לקראת מרתון ווינר ירושלים 2014 | כמה זה עולה לנו: איך להתמודד עם העליות בירושלים

לאיזה עליות צריך להתכונן? מהם החלקים הנוחים של המרתון? מה כדאי ללבוש וממה הכי נהנים? שאלנו את המומחים הגדולים ביותר – מתכנן המסלול ומנהל המסלול של מרתון ירושלים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לאיזה עליות צריך להתכונן? מהם החלקים הנוחים של המרתון? מה כדאי ללבוש וממה הכי נהנים? שאלנו את המומחים הגדולים ביותר – מתכנן המסלול ומנהל המסלול של מרתון ירושלים

מאת:דני בורשבסקי; צילומים: פלאש 90


רק שני סוגים של שיאים אישיים יכולים להישבר במרתון ירושלים: שיא מסלול עבור מי שכבר רץ שם פעם, ושיא אישי עבור מי שלעולם לא רץ מרתון. "אין סיכוי שמישהו ישבור שם שיא אישי, זה לא המקום לעשות את זה", מזכיר לנו דודי שרמן – מרתוניסט ותיק והאיש שהמציא את המסלול המלא במרתון ירושלים ומודד אותו מאז.


דודי שרמן. "ההפתעה הראשונה של רצי המרתון תגיע אחרי 2.5 קילומטרים"


מה ששרמן מספר לנו די ברור, וקשה להאמין שיש רץ שיעלה לירושלים ביום שישי בשביל התוצאה. ובכל זאת – גם אם נעשה את ההכנה המנטלית למסלול קשה ורווי עליות, אף פעם לא יזיק לעשות שיעורי בית ולהיות מוכנים מראש. בדיוק בשביל זה שוחחנו עם שרמן ועם מנהל המסלול אילן גרין – המקורות הטובים ביותר לכל מה שרציתם לדעת על המרתון הקשה בארץ.

עוד כתבות בנושא


> השילוש הקדוש: למה יש כאלו שרצים את שלושת המרתונים של ישראל?

>
גלעד קובו מציג את 5 טעויות התזונה שרצים מתחילים עושים לפני מרוץ


יש עליות בירידה

אי אפשר לרוץ בירושלים למרחקים ארוכים ולהימנע מעליות קשות, אבל במקרה של המרתון נדמה שהמארגנים "מתעללים" בנו עוד יותר. ככה זה – כדי לראות נוף יפה צריך לשלם מחיר כבד. ביקשנו משרמן פירוט של העליות הקשות ביותר. "ההפתעה הראשונה של רצי המרתון תגיע אחרי 2.5 קילומטרים, כשמקיפים את האוניברסיטה. זו העלייה של מעונות האלף של הסטודנטים והיא עלייה מטרידה באורך של כ-450 מטרים. לאחר מכן היא מתמתנת אבל המסלול נשאר במגמת עלייה עד אחרי היציאה מהאוניברסיטה.


"למעשה, מהעלייה של הר הצופים מתחיל החלק הקשה ביותר של המרתון"


"המוקש הרציני הבא מגיע אחרי כ-17 קילומטרים בעלייה של הר הצופים. גם כאן מדובר בעלייה של כ-450 מטר, היא לא יותר קשה מהעלייה הראשונה, אבל צריך לזכור שהיא מגיעה אחרי שרצים לא מעט זמן. היא מתחילה בבסיס הצבאי ומגיעה עד למנזר". למעשה, מהעלייה של הר הצופים מתחיל החלק הקשה ביותר של המרתון כי מדובר ב-10 קילומטרים של עליות קשות מאוד, אחת אחרי השנייה כפי שממשיך להסביר מתכנן המסלול: "בקילומטר ה-22 מגיעים לשער שכם ומשם רצים עד לשער יפו במגמת עליה. בקטע הזה נכנסים לעיר העתיקה. שם הריצה די פשוטה אבל גם בכניסה וגם ביציאה מהעיר העתיקה צריך להיזהר שלא להחליק מהאבנים.

"לאחר מכן מגיעה העלייה של הסינמטק במקביל לדרך חברון, ובקילומטר ה-26 מגיעה העלייה של רחוב ז'בוטינסקי שהיא די תלולה ובאורך של כ-350 מטר. היא מתחילה במלון לרום ומגיעה עד לבית הנשיא. בסוף העלייה הזאת, אחרי שעוברים את גן השושנים, חוזים בנוף מרהיב של עיר דוד".

"יש הרבה הפתעות במרתון הזה"
מי שהגיע לבית הנשיא ולגן השושנים יכול לנשום לרווחה באותו הרגע, כי הקילומטרים הבאים יהיו נוחים יחסית. זה אומר שאל הקילומטרים ה-35 ו-36 שבהם רבים מהרצים פוגשים את ה"קיר" המפורסם רצים בדרך מישורית. הבעיות חוזרות למעשה באזור הקילומטר ה-37, שבו מחכה לרצים העלייה הקשה של מרתון ירושלים כפי שמתאר שרמן: :"מדובר בעלייה מבית אלישבע לפלמ"ח, באזור שבו היה פעם בית החולים משגב לדך. זו העלייה התלולה מכולן. ב-250 המטרים הראשונים שלה היא יחסית מתונה, אבל ב-200 המטרים הבאים היא מגיעה לשיפוע של 8-9 מעלות. בסופה הרצים יכולים להתנחם בירידה של רחוב טשרניחובסקי שתיקח אותם לעמק המצלבה".

אז אמנם מדובר בעלייה הרצינית האחרונה של המסלול המלא, אבל דווקא במקום שבו היא נגמרת מארגני המרתון רואים מדי שנה רצים שמבצעים טעויות טקטיות ולשרמן חשוב להזהיר: "הרבה אנשים מגיעים לעין המצלבה וחושבים שהם כבר בסיום, אבל אז הם נתקלים בשלט של 40 קילומטרים ומבינים שנותרו להם עוד 2.2 קילומטרים. במרחק שנשאר רצים במסלול שכולל עליות וירידות קטנות, כשגם מאות המטרים האחרונים עד לשער הסיום הם בשיפוע של עלייה. חשוב מאוד לדעת לשמור את הכוחות לכל תרחיש, כי יש הרבה הפתעות במרתון ירושלים".

מנהל המסלול אילן גרין מזכיר בנוסף שגם אחרי שעוברים את האוניברסיטה בתחילת המסלול, לא מלקקים דבש עד הר הצופים. "בסביבות הקילומטר ה-15 מגיעה העלייה של כביש 1 שהיא די ארוכה, והיא רק ההקדמה לעלייה של הר הצופים".


"העליות מקשות, אבל כל השאר לטובת הרצים"

אחד השינויים הבולטים במרתון ירושלים השנה הוא הקדמת זינוק חצי המרתון לשעה 6:45, רבע שעה לפני הזינוק של המרתון. אולי יש רצי חצי מרתון ממקומות רחוקים מירושלים שלא אוהבים את ההחלטה שמחייבת אותם לצאת לדרך באמצע הלילה, אבל רצי המרתון יברכו על ההחלטה הזאת – במיוחד אלה שחוו סוג של טראומה במרתון תל אביב, שם הם "נתקעו" באמצע הדרך ברצי חצי המרתון וגם ברצי ה-10 קילומטרים.


"בקילומטר ה-22 מגיעים לשער שכם ומשם רצים עד לשער יפו במגמת עליה"


"אנחנו רוצים ליצור שלוש קבוצות נפרדות של רצים ולא מעוניינים בעומס על המסלול. אנחנו מעוניינים במעטפת סטרילית. יש רק קטע אחד שבו מובילי חצי המרתון ייפגשו עם הרבע האחרון של רצי המרתון, אבל זה יהיה רק למרחק של 400 מטרים", מסביר גרין. אז חוץ מתוואי המסלול הנה משהו שהמרתוניסטים יכולים להתנחם בו, ולא רק. "אנחנו נפנק את הרצים. יהיו 4 נקודות של משקאות איזוטוניים, שלוש נקודות חלוקה של ג'לים ועוד שתי נקודות חלוקה של פירות – מקבלים הכול ולא צריך להביא כלום. חוץ מזה השנה הגדלנו גם את נושא במות הבידור, שילוו את הרצים לאורך כל המרוץ".

פחות עומס, פינוקים בדרך, נוף מרהיב. את כל זה כבר יש, אבל מה לגבי הגורם המכריע ביותר? מזג האוויר? ממרתון ירושלים שנערך לפני שנתיים הרצים זוכרים בעיקר את גושי הברד שהיכו בראשם ולא את איכות הפירות שקיבלו לצד חומות העיר העתיקה. "גם בעניין הזה אנחנו יכולים להתעודד", מסביר גרין: "התחזית מדברת על 17-18 מעלות ביום המרתון, שזה מושלם. זה עוד לא הכי מדויק, אבל אנחנו יכולים לדעת בוודאות שלא יהיה שלג, וגם לא שרב. בכל מקרה, יהיו לנו שלוש מנהרות צינון עבור הרצים לאורך הדרך".

בעניין מזג האוויר, שרמן רוצה להזהיר את הרצים שימהרו להיפטר מהבגדים החמים שלהם לפני הזינוק בשבע בבוקר. "צריך לקחת בחשבון שבניגוד להרבה מרתונים אחרים, בטח אלה שבארץ, במרתון ירושלים קשה להתחמם. אתה נשאר קר כל הזמן, וחשוב מאוד לדאוג לביגוד המתאים".

אז עד לזינוק של מרתון ירושלים, הרצים שצפויים לקחת בו חלק ולא כל כך מכירים אותו מקרוב יחוו את חוסר הודאות ואת החשש מהעליות ומהלא נודע שיש במסלול הזה. דבר אחד בטוח, כפי שמסכם שרמן. וזה הדבר שמייחד את כל הרצים שיגיעו לירושלים בשישי: "אלה הרצים שמחפשים אתגר, והם אלה שיחוו את מה שכל כך מאפיין את ירושלים – העליות והירידות אל תוך ההיסטוריה והשכונות הישנות והחדשות. יהיו פה עליות בכל קנה מידה אפשרי, אבל בעיקר יהיה פה משהו שהוא גם אתגר וגם קדוש".

12.3.2014


דני בורשבסקי
עיתונאי שחולה ספורט וכותב על זה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג