לקראת גראן פונדו ים המלח: האם זו הדרך?

לפני כארבע שנים החלה מסורת אירועי גראן פונדו, המשלבים אירועי אופניים עם מסלול מרוץ. השאלה הנשאלת היא, האם זהו עתיד ענף אופני הכביש הספורטיבי והתחרותי בישראל?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לפני כארבע שנים החלה מסורת אירועי גראן פונדו, המשלבים אירועי אופניים עם מסלול מרוץ. השאלה הנשאלת היא, האם זהו עתיד ענף אופני הכביש הספורטיבי והתחרותי בישראל?

מאת:יאיר בן עמי

לפני כמעט ארבע שנים, בינואר 2010, נעשה ניסיון בטבריה. יום לאחר המרתון התקיימו כמה אירועי ספורט בעיר וסביבותיה. אחד מהם היה גולדן רינג. אירוע אופניים ספורטיבי לא תחרותי אשר משך אליו מאות רוכבים. המסורת לא נמשכה בגולדן רינג, אך בכל זאת משהו נטמע.


רוכבים בגולדן רינג 2010 צילום: רונן טופלברג


נראה כי שנת 2012 היתה שנת המפנה של אירועי הגראן פונדו ישראל. גראן פונדו גלבוע חרמון וגראן פונדו מכתשים, התקיימו באביב ובסוף אותה השנה ומשכו מאות רוכבים.

עוד כתבות אופניים בשוונג
> 10 טעויות שרוכבים מתחילים עושים

> ראיון עם רוכב האופניים המקצועי ניב ליבנר

> נמרוד כהן על המצאת אופני ההרים

שנת 2013 נראית כקפיצת המדרגה של אירועי הגראן פונדו בישראל והם כבר תופסים את מקומם המכובד בתרבות רכיבת אופני הכביש בישראל. גראן פונדו גלבוע חרמון התקיים בפעם השנייה, בירושלים התקיים גראן פונדו שקיבל את חסות הג'ירו ד'איטליה, ובסוף השבוע השני של דצמבר יתקיים גראן פונדו ים המלח, אשר רק לפני שנה נקרא גראן פונדו מכתשים. לכל אחד מהאירועים נרשמו מאות רוכבי אופניים מרמת רוכבי סוף השבוע ועד לאלופי ישראל.


הג'ירו ד'איטליה הגיע לישראל עם הגראן פונדו של ירושלים צילום: ג'ירו ד'איטליה

בגראן פונדו ים המלח 2013, שיתקיים בסוף שבוע הבא (13.12), יהיה שינוי אחד גדול וחשוב. לא עוד זינוק בנקודה א' ורכיבה לקו הסיום בנקודה ב'. מארגני האירוע יצרו מסלול מסלול מעגלי, בו הרוכבים יסיימו בנקודה ממנה זינקו. זו תהיה הקלה גדולה עבור הרוכבים והמארגנים, שלא יזדקקו להסעות חזרה לחנייה בה החנו את הרכבים שלהם.


                                           
גראן פונדו מכתשים 2012

גראן פונדו הוא רכיבה ספורטיבית שאינה תחרותית, כשבחלק מהאירועים משולבים קטעים תחרותיים. זהו מתכון המבטיח משיכה של רוכבים מרמת לוחם סוף השבוע ועד לרוכב התחרותי ביותר. בכל האירועים שהתקיימו בישראל השנה, הקפידו המארגנים לשלב קטע תחרותי וזה נראה כשילוב המתקיים בשלמות.

למרות מזג אוויר שאילץ את המארגנים לבצע שינוי לא קטן במסלול היה גראן פונדו גלבוע חרמון אירוע מוצלח, אשר משך אליו את טובי הרוכבים בישראל לצד מאות רוכבים מכל הרמות. גם בגראן פונדו ג'ירו ד'איטליה ירושלים נראה השילוב המוצלח שמשך מאות רוכבים. שם שולבה העלייה של נס הרים כחלק התחרותי.


הדבוקה התחרותית בגראן פונדו מכתשים 2012 צילום: רונן טופלברג ותומר פדר


בגראן פונדו ים המלח, שוב יתייצבו מאות רוכבים לאתגר ספורטיבי וגם בו ישתלב תחרות על חלק מהמסלול. הזינוק למסלול בעין בוקק ל-155 ק"מ הכוללים 75 ק"מ של מרוץ. המקצה התחרותי יכלול את מעלה עקרבים, שכבר הפך לאחת העליות המובנות בתרבות הרכיבה הישראלית.


                              
גראן פונדו כלל בריאות גלבוע חרמון 2011

במסגרת הספורטיבית של הגראן פונדו ים המלח 2013 יונצח זכרו של בוריס גורפינקל שנדרס למוות בירידות של ים המלח לפני כשנה. רוכבי אופניים סוכרתיים ירכבו במסגרת האירוע למען העלאת המודעות לאפשרות של חולי סכרת לעסוק בספורט. שני ספורטאים אנגלים יגיעו במיוחד לאירוע כדי לטובת העלאת המודעות לסוכרת הנעורים.

טל רוזנפלד, נער אשר האוטיזם לא עצר אותו מלהיות רוכב אופניים תחרותי, המשתתף בתחרויות של איגוד האופניים הישראלי וכבר ייצג את ישראל במשחקי הספיישל אולימפיקס יזנק עם קבוצתו – רוכבי תל אביב לגראן פונדו ים המלח 2013.



לא מעט רוכבי עילית ישראלים הבטיחו השתתפותם –  ביניהם אלוף ישראל במרוץ אופני כביש, יובל דולין ואלוף העולם לשעבר (לצעירים עד גיל 23) האוקראיני שמנסה להתאזרח דמיטרי גרבובסקי. בגזרת הנשים כנראה שאלופת ישראל, פז בש תגיע לאירוע.
קבוצות כ-500 וואט, ישראל גו פרו, רוכבי תל אביב, סיסיסי ועוד הבטיחו השתתפות בהרכבים בעלי  עומק איכותי מרשים.

השילוב של רכיבה ספורטיבית ובמהלכה מרוץ אופני כביש נראית כמתכון מבטיח המושך רוכבי עילית, רוכבי מאסטרס תחרותיים ברמה גבוהה ביותר, רוכבי סוף שבוע וגם מגזרת הטריאתלון רואים הענות מרשימה כשחלק מהם מנצלים את האירוע כהכנה לישראמן נגב 2014 שיתקיים כחודש מאוחר יותר.


זינוק לשלב התחרותי בגראן פונדו כלל בריאות גלבוע חרמון


במדינה בה רכיבת האופניים התחרותית סובלת מאי חשיפה, תדמית לקויה ואי הבנה, סבלנות וסובלנות, אירועי הרכיבות ההמוניות למרחקים ארוכים יכולים לעשות את ההבדל התדמיתי, אך לא פחות לתרום לעומק האיכותי של האירועים התחרותיים.

בתוך התרבות המתפתחת של אירועי הגראן פונדו ורכיבות ספורטיביות עממיות כזו של בית השנטי, יוכלו תחרויות האופניים המקצועיות לקבל רוח גבית של תדמית משופרת ואולי אפילו משיכת קהל בעתיד. כשרכיבות המונים כמו סובב כנרת ורוכבים לתקווה יצרפו מקצה ספורטיבי תחרותי נדע כי בא לציון גואל.

3.12.2013


יאיר בן עמי - מציאות נושכתיאיר בן עמי
עורך לשעבר של אתר שוונג
בעל הטור מציאות נושכת



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג