יש למה לצפות: חודש המרתונים המטורף יוצא לדרך

זה מתחיל בחצאי מרתון של לונה צ'מטאי סלפטר ומארו טפרי, ממשיך עם הקרב השנתי בבוסטון ואחריו הקרב בין הגדול מכולם לגיבור הבריטי בלונדון. ובסוף גם צ'מטאי סלפטר תרוץ מרתון. וואו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כשעונת המרתונים בארץ מסתיימת זה סימן לפתיחתה של עונת המרתונים באירופה ובארצות הברית, שם רק עכשיו מתחילים להפשיר אחרי חורף קשה וליהנות ממזג אוויר מושלם לריצה. החל מסוף השבוע הקרוב יתקיימו ברחבי העולם מרוצי הכביש הכי מעניינים שאפשר להעלות על הדעת, בעיקר למרחקים של חצי מרתון ומרתון. יהיו שם הרצים הטובים בעולם כמו גם הרצים הטובים בארץ, ואנחנו כאן כדי לעשות לכם סדר עבור כל אחד מסופי השבוע הקרובים.

פותחת חודש מטורף כבר בשבת. לונה צ'מטאי סלפטר | צילום: צלמי שוונג

6-7 באפריל – שיאים ישראלים חדשים בחצי מרתון? 

שני הרצים שימשכו את תשומת הלב מהזווית הישראלית בסוף השבוע הקרוב יהיו לונה צ'מטאי סלפטר ומארו טפרי, שינסו לשבור את השיאים הישראלים שלהם בחצי מרתון. צ'מטאי סלפטר תתחרה ביום שבת (6 באפריל) בחצי מרתון פראג, שבו ירוצו 11,500 רצים. מדובר במסלול מהיר במיוחד ולפני שנתיים ג'וסלין ג'פקוסגיי שברה בו את השיא העולמי לנשים (1:04:52 שעה) אותו שיפרה בהמשך בשנייה אחת בולנסיה. אז שיאנית העולם לא תרוץ השנה בפראג, אבל הרצה הבכירה על המסלול תהיה הקנייתית פנסי צ'מוטאי שגם לה שיא אישי של 1:04:52 שעה. עוד רצה חזקה היא קרולין קיפקואץ' קיפקירוי בעלת שיא אישי של 1:05:07 שעה כאשר לונה צ'מטאי סלפטר היא המדורגת רביעית מבחינת איכות התוצאה שלה, 1:07:55 שע'. לפני שלושה שבועות השיאנית הישראלית ניצחה בחצי מרתון רומא בזמן של 1:06:40 שעה' אבל זו לא תוצאה שיכלה להיות מוכרת כשיא בגלל תוואי המסלול. בכל מקרה, לצד מתחרות כל כך חזקות היא ככל הנראה תשאף לקבוע תוצאה דומה על מסלול רשמי שמוכר לצורכי שיא.

יום לאחר מכן, ב-7 באפריל, מארו טפרי ישתתף בחצי מרתון ברלין וינסה לשבור את שיאו הישראלי שעומד על 1:02:22 שעה ונקבע לפני שבעה חודשים בהמבורג.

במקביל יתקיימו ביום הזה 5 מרתונים גדולים רק באירופה. שניים מהם יתקיימו באיטליה, מרתון רומא שבו בדרך כלל לא משיגים תוצאות מהירות בגלל המדרכות הקשות ומרתון מילאנו שבו ירוצו השנה בין השאר הישראלים אמיר רמון וגדעון תמר, מבכירי המרתוניסטים ה"חצי מקצוענים" בישראל. רוב המרתוניסטים הישראלים ירוצו ביום הזה במרתון וינה הפופולארי, אחרי יתחרו במרתונים של מדריד ושל רוטרדאם שנחשב לאחד המהירים ביבשת בעונה זו. גרמניה מארחת בעונה הזאת לפחות מרתון אחד בכל סופ"ש והפעם זה יקרה בעיר האנובר. ומחוץ לאירופה, שני מרתונים יתקיימו במקביל בקוריאה, מרתון דגו בקוריאה הדרומית ומרתון פיונגיאנג בקוריאה הצפונית – אחד מאירועי הספורט היחידים שמאפשרים לרצים זרים להיכנס לתחומי המדינה וגם לתחומי האצטדיון הגדול בעולם שבו ימוקם שער הסיום.

14-15 באפריל – רומנטיקה ומסורת 

שני המרתונים שבולטים יותר מכולם בסוף השבוע הזה הם פריז שיתקיים ביום ראשון (14 באפריל) ובוסטון שיתקיים ביום שני (15 באפריל) שהוא יום חג בארצות הברית. מרתון פריז הוא אחד משלושת המרתונים הגדולים באירופה (יחד עם לונדון וברלין) והשנה ירוצו בו לפחות 55 אלף רצים מ-145 מדינות שונות.

מרתון בוסטון שהוא אחד מששת המייג'ורס והעתיק ביותר בעולם מחזיר אליו בדרך כלל את האלופים שלו שעדיין בכושר ריצה. השנה נראה שם את יוקי קוואוצ'י היפני שזכה בשנה שעברה ומאז הפך למקצוען, את ג'פרי קירוי שניצח ב-2017, את למי ברהנו האתיופי שניצח ב-2016, את בן ארצו לליסה דסיסה (אלוף מרתון ניו יורק) שניצח ב-2013 ו-2015 ואפילו את ווסלי קוריר שניצח ב-2012.

ידהים שוב בבוסטון? יוקי קוואוצ'י | צילום: andreyzverev

וזו היתה רק רשימת הגברים המובילים. אצל הנשים תחזור דזי לינדן המקומית כדי להגן על התואר בו זכתה בהפתעה בשנה שעברה, עדנה קיפלגאט הקנייתית שניצחה ב-2017 תנסה להחזיר לעצמה את התואר, והיו שם גם קרוליין רוטיץ' שניצחה ב-2015 ושרון צ'רופ שניצחה ב-2012. סאלי קיפייגו שהיתה סגנית האלופה האולימפית בריצת 10,000 תרוץ לראשונה מרתון ותעשה זאת כרצה אמריקאית אחרי שקיבלה אזרחות, ואמריקאית נוספת שאמורה להלהיב את הקהל המקומי היא ג'ורדן האסאי שלא רצה מרתון כבר שנתיים.

28 באפריל – הגדול מכולם חוזר ללונדון 

אין ספק שלונדון זה המקום להיות בו ביום ראשון האחרון של חודש אפריל. מי שאוהב לרוץ מרתונים והוא מספיק בר מזל יהיה על אחד המסלולים הכי צבעוניים שאפשר לדמיין בעולם הריצה. מי שלא ירצה בוודאי לצפות בטלוויזיה ברץ המרתון הגדול בכל הזמנים. אליוד קיפצ'וגה חוזר למרתון לונדון כדי לנסות ולנצח בו בפעם הרביעית ובפעם השנייה ברציפות.

לפני שלוש שנים קיפצ'וגה היה קרוב מאוד לשיא העולם וקבע את שיא המסלול של מרתון לונדון, 2:03:05 שע', זו גם התוצאה המהירה ביותר שנקבעה במרתון מדוד רשמית שהוא לא מרתון ברלין. מזא הוא הספיק לנפץ את שיא העולם ולקבוע 2:01:39 שע'. קשה לחזות מה הוא מתכנן הפעם, אבל יש לו כמה מתחרים מאוד רציניים שהוא יצטרך בשלב הראשון להוריד מהראש.

אחד היריבים יהיה מו פראח המקומי, שכיום מתמקד בריצות הכביש וניצח את מרתון שיקגו האחרון בזמן של 2:05:11 שע' ובלי יותר מדי תחרות. בשנה שעברה קיפצ'וגה ניצח והקדים את פראח בקצת יותר משתי דקות. בהנחה שקיפצ'וגה יהיה יותר מהיר הפעם, נראה שהמטרה של פראח תהיה קודם כל לכוון לתוצאה בסביבות שעתיים ו-4 דקות ולהבין במהלך הדרך עד כמה הוא יוכל למתוח את קיפצ'וגה. אבל יהיו עוד כמה רצים מסוכנים על המסלול כמו שורה קיטאטה האתיופי, שסיים בשנה שעברה שני אחרי קיפצ'וגה ולאחר כמה חודשים היה גם השני במרתון ניו יורק.

 

גם אצל הנשים נראה קרב ענקיות בין האלופה הנוכחית, ויויאן צ'ריוט הקנייתית לבין בת ארצה מארי קייטאני שב-2017 קבעה שם את התוצאה המהירה ביותר אי פעם במרתון שהוא לנשים בלבד (הנשים המקצועניות בלונדון מוזנקות לפני הגברים). השתיים ייפגשו על המסלול גם את גלדיס צ'רונו שניצחה במרתון ברלין 2018 ואת בריגיד קוסגיי שהיא אלופת מרתון שיקגו האחרון.

ואם כבר הזכרנו את אליוד קיפצ'וגה, המרתון הראשון שבו הוא ניצח היה ב-2013 בהמבורג. העיר שבצפון גרמניה תארח במקביל ללונדון את המרתון השנתי שלה, ויש סיכוי שנשמע דווקא משם על גיבור חדש בעולם המרתון. אזקיאל קמבוי שהיה פעמיים האלוף האולימפי ו-4 פעמים אלוף העולם ב-3,000 מכשולים ירוץ שם את מרתון הבכורה שלו ולצדו אלוף העולם לשעבר סטפן קיפרוטיץ' מאוגנדה והאתיופי איילה אבשרו שהוא בעל שיא אישי של 2:04:23 שע'.

5 במאי – המרתון הבא של לונה צ'מטאי סלפטר 

אז חצי מרתון פראג שבו תתחרה לונה צ'מטאי סלפטר בשבת יהיה למעשה החימום למרתון הבא שלה שגם הוא יתקיים בבירת צ'כיה. על הנייר וגם לפי האתר הרשמי של המרתון, צ'מטאי סלפטר היא אחת משלוש הרצות הבכירות במרתון. לצדה הקנייתית בורנס צ'פקירוי קיטור שניצחה בשנה שעברה וקבעה אז את שיאה האישי, 2:24:19 שע', שהוא כמעט זהה לשיא של סלפטר (2:24:17 שע'). הרצה השלישית היא קלין טיילור האמריקאית שניצחה בשנה שעברה במרתון במינסוטה בזמן של 2:24:39 שע'. עוד רצה ראויה לציון היא לוסי צ'ריוט הקנייתית שמחזיקה בשיא אישי של 1:07:23 שעה בחצי מרתון ותרוץ בפעם הראשונה מרתון.

באותו המרתון ישתתף גם גירמה אמרה, שהצליח להחזיק בשיא הישראלי במשך מספר חודשים עד שהוא נשבר שוב על ידי מארו טפרי. שיאו של אמרה הוא 2:12:37 שע' והמטרה הברורה שלו היה לקבוע זמן מהיר מ-2:11:30 שע' כדי לקבוע את הקריטריון למשחקים האולימפיים טוקיו 2020.

לתחרות הבאה שלכם לחצו כאן



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג