך 5 דקות רצופות, כעת, המטרה שעומדת לנגד עיניכם כבר הרבה יותר נתפסת כ"ברת ביצוע".

יכולת לראות מבעד לקשיים

חלק מהסיבות לכך הן שכבר יש לכם ניסיון קודם, אתם יודעים מה זה להציב מטרה ולחתור אליה. אתם זוכרים את אותם אירועים בהם חשבתם שלא תתגברו על המכשול, אבל מצאתם בעצמכם תעצומות נפש וכוחות שנשאו אתכם קדימה. אתם גם יודעים, שהדרך לפסגה איננה רצופה ונסיגות הן לא עדות לכישלון, אלא סימן לתנועה המתמדת בה אתם נמצאים. אם אתם מצליחים להזדהות עם תסריט זה, ככל הנראה שחווית המסוגלות שלכם, בנוגע לריצה לפחות, גבוהה לאין שיעור מהחוויה בה התחלתם.

חשוב לציין, מסוגלות עצמית איננה חולשת באופן אוטומטי על כל תחומי החיים. היא מושפעת מאד מהסיטואציה הנוכחית ומהכוחות העומדים לרשותנו באותה העת. אדם שחווה מסוגלות עצמית גבוהה כרץ, יכול לחוות את עצמו ככישלון מוחלט בתחום האקדמי, הבינאישי או התעסוקתי. ואפילו בתוך עולם הריצה – אדם יכול להרגיש בעל יכולת גבוהה לסיים את המסלול המישורי של מרוץ הלילה של ת"א, בעוד שבהתמודדות עם העליות הרבות במרוץ ירושלים הוא יחוש רמת מסוגלות נמוכה יותר.

הריצה מלמדת אותנו על עצמנו | צילום: Metropolitan Transportation

ואף על פי כן, האם השיעורים שהריצה מלמדת אותנו יכולים להיות מוכללים גם לתחומי חיים נוספים? אני סבור שהתשובה היא בהחלט כן!

כמה פעמים סיימתם ריצה מאתגרת ואמרתם לעצמכם שאם את הקושי הזה צלחתם, אין סיבה לא להצליח לעמוד בדרישות העבודה המאתגרות של אותו יום? כמה מכם מצאו את עצמם דוחקים בכאב הפיזי, בתחושת הבעירה של הריאות ואומרים לעצמכם שאם כאב כזה ניתן לנשיאה, אז גם התמודדות עם המשבר הרגשי אותו אתם עוברים כעת?

כמה מכם מכירים את התחושה שאם הצלחתם לבנות תכנית אימונים ולהתמיד בה בחצי שנה האחרונה, על אף מזג האוויר המשתנה, הפציעות הלא צפויות, המחלות ושאר החולות הרעות, או אז אתם יכולים לחתור לכל מטרה שרק תציבו לעצמכם?

כי בכל פעם שאנו בוחרים לרוץ, אנו בוחרים לאפשר לעצמנו את ההזדמנות ללמוד משהו חדש על עצמנו. ואם נשכיל ליישם את השיעורים שהריצה מלמדת אותנו גם בחיים שלאחר הריצה, נגלה שאנו מסוגלים להתרחב ולראות אף רחוק יותר מבעד לאופק.

אמיר וייס | פסיכולוג קליני מומחה ורץ חובב למרחקים ארוכים




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • יוסי הגיב:

    הריצה, ללא ספק, היא הדת החדשה. יש בה הרבה עומק שרק רצים ותיקים ומנוסים מבינים את המשמעויות הרבות. לא ההישגים אלא ההתמדה: התחרויות הן רק התרוץ לצאת ולרוץ בכל מקום ובכל מזג אוויר – כל יום חוויה שונה, הרגשות ומחשבות משתנות, נופים ותמונות שונים. לאחר תקופת זמן אתה אסיר תודה על כל מה שחווית, למדת והחכמת. בריאות, חברויות חדשות ופודיום מידי פעם הם רק הבונוס!

    1. אלי כרמלי הגיב:

      הריצה היא (גם) אמצעי אישי לבדוק ולאמת שאתה באמת "בעל הבית" של הגוף והנפש שלך. האצן, במידה רבה, בודק את היכולות של עצמו, הוא מותח את הגבולות, מציף ומאתגר את הקשיים, ומתבונן פנימה אל התגובות ודרכי ההתמודדות שהוא בחר להשתמש בהן. תחושות של מסוגלות, מאפיינים של התמדה ומוטיבציה יתכן וישליכו גם על תחומים אחרים בחייו.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג