לקראת מרתון לונדון: האם אליוד קיפצ'וגה ישבור את שיא העולם שהוא קבע?

אליוד קיפצ'וגה לא חייב לשבור את שיאו העולמי, גם ניצחון שלו יספיק כדי להפוך לרץ הראשון אי פעם שזוכה ארבע פעמים בלונדון. הנה כל הספקולציות לקראת המרתון המלכותי וגם על הקרב בין שתי מרתוניסטיות אדירות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מרתון לונדון 2015
מרתון לונדון 2015

ביום ראשון ה-28 באפריל יחגגו ההורים לילדים בישראל את חג החזרה לשגרה. מי כמותם יודע עד כמה שבועיים וחצי של תיזוזים עם הילדים יכול להיות דומה מרתון ארוך ומייגע. אבל דווקא לחובבי המרתונים אנחנו ממליצים לפנק את עצמם בעוד יום של חופש, או לפחות בכמה שעות בבוקר, כדי לצפות ברץ המרתון הגדול מכולם חותם על עוד פרק בהיסטוריה.

ישמור על החיוך גם בלונדון? אליוד קיפצ'וגה | צילום מסך

עוד כתבות בנושא 
לורנס צ'רונו ניצח במרתון בוסטון באחד הפינישים הצמודים אי פעם 
חייל המארינס שזחל את קו הסיום של מרתון בוסטון 
הרצים האתיופים השתלטו על מרתון פריז 

ולמה אנחנו יוצאים בהצהרות? כי אליוד קיפצ'וגה לא חייב לשבור את שיאו העולמי כדי שזה יקרה. גם ניצחון שלו יספיק כדי להפוך לרץ הראשון אי פעם שזוכה ארבע פעמים בלונדון. ואם מישהו ינצח אותו, גם זה ייכנס לדפי ההיסטוריה כי אליוד קיפצ'וגה הפסיד רק במרתון אחד מבין 11 בהם השתתף וזה קרה ב-2013. אז איך שלא תסתכלו על זה, מרתון לונדון שיוזנק ביום ראשון ב-12:10 שעון ישראל הוא אירוע חובה.

למי שמפנטז לראות את אליוד קיפצ'וגה שובר שיא עולם נזכיר ש-7 השיאים העולמיים האחרונים לגברים נקבעו במרתון ברלין. מצד שני, לפני שלוש שנים קיפצ'וגה היה קרוב מאוד לשנות את הסטטיסטיקה כשבניצחונו השני במרתון לונדון הוא היה רחוק ב-8 שניות בלבד מהשיא העולמי הקודם שהיה שייך לדניס קימטו. אז בנוסף לשיא העולם שקבע בספטמבר האחרון בברלין (2:01:39 שע') קיפצ'וגה אחראי גם על התוצאה הרשמית המהירה ביותר במרתון שהוא לא ברלין (2:03:05 שע'), רק שהפעם הוא יצטרך לשפר אותה בקרוב לדקה וחצי כדי לשבור את שיאו העולמי.

האם זו הכוונה שלו או שהוא יסתפק בניצחון? קשה לדעת, וזה גם תלוי בתנאי מזג האוויר. נכון ליום רביעי, התחזית ליום ראשון הקרוב בלונדון מדברת על 15 מעלות שזה נהדר אבל גם על סיכוי לגשם, וזה מאוד תלוי כמה גשם יירד ומתי. אחרי ששבר שיא עולם בברלין, קיפצ'וגה סיפר שהוא לא הרגיש שלם עם עצמו לגמרי לפני המרוץ, השבוע הוא סיפר שהיו לו אימונים מצוינים והוא מרגיש טוב, אבל כנראה שההוראות המדויקות למכתיבי הקצב יינתנו בסמוך למרתון ובהתאם לתנאים.

אם קיפצ'וגה יפתח בקצב של שיא העולם, סביר להניח שהוא יסכן את המאבק על התואר הרביעי שלו והשנה יהיו בלונדון לא מעט רצים שרעבים כל כך לתואר הזה ורק יחכו למעידה של הגדול מכולם. אחד מהם הוא שורה קיטאטה האתיופי, שבשנה שעברה סיים שני בלונדון והיה איטי מקיפצ'וגה ב-32 שניות. חצי שנה לאחר מכן הוא פספס בשתי שניות בלבד את התואר במרתון ניו יורק לבן ארצו לליסה דסיסה באחת הריצות האיכותיות ביותר אי פעם בתפוח הגדול. אבל שלא תטעו, מדובר ברץ שיודע לנצח והוא עשה את זה במרתונים של רומא ופרנקפורט ב-2017.

ואם כבר הזכרנו את ההפסד היחידי של קיפצ'וגה במרתון, מי שניצח אותו אז היה שיאן העולם לשעבר וילסון קיפסאנג. בגיל 37 קשה לדעת מה נותר לקיפסאנג לתת. בספטמבר האחרון הוא התכוון לתת פייט לקיפצ'וגה בברלין אבל היה רחוק מזה וסיים שלישי. המרתון האחרון המהיר באמת שלו היה בתחילת 2017 בטוקיו, ולמען האמת קשה להאמין שנראה אותו קרוב לשיאן העולם הנוכחי.

לעומת זאת, מי שעדיין לא ירד מזמן של 2:05 שע' במרתון כמו קיטאטה או מזמן של 2:04 שע' כמו קיפסאנג הוא מו פראח, אבל עושה רושם שהכוכב הבריטי נראה כמו סוג של איום על קיפצ'וגה. גם בגלל שבמרתון האחרון שלו בשיקגו אותו הוא ניצח בזמן של 2:05:11 שע' לא ממש היתה לו תחרות, וגם בגלל שמאות אלפי אנשים בצדי הדרך בלונדון יעודדו אותו. אולי הפעם נוכל באמת לדעת מהו הפוטנציאל האמיתי של פראח במרתון, אחרי שכבר היה לו מספיק זמן להתמקצע במרחק הזה.

מאות אלפי בריטים יעודדו אותו. מו פראח | צילום: Paul Hudson

אולי המרתון החזק בהיסטוריה אצל הנשים 

כשמדובר על מרתון לנשים, לונדון זה כמו הברלין של הגברים. שני שיאי העולם נקבעו שם, והכוונה היא לשיאה של פולה רדקליף (2:15:25 שע') משנת 2003 אז הנשים זינקו יחד עם הגברים ולשיאה של מארי קייטאני במרתון לנשים בלבד (2:17:01 שע'). אז גם הפעם הנשים המקצועניות ייצאו לדרך ראשונות. זה יקרה ב-11:25 שעון ישראל, ולפי רשימת הרצות הבכירות אנחנו עומדים לצפות באחד המרוצים המרתקים בהיסטוריה של המרתון לנשים.

ויויאן צ'ריוט הקנייתית ניצחה בשנה שעברה בלונדון עם שיא אישי של 2:18:31 שע' והקדימה בפער גדול של מארי קייטאני שנותרה הרחק מאחור וסיימה חמישית. כמה חודשים לאחר מכן קייטאני סגרה אתה חשבון במרתון ניו יורק והקדימה אותה ביותר משלוש דקות. היא תרצה לעשות את זה גם הפעם כדי לנצח בלונדון בפעם הרביעית.

באה לסגור חשבון. מארי קייטאני | צילום מסך

אל שתי הרצות המופלאות האלה יצטרפו עוד 4 רצות המחזיקות בשיא אישי מהיר משעתיים ו-20 דקות: גלדיס צ'רונו הקנייתית שניצחה 3 פעמים במרתון ברלין ומחזיקה בשיא אישי של 2:18:11 שע', בריגיד קוסגיי שסיימה בשנה שעברה שנייה בלונדון ובאותה שנה ניצחה במרתון שיקגו בזמן של 2:18:35 שע', בירהנה דיבאבה האתיופית שניצחה במרתון טוקיו ב-2018 בזמן של 2:19:51 שע' ורוזה דרג'ה האתיופית שקבעה 2:19:17 שע' במרתון דובאי ב-2018.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג