כל מה שרציתם לדעת על ההיבטים הבריאותיים של כדורעף חופים

כדורעף חופים הוא משחק ותיק, שהוכנס למשחקים האולימפיים בשנות ה-90. על ההיבטים הפיזיולוגיים והבריאותיים בכדורעף חופים וההבדלים בין המשחק לבין כדורעף רגיל
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כדורעף חופים הוא משחק ותיק, שהוכנס למשחקים האולימפיים בשנות ה-90. על ההיבטים הפיזיולוגיים והבריאותיים בכדורעף חופים וההבדלים בין המשחק לבין כדורעף רגיל

מאת:ד"ר איתי זיו

1895 היא השנה שבה הומצא משחק הכדורעף וב- 1964 הוא הצטרף למשחקים האולימפיים. עם זאת, כדורעף החופים, המוכר מספר רב של שנים, הוכנס למשחקים האולימפיים רק בשנת 1996. קצרה היריעה מלציין את ההבדלים הרבים בין משחק הכדורעף לבין משחק כדורעף החופים, לאו דווקא מבחינת חוקי המשחק אלא בהיבטים אחרים לרבות פיזיולוגיים, בריאותיים ואסתטיים ונציין בכתבה זו את עיקרי המאפיינים של כדורעף חופים. את כדורעף החופים משחקים, במרבית המקרים, שני שחקנים בכל קבוצה, ורוב חוקי המשחק דומים לחוקי הכדורעף. השחקנים בכדורעף חופים יחפים (על חול בחוף ים או על משטח חול בנוי) ושטח מגרש המשחק הוא 16X8 מטר.


שני שחקנים בכל צד, ללא מאמן צילומים: Thinkstock

עוד כתבות בנושא

מספר השחקנים במשחק
כאמור, שני שחקנים  בכל צד בדרך כלל. אין מחליפים ואין מאמן. מה שמעלה את הלחץ הפיזיולוגי והנפשי כאחד. זאת בהשוואה למשחק הכדורעף בו יש 6 שחקנים, ישנם חילופים וישנו מאמן.

האחריות כשחקן 
מכיוון שמדובר בשני שחקנים, האחריות מוטלת על שניהם בלבד. לא ניתן להעביר האחריות לאי הצלה או מעבר של הכדור על מי מהשחקנים. נכון שגם בכדורעף הדבר עשוי לקרות אך באופן יחסי פחות לעומת כדורעף חופים וזאת בשל מיעוט השחקנים.

פסקי זמן 
לכל קבוצה יש פסק זמן אחד במערכה, מה שמעלה, כמובן, את העומס על השחקנים, במיוחד כשמדובר במזג אוויר לא קל (חום גבוה – גבוה מאוד) שמקשה על  תפקוד מערכות הגוף השונות.

ההוצאה הקלורית
ריצה ותנועה בחול מצריכות שימוש רב יותר בקלוריות. הסיבה לכך הינה דרגת הקושי בה מתבצעת הפעילות בחול הים, שהתנועתיות עליו קשה יותר בשל מספר השרירים המעורבים, שהוא רב יותר, עצימות הפעילות המתבצעת בחול הרך (קשה יותר) ועוד. אגב, בהשוואה למשחק הכדורעף המסורתי המשוחק על משטח קשה לעומת חול ים (בדרגות רכות שונות) ההוצאה הקלורית עשויה להיות גבוהה יותר בכ-30%.

מעורבות השרירים המייצבים
בעת ביצוע אימונים ומשחקים בחול הים השרירים המייצבים נדרשים לפעול באופן משמעותי יותר לעומת האימונים המתבצעים במשטחים קשים. הדריכה בחול הים העמוק אינה אחידה ומצריכה שינוי במנח כף הרגל והגוף על בסיס קבוע.

מעורבות המייצבים הדינמיים (גידים ושרירים) בפעילות
על משטח רך הם לא מספקים יציבות מספיק טובה לעומת אימונים ופעילות גופנית על משטח קשיח. לפיכך, בטרם משחקים למשך זמן על משטחים רכים חשוב במיוחד להתכונן באופן מושכל לפעילות זו. אילולא כן, עולה החשש למתיחה ובעיות מסוגים שונים של המייצבים הדינמיים.


היציאה לניתור שונה מאשר על משטח קשה ומאמצת שרירים רבים

מערכת פרופריוספציה*
בעת ביצוע אימונים על משטחים שונים בכלל ועל משטחים לא יציבים בפרט,  החיישנים הפרופריוספטיים (ראה הסבר למטה) נדרשים לפעול באופן משמעותי. הדבר חיובי במיוחד ותורם בהמשך להסתגלות טובה יותר של מפרקי הגפיים התחתונות למשטחים לא יציבים. למותר לציין שבשנים האחרונות המודעות לשיפור תפקוד מערכת הפרפריוספציה עלתה באופן ממשי והדבר נעשה במקרים רבים כחלק מתוכנית אימונים כוללת אצל ספורטאים בכל הרמות ואף אצל מתאמנים ואוכלוסיה רגילה שמעוניינת לשפר  את יכולתה הגופני. בנוסף, ממחקרים עולה ששיפור תפקוד מערכת הפרופריוספציה הפחית את מספר הפציעות במפרק הקרסול, ברך ומפרקים אחרים. אגב, ניתן להבחין אף במתאמנים בחדר הכושר שמבצעים תרגילים מסוימים לשיפור תפקוד מערכת זו.

ביצוע המשחק יחפים 
מצד אחד משפרים, כאמור, תפקוד מערכת הפרופריוספציה, אך מצד שני, אם הספורטאי סובל מליקויים בכף הרגל ביצוע הפעילות ללא נעלים מתאימות (ואולי אף מדרסים) עשוי עוד להחמיר את  המצב הקיים ולעיתים להעלות הסיכוי לפציעה.

אופן היציאה לניתור
בכדורעף חופים היציאה לניתור מתבצעת באופן שונה  לעומת משטח קשה. אם במשטח קשה הספורטאי מגלגל את כף הרגל מהעקב אל האצבעות כדי לבצע ניתור, בספורט חופים  יש קושי לבצע גלגול של כף הרגל ולכן, על מנת לבצע הנחתה, כף הרגל שוקעת קדימה אל תוך החול עד לבלימה ואז מתבצעת יציאה בכוח מתפרץ כלפי מעלה.  הדבר מצריך פעילות מאומצת יותר של שרירי ה- Soleus ,Gastrocnemius (בעיקר) והפעלה אקסצנטרית של שרירי הגפיים התחתונות.

מהירות שינוי הכיוון בעת משחק כדורעף החופים
במשטחים קשים התנועתיות והיציאה מהמקום מהירות יותר לעומת משטחים רכים. לפיכך שינוי כיוון בחול הים העמוק לשחקני כדורעף חופים יתבצע בקצב איטי.

מהירות התנועה במגרש 
במשטחים רכים (כמו חול ים), מהירות הריצה נמוכה יותר לעומת משטחים קשים, אי לכך, מהירות התנועה – נמוכה יותר.

פציעות במפרקי הגפיים התחתונים 
מכיוון שהפעילות הגופנית בחול ים בקרקע לא יציבה משפיע על יציבות המבנים השונים במפרקי הגפה התחתונה, הסיכוי לנקוע את הקרסול, למתוח את אחת מרצועות הברך וכדומה עולה באופן משמעותי לעומת משחק על משטח קשיח אחר.

ההשפעה על הסחוס הפרקי
הסחוס הפרקי עלול להיפגע באופן משמעותי יותר דווקא על משטח קשיח ופחות בפעילות המתבצעת על חול ים וזאת בשל האימפקט (מגע כף הרגל בקרקע) הגבוה יותר.


הפעילות בשמש מחייבת הגנה על העור

הגנה מפני השמש
בכדורעף חופים יש צורך להיערך מבחינת ההגנה על העור מפני השמש. ניתן להביא כדוגמה רצי מרתון, שמחקרים שונים הוכיחו שהם בסיכון  גבוה ללקות במלנומה (סרטן עור) בשל אימונים ממושכים בשמש.  ספורטאים המתאמנים על בסיס קבוע בחוף הים חשופים לבעיה דומה וחשובה תשומת הלב לכך.

הסיכון להתייבשות ומכת שמש
אימונים המתבצעים במשך היום תחת השמש מצריכים היערכות מספקת מבחינת שתיית נוזלים על מנת שהספורטאי לא יסבול מהתייבשות.

הדופק בעת הפעילות 
אימונים בחול הים כרוכים בעליה רבה של  הדופק וזאת בשל המשטח הרך שמצריך שימוש מהותי יותר במערכת שלד-שריר. אי לכך, סביר להניח, שבהשוואה בין כדורעף המשוחק באולם על משטח פרקט לבין כדורעף חופים הדופק יהיה גבוה יותר במקרה השני.

השפעה על הראייה
ענפי ספורט המשוחקים בחוף הים מצריכים היערכות מיוחדת מבחינת משקפי שמש. הגנה לקויה ולא מספקת על העיניים עלולה בהחלט לגרום נזק לראיה.

מעורבות שרירי פושטי הירך
 Gluteus Maximus, Hamstrings מהווים קבוצת פושטי הירך העיקריים. בכדורעף בכלל ובכדורעף חופים –  בפרט.  שרירים אלה נדרשים לפעול באופן משמעותי במיוחד. מדובר בתנועה במגרש על משטח רך, ניתורים המבוצעים בתדירות רבה (מכיוון שמדובר בשני שחקנים בלבד),  וכן הניתור ממשטח רק יוצר התנגדות נמוכה יותר לעומת משטחים קשים כמו אספלט. לכך ישנה גם השפעה אסתטית על קבוצת פושטי הירך הפועלת באופן משמעותי במהלך כל האימונים והמשחקים. נציין, אגב, שהטיה של הגו לפנים בכל סוג ספורט, גם ללא ביצוע ניתור או תנועה כלשהי, מפעילה את השרירים הללו יותר לעומת עמידה ישרה.

הרכב הגוף (אחוז השומן לעומת מסת השריר) 
באופן כללי, במקצועות הספורט השונים, במיוחד אלה המצריכים ניתור, אחוז שומן גבוה (מעל המומלץ לסוג הספורט המסוים) יקשה על התנועתיות במגרש (ניתורים וכדומה). אי לכך, סביר מאוד להניח שלא נבחין בשחקני כדורעף מקצוענים הסובלים מעודף משקל ו/או אחוז שומן גבוה…

התנגדות האוויר במשחק
כאשר גוף נע באוויר,  שואף האוויר להתנגד לתנועת הגוף. התנגדות אוויר דומה נוצרת כאשר הגוף במצב מנוחה והאוויר נע ביחס אליו. בכדורעף חופים התנגדות הרוח הנה פקטור משמעותי יותר לעומת כדורעף המשוחק גם באולם וזאת בשל התנהגות הרוח. ההשפעה הנה על השחקנים (למשל, רוח נגדית על השחקן היוצא לניתור), על הכדור ועוד וחשוב להביא גם זאת בחשבון.

* פרופריוספציה (Proprioception) – מושג המתייחס לקליטה העצבית של גירויים מרקמות שונות כגון: שרירים, גידים, רצועות ועוד. שיפור בתפקודה של המערכת הפרופריוספטית יתרום לייעול בתנועה ובקואורדינציה העצבית-שרירית. לדוגמה: ביצוע תרגילים המצריכים שיווי משקל, תנועה פונקציונלית, עמידה על משטחים לא יציבים ועוד. הדבר חשוב לכל סוגי האוכלוסייה ובמיוחד לספורטאים בתחומי ספורט מסוימים, למבוגרים כדי לשפר את התנועה היום-יומית ולמנוע נפילות, לתהליכי שיקום לאחר פציעה ולילדים לשם שיפור היציבה.

16.6.2014


ד"ר איתי זיו
www.itaiziv.co.il
סגן מנהל קמפוס שיאים באוניברסיטת ת"א,
מנהל תחום הקורסים למדריכי מועדוני בריאות וכושר



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג