לקראת מרתון שיקגו: החיים ממשיכים לאחר שבירת שיא העולם

מסתבר שיש מה לראות אחרי שיא העולם של קיפצ'וגה, כמו למשל היריבות הוותיקה בין מו פראח לגיילן ראפ, רצים אפריקאים חדשים שרוצים להיכנס לצמרת העולמית ואלופה אולימפית בטריאתלון שהפכה לתקווה האמריקאית בנשים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מו פראח רץ בריטי במרתון לונדון 2018
מו פראח רץ בריטי במרתון לונדון 2018

מרתון שיקגו יתקיים ביום ראשון 7.10.18 ויוזנק ב-7:30 בבוקר שעון ארה"ב – 15:30 שעון ישראל – אנחנו נסקר את המרתון כאן בשוונג לאורך כל התחרות


אולי יש כאלה שצפו בריצת המרתון המדהימה של אליוד קיפצ'וגה בברלין ויחשבו לעצמם "מה כבר יכול לרגש אותי?". אז נכון שאף אחד בעולם לא יכול לרוץ מרתון כמו שיאן העולם הטרי, כנראה שגם לא קרוב לזה. מצד שני, מי אמר שחייבים לראות שיא העולם במרתון?

התחיל עם השיא הבריטי במרתון לונדון, ה הוא יעשה הפעם? מו פראח | צילום: Paul Hudson

עוד כתבות בנושא 
שיא עולם מדהים לאליוד קיפצ'וגה במרתון ברלין
האם להאמין לשיא עולם של אליוד קיפצ'וגה? 
ילנה דולינין סיימה שלישית במרתון ורשה 

הוחזרו מכתיבי הקצב למרתון

אחרי הכל קיפצ'וגה רץ לבדו כמעט לאורך כל הדרך, אפילו מכתיבי הקצב שלו לא עמדו בקצב המטרה שלהם, ובכלל, איפה הימים שבהם בכלל לא היה שיא עולם במרתון ונהגו לקרוא לזה "התוצאה המהירה ביותר" בהתבסס על העובדה שכל מסלול הוא שונה.

השנה בשיקגו הוחלט להחזיר את מכתיבי הקצב שפעילותם הופסקה בשנת 2015 והמארגנים, יחד עם זאת הם לא הביאו רצי מרתון עם שיאים אישיים מהירים יותר מ-2:04 שעות. מצד שני, מזג האוויר צפוי להיות אידאלי וגם יהיו שם בוודאות כמה מהרצים המעניינים ביותר בעולם למרחקים ארוכים – אי אפשר להתווכח עם העובדה שהכמות של הרצים העונים להגדרה הזו גדולה יותר מזו שהיתה בברלין. טעימה קטנה לפני שניכנס לפרטים: מו פראח, גיילן ראפ, גוון יורגנסן, יוקי קוואוצ'י, ג'פרי קירוי, פלורנס קיפלגאט.

זירת הגברים 

אחת מריצות ה-10,000 המדהימות בתולדות המשחקים האולימפיים הסתיימה בקרב צמוד בין מו פראח לגיילן ראפ, כאשר הבריטי ניצח והרעיד את יציעי האצטדיון האולימפי בלונדון בשבת שחובבי האתלטיקה הבריטית לעולם לא ישכחו. זה גם היה קרב בין שני חברים טובים, שותפים לאימונים אצל אלברטו סלזאר (אותו עזב מו פראח). ראפ לא הגיע לרמה של פראח בריצות המסלול, אבל קריירת מרוצי הכביש שלו נכון לעכשיו נראית לא פחות טובה מזו של הבריטי, אולי אפילו יותר.

ראפ רץ לראשונה מרתון ב-2016 כדי להבטיח את מקומו במשחקים האולימפיים בריו, שם סיים במקום השלישי. באפריל 2017 הוא סיים שני במרתון בוסטון ובאוקטובר באותה שנה הוא הפך ליליד ארצות הברית הראשון שמנצח במרתון שיקגו מאז 1982, וזה קרה בעיקר בזכות ריצה טקטית מדהימה והגברות קצב מטורפות בקילומטרים האחרונים. במאי האחרון הוא הוכיח שהוא לא רק בעל טקטיקה טובה, אלא גם מרתוניסט מהיר כשקבע את שיאו האישי במרתון פראג בו ניצח וקבע את התוצאה 2:06:07 שע'.

בכל מרתון הוא משפר משהו. גיילן ראפ | צילום: Trevorwelsh

פראח לעומתו רץ באביב האחרון רק את המרתון השני שלו, והראשון מאז שהחליט לפרוש ממרוצי המסלול. בפעם הראשונה בלונדון ב-2014 הוא סיים שמיני בזמן של 2:08:21 שע' ובאפריל האחרון הוא סיים במקום השלישי אחרי שנחלש בקילומטרים האחרונים, אבל עדיין הצליח לנפץ את השיא הבריטי ולקבוע 2:06:22 שע'. יהיה מעניין לראות מה למד על עצמו פראח מהמרתון בלונדון? לאיזו מהירות ראפ המשתבח יוכל להגיע ומי יתנהל טקטית טוב יותר?

אז ראפ הוא אמנם האלוף, אבל זה לא בהכרח הופך אותו לפייבוריט לניצחון, גם לא את פראח. רשימת המשתתפים היא מכובדת ומעניינת במיוחד. אם מסתכלים על שיאים אישיים, מי שמוביל את הרשימה הוא מוסינט גרמאו האתיופי, שניצח במרתון דובאי האחרון בזמן של 2:04:00 שע'. מצד שני, ניסיון העבר מלמד אותנו שאתיופים מוכשרים שקובעים שיאים אישיים במרתון דובאי לא בהכרח הופכים למרתוניסטים מובילים במרוצים הגדולים ביותר.



מבחינת השמות, השם החם הבא ברשימה הוא של ג'פרי קירוי הקנייתי שניצח באליפות העולם האחרונה בלונדון. הוא לא ה"קירוי" היחיד שהיה אלוף עולם, יש גם את אבל קירוי שעשה את זה בשנים 2009 ו-2011 וגם הוא ישתתף בשיקגו. עוד קנייתי מעניין הוא קנת קיפקמבוי שהגיע כרץ אלמוני יחסית למרתון רוטרדאם האחרון וניצח בזכות פיניש מדהים בזמן של 2:05:44 שע'. סוגורו אוסאקו הוא רץ המרתון היפני המוביל בשיקגו עם שיא אישי של 2:07:19 שע' והמטרה שלו ברורה – לשבור את השיא היפני שעומד על 2:06:11 שע' ולזכות בבונוס של 100 מיליון ין שהם כמעט 880 אלף דולר. ובגזרת היפנים, עוד רץ מדהים שיהיה שם ויוסיף הרבה צבע יהיה יוקי קוואוצ'י שמגדיר את עצמו כרץ חובבן או חצי מקצוען (עובד במשרה מלאה) ולמרות הכל ניצח במרתון בוסטון האחרון תוך התמודדות עם תנאי מזג אוויר קשים. רץ קנייתי שיהיה מעניין לעקוב אחריו בהופעת הבכורה שלו במרתון הוא אוגוסטין צ'וגה, שמחזיק במגוון רחב של שיאים אישיים מרשימים מתוצאה של 1:44.86 דק' ב-800 מטרים ועד 59:26 דק' בחצי מרתון).

זירת הנשים 

דווקא במרתון לנשים המארגנים לא הצליחו להחזיר את האלופה הנוכחית טירונש דיבאבה שהתחרתה במרתון ברלין האחרון. לעומתה מי שתחזור לשם היא פלורנס קיפלגאט הקנייתית, שניצחה בשנתיים שלפני ובמרתון האחרון בשיקגו פרשה. יש לה שיא אישי של 2:19:44 שעות, אבל מצד שני היא לא התחרתה ב-2018 במרתונים בכלל אחרי שהחלימה מפציעה.

לא התחרתה ב-2018. פלורנס קיפלגאט | צילום: Katie Chan

הרצה היחידה מבין חמש הראשונות בשנה שעברה שחוזרת השנה למסלול בשיקגו היא בריגיד קוסגיי הקנייתית, שחוץ מהסגנות שלה בשיקגו סיימה שנייה גם במרתון לונדון האחרון בזמן של 2:20:13 שעות. גם לכאן תגיע מנצחת מרתון דובאי האחרון, רוזה דרג'ה האתיופית שקבעה בדובאי 2:19:17 שנ' וניצחה גם במרתון שנחאי. האמריקאים קיוו לראות את ג'ורדן הסאי שסיימה שלישית בשנה שעברה, אבל היא פצועה. בימים האחרונים נודע גם על פרישתה של איימי קראג והאמריקאים נותרו ללא רצה בעלת שיא אישי שמתקרב לתוצאות של הרצות הבכירות מאפריקה.

זה אומר שחוץ מהעובדה שהיא הרצה המסקרנת ביותר, רוב הלחץ גם נוחת כרגע על כתפיה של האלופה האולימפית בטריאתלון, גוון יורגנסן. היא החליטה לנסות ולהגיע למשחקים האולימפיים טוקיו 2020 בריצת המרתון. זו משימה לא פשוטה בכלל לרצה אמריקאית, כי הרמה בארצות הברית כיום מאוד גבוהה ורק שלוש רצות יגיעו למשחקים האולימפיים. בכל מקרה, יורגנסן יכולה להיות הרצה האמריקאית המובילה בשיקגו ויהיה מעניין לראות עד כמה היא תוכל להתקרב לשאר.

מרתון ראשון מאז שהיא הודיעה על מעבר לריצה. גווון יורגנסן | צילום: MartinPutz

עד היום היא רצה מרתון רק פעם אחת, זה קרה ב-2016 בניו יורק עם מינימום אימונים שהביאו אותה לתוצאה של 2:41:01 שעות במסלול קשה ובסך הכל שלושה חודשים לאחר הזכייה במדליה האולימפית בטריאתלון. לאחר מכן היא לקחה חופשה כדי ללדת, ממנה חזרה כאתלטית במשרה מלאה וטריאתלטית לשעבר. התוצאות שלה בדרך למרתון שיקגו: 15:15.64 דק' ב-5,000 (מסלול), 31:55 דק' ב-10,000 (מסלול) ו-1:10:58 שעה בחצי מרתון. יורגנסן אומרת שהתוצאות לא משקפות, אבל גם רמזה לאחרונה שהיתה רוצה להרגיש בכושר יותר טוב. בראיון לאתר LETS RUN היא אמרה: "זה לא משמח אותי שאני לא בכושר של 2:19 שעות אבל זו המציאות כי אני מתאמנת בסך הכל פחות משנה בריצה. במרתון שיקגו אני אצטרך לתמקד בעצמי ובתהליך של ריצת המרתון. מה שיהיה, יהיה".




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג