מדור השפיות הפיזית: שדרגת נפוצה

המחלה, שהתקפיה מאופיינים בעיקר בשיטוט בלתי נלאה בחנויות מקוונות באינטרנט, פוגעת בכל הספורטאים, בעיקר בטריאתלטים וברוכבי אופניים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

המחלה, שהתקפיה מאופיינים בעיקר בשיטוט בלתי נלאה בחנויות מקוונות באינטרנט, פוגעת בכל הספורטאים, בעיקר בטריאתלטים וברוכבי אופניים

מאת:רן אפק


לאנשים שעוסקים בספורט יש הרבה יתרונות. השרירים מתמצקים, הבריאות משתפרת, התזונה נעשית נכונה יותר. אך העיסוק בספורט מביא איתו גם מחלה. אין מדובר בהטפה כפייתית לסביבה הקרובה לעבור לחיי ספורט ובריאות, מחלה משותפת לספורטאים חובבים ולאלו שהפסיקו לעשן, שיוצרת תדמית של טרחן ופוגעת בנוחות ובשקט הנפשי של האנשים סביבם. מדובר במחלה אחרת, קלה אך בלתי ניתנת לריפוי. התקפיה מאופיינים בעיקר בשיטוט בלתי נלאה בחנויות מקוונות באינטרנט ובחנויות אמיתיות בחו"ל, והיא פוגעת הכי קשה בארנק. שמה: שדרגת נפוצה.


שדרגת נפוצה פוגעת בכל הספורטאים, אך בטריאתלטים וברוכבי אופניים באופן קשה במיוחד. מובן שעדיף לשדרג: זה מקל על האימון ומשפר את הביצועים בתחרות. אך יש לבחון היטב את השדרוג בארבעת המימדים העיקריים שלו: כסף, נוחות, בריאות ואופנה. ייאמר מיד: אין טעם לחסוך בשדרוג שנועד לבריאות, כמו למשל חריץ בכסא לאופניים. אבל לפעמים מימד אחד בא על חשבון השני, ונוצרת קניבליזציה. 
בגדים 

אין כמו להתחיל מפגש חברתי עם מתאמנים אחרים בבגד ריצה חדש או בחליפת אופניים חדשה וזוהרת. רוכבי אופניים במהדרין לא ילבשו פעמיים את אותו סט באותו מסלול, ויהיו תמיד מעודכנים בלבוש של קבוצות מובילות בטור דה פרנס, בג'ירו או בתחרויות אופני השטח החשובות בעולם. חליפות אופניים ובגדי ריצה מאפשרים לנו להידמות לסופרמן, להתלבש כמוהו בטייץ, לצאת מהשגרה של לבוש הבית והמשרד לנראות טובה יותר בשטח, וזה כבר בטיחות. הישראלי הממוצע, שביומיום לובש כפכפים או נעליים מהוהות, ג'ינס וטי שירט, מרשה לעצמו לטווס, לגוון ולהשקיע, ועל כך יבורך.
כסף: ++. נוחות: ? בריאות: + (נראות בכביש ובשטח) אופנה: +++

נעליים וצמיגים

להחליף בין צמיגי תחרות לצמיגי כביש זה כמו להחליף בין נעלי תחרות לנעלי אימונים. שניהם מחברים את הספורטאי לקרקע, ושניהם מיועדים לתת יתרון מזערי, שמבחין בין מקצוען לחובב. אך אם אינך ספורטאי מקצועי, מדובר בשדרוג מיותר למדי. צמיגי תחרות נותנות יתרון של 10 שניות, שתמורתן כנראה תבלה דקות ארוכות בהחלפת פנצ'רים, שהיו נמנעים בשימוש בצמיגי כביש רגילים, המשוריינים משהו. בנעליים ההבדל אינו בנוחות, כי אם בבריאות – ולכן הוא מהותי ביותר. נעלי תחרות, כמו צמיגי תחרות, נותנות יתרון של 10 שניות, אך בעיקר משפרות משמעותית את הסיכוי להימנע מפציעות. הפתרון של אימון בנעלי אימונים והחלפה רק בתחרות אינו נוח ודורש תקופת הסתגלות.

כסף: ++ נוחות: — בריאות: — אופנה: +

חנות אופניים…ללא קשר ישיר למאמר (צילום: Rotatebot )

אופניי קרבון או אלומיניום

רבים חושבים כי תחרות טריאתלון או איש ברזל כוללות שלושה שלבים: שחייה, אופנים וריצה. אך למעשה תחרויות אלה כוללות ארבעה שלבים. השלב הנוסף והנסתר מתרחש בין הצבת האופניים בשטח ההחלפה לפני התחרות, לבין היציאה משטח ההחלפה. בשלב הזה עוברים בין הציוד והאופניים של המתחרים האחרים ובודקים על מה הם רוכבים, מה השדרוגים, איזה מתקנים מותקנים על האופניים שלהם ולי עדיין אין. כיום הטכנולוגיה ואופנה השלטת מעדיפים אופני קרבון ולא אלומיניום. אך כאשר הרוכב על הדגם היקר והמשוכלל רואה אותך מביט בעיניים כלות באופניו, שעלו עשרות אלפי שקלים, הוא בדרך כלל מנחם אותך במשפט הנדוש: "בסוף זה הכל ברגליים".

כסף: +++ נוחות: ? בריאות: = אופנה: ++

משקל האופניים

זה לא סוד שקל יותר לרכוב על אופניים קלות. באתר של איגוד הטריאתלון הייתה כתובה המלצה בסגנון "במקום להוציא אלפי שקלים על הורדת קילו ממשקל האופניים, עדיף להוריד קילו במשקל הגוף". לדעתי, הרבה יותר קל להוציא אלפי שקלים מלהוריד קילו במשקל, ונראה לי שכל ענף הדיאטות מבוסס על זה. אבל באמת, למה לשלם פי 30 על מחזיק בקבוק מקרבון כשמחזיק בקבוק מאלומיניום שוקל רק 10 גרם יותר. הרי "בסוף הכל ברגליים".

כסף: +++ נוחות: = בריאות: – אופנה: ++

יש עוד שדרוגים רבים שניתן לעשות, כמו לבחור בין אופני כביש לבין אופני טריאתלון, בין קסדה נגד השעון לבין קסדה רגילה, שעון פולאר או גרמין, חליפת שחייה או בגד ים, דריי פיט או עם חולצת כותנה. בסופו של דבר תמיד תבוא הסביבה הקרובה ותשאל מדוע צריך להוציא כל כך הרבה כסף על שטויות כאלה. ואני אומר שאם אנחנו מבלים כל כך הרבה זמן ומוציאים כל כך הרבה זיעה בספורט, לא מגיע לנו שנפנק את קצת את עצמנו? אפילו אם ההבדל היחידי באיכות של גרב מנדפת זיעה מיוחדת לריצה לעומת גרב מהשוק, זה האיכות של הדפסת שם המותג עליה. אה כן, ויש גם הבדל ביניהם במחיר.


רן אפקרן אפק – מאמן מטעם
איגוד מאמני הספורט המקצועני האמריקאי וטריאתלט מזה 10 שנים. התחרה במאות
אירועי ספורט בארץ וב-4 יבשות שונות. מציג שיטת אימון ותזונה, המיועדת
לשמור לאורך זמן על כושר, בריאות, הנאה ומבלי להיפצע.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג