מהו חלבון הקולגן ומה היתרונות של נטילת תוסף לבריאות המפרק?

מהו הקולגן הפפטידי? כיצד הוא עוזר לכאבים הנובעים משחיקה סחוסית ומדוע חשוב לספורטאים להכירו?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

קולגן הוא החלבון השכיח ביותר בגופנו ומהווה כ-6% ממשקלנו. זהו חלבון גדול בעל תפקיד מבני המקנה חוזק לרקמה המצוי ברקמות שונות בגופנו, לדוגמה בעור, בסחוסים, בגידים ובעצמות. בגוף האדם מתרחשים כל הזמן תהליכי פירוק ובנייה של קולגן אך עם השנים האיזון בין שני התהליכים משתבש כך שאנו מייצרים פחות ומפרקים יותר. שיבוש האיזון הזה מאיץ את תהליכי ההזדקנות דוגמת הופעת קמטים ושחיקת סחוסים המגבילה את התנועה ומשפיעה על התפקוד הכללי שלנו.

פעילות גופנית מאומצת מאיצה את תהליכי שחיקת הסחוס | צילום: thinkstock

שחיקת סחוס היא תהליך בלאי טבעי של הרקמה שמתרחש עם השנים ועוצמת השחיקה והבלאי משתנה מאדם לאדם. עודף משקל מכביד על המפרקים, פעילות גופנית מאומצת ומחלות ניווניות של המפרקים מאיצים את תהליך שחיקת הסחוס. המשמעות היא הרס של מבנה הסחוס והפחתה משמעותית של בנייה והתחדשות רקמה. שחיקת הסחוס פוגשת אותנו בתפקודי היום יום, היא מקשה על העלייה במדרגות, על ההליכה, גורמת למגבלה בתנועה, ירידה בגמישות ועוד.

אם הגוף שלנו יודע לייצר אותו מה היתרון בנטילת תוסף חיצוני?
פעילות גופנית עצימה היוצרת עומס על המפרקים יחד עם העלייה בגיל, מביאים לתהליכי שחיקה טבעיים של הסחוס בהם קצב פירוק הקולגן גובר על קצב הבנייה. תוסף של פפטידים ייעודיים לרקמת הסחוס אשר דומים למקטעי הקולגן הנוצרים בתהליכי הפירוק הטבעי עוזרים להסיט את שיווי המשקל לכיוון עצירת הפירוק והגברת תהליך הבנייה. למעשה, כאשר אותם פפטידים מגיעים אל רקמת הסחוס, לא רק שהם מהווים חומר גלם ליצירת קולגן חדש, אלא הם גם מאותתים למוח שישנם תוצרי פירוק רבים ולכן יש להאט את הפירוק ולהגביר את בניית הקולגן. אז נכון, גופנו יכול לייצר בעצמו את החלבון הנחוץ לרקמה חזקה ויציבה אך תוספת מבחוץ תעזור לו להאט את הבלאי שמתרחש עם השנים ולשקם את הרקמה. התוצאה, סחוס יציב וחזק יותר ופחות כאבים בתנועה ובמנוחה.

אם חלבון הקולגן נמצא ברקמות שונות בגוף איך נדע שהתוסף שלקחנו יגיע אל רקמת הסחוס?
ישנם כ-29 סוגי קולגן שונים בגוף אך 5 סוגים עיקריים: קולגן סוג II הוא קולגן המאפיין בעיקר את רקמת הסחוס. טכנולוגיית חיתוך פטנטית FORTIGEL, היא טכנולוגיה בה החלבון הגדול עובר חיתוך אנזימטי למקטעים קצרים הנקראים פפטידים. אותם פפטידים לא עוברים פירוק במערכת העיכול אלא נספגים ישירות אל זרם הדם והודות לזיקתם הגבוהה אל רקמת הסחוס הם מגיעים אל הרקמה ונאגרים בה. על המדף בבית המרקחת קיימים סוגים שונים של תוספי קולגן – כאשר בוחרים תוסף יש לוודא שמדובר במוצר המיועד לטיפול בשחיקת סחוס.

פציעות ברך

עם העלייה בגיל קיימת שחיקה טבעית של רקמת הסחוס | צילום: thinkstock

מה מראים המחקרים? כיצד תוסף קולגן תורם לתפקוד המפרקים?
מקטעים ייעודיים של קולגן עשויים להאט שחיקת סחוס ולהיטיב עם כאבים במנוחה ובתנועה: מחקרים שנעשו בקרב ספורטאים הראו הן בדיווח עצמי והן בבדיקת רופא הפחתה בכאבי מפרקים בתנועה ובמנוחה בנטילת תוסף קולגן פטנטי למשך 12 שבועות. בנוסף ישנם מחקרים שנעשו בקרב חולי אוסטאוארטריטיס (OA). במחקר שנערך בקרב חולי OA של הברך נבדק מתן פפטידים של קולגן פטנטי אל מול תוסף דמה ונמצא כי בקרב המשתתפים שנטלו את התוסף המדובר למשך 48 שבועות, נצפה שיפור מבני בסחוס ועלייה בכמות ובצפיפות הרכיבים המבניים של הסחוס. מחקר זה מצביע על יתרון בולט נוסף של נטילת קולגן והוא התחדשות הרקמה, זאת מעבר להפחתה בכאבים ושיפור התנועה.

טיפים לבחירת תוסף קולגן לבריאות המפרק:
1. בחרו בפפטידים של קולגן בחיתוך פטנטי: קולגן הוא חלבון גדול שאינו יכול להיספג בשלמותו במערכת העיכול שלנו ולכן במידה ויצרך כקולגן שלם יעבור תהליך של עיכול ופירוק. היום ישנן טכניקות פטנטיות של חיתוך החלבון הגדול למקטעים קטנים אשר חיתוכים שונים יובילו למקטעים שונים עם זיקה שונה לרקמות גוף שונות דוגמת רקמת העור, רקמת הסחוס, רקמת העצם ועוד. פטנט ה-FORTIGEL יוצר מקטעי קולגן עם זיקה גבוהה לרקמת הסחוס.

2. תיסוף במינון הנכון: מחקרים חדשים מראים כי תיסוף ב-5 גרם ליום של אבקת קולגן פפטידי יעיל להפחתת כאבי מפרקים בתנועה ובמנוחה. לכן העדיפו מוצר שמכיל לפחות 5 גרם.


כתבה: נועה ברקוביץ, מנהל תוכן מדעי באלטמן


תוכן שיווקי



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג