לקראת מרתון סמסונג תל אביב 2014 | אל תשכחו ליהנות מהדרך+

לקראת מרתון סמסונג תל אביב שיתקיים ב-28 בפברואר 2014, סימנו עבורכם שבעה מגה אתרים שתעברו דרכם בריצה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לקראת מרתון סמסונג תל אביב שיתקיים ב-28 בפברואר 2014, סימנו עבורכם שבעה מגה אתרים שתעברו דרכם בריצה

מאת:מערכת שוונג; צילום: רונן טופלברג

בריצת מרתון אנחנו נוטים קודם כל להתמקד במטרה – מה הקצב שלנו, עוד כמה קילומטרים נותרו, איך נחלק את הכוח להמשך ועוד. לפעמים אנחנו כל כך עסוקים במטרה, שאנחנו שוכחים להסתכל סביבנו וליהנות מהדרך. 




יתרון מרכזי של מרתון סמסונג תל-אביב שיתקיים ב-28 בפברואר 2014 הוא המסלולים שלו, שריצה בהם היא חוויה של נוף משתנה – מרחובות צדדיים לרחובות ראשיים, משדרות ירוקות לחוף הים. מאחורי רוב הרחובות והבניינים יש סיפורים מיוחדים והיסטוריה מרתקת. את חלק מהמקומות אנו רגילים לראות בזמן בילוי לילי ובשעת בוקר מוקדמת הם ייראו לנו קצת אחרת…



הנה שבעה מקומות לאורך מסלולי מרתון סמסונג תל-אביב 2014, ששווה להרים בשבילם את העיניים מהשעון:
1. נמל תל-אביב
ריצה בנמל תל-אביב בשעת בוקר מוקדמת כאשר רוב החנויות והמסעדות סגורות היא חוויה יוצאת דופן. אם עדיין לא יצא לכם להיחשף לריצה בנמל באימונים, תזכו לעבור דרכו במהלך המרתון, בין היתר דרך חלקו הצפוני שעבר מתיחת פנים טוטאלית בשנים האחרונות. 

בשעות הצהרים והלילה מדובר באחד ממרכזי הפנאי והבילוי השוקקים בתל-אביב ובכלל בישראל, עם עשרות מסעדות, בתי קפה, חנויות בוטיק ושוק אוכל שהחליפו מועדונים חשוכים. בשעות הבוקר המקום עדיין שקט ופרט לרצים ישנם גם לא מעט דייגים העומדים על דק העץ, גולשים ורוכבי אופניים. 

רצי המרתון ירוצו לאורך טיילת החוף הצפונית, שלאחר חניכתו של גשר רידינג יצרה רצף טיילות מבת-ים בדרום ועד חוף תל ברוך בצפון, וגם יעברו במתחם "יריד המזרח", אזור אשר עבר שיפוץ נרחב ושינה לחלוטין את פניו. את המוסכים והמחסנים החליפו מבנים שחלקם כבר משמשים וחלקם עוד ישמשו לצרכי מסחר, בידור ותרבות.


נמל תל אביב

2. מתחם שרונה
הרצים יזכו לרוץ השנה לצד פנינה היסטורית אדריכלית זו, שתהליך השימור שלה כבר נמצא לקראת סיום. שׂרונה, המושבה הגרמנית שהוקמה בשנת 1871 על-ידי הטמפלרים, החלה לעבור תהליך שחזור ושימור לפני מספר שנים שבמסגרתו, לצד המבנים היפיפיים ששומרו, ייפתח בקיץ הקרוב מתחם מסחרי וקולינרי ענק. 33 מבנים טמפלרים חודשו ושוחזרו במתחם שרונה המתחדש. 6 מבנים הוגדרו לשימוש הציבורי ו-27 מבנים לשימושים מסחריים.

בניגוד לשנים קודמות – אז היה המתחם עדיין בתהליכי בנייה מתקדמים – יוכלו השנה רצי המרתון שיעברו ברחוב קפלן לצפות בבתים ההיסטוריים מאוד מקרוב. הרצים יעברו למשל לצד בית הקהילה של המושבה הטמפלרית שנחנך בשנת 1911 ושימש להתכנסויות כגון חגיגת חגים, כנסים וחתונות. בשנות ה-40 שימש המבנה כאולם קולנוע ומשנת 1948 השתמשו במבנה קצינים בכירים ממחנה המטכ"ל בקריה בתור חדר אוכל. עם פתיחת המתחם תפעל במבנה החנות החדשה של אדידס.

הרצים יעברו גם ליד מבנה שבקרוב ישמש את החנות החדשה של iDigital ויהפוך לבית גידול של מחשבי מקינטוש, אך אי שם, עוד לפני מלחמת העולם הראשונה, שימש כבית גידול לחיות משק של משפחת שטלר וכלל אולם מרכזי, אורווה, רפת, דיר חזירים ולול.
רק אל תתפתו לעצור בדרך…


מתחם שרונה

3. כיכר רבין
כשיש אירוע גדול בעיר – בין אם מדובר בטקס, חגיגה או מחאה, סביר שהוא מתרחש בכיכר רבין. בין התאריכים 23-26 בפברואר ייערך בכיכר ה-EXPO של מרתון סמסונג תל-אביב, ארבעה ימים של הפסטיבל הגדול והמוביל בישראל בתחומי הספורט, הבריאות והחיים האקטיביים. בנוסף, יקיפו חלק ממסלולי המרתון את כיכר רבין. 

כיכר רבין, לשעבר כיכר מלכי ישראל, היא הכיכר הראשית של תל-אביב ונחשבת לאחת הכיכרות המרכזיות והחשובות בארץ.


ריצה בנוף האורבני של תל אביב

הרבה אקשן מתרחש בכיכר הזו, המוקפת בבתי קפה, מסעדות וברים אופנתיים. בין האירועים, הכנסים, החגיגות וההפגנות החשובות שראתה הכיכר הזו נמנים: הפגנה של 45 אלף אנשים נגד "הספר הלבן" שהגביל עלייה של יהודים לארץ ישראל בשנת 1945; חגיגות הזכייה הראשונה של מכבי תל אביב בגביע אירופה לאלופות ב-1977 עם כ-15 אלף אוהדים שהתקבצו אז בכיכר (ניצחון שהוליד את ההכרזה הידועה של טל ברודי: "אנחנו במפה ואנחנו נשארים במפה"); "הפגנת ההמונים של "שלום עכשיו", במחאה על אירועי סברה ושתילה; עצרת התמיכה בתהליך השלום ב-4 בנובמבר 1995 בסיומה נרצח ראש הממשלה, יצחק רבין ז"ל, והכיכר נקראה מאז על שמו; הפגנות המוניות נגד תוכנית ההתנתקות בשנת 2005; מופע הפתיחה לחגיגות ה-100 לתל-אביב בשנת 2009 בו נכחו כרבע מיליון איש; שבוע הספר העברי המתקיים בכיכר מדי שנה; מלחמת מים המונית ביום שישי הראשון של כל חודש יולי ועוד. 

בשנת 2010 ביצע אגף שיפור פני העיר שיפוץ נרחב בכיכר במסגרתו בין היתר נוצרה בריכה אקולוגית, שוחזרה המזרקה ההיסטורית שפעלה בבריכה הישנה ושופצה האנדרטה לשואה ולגבורה.


רחוב אבן גבירול

4. רחוב אלנבי
בדומה לשנים האחרונות, גם השנה ייכנסו הרצים מרחוב הירקון לתוך רחוב אלנבי ויעברו דרך כיכר הכנסת ומגדל האופרה. רצים סקרניים יוכלו להבחין בבניין מרשים במיוחד הניצב בצומת הרחובות הירקון-אלנבי וצופה על מגדל האופרה. מדובר בבית אוסישקין אשר נבנה בשנת 1922 ותוכנן על ידי אלכסנדר לוי. בבניין התגוררו מנחם אוסישקין ומשפחתו והוא דוגמה בולטת לסגנון האקלקטי שאפיין את הבנייה בתל אביב בעשור השני והשלישי של המאה ה-20.

הבניין מתאפיין בקשתות מחודדות המזכירות את הבנייה הערבית, כרכובים קלאסיים ואלמנטים קישוטיים נוספים, בדומה לבית הפגודה אשר תכנן לוי שנתיים מאוחר יותר. כמו בניינים רבים מתקופתו ואף יותר בשל הקרבה השוחקת לאוויר הים, בראשית שנות ה-90 הבית כבר נראה מתפורר ומוזנח.

בשנת 1992 הוא נמכר על ידי דוד אוסישקין, נכדו של מנחם אוסישקין, לקבוצת אנשי עסקים ישראלים שהתכוונה לבנות במקומו מגדל מגורים אך בשל ההכרזה על המבנה בתור מבנה לשימור וההגבלות שהוטלו עליו הקבוצה לא יכלה להרוס את המבנה ובמקום זאת השקיעה כ-4 מיליון דולר בשיפוצו, שימורו והרחבתו. בפעולת השימור נשמרה בעיקר החזית ואילו פנים הבניין שונה יחד עם תוספת הבנייה. התוספת, הבנויה בעיקר מפלדה, אלומיניום וזכוכית בניגוד לאבן ובטון מטויח מהם בנוי המבנה המקורי, יוצרת ניגוד בין ישן וחדש. 

 
בשנת 2006 נמכר בית אוסישקין לתושב חוץ והוא מכיל כיום משרדים, דירות להשכרה ודירות נופש לתיירים. 


רחוב אלנבי

5. שדרות רוטשילד
אחד מארבעת הרחובות הראשונים שהוקמו באחוזת בית, לימים תל-אביב, מציע לרצים מגוון אתרים אטרקטיביים ובניינים ייחודיים על פניהם יחלפו במהלך הריצה. בין היתר, לאורך המסלול ממוקם בית לוין (רוטשילד פינת שד"ל), הידוע גם בתור בית השגרירות הרוסית. מדובר בבניין מרשים המתאפיין באדריכלות של הסגנון האקלקטי, שתוכנן ב-1924 על ידי האדריכל יהודה מגידוביץ' עבור משפחת לוין האמידה.

הוא משופע בקישוטים וסמלים רומנטיים. אחרי קום המדינה שכנה במבנה השגרירות הרוסית עד לשנת 1967, אז נותקו היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לברית המועצות על רקע מלחמת ששת הימים. היחסים כוננו שוב ב-1991, אך השגרירות לא שבה למבנה זה. 


לאחר שנים של הזנחה, הוכרז המבנה כמבנה לשימור ובשנת 1991 שוחזר ושופץ. לאורך שנות התשעים ועד שנת 2006 שכנו בו המשרדים ואולמות התצוגה של בית המכירות הפומביות "סותבי'ס" והבניין שינה את שמו ל"בית סותבי'ס". בשנת 2006 נמכר הבית בלמעלה מ־35 מיליון שקלים לבני הזוג ג'רי שוורץ והת'ר ריסמן, שינה את שמו ל"בית הישג" ומשמש מאז לפעילויות פילנתרופיות ובראשן קרן הישג – קרן מלגות לחיילים בודדים משוחררים. 


שדרות רוטשילד

6. שוק הכרמל
את התכונה המתרחשת בשוק הכרמל יתקשו גם הרצים המרוכזים ביותר לפספס. השנה יעבור מסלול המרתון בצומת הרחובות שינקין-קינג ג'ורג', ממש ליד הכניסה לשוק, שרוכליו קמים מספיק מוקדם בשביל לעודד גם את הרצים הראשונים. שוק הכרמל הוא אחד השווקים הידועים בישראל אם לא הידוע שבהם, ונחשב לשוק המרכזי והגדול בעיר המציע מלבד פסיפס אנושי נדיר, גם מגוון אינסופי של מאכלים, תבלינים, פריטי לבוש, כלים ועוד. בכל ימות השבוע מתקיים בשוק מסחר פורה ופוקדים את המקום לקוחות קבועים כמו גם תיירים ומבקרים. 

7. כיכר התרבות החדשה
כיכר התרבות של תל-אביב במרכז העיר, כשמה כן היא – מתחם הכולל כמה מהמוסדות התרבותיים החשובים בעיר: בית הבימה, היכל התרבות וביתן הלנה רובינשטיין. במתחם ממוקמים גם השטחים הפתוחים של כיכר התזמורת, כיכר הבימה וגן יעקב. כיאה למתחם תרבותי מרכזי זה, כך גם מיקומו בעיר – בקצה הצפוני ביותר של שדרות רוטשילד ובקצה המזרחי של שדרות בן ציון. שדרות ח"ן ורחוב דיזנגוף מצפון לו ורחוב מרמורק בחלקו הדרום מזרחי.


כיכר התרבות

לרגל חגיגות 100 השנים לתל-אביב, החלה עיריית תל-אביב בשנת 2007 בשיפוץ כולל ומקיף של מבנה התיאטרון והסבת כיכר התרבות ממגרש חנייה לכיכר מרוצפת וחדשנית לרווחת התושבים. ביוני 2010 נפתח "חניון התרבות" מתחת לקרקע הכיכר. בספטמבר אותה שנה הושלם שיפוץ גן יעקב הצמוד לה. פרויקט חידוש המתחם כולו הושלם בקיץ 2011.


כיכר התרבות

כיום, נהנים תושביה ואורחיה של תל-אביב מכיכר לבנה, מלאה שכיות חמדה: גינה וארגז חול משוקעים במרכזה, מדשאה וערוגות "חורש" של עצים, ארגז חול לילדים, שלל ספסלים ו"טריבונות" מעץ למנוחה וכמובן פסל העיגולים של תומרקין, המחבר בין החדש לישן.
ב-28 בפברואר יעברו רצי מסלול המרתון, חצי המרתון ו-10 ק"מ בכיכר התרבות של תל-אביב.

ההרשמה המוקדמת והמוזלת למרתון סמסונג תל-אביב מסתיימת במוצ"ש, 30.11. להרשמה היכנסו לאתר: www.tlvmarathon.co.il 

24.11.2013




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג