יאיר בן עמי: כוכבית ושמה שרשרת

אלברטו קונטדור מנצח את הטור דה פראנס 2010, אך האם לא היה זה בחסד שרשרת אחת בקטע ה- 15? יאיר בן עמי מלווה את קונטדור להיכל התהילה של הטור דה פראנס ומנבא עתיד לרוכב הצעיר 
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


אלברטו קונטדור מנצח את הטור דה פראנס 2010, אך האם לא היה זה בחסד שרשרת אחת בקטע ה- 15? יאיר בן עמי מלווה את קונטדור להיכל התהילה של הטור דה פראנס ומנבא עתיד לרוכב הצעיר 

מאת:יאיר בן עמי

אף רוכב בהיסטוריה לא סיים קריירה עם ארבעה ניצחונות בטור דה פראנס. אלברטו קונטאדור נכנס להיכל התהילה של הטור דה פראנס כבר לפני שלוש שנים כשניצח בפעם הראשונה. הניצחון השלישי, אותו השלים ביום ראשון, העלה אותו לקומה גבוהה יותר של היכל התהילה. את הקומה הזו הוא חולק עם שלושה רוכבים נוספים שניצחו שלוש פעמים ב-טור דה פראנס. הבלגי פיליפ טיח (1912,1914,1920), הצרפתי לוסיאן בובה (1953-55) והאמריקאי גרג למונד (1986, 1889-90).

את הקומה של ארבעת הניצחונות בטור לא היה צורך לבנות משום שכל הרוכבים שניצחו ארבע פעמים המשיכו לחמשה ניצחונות או יותר. הצרפתי ז'ק אנקטיל (1957,1961-1965), הבלגי אדי מרקס (1969-1972, 1974), הצרפתי ברנאר הינו (1977-79, 1981, 1985) והספרדי מיגל אינדוריאן (1991-95). הרוכב האמריקאי לאנס ארמסטרונג הוא היחיד שהמשיך ועלה במדרגות היכל התהילה של הטור דה פראנס והוא לבדו בקומת הפנטהאוז של ההיכל עם שבעת הניצחונות שלו. 

קונטאדור יהיה בן 28 בדצמבר, רוב המנצחים הסדרתיים של הטור המשיכו להיות בשיא עוד ארבע וגם חמש שנים אחרי גיל 28. הרוכב הספרדי נחשב לרוכב מרוצי הקטעים הטוב בעולם כיום בזכות ניצחונות בכל חמישה גרנד טורים אליהם זינק בשלוש שנים האחרונות, מאז 2007. אבל יש כאן סימן שאלה גדול שרק קונטאדור יוכל להחליף בסימני קריאה אם יצליח לטפס לקומת היכל התהילה בה יחלוק מקום עם אנקטיל, הינו, מרקס ובן ארצו אינדוריאן.

   

אלברטו קונטדור אלוף טור דה פראנס 2010אלברטו קונטדור אלוף הטור דה פראנס 2010 / צילום:Haggisnl 


אין מי שיחלוק על האפשרות כי קונטאדור יכול לטפס אפילו לפנטהאוז של ארמסטרונג ומכאן בדיוק בא סימן השאלה. קונטאדור ניחן ביכולות הקלאסיות של מנצח גרנד טורים. הוא מטפס מהמעלה הראשונה. שען בחסד עליון. הוא בעל מנטאליות אותה הוכיח לא רק כשניצח בטור של 2009, כשהתמודד עם קבוצה שבעצם יותר רכבה נגדו מאשר עבורו, אלא בעיקר כשהתגבר על פציעה אנושה כתוצאה מתאונה במרוץ אופניים בשנת 2004.

אז, כשהיה עם פגיעת ראש קשה, בתרדמת, הרופאים הטילו ספק באפשרות שיחיה ואף אחד לא שיער כי ישוב לרכוב על אופניים. רכיבה בדרג הבכיר נשמעה כאפשרות הזויה ואני משער שאם מישהו הזכיר אז כי כשש שנים לאחר מכן הוא ישלים סדרה של חמשה ניצחונות בגרנד טורים בתוך שלוש שנים הרופאים יחשבו לאשפז אותו ולא בבית החולים עם קונטאדור. אז מאיפה בכל זאת צץ סימן השאלה על העתיד של אלברטו קונטאדור כמנצח סדרתי שמשיך לניצחון רביעי וחמישי או מעבר לכך?

מהעובדה שליד שני ניצחונות שלו, בטור דה פראנס, יש כוכבית. הניצחון הראשון, בשנת 2007, בא לאחר הרחקתו של מיכאל ראסמוסן הדני, באותה עת הוא (ראסמוסן) לבש את החולצה הצהובה, לאחר שהוא מסר דיווח שקרי על מקום הימצאו כחודשיים לפני הטור דה פראנס. בעקבות כך סולק ראסמוסן מהטור על ידי קבוצתו, ראבובנק, שגם פיטרה אותו. עד סילוקו מהטור הוביל ראסמוסן על קונטאדור ביותר משלוש דקות והיה זה לאחר סיום קטעי ההרים.

במרוץ נגד השעון, שנערך בשבוע שלפני, הפער בין השניים היה כארבעים שניות (לטובת קונטאדור) על 54 ק"מ. למרות שלרוכבים היה עוד מרוץ נגד השעון, לפני הסיום, קשה להאמין שקונטאדור היה סוגר את הפער מראסמוסן (נגד השעון אישי למרחק כמעט זהה לזה שנערך קודם). את הניצחון בשנה שעברה השיג קונטאדור תוך הפגנת עליונות פיזית ומנטאלית בלתי ניתנת לערעור כפי שעשה כשניצח בוואלטה א'אספנייה (2008) ובג'ירו דה איטליה (2008). 

הניצחון של טור 2010 יכנס לדברי הימים של ההיסטוריה כטור של נפילת השרשת – הטור שתמיד יזכרו בזכות אותו יום בו נפלה השרשרת לחולצה הצהובה וקונטאדור חצה בו את קו הסיום 39 שניות לפני החולצה הצהובה. בדיוק 39 השניות הוא הפער בסיום בינו, קונטאדור, לסגנו, אנדי שלק.

נפילת השרשרת שתיזכר לעד

העובדות, לעד, יהיו פחות חשובות כשידברו, או יכתבו על הטור של 2010. והעובדות הן, שסגנו של קונטאדור, אנדי שלק, סיים שני בגלל שרשרת של ביצועים לא טובים ותכנון טקטי לוקה בחסר. אנדי שלק הפסיד, כבר בפרולוג, 42 שניות קונטאדור. צריך היה לחכות למרוץ האישי נגד השעון של קטע 19, כדי להבין עד כמה השתפר אנדי שלק כשען וכמה הביצוע שלו בפרולוג היה מחולשה באותו היום.

אבל עיקר ההפסד של אנדי שלק היה של אחיו, פרנק שלק, שנאלץ לפרוש עם שבר בעצם הבריח לאחר הקטע השלישי בו מחק אנדי שלק את כל הפער של קונטאדור מהפרולוג ואף פתח עליו פער. ברגע שהרוכבים הגיעו להרים התברר כי לקבוצתו של שלק, סקסו בנק, לא הייתה תוכנית טקטית חלופית למקרה שאכן קרה ובו אנדי ופרנק שלק לא ייצרו מאזן של שניים מול אחד.

הכוכבית של השרשרת לא תעלם מהניצחון השלישי של קונטאדור בגלל עובדות אלו ומשום שזה היה האירוע הדרמטי של טור 2010 ואף מהלך ספורטיבי טהור, לא העמידה בצל. קונטאדור לא הפגין עליונות בולטת על מתחריו ולא הפגין שליטה במרוץ. אם את העליונות על מתחריו הוא היה צריך להפגין בעיקר בסיומי פסגות והמרוצים האישיים נגד השעון הרי שאת השליטה במרוץ הוא היה צריך להשיג בזכות הקבוצה.

טור דה פראנס | דרכו האחרונה של וינו
דרכו האחרונה של וינו / צילום: Paidiagames
אסטנה היה קבוצה טובה, מאוד, אך זה לא מספיק טוב כדי לשלוט בדבוקה של הטור דה פראנס. שליטה של קבוצה בטור דה פראנס מושגת על ידי מגוון רוכבים בעלי יכולות גבוהות ומאוזנות אך בעיקר בזכות נאמנות טוטאלית של רוכביה למטרה. בטור של 2010 אסטנה לא הייתה בין הקבוצות שלרוכביה הייתה מחויבות בולטת למטרה.

היי ראוד -קולומביה הביאה מחויבות לניצחונות של מרק קאוונדיש במאוצים ההמוניים וידעה להניח למטרות המשנה, החולצה הירוקה לקאוונדיש או הדירוג המצטבר של טוני מרטין, כשהיה ברור שהרכזות גם בהן יכולות לפריעה להשגת המטרה העיקרית. אפילו סקסו בנק, על כל המתיחויות ואי הבהירות השוררות בקבוצה, גילתה מחויבות גדולה יותר למטרה, החולצה הצהובה, מאשר אסטנה. ההוכחה לכך באה כבר בקטע השני, כשהדבוקה הגיעה לירידה בה הגשם הפך את האספלט לכה חלק, כמעט בלתי אפשרי לרכיבה, וכעובדה, רוכבים רבים החליקו בה.

פביאן קאנצ'לארה (מקבוצת סקסו בנק), שלבש את החולצה הצהובה, הפגין מנהיגות, כריזמטיות ומחויבות למטרה (החולצה הצהובה לאנדי או פרנק שלק) ועיכב את הדבוקה עד שכל הרוכבים שהיו מעורבים בתאונה התאוששו ממנה וחזרו לדבוקה. קאנצ'לארה ידע שהוא מפסיד את הצהובה בגלל המהלך אך זה עבד לשתי מטרות. הראשונה, ליכולתו לעצור את הרוכבים מלנצל את התאונה למהלכים שיעניקו להם יתרון, כי אף רוכב לא יתקוף כשלובש החולצה הצהובה מקריב אותה גם למען בריאותם והצלחתם של רוכבים מקבוצתו אך לא רק. השנייה, קאנצ'לארה כרוכב על שניצח באליפות העולם, במשחקים האולימפיים ובמרוצים הקלאסיים היוקרתיים ביותר וכשהוא בחולצה הצהובה, הראה עד כמה רוכבי סקסו בנק מחויבים למטרה שהיא לא אישית שלו אלא קבוצתית.

קונטאדור מודע לגמרי לעובדה כי הוא רוכב בקבוצה שאינה מחויבת לו במאה אחוזים. את המחויבות של הרוכב המוביל בקבוצתו, אלכסנדר וינוקורוב, הוא קיבל רק כשזה סיפק את מטרתו האישית, לנצח בקטע.

זו קבוצה של מדינה, קזחסטן, שהוקמה בזכות כוכב לאומי מאחריו הרבה כסף של המדינה וחלק מהאנשים החזקים ביותר במדינה. הכוכב הוא אלכסנדר וינוקו רוב, והוא לא ימשיך לרכוב עוד זמן רב בהתחשב בעובדה שבעוד כחודשיים הוא יהיה בן 37.

באופן מעשי וינוקורוב הוא המנהל של קבוצת אסטנה אבל ייתכן וכבר בשנה הבאה או זו שלאחריה הוא יתיישב בכורסת המנהל באופן מעשי והמטרה שלו תהיה להביא רוכבים מקזחסטן להוביל את אסטנה. רוכב ספרדי, אפילו אם הוא מנצח טור דה פראנס סדרתי, לא ישרת את המטרה לשמה תורמת המדינה ואנשי עסקים המובילים אותה, כסף כה רב.

ככל שהתקרב הטור דה פראנס לסיומו התגברו השמועות על מגעים בין אלברטו קונטאדור לביארן ריס, הבעלים והמנהל של סקסו בנק. ריס עוד לא חשף את נותן החסות שיחליף את סקסו בנק אך כבר גילה כי סאנגארד, נותן החסות המשני, יגדיל את התקציב החסות לצד גורם נוסף שייחשף בקרוב. לאחים שלק הדבר לא ישנה כי הם כבר בעיצומה של עובדה על הקמת קבוצה במדינתם, לוקסמבורג, אליה הם ימשכו חלק מרוכבי סקסו בנק (השמות טרם פורסמו).

למרות הטעויות של ריס בטור שאך הסתיים הוא אחד מהאנשים החזקים בענף העומד בראש ארגון חזק ואת היכולות שלו להביא רוכבים להישגים, כולל ניצחון בטור, הוא כבר הוכיח פעמים רבות. אפשרות הצטרפותו של קונטאדור ליוהאן ברונייל (עימו ניצח בטור הראשון, בג'ירו ובוואלטה), ברדיושאק גם מילאה את חלל השמועות במהלך ה-טור דה פראנס. בהתחשב במצבה העתידי של קבוצת ראדיושאק הדבר אינו בלתי הגיוני מצידה. קריס הורנר, לוי ליפיהיימר ואנדראס קלודן כבר נכנסו עמוק לחצי השני של שנות השלושים. יאנס בריאקוביץ' הוא הרוכב שאמור להוביל את הקבוצה עד שהדור הבא יבשיל, וספק אם הוא יוכל להיות מתמודד על החולצה הצהובה.

השאלה היחידה היא עד כמה הגיוני שקונטאדור ישוב לקבוצה שרכבה נגדו כשניצח בטור. אף אחד לא חושב שלאנס ארמסטרונג ייעלם מהשטח גם כששובו בפעם נוספת נראה הגיוני כמו בחירתו של בוש לקדנציה נוספת של נשיאות. ארמסטרונג וקונטאדור אינם חברים שיוצאים יחד לנופש אבל כשמדובר בעסקים קונטאדור כמו ארמסטרונג יודעים לשים בצד רגשות. הבעיה הגדולה ביותר של קונטאדור היא החוזה שיש לו באסטנה לשנה נוספת. על פי שמועות בלבד, זהו החוזה הגדול ביותר של רוכב אופניים מעולם, ואף גדול יותר מהחוזה שהיה ללאנס ארמסטרונג בשיאו. 

גם אם לא נראה המשכיות לשמועות מהטור, בדבר מעבר של קונטאדור לקבוצה טובה יותר עבורו, הרי שמגעים בנושא יהיו. אם יגיע קונטאדור לטור הבא עם אותה קבוצה, אפילו ללא וינוקורוב כרוכב, הוא יצטרך להפגין את העליונות של ניצחונו בטור של 2009 כדי לנצח בפעם הרביעית. עד כמה שמוזר לומר זאת על רוכב בגיל 27 הרי שהאיום הגדול ביותר על קונטאדור הוא מהרוכבים הצעירים אך לא רק.

אנדי שלק הוא הבולט בניהם והוא צעיר מקונטאדור בשנתיים וחצי מאוד משמעותיות, וההוכחה לכך היא השיפור שלו (שלק) כשען שנראה גם בשנים הבאות. גם רומן קרויצ'גר עוד יתקדם (צעיר מקונטאדור בשלוש וחצי שנים) ויש גם את ונצ'נזו ניבאלי הצעיר מקונטאדור בשנתיים והוא כבר היה שביעי בטור לפני שנה. ויש גם רוכבים שטרם נחשפו לקהל הרחב כמו האמריקאי טג'אי ואן גרדרן שבדופינה ליברה האחרון סיים במקום השלישי 60 שניות בלבד מקונטאדור והוא עוד לא בן 21.

גרדרן רוכב בקבוצת היי ראוד-קולומביה, אם הזכרנו קודם מחויבות למטרה, וזהו יתרון משמעותי. ייתכן וקאוונדיש כבר לא יהיה בקבוצה כשגרדרן יגיע לטור משום שההצעה שהוא יקבל מקבוצת סקאי (השואבת אליה רוכבים מהאי הבריטי) תהיה מספיק מפתה.

אבל לא רק מהצעירים יכול לבוא האיום על קונטאדור אלא גם מרוכב כמו דניס מנצ'וב, לו יש לפחות עוד שנה להתקדמות (בן 32). בטור שאך הסתיים לא עזרה למנצ'וב העובדה כי ראבובנק החליטו שלא להחליט מי המוביל של הקבוצה. מנצ'וב סיים שלישי אבל רוברט חיסנק שסיים שישי הוא הולנדי וברור שהוא יהיה הבן המועדף. הסבירות הגבוהה היא שמנצ'וב הרוסי ימצא את הדרך לקבוצה הלאומית של רוסיה, קטיושה, בה יוכל לקבל את התמיכה הראויה לרוכב ברמתו ואז הוא יהיה מסוכן יותר בדיוק כמו חסינק, שיהיה מבוגר יותר אבל כמוביל יחיד של ראבובנק.

אפשר למצוא עוד לא מעט איומים עתידיים על קונטאדור אבל כולם יובילו לאותה המסקנה. קונטאדור לא יוכל להרשות לעצמו להסתמך על עוד ביצוע שיביא לו ניצחון עם כוכבית. כדי להעלות לקומת היכל התהילה של הטור בה הוא יפגוש את אנקטיל, מרקס, הינו ואינדוריאן הוא יצטרך עליונות פיזית, מנטאלית וגם קבוצתית במהדורות הבאות של -הטור דה פראנס.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
12
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ'אלנג' ישראמן 2024
52:22
צ&#039אלנג&#039 ישראמן למען הטריאתלטים שנפלו: צפו בכתבה המלאה מחדשות 12
צ'אלנג' ישראמן למען הטריאתלטים שנפלו: צפו בכתבה המלאה מחדשות 12
09:35
כוכב נולד בצ&#039אלנג&#039 ישראמן: אמיל שחקלדיאן באולפן
כוכב נולד בצ'אלנג' ישראמן: אמיל שחקלדיאן באולפן
54:28
לימור ויצמן, אלמנתו של ליאור ויצמן ז"ל, בראיון על קו הזינוק בצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
לימור ויצמן, אלמנתו של ליאור ויצמן ז"ל, בראיון על קו הזינוק בצ'אלנג' ישראמן 2024
02:07
עם דגל ישראל ענק: מרתון ירושלים 2024 יצא לדרך
עם דגל ישראל ענק: מרתון ירושלים 2024 יצא לדרך
33
The official video CHALLENGE ISRAMAN 2024! צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024 - הסרט!
The official video CHALLENGE ISRAMAN 2024! צ'אלנג' ישראמן 2024 - הסרט!
02:36
המרגש ביותר שהיה: סיכום צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
המרגש ביותר שהיה: סיכום צ'אלנג' ישראמן 2024
48:02
באירוע נוצץ: ON השיקה את נעלי הריצה החדשות Monster2
באירוע נוצץ: ON השיקה את נעלי הריצה החדשות Monster2
01:35
מרגש: הצעת נישואין על המסלול בצ&#039אלנג&#039 ישראמן
מרגש: הצעת נישואין על המסלול בצ'אלנג' ישראמן
03:22
אחרי 90 יום מילואים: אמיר אלפיה מסיים במקום השלישי בצ&#039אלנג&#039 ישראמן
אחרי 90 יום מילואים: אמיר אלפיה מסיים במקום השלישי בצ'אלנג' ישראמן
03:43
ישראמנים לעד: הסרטון המרגש מטקס הסיום לצ&#039אלנג&#039 ישראמן
ישראמנים לעד: הסרטון המרגש מטקס הסיום לצ'אלנג' ישראמן
04:45
CHALLENGE ISRAMAN 2024 - next day clip | צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024 סרטון התחרות (גרסה קצרה)
CHALLENGE ISRAMAN 2024 - next day clip | צ'אלנג' ישראמן 2024 סרטון התחרות (גרסה קצרה)
38