לקראת מרתון ברלין: אליוד קיפצ'וגה מגיע כדי לשבור את שיא העולם

כמו בשנה שעברה, גם הפעם אליוד קיפצ'וגה רוצה שיא עולם, יחד עם זאת מזג האוויר אינו מאיר פנים כרגע וגם המתחרים אינם מתכוונים לעשות לו חיים קלים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מרתון ברלין ייצא לדרך ביום ראשון 16.9.2018 ב-10:15 שעון ישראל – אנחנו נעביר דיווחים חיים כאן בשוונג


יש ענפי ספורט שבהם אפשר להתווכח על היוקרה של אירועים מסוימים. למשל בטניס יש כאלה שחושבים שווימבלדון זה הטורניר היוקרתי ביותר, אבל רבים אחרים יבחרו ברולאו גארוס או אליפות ארצות הברית הפתוחה. בריצה למרחקים אין שום ויכוח – הרצים המהירים בעולם תמיד יעדיפו את מרתון ברלין על פני מרתונים אחרים, וביום ראשון הקרוב הוא קורה שוב.

יש עוד משהו שהוא חייב להשיג. אליוד קיפצ'וגה | צילום מסך

עוד כתבות בנושא 
מארו טפרי ריסק את שיא ישראל במרתון 
14 מרתונים בעולם המומלצים בסתיו 
מרתונים הורגים? הם בעיקר גורמים לחיים טובים יותר

ברוכים הבאים למסלול המהיר בעולם

עם עובדות אי אפשר להתווכח והעובדות אומרות שמסלול המרתון בברלין הוא המהיר ביותר בעולם. 7 מתוך 8 התוצאות המהירות בכל הזמנים נקבעו בו, שם ירדו לראשונה מ-2:05 שעות, גם מ-2:04 שע' ואפילו מ-2:03 שע'. דווקא מי שנחשב לרץ המרתון הטוב בעולם כיום, אליוד קיפצ'וגה, קבע את שיאו האישי על מסלול אחר, 2:03:05 שעות במרתון לונדון. לפני שנה קיפצ'וגה שאף "לתקן" את הנתון הזה בברלין, אבל מרתון גשום קלקל את התכניות שלו. הוא אמנם ניצח, אבל לא שבר את שיא העולם של דניס קימטו שמחזיק מעמד מאז שנקבע בברלין ב-2014 – עוד לפני שקיפצ'וגה רץ את מרתון הבכורה שלו.

בניגוד לקיפצ'וגה, מי שקבע את שיאו האישי בברלין שלימים היה גם שיא עולם הוא וילסון קיפסאנג. בדומה לשנה שעברה, גם הפעם קיפסאנג יהיה יריבו הגדול של קיפצ'וגה על המסלול בברלין. לפני שנה התכניות של קיפסאנג נהרסו מוקדם מהצפוי והוא פרש בקילומטר ה-30 בגלל כאבי בטן. חודש וחצי לאחר מכן הוא טס לחוויה מתקנת בניו יורק וסיים שם שני אחרי ג'פרי קומוורור בזמן מצוין.

אז אולי בגיל 36 קיפסאנג נראה מעבר לשיאו, אבל הוא ממש לא חושב ככה ובאחד הראיונות שלו לקראת המרתון בברלין הוא אמר: "כמובן שהעובדה שאליוד יהיה שם תהפוך את המרוץ הזה להרבה יותר קשה, אבל אני מגיע מוכן. ברגע שאתה מגיע לברלין, אתה רוצה להיות מהיר. יש לי גם מחשבות על שיא העולם אבל צריך לחכות ולראות מה בדיוק יהיה מזג האוויר ואיך המרוץ הזה יתפתח".

מזג אוויר לא אופטימי

אז נכון להיום, תחזית מזג האוויר ליום ראשון הקרוב לא הכי אופטימית. אמנם לא צפוי גשם כמו לפני שנה, אבל בדומה למה שקרה בחלק גדול מהמרתונים הגדולים באירופה באביב האחרון – גם בברלין צפוי להיות חם מהרגיל. נכון ליום רביעי התחזית היא ל-24 מעלות בשעות הצהריים המוקדמות בברלין, כאשר המרתון יוזנק ב-9:15 שעון מקומי. וחוץ מזה, צפויים גם משבי רוח די חזקים, ומי שעקב אחרי המרתון הזה בשנים האחרונות יודע שהיו שנים שבהם בכלל לא הרגישו רוח בברלין.

החדשות האלה עלולות לקלקל את השאיפות של אליוד קיפצ'וגה, שניצח ב-8 מבין 9 המרתונים האחרונים שלו, והדבר היחיד שחסר לו בעצם הוא שיא עולם. ערב יציאתו ממחנה האימונים באלדורט שבקניה לברלין השבוע, הוא התייחס למטרות שלו ואמר: "יש עליי הרבה לחץ, אבל אני תמיד לוקח את זה למקום חיובי. מי שלא מרגיש לחץ, לא מוכן לתחרות כנראה. המטרה שלי היא לקבוע את התוצאה הכי מהירה שקבעתי, לזה אני מכוון את עצמי. אני מחשיב את עצמי לטוב מכולם ולכן אני גם לא משווה את עצמי לאף אחד אחר".

יהיה לו מה לתת? וילסון קיפסאנג | צילום: Roland Pop

מגיע כדי לשבור את שיא העולם

קיפצ'וגה מדבר על שיא אישי, אבל בסביבתו אפשר יהיה לשמוע בפירוט יותר רחב על התכניות שלו. סמי קיטווארה, שיהיה מכתיב הקצב הראשי, נידב מידע מעניין לקראת המרתון: " אליוד (קיפצ'וגה) יגיע לשם כדי לשבור את שיא העולם, הוא היה אמור לעשות את זה כבר בשנה שעברה, אבל תנאי מזג האוויר לא אפשרו זאת. אנחנו מקווים לטוב הפעם, הרעיון הוא לעבור את חצי המרחק בזמן של בין 61:15 ל-61:20 דק'. זאת בשאיפה להמשיך לזמן של שיא עולם של 2:02:40 שע'".

אפשר להניח שקיפצ'וגה לא זקוק לתנאים מושלמים, כפי שקיבל דניס קימטו ב-2014, כדי לשבור שיא עולם. הבעיה היא שנכון לעכשיו התנאים נראים רחוקים מלהיות מושלמים, אבל נותר רק לקוות שהתחזית תשתנה מעט ביומיים-שלושה הקרובים.

הלחץ שבו נתון קיפצ'וגה הוא לא רק הלחץ האישי שלו, כי בהמשך ישיר למונדיאל 2018 ולכל אירוע ספורט גדול, גם כאן יש מלחמת מותגים גדולה. אליוד קיפצ'וגה הוא אחד הספורטאים הגדולים שמייצגים כיום את "נייקי", והחברה האמריקאית השקיעה לא מעט כדי שהוא יקבע את התוצאה הבלתי רשמית המהירה בעולם בפרוייקט "סאב 2" על מסלול המרוצים במונזה שבאיטליה. אבל יש דבר אחד שב"נייקי" רוצים להשיג כל כך הרבה זמן – ולא מצליחים. מדובר בשיא העולם הרשמי במרתון. 6 הרצים האחרונים ששברו את שיא העולם במרתון, עשו את זה בביגוד ונעליים של אדידס. מדובר בדניס קימטו, וילסון קיפסאנג, פטריק מקאו, היילה גברסילאסי ופול טרגאט. שיא עולם של קיפצ'וגה ייחשב גם להישג אדיר בקרב המותגים הזה שחולש כמעט על כל ענף ספורט.

וכמובן שגם מבחינת המארגנים, חשוב להם מאוד להזכיר לציבור שמדובר במסלול המהיר בעולם. פעם שברו בו שיאי עולם בקצב, אבל זה לא קרה מאז 2014 והם מאוד לא רוצים לפספס הזדמנות נוספת. כדי להבין עד כמה חשוב למארגנים שהמרתון הזה יהיה הכי מהיר שאפשר, צריך להסתכל על הפייסר (מכתיב הקצב הראשי). סמי קיטווארה בן ה-32 הוא בעצם רץ המרתון השלישי בטיבו מבין כל המשתתפים. שיאו האישי הוא 2:04:48 שע', אבל הוא בא לברלין כדי לעבוד ולא כדי להתחרות. רק קיפצ'וגה וקיפסאנג נחשבים לרצי מרתון טובים יותר ממנו בשדה המתחרים.

ובכל זאת, מאחר ומדי פעם אנחנו זוכים לראות כוכבים חדשים לצד הכוכבים הגדולים במרתונים השונים, שווה להזכיר כמה מהמתמודדים שינסו להחזיק את הקצב עם קיפצ'וגה ואולי גם עם קיפסאנג. מבין הבולטים אפשר למצוא את אליוד קיפטאנוי הקנייתי שלפני שלוש שנים קבע את שיאו האישי בברלין (2:05:21 שע'), עמוס קיפרוטו שהיה שלישי במרתון טוקיו האחרון (2:05:43 שע') ואברה קומה האתיופי שקבע שיא אישי של 2:05:50 שע' במרתון רוטרדאם האחרון.

קרב צמוד גם נשים 

גם המרוץ לנשים מבטיח קרב צמוד שלפחות על הנייר יהיה בין שתי קנייתיות ואתיופית. גלדיס צ'רונו היא האלופה הנוכחית של מרתון ברלין וב-2017 היא זכתה בו בפעם השנייה. ב-2015 קבעה בו את שיאה האישי שעומד על 2:19:25 שעות. בתור רצה ותיקה למרחקים ארוכים עם הישגים רבים גם על המסלול, אחת היריבויות הגדולות שלה היתה מול טירונש דיבאבה האתיופית, הצעירה ממנה בשנתיים ושיש לה 6 מדליות אולימפיות בריצות ה-5,000 וה-10,000 כולל שלושה תארים.

הגיע הזמן גם לנצח. טירונש דיבאבה | צילום: Katie Chan

ההישגים של דיבאבה בקריירת המרתון הקצרה שלה לא פחות מרשימים. היא רצה פעמיים בלונדון, כאשר בפעם השנייה ב-2017 קבעה את התוצאה השלישית בכל הזמנים, 2:17:56 שע'. עם זאת, דיבאבה מעולם לא ניצחה מרתון, ועדיין לא רצה על המסלול בברלין. עוד מועמדת רצינית לניצחון היא עדנה קיפלגאט הקנייתית בת ה-38 שהיתרון הגדול ביותר שלה הוא הניסיון הרב שצברה, ואם תסיים את המסלול בברלין היא תוכל לסמן וי על כל אחד מששת המרתונים הגדולים בעולם (המייג'ורס).

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג