יעפת – המחלה של דור הסילון

ג’ט-לג, מי לא מכיר את התופעה. המעבר הדרסטי בין אזורי זמן שונים משבש את השעון הביולוגי: בדרך מערבה אנו חווים תחושות של עייפות וחוסר ריכוז; בחזרה מזרחה הגוף מסרב לישון בלילות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


ג'ט-לג, מי לא מכיר את התופעה. המעבר הדרסטי בין אזורי זמן שונים משבש את השעון הביולוגי: בדרך מערבה אנו חווים תחושות של עייפות וחוסר ריכוז; בחזרה מזרחה הגוף מסרב לישון בלילות

מאת:מולי אפשטיין


כל מי שיצא לו לחצות את האוקיאנוס בטיסה מערבה או מזרחה, מכיר היטב את התופעה: מקץ 12-10 שעות טיסה אתה מוכן לחופשה שאותה תכננת זה מכבר. השעה היא שעת בוקר ונמל היעד מתעורר ליום פעילות נוסף. אתה עושה את דרכך משדה התעופה ובדרך אתה צופה בעיר הגדולה שמתעוררת ליום חדש. השעונים סביבך רומזים לך שעוד מעט כבר צהריים, אבל אתה מרגיש כאילו כבר סוף היום. זו לא רק הטיסה המתישה וההכנות שקדמו לה. מדובר בתופעה מוכרת וידועה המכונה ג'ט-לג, או בשמה העברי – יעפת.

File:Stewardess filling orangejuice.jpg
חשוב לשתות במהלך הטיסה (צילום: Gürkan Sengün)

מה זה יעפת ומה גורם לה?
הגוף הוא מכונה משוכללת ומתוחכמת ביותר. אלא מה, קשה לצפות מגוף שנוצר בתקופת האבן להתאים את עצמו במהירות כה רבה לעידן הסילון. בעבר, מעבר מיבשת ליבשת לווה בתלאות רבות ובסכנות לא מעטות. פרק הזמן שאותו בילו הספנים הקדומים בים היה ארוך דיו על מנת לאפשר הסתגלות הדרגתית להפרשי השעות. מסעות ימיים שארכו בעבר עשרות ימים התקצרו בעידן הסילון לשעות ספורות. המעבר המהיר והחד מאיזור זמן אחד לאחר, הוא שאחראי להפרת הסנכרון בין השעון של הסביבה לבין השעון הפנימי (ביולוגי) של הגוף.

השעון הפנימי בגופנו מכתיב לנו, במחזוריות של 24 שעות, מתי עלינו לישון, מתי להיות ערניים ומתי אנו צריכים לאכול. הגורם ליעפת הוא בעצם שיבוש בפעילותו של השעון הביולוגי. טיסה מזרחה או מערבה במשך מספר שעות ממקמת אותך באיזור זמן חדש (Time Zone).  פרק הזמן שיידרש ממך על מנת לסנכרן את השעון הביולוגי לשעון של הסביבה יהיה ארוך הרבה יותר. פרק הזמן שנדרש על מנת לסנכרן את השעון הביולוגי קרוי Jet Lag. חלק מן האנשים מסתגלים מהר יחסית לשינויים, לאחרים דרוש זמן הסתגלות ארוך וקשה.

בממוצע, נדרש יום אחד על כל איזור זמן שנחצה על מנת לסנכרן את השעון הביולוגי עם זה של הסביבה. ניתן להאיץ את קצב ההסתגלות אם ננקוט בכמה פעולות מעשיות כפי שנראה בהמשך.

טיסה צפונה או דרומה, שאינה גורמת לחציית אזורי זמן, נחשבת קלה יותר עבור הגוף.  אולם האוויר היבש והמעופש במטוס, תנוחת הישיבה המכווצת והיעדר פעילות במהלך הטיסה – עלולים לתרום לתחושה של יציאה מהסנכרון הביולוגי בהגיעך לנמל היעד. באופן כללי, חשוב להקפיד על שתיית מים, שאיפת אוויר טרי וביצוע פעילות גופנית במהלך שעות הטיסה.

תסמיני היעפת
אנשים השרויים במצב יעפת חשים בחוסר התמצאות (דיס-אוריינטציה), מרגישים עייפים ואינם מסוגלים להתרכז. תסמינים נוספים של יעפת הם:
* חוסר יכולת לישון או שינה מקוטעת;
*התייבשות;
* גירוי בעיניים, באף או באוזניים;
* כאבי ראש;
* סחרור;
* בחילה;
* כאבי מפרקים;
* רגליים, או כפות רגליים נפוחות;
* רגזנות, זעפנות.

מניעה וטיפול ביעפת
לרוע המזל, אין ממש דרך מוחלטת למנוע את תופעת היעפת. אם חציית אזורי הזמן היא מינורית, שעה-שעתיים הבדל, פרק ההסתגלות יהיה קצר. שמירה על שעות ארוחה ושינה קבועות תעזור לך להאיץ את קצב ההסתגלות. אם אתה מתכנן נסיעה ארוכה תוך חציית כמה אזורי זמן, מומלץ להתחיל את תהליכי ההסתגלות בטרם הטיסה. אחת ההמלצות גורסת כי הזזת השעון בשעה אחת בכל יום בימים שלפני הטיסה, תעזור בהסתגלות טובה יותר בהגעה ליעד החדש.
 
אם אתה מתכנן נסיעה ארוכה, תוכל לנקוט במספר פעולות לפני, במהלך ולאחר הטיסה במטרה להקטין את האפקט של היעפת. 

לפני הטיסה
* השתדל לנוח ככל שניתן.
* הייה רגוע. הימנע מלחץ מיותר של לפני טיסה.
* שתה בכמות מספקת במטרה לשפר את מאזן הנוזלים שלך.
* אם אתה סובל מבעיות רפואיות היוועץ עם רופאך האישי טרם הטיסה.

במהלך הטיסה
* שתה 240 מיליליטר של מים בכל שעה של טיסה.
* הימנע משתיית אלכוהול. אלכוהול הוא חומר משתן שמאיץ את תהליך ההתייבשות.
* הסט את מחוגי השעון לשעון היעד ברגע שאתה עולה למטוס.
* לבש בגדים נוחים שמאפשרים חופש תנועה.
* הימנע מישיבה ממושכת בכיסאך. הקפד לבצע צעידות קצרות לאורך תא הנוסעים.
* השתדל לישון במהלך הטיסה, אם הנחיתה מיועדת לשעות הבוקר.
* הצטייד במסכה לעיניים, כרית תמיכה לצוואר, אטמי אוזניים ונעלי בית.
* הישאר ער במהלך הטיסה אם אתה מתוכנן לנחות בשעות הערב.
* השתדל להעסיק את עצמך בקריאה, במשחק או בשיחה. 

לאחר הטיסה
* התחל לנוע ברגע שאתה יוצא מן המטוס. הימנע משימוש במדרגות נעות ובמסועים.
* שתה כמות מספקת של מים.
* השתדל להתקלח או לשטוף פנים על מנת להעניק לחות לעור.
* בצע כמה תרגילים גופניים.
* ניתן להשתמש בכדור מלטונין במטרה להאיץ את הסנכרון של השעון הביולוגי לסביבת הזמן החדשה. את הכדור יש לקחת 30 דקות בטרם אתה הולך לישון.  המינון המקובל הוא 5-3 מ"ג אולם מומלץ להתייעץ עם רופא.
* היחשף לאור יום מקומי. חשיפה לאור היום תאיץ את קצב סנכרון של השעונים.
* אל תחשוב על הפרשי השעות ומה היא השעה בארץ המוצא שלך. היכנס מהר ככל שניתן לסדר היום המקומי.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג