מהם בכלל אלקטרוליטים ומדוע הם כל כך חשובים לספורטאים?

כולם מדברים על חשיבות צריכת אלקטרוליטים, אבל מה הם בכלל אותם אלקטרוליטים ומדוע הם כל כך חשובים לספורטאים?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ספורטאים רבים צורכים משקאות ספורט למיניהם דוגמת המשקה האיזוטוני POWERADE בגלל חשיבות אלקטרוליטים, פחמימות ונוזלים, אבל מה הם אותם אלקטרוליטים בכלל? היכן הם נמצאים ומדוע הם כל כך חשובים לספורטאים? הגיע הזמן שנענה לכם על כל השאלות אחת ולתמיד.

מה הם אותם אלקטרוליטים בכלל? היכן הם נמצאים ומדוע הם כל כך חשובי | צילום: pixabay

כתבות נוספות בנושא
האם מחסור באלקטרוליטים יכול לגרום להפרעות קצב לב?
איך שורדים בקיץ: 5 טיפים חשובים לריצה בחום
איזוטוני או מים – מה כדאי לגוף שלכם לצרוך?

אלקטרוליטים הינם מינרלים (מלחים) בעלי מטען חשמלי הממלאים תפקיד חשוב מאוד לאיזון הנוזלים בגוף. אלקטרוליטים הינם שם כולל למינרלים כמו נתרן, מגנזיום, סידן ואשלגן אשר חיוניים מאוד לגופם של ספורטאים ולתפקוד תקין של תאי הגוף. אלקטרוליטים חשובים לצורך הידרציה טובה ומניעת התכווצויות שרירים. נתרן ואשלגן חשובים במיוחד כיוון שהם אובדים בקלות בזיעה. אלקטרוליטים יכולים להיכנס אל התא או לצאת ממנו בעזרת מבני חלבון מותאמים בממברנת התא, בשם תעלות יונים. לדוגמה, התכווצות שרירים תלויה בנוכחות יוני סידן, נתרן ואשלגן. אם רמות אלקטרוליטים הללו נמוכות מדי, השרירים עשויים להיות חלשים, או להתכווץ בצורה חזקה מדי.

למרבה הצער, מחסור באלקטרוליטים יכול לגרום לתופעות לוואי שונות, החל מהתכווצויות שרירים, תחושת עייפות, קושי בהתאוששות בין אימונים, חולשה, עקצוץ ועוד. כדי לפתור בעיות מהסוג הזה ולמנוע אותן תוך כדי אימון או תחרות, יצרו חברות דוגמת POWERADE, משקה ובו כמות מדויקת של אלקטרוליטים בשילוב פחמימות אשר נועדו להשיב לגוף את אשר הוא איבד בצורה מדויקת ומדודה ולהימנע ככל האפשר מתופעות הלוואי הכרוכות במחסור באלקטרוליטים.



ספורטאי אשר מבצע אימון העורך פחות משעה, אינו זקוק למשקאות איזוטוניים, שתיית מים יכולה לספק את כל הצרכים הרצויים להרוות את גופו. אז מי כן צריך לצרוך משקאות איזוטוניים המכילים אלקטרוליטים?
1. מי שמתאמן מעל שעה.
2. מי שמתאמן או עובד בתנאי חום.
3. מי שנוטה להזעה מוגברת (אם בסוף אימון תמצאו על הבגדים שלכם כתמים לבנים, אתם שייכים לקטגוריה זו).

צריכת משקאות איזוטוניים המכילים אלקטרוליטים ופחמימות יכולה לעזור להרוות את גופכם בצורה מיטבית במהלך אימון אינטנסיבי, אולם את האלקטרוליטים אתם יכולים למצוא גם במזון.

בואו נכיר מקרוב יותר את אותם האלקטרוליטים (מלחים) עליהם כולם מדברים, כיצד ניתן לצרוך אותם ומדוע הם כל כך חשובים לנו:

נתרן

נתרן מסייע לאגירת נוזלים בתא וממלא תפקיד חיוני במערכת העצבים ותפקוד תקין של השרירים ושליטה על לחץ הדם. אם כמות הנתרן בדמנו נמוכה, לחץ הדם עלול לרדת וגם אפשר להתייבש. רוב האנשים צורכים בתזונה היום יומית שלהם יותר נתרן מאשר ההמלצות המקובלות. אולם, עבור ספורטאים שמתאמנים בצורה סדירה, לנתרן ישנה חשיבות מכרעת ולכן מומלץ לצרוך אותו גם בתזונה.

מזונות עשירים בנתרן: חמוצים על בסיס מלח, זיתים, בייגלה עם מלח, טבלית מלח, קרקרים עשירים במלח, לחם.

חברות דוגמת POWERADE, משקה ובו כמות מדוייקת של אלקטרוליטים | צילום: ליאור נורדמן

סידן

כולם יודעים כמה המינרל הזה חשוב וחיוני לבריאות ותקינות העצמות. 99% מהסידן מאוחסן בעצמות שלנו. הסידן עוזר למערכת העצבים לעבוד בצורה תקינה, קרישת דם, התכווצות שרירים ותפקוד הלב. במקרה של צריכת סידן נמוכה או שאינה מספקת, הגוף מוציא סידן מהעצמות ובכך גורם להיחלשותן.

מזונות עשירים בסידן: מוצרי חלב, טחינה, תאנים יבשות, עלים ירוקים, סויה.

מגנזיום

מגנזיום הוא עוד אחד מהמינרלים שמככבים אצל ספורטאים. כולם ידעו לדקלם לכם בעל פה את הצורך במגנזיום במידה ואתם סובלים מהתכווצויות שרירים או קושי בהתאוששות בין אימונים, אולם למגנזיום תפקידים נוספים כמו שמירה על קצב לב. מחסור במגנזיום עלול להשפיע לרעה על ספורטאים ויכול לגרום לחולשה והתכווצויות שרירים.

מזונות עשירים במגנזיום: תרד, קינואה, קטניות, חסה, דג סלמון, אגוזים וזרעים.

אשלגן

לאשלגן תפקיד חשוב בהידרציה וכן בהתכווצות תקינה של השרירים, כולל שריר הלב ומערכת העיכול. אשלגן ממלא תפקיד מרכזי בתפקוד לב תקין. בדיוק כמו אחיו, האלקטרוליטים האחרים, גם מחסור במינרל זה עלול לגרום לכם לחולשת שרירים, התכווצויות והפרעות בקצב הלב.

מזונות עשירים באשלגן: ברוקולי, תפוח אדמה, תפוז, בננה, משמש.

אם תקפידו לשמור על שילוב נכון של דגנים מלאים, פירות, ירקות ומקורות של חלבון, שתיית מים בצורה מספקת והקפדה על שתיית משקה איזוטוני במהלך אימונים ארוכים, תוכלו לשמור על מאזן אלקטרוליטים תקין בגופכם. ארוחה מאוזנת בשילוב שתיית משקה איזוטוני דוגמת POWERADE יכולים לשמור עליכם.


קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג