מהסטנרל פארק לבאטרי פארק – קרבות עד קו הסיום בחצי מרתון ניו-יורק

בשנים האחרונות החלו להתבסס חצאי מרתון שמתגאים במוניטין עולמי – ריצות כמו ה"גרייט נורת’ ראן" בבריטניה, חצאי המרתון בליסבון ובמילאנו, וחצי מרתון ניו יורק ה-NYC half. קרבות הסיום בניו-יורק ביום ראשון האחרון, שהחלו בסנטרל פארק, והוכרעו ליד באטרי פארק, הצדיקו את המוניטין
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בשנים האחרונות החלו להתבסס חצאי מרתון שמתגאים במוניטין עולמי – ריצות כמו ה"גרייט נורת' ראן" בבריטניה, חצאי המרתון בליסבון ובמילאנו, וחצי מרתון ניו יורק ה-NYC half. קרבות הסיום בניו-יורק ביום ראשון האחרון, שהחלו בסנטרל פארק, והוכרעו ליד באטרי פארק, הצדיקו את המוניטין

מאת:חגי אשלגי


כולם באים

בוקר יום ראשון באמצע מרץ ביו-יורק. חצי מרתון שכולו במנהטן – מרוץ שידוע בשם NYC Half. חודש לפני המרתונים הגדולים של האביב. מי לא יבוא לבחון את כוחו ומהירותו? כמעט 27,000 ביקשו להירשם. מתוכם נרשמו לבסוף מעל 19,000. כמעט 15,400 זינקו, ויותר מ-15,300 סיימו (למעשה, רק 62 מהמזנקים לא סיימו). שמונה מעלות צלזיוס היו על קו הזינוק. בלי רוח ובלי גשם. יריית זינוק.

גברים

מראש המרוץ צפוי היה להיות מהיר, למרות המסורת הניו-יורקית של ריצה ללא מכתיבי קצב. כשדריבה מרגה האתיופי (לשעבר מנצח מרתון בוסטון) פתח, ברור היה שטיול לא יהיה כאן. מרגה שעט קדימה כבר בזינוק. רק פיטר קירוי מקניה ופאיסה לילסה האתיופי ניסו בכלל לפתוח עם מרגה. שאר הדבוקה נתנה למשוגעים לשעוט קדימה.

בחלוף 5 ק"מ כבר נותרו רק שניים. מרגה האתיופי וקירוי הקנייתי. הם חלפו על פני 5 ק"מ בתוצאה מטורפת של -13:44 דקות. עשר שניות לפני לילסה וחצי דקה לפני יתר הדבוקה.

פיטר קירוי הוא מועמד חזק לשבירת שיא העולם במרתון בשנים הקרובות. הקנייתי הצעיר בן ה-24 הספיק כבר להיות אלוף קניה ב-10,000 מטרים, ולהכתיב קצב בשני המרתונים הרשמיים המהירים בעולם בסתיו האחרון. הוא הוביל את פטריק מקאו לשיא העולם הנפלא שלו בברלין 2011, וכמה שבועות אחר כך, את וילסון קיפסאנג להתקפה בפרנקפורט על אותו שיא טרי – התקפה שהסתיימה בפספוס של 4 שניות בלבד של השיא. בפרנקפורט, אחרי שסיים את תפקידיו כמכתיב קצב, החליט קירוי להמשיך לרוץ עד לקו הסיום, וסיים ב-2:06. בשני המקרים, קירוי נראה נינוח בקצב למרות שרץ בחזית הדבוקה במשך רוב המרוץ ולמרות הסמיכות בין שני המרוצים.

כבר כתבנו כאן על כך שקירוי הוא גם האיש המהיר בעולם למרחק של 30 ק"מ. הוא עשה זאת במהלך מרתון ברלין כשהכתיב קצב למקאו. קירוי חלף ראשון על פני קו ה-30 ק"מ בתוצאה המהירה בהיסטוריה, אך שיא העולם נרשם משום מה על שם מקאו שרץ לצדו, מהנימוק המוזר שקירוי לא סיים לבסוף את המרתון.

את ה-10 ק"מ חלפו קירוי ומרגה ב-28:02 דקות. כמנהגם של רבים מהרצים האתיופים, לקח מרגה צעד אחורה ונתן לקירוי להוביל ולהכתיב את הקצב. קירוי, שנראה ששמירה על קצב טבועה בעורקיו, לא נרתע.

הפנייה לדרום מערב לתוך רוח הפנים פגעה בסיכוי לשבור את שיא המסלול. הצמד נשאר ביחד עד לקילומטר האחרון. ביציאה ממעבר הכביש התת-קרקעי בבאטרי פארק, ניסה מרגה לברוח לניצחון. זה לא הצליח. קירוי חזר אליו וחלף על פניו בסיומת מהירה. פיטר קירוי ראשון ב-59:39 דקות. דריבה מרגה שני, תשע שניות אחריו. לילסה החזיק מעמד לסיים במקום השלישי.

15 רצים ירדו מזמן של 1:02 שעה. ביניהם שני אנגלים – כריס תומפסון וסקוט אוברול הלונדוני במקומות 7 ו-8 (1:01:23 ו-1:01:25 שעה בהתאמה). אוברול, שהפתיע במרתון בכורה בברלין לפני חצי שנה עם תוצאה יפה של 2:10, מתחיל לייצר תקווה בלבבות של נתיני הממלכה המאוחדת לקראת המרתון האולימפי בלונדון.


למעלה מ- 15,000 מסיימים (צילום: Reda H)


נשים

מרוץ הנשים התנהל בצורה דומה מאד לזה של הגברים. קים סמית' מניו-זילנד ופיריהווט דאדו האתיופית פרצו קדימה מהדבוקה כבר בשלבים הראשונים. הן הגיעו ל-5 ק"מ ב-15:38 דקות ול-10 ק"מ ב-32:00 דקות.

דאדו ניצחה לפני ארבעה חודשים את מרתון ניו-יורק. סמית' – גם היא רצת מרתון – בינתיים טובה יותר בחצאי מרתון מאשר במרחק המלא, והיא בעלת שיא אישי מצוין של 67 דקות בחצי המרחק.

השתיים הפכו את המרוץ לקרב התשה. בינתיים, קארה גאוצ'ר האמריקאית התייצבה במקום השלישי חצי דקה אחרי שתי המובילות. לגאוצ'ר, שסיימה שלישית במבחנים האמריקאים למרתון האולימפי, מובטח מקום במרתון לונדון. כך גם לסמית' שבארצה אין מספיק רצות שקבעו את הקריטריון. עבור האתיופית דאדו, מאידך, תמונת הבחירה לנבחרת האתיופית לאולימפיאדה מורכבת הרבה יותר.

באותו מקום שבו הוכרע קרב הגברים, פרצה דאדו קדימה והכריעה את המרוץ. בסיומת ספרינט היא הבטיחה לעצמה את הניצחון. בסיום היו אלו דאדו ראשונה (1:08:35 שעה) סמית' שנייה (1:08:43 שעה) וגאוצ'ר שלישית (1:09:12 שעה).

השלב הבא של המנצחים

בעוד חודש, ב-15 באפריל, מתכנן פיטר קירוי להשתתף במרתון רוטרדם לצד בני ארצו מוזס מוסופ, סטיבן קיבט סאמי קיטוורה וגם גטו פלקה האתיופי. למוסופ שיא אישי של 2:03:06 שעתיים ממרתון בוסטון אשתקד ואילו לקיבט וקיטווארה שיאים אישיים של פחות מ-59 דקות בחצי מרתון (קיבט קבע 58:54 דקות לפני שבוע בהולנד). יחד עם קירוי, האיש המהיר בהיסטוריה למרחק של 30 ק"מ והמסלול המהיר של רוטרדם, כשהחבורה הזאת תתחיל לרוץ, ספר השיאים נמצא בסכנה.

אחת הדאגות הגדולות של מארגני מרתון רוטרדם, היא את מי לעזאזל הם יכולים להביא להכתיב קצב לחבורה כזאת?

דאדו מצדה, מתכננת להשתתף במרתון בוסטון באפריל במטרה להבטיח את מקומה בנבחרת האתיופית לאולימפיאדה. משימה לא פשוטה לנוכח היכולות של בנות ארצה.

המרתונים הגדולים של האביב מתקרבים ובאים. בראשם לונדון, בוסטון, רוטרדם ופריז.

20.3.2012


חגי אשלגיחגי אשלגי
שואף לתנועה





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג