כיצד עזר המדע לאליוד קיפצ'וגה לקבוע 1:59:40 שע' במרתון?

במה היה שונה האתגר הנוכחי של INEOS מהאתגר של נייקי ב-2017 על מסלול המרוצים במונזה שבאיטליה, ומה היו המסקנות של המומחים לאווירודינמיקה?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

הביצוע המושלם של אליוד קיפצ'וגה ביום שבת בוינה, עורר המון תגובות ברשת לשלילה ולחיוב. אחת השאלות שנשאלו היתה מדוע ההישג הזה לא מוכר כשיא עולם אם קיפצ'וגה אכן רץ למרחק של 42.2 קילומטרים. התשובה הברורה היא שכל עוד ריצת המרתון היא לא במסגרת תחרותית וכל המהות של האירוע היא לעזור לרץ ככל האפשר – זה לא יכול להיות מוכר כשיא.

עוד כתבות בנושא 
המחסום נפרץ ואליוד קיפצ'וגה רץ מרתון ב-1:59:40 שעה
בריגיד קוסגיי שברה את שיא העולם במרתון לנשים
קנניסה בקלה היה רחוק בשתי שניות משיא העולם

באתר האינטרנט של האוניברסיטה הטכנולוגית של איינדהובן בהולנד, פרסמו מאמר מהזווית המדעית על הריצה של אליוד קיפצ'וגה בוינה. פרט ליכולת הפנומנלית שלו, מה בדיוק עזר לו לרדת משעתיים ולקבוע תוצאה של 1:59:40 שעה? תרגמנו את המאמר.

חלק מהעניין היה הסידור המיוחד של הרצים (מכתיבי הקצב) סביב קיפצ'וגה, כשהמטרה של הסידור היתה להפחית ככל האפשר את התנגדות האוויר והרוח. הסידור הזה נבדק עוד לפני כן ואושר לאחר בדיקה במנהרות רוח והדמיות ממוחשבות על ידי פרופסור ברט בלוקן מהאוניברסיטה הטכנולוגית של איינדהובן. חלק מההישג של קיפצ'וגה הוא בזכות מחקר אווירודינמי רחב היקף שנערך שם.

ההדמיה מול המציאות

בריצה למרחקים ארוכים יש לאווירודינמיקה תפקיד חשוב. תפקידם של הרצים המושכים הוא לא רק להכתיב את הקצב כי אם גם לשמור על הרץ מפני הרוח. רץ אחד מספיק כדי להפחית ב-50 אחוז את התנגדות האוויר עבור חברו. הסידור המיוחד שבו רצו המושכים מסביבו של קיפצ'וגה בהישג בוינה, גרם להפחתה המוחלטת ביותר שניתן להשיג בנושא התנגדות האוויר.

בפעם הקודמת שבה אליוד קיפצ'וגה ניסה לרדת משעתיים במונזה שבאיטליה, הרצים המלווים רצו בצורת משולש מלפניו ובכך הפחיתו את התנגדות האוויר ב-70 אחוזים. כדי להפחית יותר מזה בוינה, נבחנו כ-100 צורות שונות של סידור הרצים על ידי הדמיות ממוחשבות על ידי מומחה האווירודינמיקה האמריקאי רובי קטצ'ל ולאחר מכן על ידי הפרופסור ההולנדי בלוקן. התצורות האופטימליות נבחנו לאחר מכן במנהרת הרוח באיינדהובן.

בניגוד לכל הציפיות, צורה ל V הפוך מלפניו של קיפצ'וגה עם חמישה רצים, ועוד שני רצים מאחוריו, מה שהוצע על ידי קטצ'ל, התברר כאופטימלי ביותר. זה הפחית את התנגדות האוויר ל-85 אחוזים על הנייר, לעומת מצב שבו הוא היה רץ ללא אנשים מסביבו. "אחרי שתי הדמיות מחשב ובדיקה במנהרת הרוח, הבנו שזו התצורה היעילה ביותר בבירור, וזה היה הכרחי כדי לשכנע את הרצים לרוץ ככה", אמר פרופסור בלוקן.

אולי למראית עין זה לא נראה הכי הגיוני, אלא שבלוקן סיפק את ההסבר ההגיוני: "מכתיבי הקצב נאלצים לספוג התנגדות אוויר גבוהה יותר, מה שהרחיק את קיפצ'וגה מהרוח. ברכיבה על אופניים משתמשים בדרך כלל בתצורה של משולש בראש הפלוטון, זה טוב כשרוצים למזער את התנגדות האוויר ככל האפשר לכל אחד בפלוטון. עם זאת, כאן מדובר במזעור ההתנגדות רק עבור קיפצ'וגה כך שצורת ה-V היא מעולה".

בנוסף, החוקרים בדקו גם את המרחק המתאים ביותר בין מכתיבי הקצב עצמם ובין מכתיבי הקצב לספורטאי, כשבנוסף נבדקה גם במנהרת הרוח השפעתו של רוכב אופניים (שסיפק אוכל ושתייה) בסמוך לקיפצ'וגה וגם השפעתה של המכונית שנסעה לפניו ועליה השעון הגדול שהראה את הזמנים.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג