טיפול בכאבים – לחמם או לקרר?

חימום או קירור של איזור כואב בגוף הן שתיים מתוך דרכים רבות המסייעות להקלה על כאבים גופניים. את הכאבים אותם אנו חשים ניתן לחלק לשלל קבוצות: כאבי שרירים, כאבי מפרקים, כאבים עמוקים, כאבים שטחיים, כאבים עמומים לעומת כאבים חדים ועוד. הפונים לטיפול פיזיותרפיה בעקבות כאב מתלבטים בשאלה איך להקל עליו: לחמם או לקרר את האזור הכואב? והתשובה לשאלה היא כמו הרבה דברים בחיים – גם כאן, כל מקרה לגופו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


חימום או קירור של איזור כואב בגוף הן שתיים מתוך דרכים רבות המסייעות להקלה על כאבים גופניים. את הכאבים אותם אנו חשים ניתן לחלק לשלל קבוצות: כאבי שרירים, כאבי מפרקים, כאבים עמוקים, כאבים שטחיים, כאבים עמומים לעומת כאבים חדים ועוד. הפונים לטיפול פיזיותרפיה בעקבות כאב מתלבטים בשאלה איך להקל עליו: לחמם או לקרר את האזור הכואב? והתשובה לשאלה היא כמו הרבה דברים בחיים – גם כאן, כל מקרה לגופו

מאת:אורן דיסקין

 


צילום: עופר ביידה

 

ראשית יש לדעת מהו הגורם הבעייתי ומהם מקור ועוצמת הכאב. לאחר האבחון יש לטפל נכון ובאופן אפקטיבי בבעיה, בכדי להוביל לשחרור מהכאבים.
מחד רווחת בציבור סברה כי גורם מחמם מסייע בהקלה על כאבים בגוף. בעבר היה נהוג להשתמש ב"מנורה כחולה" לחימום אזורים כואבים או בתרופת הסבתא – בקבוק גומי (אדום) שמולא במים רותחים והוצמד אחר כבוד לגב הכואב או לכפות הרגליים.

מאידך, כל חובש מתחיל יגיד לכם שלאחר מכה חזקה כדאי לשים מהר ככל האפשר קרח על האזור הפגוע בכדי לעצור את הנפיחות או שטף הדם, וכל עבריין סוג ב’ לומד מהר ששקית אפונה מהמקפיא, יעילה מאד בצמצום הנזקים של "פנס" בעין לאחר תגרת רחוב.
כאשר אנו חשים כאב גופני, יש לשאול האם זהו כאב שהופיע באופן פתאומי לאחר פעולה לא נכונה או שמדובר בכאב שהתעצם בהדרגה במהלך היום? האם זהו כאב חד וקצר או כאב עמום ומתמשך? כאב עמוק או שטחי? … לא תמיד נוכל לענות על שאלות אלו, אך מומלץ לנסות ולהקשיב לגוף בכדי לזהות את הסיבה או לפחות המיקום של הכאבים.

"דלקת" – לא רק נגיפים
לאחר מכה פתאומית, טראומתית,כלי דם קטנים מקומיים נפגעים ונפרצים ונוצר שטף דם. גוף האדם מגיב ביצירת תהליך דלקתי באזור הפגוע לצורך "תיקון" הנזקים. למעשה, המערכת הגופנית שלנו מייצרת דלקת פנימית הנמשכת מספר שבועות. היא שונה מאד מאחותה הגדולה והמוכרת – הדלקת הנגיפית – הנגרמת מזיהום חיידקי או ויראלי. הכאבים הדלקתיים הם לרוב עמומים, פועמים ומפושטים. האזור נעשה חם ונפוח בשל הרחבת כלי הדם המאיצים את זרימת הדם לאזור לכמה ימים לצורך הריפוי העצמי.
לעיתים קורה שגופנו לא מצליח להשלים את תהליך הריפוי הדלקתי, או אז זרימת הדם באזור תואט יתר על המידה, חומרי הדלקת יתרכזו באזור הפגוע ועלולים להופיע כאבים מסוג אחר: עזים ועמוקים יותר.
לסוגי הכאב השונים האלה יש להתאים טמפרטורות שונות לצורך ריפוי והקלה. לעתים יש לחמם את האזור ולעיתים לקרר ואף להקפיא.

קירור וחימום
מטרתו של קירור אזור הכאב הוא להוריד את הטמפרטורה ברקמות, להאט את זרימת הדם, ובכך להפחית את הנפיחות או את שטף הדם שנוצר בעקבות קריעת כלי הדם. הקירור מספק כאן גם ערך מוסף בדמות אלחוש מקומי של אזור הפגיעה, כיוון שישנה האטה בהולכה העצבית במקום המקורר.
חימום האזור יעלה את הטמפרטורה ברקמות, ירחיב את כלי הדם ויאיץ את זרימת הדם. כל אלה מובילים לסילוק חומרי הדלקת שהתקבצו באזור ולהאצת תהליך הריפוי.

אמבט מי קרח או ג’קוזי חם?
טרנד שהגיע לאזורנו לאחרונה, הוא להיכנס לאמבט מי קרח מיד לאחר פעילות גופנית מאומצת. אם עוד לא ניסיתם, הדיווחים הם כי לאחר מספר דקות שהייה, הספורטאי חש כי גופו נינוח יותר, שריריו שנמתחו במאמץ – משתחררים אט אט והוא אינו סובל מכאבים.
מנגד, הסקנדינבים מוכנים להשבע שסאונה חמה (רטובה או יבשה) או ג’קוזי מבעבע לאחר מאמץ גופני הוא שיסייע בתהליך שחרור הגוף והרפיית השרירים (מאד לא מומלץ לפני פעילות ספורטיבית).

בעת עיסוי גופני במצב רגיעה, בכדי להרפות ולשחרר את הגוף, נעים יותר כאשר מחממים לנו את השרירים, אך לעיתים בזמן פעילות ספורטיבית, חש הספורטאי כי שריריו "קופצים" ואינם נענים לו – במקרה כזה דווקא עיסוי נמרץ עם קרח, מאד יקל על התופעה ויאפשר לשחקן להמשיך בפעילות.

לאחר אימון אינטנסיבי בחדר כושר, לעיתים מופיעים כאבים משונים. נסו לאבחן האם אלו כאבי שרירים או כאבי מפרקים עפ"י המיקום של הכאב. לשחרור השרירים המכווצים עדיף חימום הגוף (אמבט חמים, ג’קוזי או סאונה). לכאבי מפרקים – דווקא קירור יעשה את העבודה טוב יותר.

לסיכום: כלל אצבע: טראומה = קירור, כאב כרוני = חימום

קירור – יעיל במיוחד לפגיעה פתאומית וטראומתית – מכה חזקה, נקיעת קרסול, קרע בשריר, כאב חד וכד’. לקירור בייתי, ניתן להשתמש: בקוביות קרח בתוך שקית ניילון, שקית ירקות קפואים, שקיות ג’ל מיוחדות לקירור.

חימום – יקל על בעיה מתמשכת שקיימת מספר ימים, שבועות – דלקת פרקים, שרירים "תפוסים", כאבי גב תחתון וכד’. לחימום: בקבוק גומי עם מים חמים, שקיות בד המכילות זרעי קוסמת, שקיות ג’ל מיוחדות לחימום, אמבטיה / ג’קוזי, ושלל משחות מהמזרח הרחוק ומהמערב וכד’.

ו"טיפ" חשוב: הקשיבו לגופכם!
פעילות ספורטיבית קבועה חשובה מאד לשמירה על אורח חיים בריא. מאד מומלץ להתעמל, להתאמן, לרכב, ללכת, לעסוק בכל ספורט פעיל, אבל אל תשכחו גם להקשיב לגוף שלכם – אין סיבה לסבול מכאבים.


מאת אורן דיסקין, פיזיותרפיסט במכון פיזיותרפיה במרכז  Medix



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג