יאיר קרני על ארבע הקושיות ושומנים

יאיר קרני מסביר על חשיבותם של השומנים בתזונתנו ומה הסיכון בצריכה עודפת שלהם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

יאיר קרני מסביר על חשיבותם של השומנים בתזונתנו ומה הסיכון בצריכה עודפת שלהם

מאת:יאיר קרני

אם חשבתם  שרק בחג הפסח יש קושיות – טעיתם: גם בתזונה קיימות ארבע קושיות. בבואנו לדון במזונות השונים הנכנסים אל פינו, ובמרכיביהם התזונתיים, יש לשאול את ארבע הקושיות הבאות:
קושיה 1: האם דבר המזון הזה נחוץ לנו?
קושיה 2: אם כן, כמה?
קושיה 3: מה קורה כשלא מקבלים מספיק מדבר המזון הזה?
קושיה 4: מה קורה כשמקבלים יותר מדי מדבר המזון הזה?


שוקולד – מכיל שומנים רוויים צילומים: Thinkstock

שומנים בריאים, שומנים לא בריאים
קושיה 1:  האם צריך לקבל שומנים במזון?
• כן. שומנים נחוצים לגוף האדם משום שהוא אינו מסוגל לייצר חלק ממרכיבי השומן ויש לקבלם באכילה. השומנים מכילים בתוכם ויטמינים מסיסים בשמן ועל מנת להטמיע בגוף את הוויטמינים הנ"ל יש לקבל שומן במזון. כמו-כן, משמשים השומנים כמקור אנרגיה חשוב.

קושיה 2:  אם כן,  כמה?
כמות השומנים הנחוצה לנו היא 25% מסך הקלוריות הנחוצות ליום (סך 2,200 קלוריות לגברים ליום ו-1,800 קלוריות לנשים). 

קושיה  3:  מה קורה כשלא מקבלים מספיק מדבר המזון הזה? 
• כשלא מקבלים מספיק שומנים במזון לאורך זמן, עלול להיווצר חוסר בחומצות שומן חיוניות ובחלק מהוויטמינים.

קושיה 4:  מה קורה כשמקבלים יותר מדי מדבר המזון הזה?
• כשאוכלים יותר מדי שומנים – משמינים  ומעלים שכיחות של גורמי סיכון ללב ולכלי הדם.

שומנים בריאים, שומנים לא בריאים
שומנים הם חלק מתזונת האדם. בעוד שרכיבי תזונה מסוימים, כמו החלבונים, הפחמימות, הוויטמינים והמינרלים נחוצים לגופנו על בסיס יומיומי, כשמדובר בשומנים, ניתן מדי פעם לא לאכול מהם ולא ייגרם לנו כל נזק.

כמות השומן בגוף האדם יכולה להיות מ- 5 ק"ג אצל אדם רזה ועד  100 ק"ג ויותר אצל אדם שמן. כתשעים וחמישה אחוזים מהשומנים נצברים בתאי השומן שבגוף. כחמישה האחוזים הנותרים נמצאים במחזור הדם כשומן חופשי או כשומן הדבוק לדפנות כלי הדם. מעט שומנים נמצאים בין סיבי השרירים. 

ברצוני להתייחס לסוג השומנים, המשפיעים יותר מכל על תקינות כלי הדם.


בבשר ללא שומן רמת השומנים הרוויים נמוכה מאד 

שומנים רוויים
כל השומנים מורכבים ממולקולה הנקראת גליצרול, אליה קשורות בצורה כימית שלוש חומצות שומן. חומצות אלו הן שרשרות ארוכות של אטומי פחמן המסודרים בשורה ארוכה וישרה. לאורך כל שרשרת נמצאים עשרה  עד שלושים אטומי פחמן הקשורים זה לזה בקשר בודד. אל כל אטום פחמן קשורים שני אטומי מימן משני צדדיו הפנויים.

חומצות שומן אלו נקראות "חומצות שומן רוויות" (שומן רווי) כשהכוונה היא לרוויה במימן. מדוע עובדה זו חשובה כל-כך? משום שהשומנים הרוויים הם השומנים עם הנטייה החזקה ביותר להידבק לדפנות הפנימיות של כלי הדם ובהדרגה ליצור בהם חסימות המפריעות לזרימת הדם. ביחד עם הכולסטרול, שהוא חומר אחר ושונה משומנים, הם עלולים לחסום את מעבר הדם בכלי הדם של הלב, המוח, הריאות, והרגליים. שומנים רוויים אלה נמצאים בעיקר בשמן הקוקוס והדקלים מהם מייצרים קצפות וקרמים, בחמאת הקקאו ממנה מייצרים שוקולד ומאכלי שוקולד, במוצרי החלב והחמאה, בשומן הבשר, בנקניקים ובנקניקיות.

שומני טרנס
כאשר לוקחים שרשרת אטומי פחמן ועליה קשר כפול (שומן בלתי רווי) ומרכיבים עליה מחדש את שני אטומי המימן החסרים ע"י שבירת הקשר הכפול, נוצרת חומצת שומן שאיננה סדורה בצורה ישרה אלא יש בה פיתול בנקודה שבה נשבר הקשר הכפול. השומן הזה נקרא "שומן טרנס". זהו השומן הגרוע ביותר ומחקרים מוכיחים כי הוא הגורם העיקרי לתחלואת כלי דם ומצוי בשומן הרווי. שומן זה היה במרגרינה, במלוואח, בג'חנון, בבורקס ובחלק מהגלידות. שומני טרנס קיבלו באחרונה חשיפה תקשורתית מרובה וחשוב להבין מה הם. לפני מספר שנים נחקק בארץ חוק האוסר שיווק מזון עם שומני טרנס.

שומנים בלתי רוויים
שומנים בלתי רוויים הם השומנים "הטובים". טובים – על שום תכונתם לא להידבק לדפנות כלי הדם. מבחינה כימית זה אומר שכאשר בנקודה כלשהי על שרשרת אטומי הפחמן יש קשר כפול בין שני אטומי פחמן וחסרים שני אטומי מימן, אז השומן איננו רווי.  

אומגה 3
אומגה 3 הוא סימון בכימיה אורגנית שנמכר טוב בסופרמרקט. כאשר בנקודה מסוימת לאורך השרשרת יש קשר כפול בין שני אטומי פחמן ואל כל אחד קשור רק אטום מימן בודד, אנו מכנים את השומן "בלתי רווי". אם הקשר הכפול נמצא על אטום הפחמן השלישי, חומצת השומן נקראת אומגה 3. 

יש גם חומצות שומן אומגה 6 ואומגה 9 ואומגה 12 שבהם קשר כפול נמצא על פני שרשרת אטומי הפחמן בהתאמה על פני הפחמן השישי, התשיעי והשנים-עשר. השומן הזה נקרא – שומן רב בלתי רווי. 

לאומגה 3 יש חשיבות במספר תחומים: 
א. חיזוק המערכת החיסונית
ב. שיפור מצב הרוח
ג. העלאה של רמת הכולסטרול הטוב (HDL) והורדה של רמת הכולסטרול הרע (LDL)

שומן זה עשוי לסייע במניעת הצטברות של שומנים רווים ושל כולסטרול על דפנות כלי הדם. שומן המכיל חומצות אומגה 3 נקרא "שומן טוב" והוא מצוי בשמן הזית, בדגי מים קרים, בשמן הקנולה, באבוקדו, באגוזים ובטחינה. 

 

השמן/שומן

גרם חומצות שומן  רוויות

גרם  חומצות שומן לא רוויות

 מ"ג      אומגה 3

חד לא רוויות

רב לא רוויות

שמן   קנולה

   8

58.4

29.1

   5,798

שמן   שקדים

8.2

69.7

17.3

   —-

שמן   חמניות

9.7

83.5

3.8

   192

שמן   אבוקדו

11.5

70.6

13.5

9.5

שמן   תירס

12.9

27.5

54.5

   1,161

שמן   זית

13.8

73.1

10.5

   761

שומן  סרדינים

   14 

29.9

31.9

   24,093

שמן   שומשום

14.2

39.6

41.7

   300

שמן   בוטנים

16.6

46.2

   32

   56

שמן   סויה

15.6

22.8

57.8

   6,789

שומן  סלמון

19.8

   29

40.3

   35,310

שומן עוף

29.8

44.7

20.9

   1,000

מרגרינה

   30

38.5

24.3

   1,964

שומן  חלב (חמאה)

34.3

   16

2.1

80.5

שמן   דקלים

   49

   37

9.3

   200

שומן  בקר

49.7

41.8

   4

   600

שמן   קקאו

59.6

32.9

   3

   1

שמן   קוקוס

93.5

   —

   —

   —

©כל הזכויות שמורות לחמוטל ויאיר קרני
כאשר בודקים את הרשימה שבטבלת חומצות השומן שלעיל, אפשר לראות בבירור שהשומנים הרוויים ביותר נמצאים בשמני הקוקוס, הקקאו והדקלים. כולם שמנים מן הצומח. משום-מה, רווחת הדעה שכל מה שבא מן הצומח בריא ומה שבא מהחי – איננו בריא. ולראיה, אנחנו רואים שהשמנים הרוויים ביותר באים דווקא מן הצומח. 

בשר, כאשר מסירים ממנו את השומן הנראה לעין – הוא בשר רזה ורמת השומנים הרוויים בו נמוכה מאד וכך גם רמת הכולסטרול. ושוב, אמת מדעית זו סותרת את הדעה הרווחת שכל מה שבא מהצומח בריא ומה שבא מן החי איננו בריא. 

יש לזכור: בכל 1 גרם שומן יש 9 קלוריות, ואל נא תתבלבלו: גם אם השומן הוא "שומן טוב" עדיין, כל גרם ממנו נותן לנו 9 קלוריות, ואין לצרוך שומנים יותר מאשר 25% מסך הקלוריות הנחוצות לקיומנו ליום. כל גרם מיותר – עלול לתרום לעליה במשקל, או לחלופין – יהיה עלינו לעמול קשות על מנת "לשרוף" אותו בריצה הבאה – ובדופק מתון. 

18.6.2014

יאיר קרני
אחראי מקצועי תכנית הרזיה ב"דרך הכושר לחיים"
מאמן ריצה, תזונאי
BSC בתזונה, M. Med במדעי הרפואה





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג