לקראת מרתון ניו יורק: מי ינצח במרתון הגדול והיוקרתי בעולם?

הוא לא המרתון המהיר בעולם, אבל מרתון ניו יורק הוא בהחלט מרוץ עם יוקרה מרשימה והמקום שבו כל הרצים רוצים להיות. אילן זיסר מסקר מה צפוי השנה על המסלול
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

הבלוג החי של מרתון ניו יורק 2019


ביום ראשון 3 בנובמבר יוזנק מרתון ניו יורק. כמו בכל שנה (פרט ל-2012 בה הוא בוטל בגלל הוריקן סנדי) המרתון יוזנק מגשר וראזאנו נארוז בכמה גלים של רצים. זהו המרתון הגדול בעולם מבחינת מספר משתתפים. בשנה האחרונה סיימו אותו למעלה מ-52,000 איש. עם זאת, ולמרות היותו אחד המרתונים בסבב המייג'ורס, המרתון לא מספק תוצאות מעולות וזאת כי המסלול שלו אינו קל. כבר בפתיחה יש טיפוס די מתיש על הגשר והחוויה הזו חוזרת על עצמה מספר פעמים בהמשך. יתר על כן, אין במרתון הזה מכתיבי קצב (פייסרים) לרצי העילית. גם עובדה זו מכבידה על היכולת לקבוע שם תוצאות מעולות. גם מזג האוויר לא תמיד משתף פעולה. ביום ראשון הקרוב יתכן גשם שעלול להיות די כבד.

המרתון הגדול בעולם | צילום: Metropolitan Transportation Authority of the State of New York

עוד כתבות מרתון בשוונג
אליוד קיפצ'וגה קבע 1:59:40 שע' במרתון לא רשמי
לונה צ'מטאי סלפטר סיימה רביעית במרתון פרנקפורט
איך משפיעה ריצת מרתון על נשים בגיל המעבר?

שיא המסלול אצל הגברים הוא 2:05:06 של ג'פרי מוטאי מ-2011. שיא הנשים מפתיע. הוא מחזיק מעמד כבר 16 שנה ועומד על 2:22:31 אותו קבעה מרגרט אוקיו. למרות חוסר האפשרות לקבוע תוצאות ברמה העולמית הגבוהה, האירוע הזה מושך אליו כמה מגדולי הרצים בעולם. יש כמה סיבות לכך. אחת מהן היא היוקרה הנלווית למרתון, אבל יש סיבות אחרות, טובות לא פחות, אולי יותר. המרתון משלם דמי הופעה גבוהים לרצי עילית. רצים בסדר הגודל של ג'ופרי קומוורור או מארי קייטני כנראה שמקבלים סכום כספי משמעותי מאוד רק כדי להתחרות בתפוח הגדול. השנה, יש תמריץ נוסף. כל אדם המסיים בין עשרת הראשונים (בגברים או בנשים) קובע אוטומטית את הקריטריון האולימפי לטוקיו 2020. כך זה בכל מרתון מסדרת המייג'ורס.

המרתוניסטים הגדולים ביותר כבר נחים לאחר המאמצים שלהם בסתיו הזה. אליוד קיפצ'וגה סיים את "תעלול הסאב שתיים" שלו. קנניסה בקלה כמעט שבר את השיא העולמי בברלין ובריג'יט קוסגיי קבעה שיא עולמי שומט לסתות בשיקגו. אבל, אלו שיתייצבו ביום ראשון על קו הזינוק הם טובים בכל קנה מידה וכמו בכל שנה, המרוץ צפוי להיות מרתק. אפשר לראות את רשימת רצי העילית באתר הזה. נסתכל כאן על הבולטים בהם. בסוף יש גם הימור.

מקצה גברים עילית

ארבעת הראשונים במרתון ניו יורק 2018 חוזרים להתחרות השנה. במקרה או לא, הם גם נמצאים בראש רשימת הרצים הבולטים השנה.

אדם אחד בולט בין רצי העילית. הוא אינו בעל התוצאה הטובה ביותר, לא מנצח מהדורת 2018 ולא התחרה בהרבה מרתונים ובכל זאת ג'ופרי קמוורור הוא הרץ הבולט מבין אלה שיזנקו ביום ראשון. הסיבה לכך היא שהוא הרבה יותר ממרתוניסט. קמוורור הוא אחד הרצים המגוונים בשנים האחרונות. הוא היה אלוף העולם, פעמיים, במרוצי שדה. בעל מדליית כסף בריצת 10,000 מטר באליפות העולם של 2015. שלוש פעמים אלוף העולם בחצי מרתון ואך לפני חודש שבר את שיא העולם בחצי מרתון וקבע תוצאה מעולה של 58:01 דק' בקופנהגן. בנוסף, הוא ניצח את מרתון ניו יורק לפני שנתיים. בשנה שעברה הוא סיים שלישי לאחר שהיה בתמונת הניצחון קרוב לסיום. הוא טוען לגיטימי לתואר הרץ המוביל בימינו למרחקים ארוכים. אם יבוא מוכן ולא יתפוס יום רע, איש לא יוכל לעצור אותו בדרך לתואר שני בניו יורק.

צ פ ו | קמוורור שובר את השיא העולמי בחצי מרתון

לפני שמבטלים את הריצה ביום ראשון ומעניקים את הניצחון לקמוורור, צריך לזכור ששני האנשים שניצחו אותו בשנה שעברה חוזרים גם הם לרחובות הכרך הגדול. הבכיר ביניהם הוא לליסה דסיסה. לדסיסה יש שיא אישי של 2:04:45 שע' שאותו השיג במרתון הבכורה שלו בדובאי לפני שש שנים. מאז הצליח לעשות הרבה: ניצח פעמיים בבוסטון, ניצח בשנה שעברה בניו יורק וכן, הוא גם אלוף העולם הטרי מאוד במרתון. לפני פחות מחודש ניצח בריצה קשה בדובאי.

יתכן מאוד וזה גם ימנע ממנו אפשרות לנצח בניו יורק. לא ברור שאדם כלשהו יכול לנצח את אליפות העולם ואת מרתון ניו יורק בתוך פחות מחודש. בכל אופן, יהיה מעניין לראות אותו מנסה. שורה קיטטה סיים שני בשנה שעברה. הוא פיגר בשתי שניות בלבד אחרי דסיסה. למרות שעדיין לא ניצח את אחד המייג'ורס הוא מועמד רציני לניצחון. הוא מכיר את המסלול (בניו יורק זה די חשוב), ונראה שהוא נמצא בכושר טוב.

בעל התוצאה הטובה ביותר מבין אלו שיזנקו הוא טמירת טולה. אמנם הוא רץ חזק, אבל סובל מ"אפקט דובאי". את התוצאות הטובות שלו קבע במרתון שם. מחוץ לדובאי לא ירד מ-2:06:57 שע'. עם זאת, הוא יודע להתחרות ובאליפות העולם ב-2017 סיים שני. בניו יורק סיים רביעי לפני שנה.

רצים בולטים אחרים? האמת? לא. אמנם יש רצים לא רעים בכלל אבל לא כאלה שירדו מ-2:08 שע' או שניצחו מרוץ חשוב באמת.

מקצה נשים עילית

מרי קייטני היא תותח על במרתון של ימינו. כבר עשר שנים היא בזירה. באופן מדהים למדי היא רצה באופן עקבי רק בשני מרתונים: ניו יורק ולונדון. בניו יורק ניצחה ארבע פעמים, בלונדון שלוש. היא מחזיקה בשיא העולמי למרתון ללא פייסרים גברים. בשנה שעברה ניצחה בניו יורק כאשר היא רצה את החצי השני של הריצה בתוצאה מזהירה של 66:58 דק'. להזכירכם, מדובר במסלול שאינו מישורי. אבל, יתכן ובגיל 37 היא כבר מתחילה להראות סימנים של החלשות. בלונדון השנה סיימה רק חמישית וגם ריצות ההכנה שלה לא היו מזהירות. מעניין לראות האם תחזור להיות המרי הגדולה המוכרת מהעבר.

צ פ ו | קייטני מנצחת את ניו יורק 2018

וורקונש דגפה שייכת לקבוצת עילית: היא אחת מחמש המרתוניסטיות הפעילות היחידות שירדו מ-2:18 שע'. היא עשתה זאת השנה בדובאי. כדי לא לחשוד בה שהיא לוקה בתסמונת דובאי, היא גם ניצחה, רק שלושה חודשים מאוחר יותר את מרתון בוסטון. אם תנצח בניו יורק, זו תהיה בהחלט שנה חלומית עבורה.

את רשימת אתלטיות העל סוגרת רותי אגא. בדיוק כמו לונה צ'מטאי-סלפטר הישראלית, היא השתתפה באליפות העולם בדוחא ופרשה. בניגוד ללונה, היא פרשה מוקדם ונראה שרצתה לשמור כוחות למרתון הנוכחי. היא נמצאת בתקופה טובה. סיימה ראשונה בטוקיו השנה ושנייה בברלין בשנה שעברה. היא בהחלט אחת שניצחון שלה לא יהיה הפתעה.

בכך הסתיימה רשימת הרצות מדרגת העל. יש אחרות, חלקן כלל לא רעות. ראוי אולי להזכיר את שתי האמריקאיות הבכירות. שרה הול ודזירה לינדן. הול בת ה-36 יחסית צעירה כמרתוניסטית. היא עדיין מתקדמת וכיום נמצאת בחזית הריצה האמריקאית. יהיה מעניין לראות מה תעשה בניסיון השני שלה בניו יורק. לפני שלוש שנים סיימה תשיעית בתוצאה מאוד לא מרשימה. לינדן היא מרתוניסטית ותיקה ואהובה שכורה בעיקר מניצחונה ממרתון בוסטון שטוף הגשם והרוחות של 2018

צ פ ו | לינדן מנצחת בבוסטון 2018

ישראלים

באופן מסורתי, ישראלים רבים משתתפים בניו יורק, אבל מעטים מהם שייכים לצמרת. הישראלים הטובים זקוקים לזמנים מהירים וניו יורק אינה המקום לכך. זה אולי המקום להיזכר בשני ישראלים בכירים שכן רצו שם. יאיר קרני שסיים במקום ה-33 בשנת 1980. המנצח באותה שנה היה אלברטו סלזאר, המאמן המושעה של NOP. נילי אברמסקי סיימה במקום ה-15 בשנת 1998.

ומי ינצח? הנה ההימור שלי.
בגברים: קמוורור. הוא הכי טוב והייתי רוצה לראות אותו מנצח.
בנשים: דגפה. מבין שלוש המובילות היא זאת עם השנה הטובה ביותר.

הכי סביר: לפחות אחד משני אלה, לא יזכה.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג