מבדק אחיזה, תזונה ומגבלות תנועה אצל מבוגרים

בקרב מבוגרים, איבוד כוח אחיזה הוא סממן לירידה ברמת התפקוד ולאיבוד העצמאות. מחקרים מראים שהוא יכול לנבא גם בעיות ספציפיות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בקרב מבוגרים, איבוד כוח אחיזה הוא סממן לירידה ברמת התפקוד ולאיבוד העצמאות. מחקרים מראים שהוא יכול לנבא גם בעיות ספציפיות

מאת:ד"ר איתי זיו ועמית אברהם


ירידה בכוח השרירים, ירידה בתפקוד סיבי השריר הלבנים (אנאירוביים), עלייה באחוזי השומן, הרעה בתנועתיות היומיומית, ליקויי יציבה, עלייה במשקל הגוף ועוד – מהווים רק רשימה חלקית של בעיות אופייניות אצל אנשים בעשורים המתקדמים של החיים.


חשוב לציין שהזנחה בשמירה על אורח חיים בריא (הכולל בין השאר: ביצוע פעילות גופנית על בסיס קבוע, אימוץ תפריט תזונתי מושכל ומותאם, הימנעות משתיית אלכוהול, הימנעות מעישון ומלחץ נפשי ושמירה על שעות שינה מספקות) קשורה בהופעתן של מחלות רבות ובעיות בריאותיות לא מעטות, ושבמרבית המקרים הופעתן של אלו אינה שאלה של "האם?" אלא בעיקר של "מתי?".

הרעה מהותית במצב הגופני עלולה להתרחש אצל מבוגר פלוני כבר בגיל 50, ואילו אצל האחר – לא לפני גיל 80. אחת הסיבות לכך הוא הבסיס הגנטי, שכה שונה מאדם לאדם ומשפיע על הופעתן/אי הופעתן של מחלות ועל איכות החיים.

למותר לציין שלחיזוק ושימור מערכות שלד-שריר חשיבות רבה במיוחד, וחולשה של מערכת מרכזית זו מהווה אינדיקציה לירידה ביכולות גופניות ושינויים מרחיקי לכת במעגלי החיים.

נוסיף ונאמר בהקשר זה, שלא מספיק לבצע פעילות אירובית על בסיס קבוע מכיוון שפעילות זו אינה מיועדת לחיזוק שרירים אלא לשיפור תפקוד מערכת סבולת לב ריאה קרדיווסקולרית. לכן, גם פעילות אירובית על פי ההמלצות של ארגוני הבריאות המובילים בעולם לא תספק את ההגנה והשמירה על הבריאות, המותנה בהפעלה מתאימה של מערכות שלד-שריר. את מערכת השלד-שריר ניתן להפעיל באמצעות אימוני התנגדות המתבצעים בחדר הכושר, בסוגים מסוימים של יוגה, פילאטיס, מכשירים ועוד.

קיימים מבדקים רבים על מנת להעריך את תפקוד שרירים, ומסתבר שמבין כל המבדקים הללו נמצא כי מבדק כוח האחיזה של היד מהווה אינדיקטור פשוט ולא פולשני לחוזק השרירים בפלג הגוף העליון.

להלן מספר מחקרים שנעשו בהקשר לכוח אחיזה, מצב תזונתי, BMI (Body Mass Index) ועוד:

1. מחקר שנערך במחלקה לגסטרואנתרולוגיה, פתולוגיה ואנדוקרינולוגיה באוניברסיטת צ'ריטי בברלין שבגרמניה, הדגים את הרלוונטיות של מבדק האחיזה למצב התזונתי של הנחקרים. אצל חולים, מבדק האחיזה מהווה אינדיקציה טובה לסיבוכים שעלולים להיווצר לאחר ניתוח, לזמן האשפוז המשוער ולמצב הפיזי. בקרב מבוגרים במיוחד, איבוד כוח אחיזה הוא סממן לירידה ברמת התפקוד ולאיבוד העצמאות. מחקרים אפידמיולוגיים הראו שכוח אחיזה חלש בקרב מבוגרים בריאים מנבא סיכון גבוה למגבלות תפקודיות, מוגבלויות שונות בגיל מבוגר יותר, ותמותה בטרם עת.

2. במחקר שנערך במחלקה למדעי הבריאות והאימון הגופני באוניברסיטת ווייק פורסט בארה"ב, נבדק האם כוח השרירים ו-BMI מנבאים את מגבלות התנועה העיקריות הנצפות אצל מבוגרים. על פי המחקר, חולשת שרירים והשמנת יתר הם שני המדדים העיקריים המשפיעים על התנועתיות של מבוגרים. מסתבר שכיום יש מחקרים המראים קשר אפשרי בין ה-BMI וכוח השרירים לבין מגבלות התנועה שאנו רואים אצל מבוגרים, ומחקרים אחרים מצביעים על קשר אפשרי בין ערך גבוה של BMI לירידה באיכות החיים.

במחקר נבדקו 406 אנשים בני 70-89, המסוגלים להשלים הליכה של 400 מטרים בתחילת הניסוי. הם חולקו לקבוצת אימון גופני וקבוצת חינוך לבריאות, ונבדקו שלוש פעמים (כל שישה חודשים) כדי לאתר מגבלות תנועתיות. המחקר בדק האם כוח האחיזה וה-BMI של הנבדקים בתחילת הניסוי יכולים לנבא כישלון בהשלמת הליכת 400 מטרים ב-15 דקות או פחות. אדם שלא מצליח להשלים את המבדק הנ"ל נחשב לבעל מוגבלות תנועתית גדולה. אחיזה חלשה במבדק האחיזה מצביעה על סיכון גבוה להתפתחות מגבלה תנועתית. 

נמצא כי משתתפים עם BMI בטווח של 25-29 הם בעלי סיכון נמוך פי שניים משל אלו עם BMI נמוך מ-25 או גבוה מ-30 לפתח מגבלה תנועתית חמורה. על פי המחקר, יש חשיבות רבה לחולשת השרירים, ל-BMI נמוך מדי ולהשמנה מורבידית, כגורמי סיכון בהתפתחות מגבלה תנועתית חמורה בקרב מבוגרים. למרות זאת, השמנת יתר בטווח של BMI 25-29 יכולה דווקא להגן מפני התפתחות מגבלה תנועתית חמורה.

בנוסף, נמצא כי לכוח האחיזה יש השפעה וקשר לניבוי בעיות מסוגים שונים (בהיבטים תזונתיים, תפקודיים ועוד) במעגלי החיים. אי לכך, חשוב להקפיד על אימוץ אורח חיים בריא בכלל ופעילות גופנית אנאירובית על מנת להפחית את הסיכון להופעת בעיות בריאותיות מסוגים שונים.


בתמונה ג'ימי קרטר, הנשיא ה-39 של ארה"ב, בן 87 ועדיין שומר על כושר.צילום: מתוך האריכון הלאומי של ארה"ב
תמונת שער: מתוך ברוקס מרתוניה


איתי זיוד"ר איתי זיו
סגן מנהל קמפוס ’שיאים’ באוניברסיטת תל אביב.
מנהל תחום הקורסים למדריכי מועדוני בריאות וכושר. מומחה לפעילות ספורט, פעילות גופנית וחדרי כושר, הוציא לאור את האנציקלופדיה לפעילות גופנית בשם: "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים" שהנו המדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית העוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדר הכושר על כל היבטיהם ומיועד למתאמנים ולמדריכים ובעלי עניין ומודעות בספורט.

www.itaiziv.co.il

עמית אברהם: פיזיותרפיסט מוסמך בוגר אוניברסיטת תל-אביב. בעל תואר שני והתמחות קלינית בפיזיותרפיה אורטופדית ומוסקולו-סקלטלית (פציעות שריר ושלד) מאוניברסיטת Queensland, אוסטרליה. מרצה בקמפוס שיאים, בית הספר להסמכות בספורט ובתנועה באונ' תל אביב.

קישורים: איתי זיו,



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג