כיצד תבחרו את משקה הספורט שלכם?

עומדים לרוץ מרתון? רצים להנאתכם בפארק? איך תדעו איזה משקה ספורט מתאים לכם והאם ידעתם שקיימים שלושה סוגים?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
הרבה אנשים רצים בכביש
הרבה אנשים רצים בכיש

עולם משקאות הספורט הולך ומתרחב ולשוק נכנסים כל הזמן שחקנים חדשים של משקאות ספורט שמבטיחים לכם הרים וגבעות, אולם איך נדע כיצד להתאים את משקה הספורט לפעילות אותה אנו מבצעים? הנה כתבה שתסייע לכם לעשות קצת סדר.

מתאמנת שותה מבקבוק

חשוב לבחור במשקאות המכילים תערובות של מקורות פחמימה שונים | צילום: pixabay

האם ידעתם כי קיימים שלושה סוגים של משקאות ספורט?

1. משקה היפוטוני: מכיל פחות מ-4 גרם פחמימה ל-100 מל"ל משקה ובעל כמות אלקטרוליטים נמוכה יחסית לגופנו. מטרתו של המשקה ההיפוטוני הינו לתת לגוף מעט אנרגיה ונוזלים בזמן פעילות גופנית. המשקה ההיפוטוני נספג טוב יותר ומהר יותר מאשר רק מים. נעדיף להשתמש במשקה זה בזמן פעילות גופנית בעצימות נמוכה וקצרה.

2. משקה איזוטוני: מכיל בין 4-8 גרם פחמימה לכל 100 מ"ל משקה ובעל כמות אלקטרוליטים דומה לזו בגופנו. משקה איזוטוני נספג על ידי הגוף בצורה מהירה כמו מים ומטרתו להרוות צמא לספק אנרגיה לגוף בזמן פעילות גופנית או אחריה. משקה איזוטוני דוגמת POWERADE למשל יכול להיות מצוין עבור ספורטאי סבולת כגון מרתוניסטים, אנשי ברזל ואולטרה מרתון. מדובר במשקה ללא צבעי מאכל וחומרים משמרים, מכיל 17 קלוריות ובטעם מרענן.

3. משקה היפרטוני: מכיל בדרך כלל מעל 8 גרם פחמימות לכל 100 מל"ל משקה והוא נועד לרוב לספק אנרגיה לגוף. הוא פחות מרווה לעומת איזוטוני והיפרטוני. השימוש האידאלי בהם יהיה 30-60 דקות לפני פעילות גופנית, אימון או מיד לאחריו. ספורטאים אשר זקוקים ליותר אנרגיה במהלך אימון נוטים להשתמש במשקאות היפרטונים.



כיצד נבחר את משקה הספורט הנכון לנו?

כאשר רצים מרחקים ארוכים או מבצעים פעילות ממושכת, מומלץ לשקול את השימוש במשקאות איזוטוניים או היפרטוניים.

ללא צבעי מאכל וחומרים משמרים: הרבה משקאות מוכנים בבקבוק מכילים צבעי מאכל וחומרים משמרים על מנת למשוך את העין. חשוב לקרוא את האותיות הקטנות ולשים לב שהמשקה שתבחרו אינו מכיל רכיבים אלו. המשקה האיזוטוני של POWERADE לדוגמה הוא המשקה האיזוטוני היחיד בבקבוק שאינו מכיל רכיבים אלו ולכן יכול להיות חלופה בריאה יותר ועדיפה.

פחמימות: חשוב לבחור במשקאות המכילים תערובות של מקורות פחמימה שונים דוגמת גלוקוז, פרוקטוז, סוכרוז ומלטודקסטרין, במיוחד אם מדובר על ריצה למרחקים ארוכים כמו מרתון או אולטרה.

האיזוטוני היחיד בבקבוק שאינו מכיל צבעי מאכל וחומרים משמרים | צילום: ליאור נורדמן

סוגי סוכר שונים מתפרקים במהירויות שונות במהלך פעילות גופנית וכך ישנן פחמימות המתפרקות מהר וכאלו המתפרקות לאט יותר וישמרו לכם על רמות אנרגיה גבוהות כל זמן האימון. חשוב להקפיד על צריכה נאותה של פחמימות כל זמן האימון על מנת לא להגיע למצב בו רמות הגליקוגן יורדות והמחסנים "ריקים".

הנחיות לצריכת פחמימות במהלך ריצה למרחקים

כאשר אתם רצים למרחקים ארוכים דוגמת מרתון או אולטרה מרתון, כמות הפחמימות המומלצת הינה 30-60 גרם בכל שעה. זו הסיבה שמשקה איזוטוני יסייע לכם להגיע לכמות הפחמימות המומלצת.

מה עם האלקטרוליטים?

במהלך פעילות גופנית, מאבד הגוף כמות של אלקטרוליטים דוגמת נתרן, באמצעות הזעה. משקה איזוטוני מכיל בתוכו כמויות מדויקות של נתרן שיעזרו לכם לעודד את הצורך בשתייה, הרבה יותר בהשוואה לשתיית מים בלבד וגם ישיבו לכם את הנתרן שאבד.

בחירת משקה איזוטוני, אינה תלויה רק בטעם שלו, באריזה או בקמפיין השיווקי, אלא בערכים המוספים אותם הוא ממלא בזמן פעילות גופנית מאומצת ולאורך זמן. המשקה האיזוטוני ישמור עליכם עם אנרגיה גבוהה לאורך זמן וישיב לכם את המלחים שאבדו במהלך המאמץ. חשוב להתייעץ עם איש מקצוע על מנת להתאים תכנית תזונה מדויקת לקראת אירועי סבולת דוגמת מרתון בכדי להכין את הגוף בצורה הטובה ביותר לרגע האמת.



בשיתוף POWERADE



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג