מהי כירופרקטיקה ואיך היא משפיעה על מערכת השרירים?

הכירופרקטיקה היא כלי חשוב לא רק לטיפול בבעיות קיימות אלא גם במניעת פציעות כתוצאה מההגבלות המזעריות ביותר בטווח התנועה. ד"ר יונתן לברון מסביר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
טיפול כירופרקטיקה
טיפול כירופרקטיקה

ריצה, בין אם למרחקים ארוכים או קצרים, טומנת בחובה מגוון פציעות ותסמינים שנובעים מעומסים חוזרים. לא תמיד נבחין בכך עד שאלו יצטברו לכדי כאב ופציעות חוזרות ונשנות. מחקרים רבים מראים שבעזרת השפעה ישירה על מערכת העצבים, שימור ותחזוק הגוף, הטיפול הכירופרקטי יכול למנוע פציעות עתידיות ולהביא למיקסום היכולת הגופנית.

ככה מתחזקים את הגוף | צילום: Aleksander Chaibi

עוד כתבות בנושא 
8 כללים חשובים לחזרה לריצה לאחר פציעה
איך מטפלים בנקע בקרסול כתוצאה מפציעת ריצה?
מהו קרע בגיד אצל רצים ואיך מטפלים בו?

מהי למעשה כירופרקטיקה?

כירופרקטיקה הוא מקצוע מבוסס מדע, העוסק ביחס שבין המפרקים שבגופנו לבין מערכת העצבים והשרירים, כמו גם בהשפעות של יחס זה על שיקום, תחזוקת הגוף והבריאות שלנו. הכירופרקט מיומן ומוכשר לאבחן, לטפל ולשקם מגוון רחב של בעיות במערכת העצב, השריר והשלד תוך שימוש במגוון טכניקות טיפול ידניות כגון הנעה מפרקית ומוביליזציה, עיסוי רפואי ועוד. כל זאת על מנת לשפר ולשמר את הביומכניקה של הגוף ולהביאו לתפקד בצורה אופטימלית. חשוב לציין שדיסציפלינה זו אינה עוסקת בכירורגיה או בתרופות.

במה הכירופרקטיקה מטפלת?

במהלך חיינו גופנו חווה המון עומסים מגורמים פנימיים וחיצוניים שונים ומגוונים, החל ביציבה לא נכונה, דרך פעילות גופנית מופרזת, פציעות מזעריות או תאונות דרכים, ישיבה מרובה מול מחשב או בזמן נהיגה, לחץ ומתח נפשי ועוד מגוון סיבות כאלו ואחרות.

לשם המחשה, כאשר ישנם עומסים משמעותיים על גופנו, נוצרים לחצים על מפרקי הגוף. בעקבות זאת, המפרקים יאבדו מטווח תנועתם לאט לאט עד כדי הגעה למצב של תת תזוזה – מצב בו מפרקי הגוף בעמוד השדרה ו/או בגפיים אינם זזים ואינם משתפים פעולה עם התנועה והמכניקה של כלל הגוף. במצב זה, הלחצים המכניים גורמים להיווצרותם של גירויים דלקתיים במפרקים ולחסימה עצבית. כתוצאה מכך, נוצרת הפרעה בתקשורת שבין המוח לשאר חלקי הגוף.

מפרקים אשר טווח תנועתם מוגבל מהווים בעיה מכנית העלולה להתפרש בשלב כזה או אחר כמקור למגוון בעיות: היחלשות שרירים, כאבים בגב התחתון ובמפרק הירך, כאבי ברכיים, כאבים בקדמת השוק (שין ספלינט), כאבים בקרסוליים, נקעים, ופגיעה באיזון השרירים.

ספורטאים רבים, במיוחד אלו העוסקים בריצה, חווים עומסים ותסמינים אלו, אשר בתורם גורמים לשחיקה של הסחוס הבין מפרקי ועלולים לזרז הליך של דלקת פרקים ניוונית או לחילופין לפציעות חוזרות ונשנות ללא הגעה להחלמה מלאה.

ריצה, בין אם למרחקים ארוכים או קצרים, טומנת בחובה מגוון פציעות ותסמינים שרובם נובעים מעומסים חוזרים, ולא בהכרח מנפילות או פציעות גסות. עומסים אלו, כאמור, עלולים להיגרם ממספר סיבות כמו הגבלה בטווחי תנועה, חולשת שרירים וירידה בתפקודם, ליקוי בשרשרת הקינטית של הגוף במצבים כמו "פלאטפוס", אי איזון בשרירי הגפה התחתונה, ברך קלובה ועוד. לא תמיד אנו נבחין בבעיות הקיימות עד שאלו יצטברו לכדי כאב ופציעות.

מטרת הכירופרקט היא לאתר לחצים ועומסים המצטברים על מערכת השלד, השריר והעצבים, להגדיל את טווח התנועה של המפרקים, לתחזק ולחזק את מערכת השרירים והרקמות הרכות, לשחרר תת תזוזות, ולצמצם ולמנוע את התסמינים המוזכרים לעיל.

למה אנחנו לא תמיד מרגישים כאב כאשר קיימת בעיה?

על מנת לתת תשובה נהירה לשאלה זו, נדמה את הגוף למכונה המורכבת מאלפי זיזים וחלקים. כאשר קיים חלק אחד שלא זז בצורה תקינה, הגוף יפצה בתחילה על הליקוי המכני ללא שום בעיה על ידי הפעלת החלקים הסובבים בכדי "לחפות" על התקלה. אולם עם הזמן החלקים האחרים שנאלצים לעבוד "שעות נוספות" יתעייפו, יתפקדו פחות וייגרמו לבעיות מכניות נוספות.

אם תהיה הגבלה מזערית בטווח התנועה של מפרק הירך, לדוגמא במהלך ריצה, הגב התחתון "ייקח על עצמו" להניע את הגוף ובכך ייווצרו עומסים על מפרקי הגב המתני, מה שיוביל לכאבים ושחיקה. במרוצת הזמן, מפרקים נוספים, כגון הברכיים והקרסוליים, יעבדו כדי לייצב את הגוף ולפצות על התקלה המכנית שנוצרה במפרקי הירך.

הטיפול הכירופרקטי מסוגל גם למנוע פציעות עתידיות | צילום: Michael Dorausch

הטיפול הכירופרקטי, מעצם היותו טיפול המשפר את תנועתיות הגוף ואת התקשורת העצבית שבין המוח למערכת השרירים, מסוגל לפיכך למנוע פציעות עתידיות ולהביא לשיפור הביצועים הגופניים בקרב אלו העוסקים בריצה, אומנויות לחימה, וכל ספורט המצריך מאמץ פיזיולוגי גבוה.

מה המחקרים אומרים אודות השפעותיו של הטיפול הכירופרקטי? 

סקר ספרות שנערך ב-2016 בחן 581 מחקרים שעסקו בשאלה האם הטיפול הכירופרקטי משפיע על הביצועים הגופניים של אתלטים. כל המחקרים שנסקרו התפרסמו בעבר באתרים ידועים שעוסקים ברפואה ומדע כגון .Embase Elsevier ו-PubMed.

המחקר החדשני הצביע על כך שקיים קשר בין טיפול כירופרקטי לביצועיים גופניים. שכן, המטופלים שקיבלו טיפול כירופרקטי הראו שיפור בביצועים הגופניים לעומת מטופלים שלא קיבלו טיפול זה.

מחקר נוסף שנערך בשנת 2018 בדק האם טיפול כירופרקטי (מניפולציה) משפיע על מערכת העצבים ועקב כך גם על יכולת התפקוד של מערכת השרירים. ממצאי המחקר הראו כי טיפולים מניפולטיבים למפרקי עמוד השדרה גרמו לשינויים במערכת העצבים וקליפת המוח, וכתוצאה מכך לעלייה בתפקוד מערכת השרירים, במיוחד של הגפיים התחתונות.

מחקרים אלו ורבים אחרים מראים לנו שקיים קשר חיובי בין טיפול כירופרקטי לשיפור הביצועים הפיזיולוגיים. מכאן שטיפול כירופקרטי, שיקום, תחזוקת הגוף והביומכניקה של מפרקי הגוף הם בעלי חשיבות עליונה לבריאות גופינו, גם תחת מאמצים פיזיולוגיים כבדים כמו ריצה וריצת מרתון.

לסיכום, מעבר להיותו טיפול בפציעות ובעיות אורתופדיות, טיפול כירופרקטי מהווה גם טיפול מניעתי שתפקידו לשמר ולתחזק את הגוף על מנת למנוע פציעות עתידיות. בנוסף, באמצעות השפעה ישירה על מערכת העצבים, הטיפול הכירופרקטי מביא לשיפור הביו מכניקה הגופנית, ולמיקסום היכולת הגופנית.


ד"ר יונתן לברון | כירופרקט במדיקס


מקורות:
Botelho M.B et al., 2017. Spinal Manipulative Therapy and Sports
Performance Enhancement: A Systematic Review. Journal of manipulative
and physiological therapeutics, 40(7), 535-543. Available from:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29191288
Haavik H, Niazi IK, Jochumsen M, Uginčius P, Sebik O, Yılmaz G, Navid MS,
Özyurt MG, Türker KS. Chiropractic spinal manipulation alters TMS induced Iwave
excitability and shortens the cortical silent period. Journal of
Electromyography and Kinesiology. 2018 Jun 19.
Haavik, H.; Niazi, I.K.; Jochumsen, M.; Sherwin, D.; Flavel, S.; Turker, K.S.
Impact of spinal manipulation on cortical drive to upper and lower limb
muscles. Brain Sciences 2017, 7.
Haavik, H.; Murphy, B. The role of spinal manipulation in addressing
disordered sensorimotor integration and altered motor control. Journal of
electromyography and kinesiology: Official journal of the International Society
of Electrophysiological Kinesiology 2012, 22, 768-776.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג