מדוע נפצעים בכתף באימוני קרוספיט ומה הטיפול?

ממה נגרמות פציעות כתף במהלך אימוני קרוספיט וכיצד יש לאבחן ולטפל בהן? הפיזיותרפיסטית ג'ודי הורוויץ מתארת ומפענחת את הסימפטומים והטיפול הנדרש
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כפיזיותרפיסטית ספורט ומתאמנת קרוספיט, אני שמה לב שמתאמנים במועדון הקרוספיט שבו אני מתאמנת מתלוננים על כאב בעיקר בכתף. אז למה דווקא הכתף? זה מה שאנסה להסביר במאמר הזה.

כאב באזור הכתף | צילום: pixabay

עוד כתבות קרוספיט שוונג
10 סיבות טובות לבצע אימון קרוספיט בגיל 50
מה יותר אפקטיבי? קרוספיט או חדר כושר?
מדוע קרוספיט חשוב לספורטאי סבולת?

למה דווקא הכתף?

פציעות כתף במהלך אימוני קרוספיט עלולות להיגרם עקב הסיבות הבאות:

1. תרגילים מסוימים בקרוספיט כמו: קיפינג, הנדסטנד פוש-אפ, אוברהד, סקוואט) דורשים מהכתף לעבוד בטווחים שהם מעבר לטווח הנדרש בתנועות פיזיולוגיות יומיומיות.
2. ביצוע מספר חזרות רב באימוני קרוספיט גורם לעייפות של שרירי הכתף לעתים קרובות. עייפות שרירית עלולה להוביל לטכניקת אימון שגויה וכתוצאה מכך לפציעות.
3. עייפות שרירית עלולה להיות בעייתית במיוחד כשמדובר במפרק שטוח מסוג ball and socket (ראו תמונה מס' 1). במפרק זה נדרש גיוס שרירים מתמשך על מנת לשמור על יציבות מפרקית (מקור).

אז מה לא בסדר עם הכתף שלי?

התפקיד הראשון של פיזיותרפיסט כשהוא מעריך את הכתף, הוא להעלות היפותזה לגבי הגורם לכאב בכתף. על הפיזיותרפיסטים לקבוע האם:

1. המקור לכאב בכתף הוא אכן בכתף, או שמא הוא מושלך ממבנים האחרים (לדוגמה הצוואר)
2. הכאב בכתף קשור לנוקשות בכתף (כתף קפואה או ארטריטית נופלות לקטגוריה זו)
3. הכאב קשור לחוסר יציבות בכתף (פריקות או סאבלוקציות)
4. הכאב קשור לרקמה הרכה בכתף
5. הכאב הוא תוצאה של מספר גורמים שונים

רוב פציעות הכתף בקרוספיט קשורות לסעיף 4 – הרקמה הרכה בכתף. מבני הרקמה הרכה בכתף (גידים, שרירים, רצועות, בורסות) מחוברים ושזורים זה בזה. בעבר חשבנו שביכולתנו לבדוק כל אחד מהמבנים הללו בנפרד, אך היום אנחנו מבינים שזה בלתי אפשרי (מקור). לכן, נטבע מונח נפוץ שכולל בתוכו את כל פציעות הרקמה הרכה בכתף: תסמונת כאב סאבאקרומיאלי (צביטה), בורסיטיס, טנדינופתיה של השרוול המסובב, טנדינופתיה של גיד הבייספס וקרעים סימפטומטיים של השרוול המסובב. מונח זה קרוי Rotator cuff related shoulder pain syndrome או בקיצור RCRSP.

מתאמן קרוספיט מבצע תרגיל דדליפט

תרגיל דדליפט | צילום: pixabay

האם צילום רנטגן או MRI יכול לעזור לי עם האבחנה?

לעתים קרובות, הדמיות של הכתף (סריקות, צילומי רנגן) אינן עוזרות להגיע לאבחנה. הוכח שיש התאמה נמוכה בין הכאב שהמטופל חש לבין הפתולוגיה המבנית שניתן לראות בהדמיה שלו. יחד עם זאת, הדמיות יכולות לעזור לנו לשלול שברים, סרטן ומחלות חמורות.

מה הם הסימנים והסימפטומים של פגיעה ברקמה הרכה בכתף או RCRSP?

רוב האנשים שסובלים מ-RCRSP יחושו כאב באזור שריר הדלתואיד או באזור העליון של הכתף. הכאב קשור לפעילות: לרוב הוא מחמיר בתנועות מעל הראש או מאחורי הגב, וכמעט ולא קיים במנוחה למעט מנחי שכיבה על הכתף. יכולה להופיע גם נוקשות או הגבלה בטווח התנועה, אך הן קלות לרוב.

איך אני יכול לדעת אם הכאב שלי בכתף קשור לפגיעה ברקמה הרכה, ולא מדובר בכתף קפואה או בחוסר יציבות של הכתף?

ביחס לפגיעה ברקמה הרכה, בכתף קפואה הכאבים חמורים ביותר ומלווים בנוקשות מפרקית משמעותית הרבה יותר. מטופלים הסובלים מכתף קפואה מתקשים מאוד בהרמת הזרוע, בהבאת היד מאחורי הגב ובתנועות סיבוב חזקות של הכתף. אם הכתף שלך יוצאת מהמקום או שאתה מרגיש שהיא כמעט יוצאת מהמקום, יתכן שאתה סובל מחוסר יציבות של הכתף.

אני חושב שאני סובל מפגיעה ברקמה הרכה בכתף, מה אני יכול לעשות?

ברוב המקרים (אך לא בכולם) יש להפחית את העומס שמופעל על הכתף למשך תקופה מסוימת. זה לא בהכרח אומר להפסיק להעמיס על הכתף באופן מוחלט. הכוונה היא הפחתת משקל, שינוי הזווית בה מופעל העומס, הפחתת כמות החזרות או תדירות ההעמסה.

ככלל אצבע, בדרך כלל אני אומרת למטופלים שלי שבסדר לחוש כאב מסוים בזמן אימון, אך הכאב צריך להיות נסבל. הדבר החשוב ביותר הוא איך הכתף מרגישה 24 שעות לאחר הפעילות. אם הכאב יורד במהירות ואין התלקחות מחודשת של הכאב 24 שעות לאחר ההעמסה, כנראה שמידת ההעמסה היא נכונה. אם הכתף כאובה יותר לאחר ההעמסה ולוקח לכאב יותר מ-24 שעות לעבור, כנראה שההעמסה הייתה מוגזמת בשלב זה ויש להפחית אותה. ככל שהכאב יורד ניתן להעמיס יותר על הכתף.

תפקיד הפיזיותרפיסט כמטפל

פיזיותרפיסט יוכל להבחין בין חמש הקבוצות הפתולוגיות (לעיל) באמצעות מספר שאלות ומבדקי תנועה פשוטים. שיטות נוירומודולטוריות (עבודה על רקמה רכה, מוביליזציות, דיקור מערבי, טייפינג) יכולות לעזור בהורדת הכאב. תפקידו החשוב ביותר של הפיזיותרפיסט הוא ללמוד אותך מהו ניהול עומסים נכון, ולהתאים לך תכנית תרגילים אישית על מנת להעמיס על הכתף באופן שטוב עבורה.

כמה זמן ייקח לכתף שלי להחלים?

כל אדם הוא שונה וישנם גורמים רבים המשפיעים על מידת הכאב שהמטופל חש ועל מהירות ההחלמה שלו. רוב המקרים של RCRSP ישתפרו תוך 6-12 שבועות עם הטיפול הנכון, אך אצל חלק זה עלול לקחת זמן רב יותר.

האם עלי להפסיק להתאמן בקרוספיט?

לא. גם אם אתה צריך להוריד עומס מהכתף למשך מספר שבועות, ישנם תרגילים אחרים שאתה יכול לבצע כדי לשמור על כושר וכוח. לא הוכח שקרוספיט גורם ליותר פציעות מאשר סוגי ספורט אחרים , וכפי שכולנו יודעים, לביצוע פעילות גופנית ישנם יתרונות רבים הרבה יותר מאשר להימנעות ממנה.

המידע והתוכן במאמר זה הנו להעשרה בלבד ואינו תחליף לייעוץ, אבחון או טיפול רפואי של גורם מטפל מוסמך


ג'ודי הורוויץ | פיזיותרפיסטית מוסמכת



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג