להבין את מנגנון חילוף החומרים

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:נמרוד דרייפוס








מה זה "חילוף חומרים"? למה זה כל כך חשוב לעוסקים בספורט? מתי הוא מאט או מגביר את הקצב שלו?
זהו מאמר במילים פשוטות שיסדרו לך את עולם המושגים בנושא, ואיך הוא קשור לחלבונים, פחממות ושומנים.






הגוף מפרק מזון לשם "דלק"




כשמדברים על תזונה ודיאטה, תמיד צץ המושג מטבוליזם, או חילוף חומרים. מהו חילוף חומרים? במילים פשוטות, זהו תהליך שבו הגוף מפרק מזון לשם "דלק". יש אנשים המפרקים מזון מהר יותר, ואילו אצל אחרים התהליך איטי יותר. חילוף החומרים שלנו אמנם מאט ככל שאנו מתבגרים, אך ישנם כמה דברים שאנחנו יכולים לעשות כדי לזרז אותו. אימון גופני, ובעיקר אימון כוח, הוא דרך מצויינת להאיץ את חילוף החומרים. אימון כוח בונה שרירים רזים, ושרירים רבים יותר משמעותם שריפת קלוריות רבה יותר, וזהו הבסיס לכל התהליך המטבולי, או תהליך חילוף החומרים… שריפת קלוריות!!! ככל שרקמת השריר גדולה יותר, חילוף החומרים מהיר יותר. ככל שחילוף החומרים מהיר יותר, שריפת הקלוריות גדולה יותר. ככל ששריפת הקלוריות גדולה יותר, איבוד השומן גדול יותר. פשוט מאוד.



דרך אחרת להאיץ את חילוף החומרים, שתפורט בהמשך, היא שינוי הרגלי התזונה. כאשר הגוף אינו מקבל מזון, או דלק, מנגנון חילוף החומרים שלו מאט. כדי להבין זאת טוב יותר, נשתמש בדוגמה של אח הפועל על עצים.



כדי לקבל את מירב החום מהאח, צריך להכניס כמות מסויימת של עצים בדיוק בזמן הנכון. זה יאפשר לאח לדלוק בצורה אחידה במשך הזמן הרב ביותר. אם מכניסים פנימה עצים רבים מדי, האש נחנקת ותהליך הבעירה מואט. אם מכניסים פחות מדי עצים, האש מכלה אותם מהר. אם לא מכניסים עצים נוספים, האש כבה והחום נגמר. אבל אז, אם אתם סוף סוף זורקים כמה עצים פנימה, יש מעט מאוד אש המסוגלת לשרוף אותם, והם מונחים שם ונשרפים לאט לאט.





גופנו מתפקד כמו תהליך הבעירה שיש להזינה בדחיפות ולא תכבה

חילוף החומרים שלנו עובד בדיוק כך. אנחנו אמנם לא ניזונים מעצים, אך העקרון זהה. חייבים לצרוך כמות מדודה של מזון מדי שעתיים-שלוש כדי שחילוף החומרים שלנו יוכל לשרוף אותו בשיא כוחו במשך היום כולו. חילוף החומרים שלנו שורף קלוריות אפילו בשנתנו. כשמנגנון חילוף החומרים שלכם מורגל לשרוף מזון מדי כמה שעות ואתם עוסקים בפעילות גופנית סדירה, גופכם שורף כמות משמעותית של קלוריות בשנתכם. דילוג על ארוחות או אכילה מדי 5 שעות או יותר מאטה את תהליך חילוף החומרים ולמעשה עוזרת לצבירת שומן. כאשר אוכלים אחרי אי אכילה של חמש שעות או יותר, אי אפשר לעבד את המזון מהר מספיק כי מנגנון חילוף החומרים עובד בקצב איטי ביותר. וכשזה קורה, הגוף פשוט אוגר שומן.



הבה נראה מה קורה כשאינכם אוכלים ארוחת בוקר. כשאתם ערים כמה שעות ולא אוכלים שום דבר, הגוף נכנס למצב הקרוי מצב הרעבה. כלומר, לגוף אין דלק לשרוף והוא מתחיל להשתמש ברקמת השריר כדי להאכיל את התאים. הגוף ימשיך לתפקד, אך הוא יעשה זאת על חשבון רקמת השריר הכה חשובה. ( זכרו כמה חשובה רקמת השריר בתהליך שריפת השומן). סוף סוף קיבלתם מאפה. חילוף החומרים שלכם מרגיש שהגיע אוכל, ומלבד לנצל אותו הוא ידאג לאחסן חלק ממנו כדי למנוע מכם "להרעיב" את עצמכם שוב. בשלב זה גופכם קיבל דלק (ואגר חלק ממנו). יותר מכך, מאחר שמאפה מכל סוג הוא בעיקר פחמימות, רמת הסוכר שלכם מזנקת, מה שמעניק לכם את האנרגיה הנחוצה, אך נופלת כמה שעות אחר-כך ומשאירה אתכם עייפים. בחירה טובה יותר היתה אילו בחרתם בחלבונים (למשל ביצה), ואז רמות הסוכר שלכם היו נשארות מאוזנות.




שורה תחתונה: אכלו משהו בארוחת הבוקר כדי להתחיל את תהליך שריפת הקלוריות. כדי למנוע תנודות ברמות הסוכר, שלבו חלבונים עם פחמימות.





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג