טור דה פראנס קטע 13: מאדס פדרסן מנצח ודנמרק חוגגת כבר שלושה ניצחונות

הקטע של היום היה שלב מעבר קלאסי, מבורג ד'אוזון באלפים לסן אטיין שבפאתי הסנטרל מאסיף. 192 ק"מ לוהטים מזרחה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מאדס פדרסן | צילום: filip bossuyt


לסקירה המלאה של המסלול | לכל כתבות הסיכום של הטור דה פראנס

 

1. קטע 13 הוא שלב מעבר קלאסי, מבורג ד'אוזון באלפים לסן אטיין שבפאתי הסנטרל מאסיף. 192 ק"מ לוהטים מזרחה עם רוחות צד וגב, שלוש עליות מדורגות שהאחרונה בהם כ-50 ק"מ לפני הסיום, וטמפ' של 31.5 מעלות בכביש. מספיק כדי לטגן מוחות של רוכבים שראשם מתבשל ארבע ורבע שעות בתוך קסדה בשמש הקופחת. אמרנו מראש אתמול שזהו יום בשביל הבארודרים – הברחנים הקשוחים שמתמחים בהתקפות של מאות קילומטרים; ואמרנו גם הצלחת הבריחה תלויה כולה במצב ובמוטיבציה של קבוצות הספרינט (ובפרט קוויקסטפ).

2. שבעה רוכבים הצליחו להתברג לבריחה של היום. שניים מהם, שני ענקי רכיבה נגד השעון: פיליפו גאנה האיטלקי (מקבוצת אינאוס) – אלוף העולם המכהן ברכיבה נגד השעון בשנתיים האחרונות ברציפות; וסטפן קונג השוויצרי (מ-גרופאמה FDJ) – אלוף אירופה המכהן ברכיבה נגד השעון בשנתיים האחרונות ברציפות. גובהו של כל אחד מהם – 1.93 מ'. משקלו של כל אחד מהם 82-83 ק"ג. נפילים במושגים של אופני כביש. שניהם אכלו וירקו חצץ ותבן בימי הטיפוס הרצחניים באלפים. שניהם הצליחו לצלוח את האלפים ולצאת מהצד השני עדיין על האוכף. שניהם יודעים, אולי טוב מכולם, להוריד ראש, ללחוץ על הפדלים ולסבול על אופניים.

3. הצטרפו אליהם בבריחה – מאדס פדרסן מדנמרק (טרק-סגפרדו), קווין סימונס האמריקאי (טרק-סגפרדו), הוגו הולה הקנדי (ישראל פרמייר טק), פרד רייט האנגלי (בחריין מרידה) ומטאו ג'ורגנסן האמריקאי (מוביסטאר), גם ג'ורגנסן הוא אחד מגדולי הגוף בדבוקה, בגובה 1.90 מ'. אבל החשוד המיידי בסיומת הספרינט העדיפה שלו מבין השביעייה, היה מלכתחילה פדרסן בן ה-26. הדני הוא רוכב קלאסיקות מעולה שזכה בתואר אלוף העולם באופני כביש ב-2019, ניצח בעבר בגנט-וובלגם, והוכיח כבר בשלב נגד השעון הראשון בקופהגן, שהוא בכושר מצוין.

4. עד 50 ק"מ לסיום, הפער מלפנים לטובת חבורת הבריחה נע סביב 2:00 עד 2:30 דק' – פער קטן מכדי להבטיח שקט תעשייתי לבריחה. קווין סימונס האמריקאי, מקבוצתו של פדרסן, נדרש לעבוד קשה מכולם במטרה לשמור את חבורת הבריחה מלפנים. הוא עשה זאת עד כ-55 ק"מ לסיום, וסיים את תפקידו.

5. למזלה של הבריחה, בדבוקה מאחור הספרינטרים הכבדים התחילו לסבול, ביגטיים. תחילה נשר פאביו יקובסן מקוויקסטפ. בסופו של דבר חזר יקובסן לירכתי דבוקה. בהמשך, קיילב יואן מלוטו התרסק, אולץ לרדוף, אבל בסופו של דבר הרים ידיים.

6. עד העלייה המדורגת האחרונה, קבוצת אלפסין דיוקנינק ניהלה את המרדף אחרי הבריחה לבדה, במטרה להביא את יספר פיליפסן לעמדת ספרינט. היא הצליחה לשמור את הפער על כ-2 דק' בלבד – פער אפשרי לסגירה אם יצטרפו קבוצות ספרינט אחרות. אבל בעלייה, כשהם היחידים לרדוף, גם רוכבי אלפסין התייאשו וחדלו את המרדף. הדבוקה מיד האטה משמעותית. תוך קילומטרים בודדים, היתרון של חבורת הבריחה צמח מ-2 דק' למעל 3:30 דק'. לקראת סוף העלייה, כ-45 ק"מ לסיום, התעוררה לפתע קבוצות בייק-אקסצ'יינג' והתחילה לרדוף לטובת הספרינטרים שלה מייקל מת'יוס ודילן חרונווגן. בדיעבד, מעט מדי ומאוחר מדי.

7. בעבודת פרך הצליחו רוכבי בייק-אקצ'יינג' לצמצם את הפער מהבריחה חזרה ל-2:15 דק' כ-20 ק"מ לסיום. אבל עוצמתה ואיכותה של חבורת הבריחה מלפנים לא הותירה לבייק-אקסצ'יינג סיכוי. בחולפם מתחת לשער ה-20 ק"מ האחרונים, גם בייק-אקצ'יינג' הרימה ידיים, והפער לטובת הבורחים חזר לגדול במהירות.

8. מעתה, זה נועד להכרעה בין ששת רוכבי הבריחה. פדרסן, חד מחשבה וצלול, תקף ראשון. 12.5 ק"מ לסיום הדני הפיקח פתח מבערים משמאל ולחץ חזק ומהר. היחידים שהצליחו להגיב לעוצמת התקפת הפתע היו הוגו הולה הקנדי מקבוצת ישראל פרמייר טק, ופרד רייט מבחריין מרידה. שלושת מומחי הנג"ש גדולי הגוף, שברוב אדיבותם משכו את חבורת הבריחה עד הלום, פשוט לא הצליחו לסגור על פדרסן המתרחק. מבחינת פדרסן – הנג"שניקים עשו את שלהם, הנג"שניקים יכולים ללכת.

9. למזלו של פדרסן, הולה ורייט הבינו שגם לסיים בין שלושת הראשונים בשלב בטור דה פראנס יהיה עבורם הישג שיא בקריירה. הם המשיכו לעבוד חזק ביחד עם פדרסן להגדלת הפער מהנג"שניקים מאחור. 2 ק"מ לקו, הפער לטובת השלישייה המובילה עמד על 35 שניות לפני חבריהם (לשעבר) לבריחה.

10. מכאן ניסו רייט והולה להפעיל תאוצות טקטיות. אבל מבחינת טקטיקה ויכולת סיום, שניהם עדיין ינוקות לעומת אלוף העולם לשעבר. פדרסן האיץ 250 מ' לקו, ולקח את הניצחון בקלי קלות, עם די והותר זמן לחגוג על הקו. רייט שני. הוגה הולה העניק לישראל פרמייר טק מקום שלישי בשלב, כבר יום שני ברציפות (אחרי שכריס פרום חצה שלישי את הקו אתמול באלפ ד'ואז).

הוגו הול מסיים היום מרוקן ומותש | צילום: ספרינט סייקלינג

11. הנתון המדהים של היום, הוא שרוכבים דנים ניצחו בשלושה מתוך ארבעת השלבים האחרונים! מגנוס קורט נילסן בשלב 10, יונאס וינגגורד בשלב 11, ועכשיו מאדס פדרסן בשלב 13. בנוסף, וינגגורד הדני לובש את החולצה הצהובה עם יתרון של 2:22 דק'. אחרי הפריצה של סלובניה הקטנה (אוכלוסיה של 2.1 מ' איש) כמעצמת אופניים, גם דנמרק (עם אוכ' של 5.8 מ' איש) תופסת את מקומה כמדינת אופניים מהבולטות והחשובות בעולם.

12. בקדמת הדירוג הכללי לא התרחש שינוי. היה זה יום חסר אירועים בשביל יונאס וינגגורד. בדירוג המאיצים, אסף ואוט ואן ארט עוד 20 נקודות קלות על הכביש. הניקוד של ואן ארט הוא יותר מפי שניים מהבא אחריו בדירוג הנקודות (טאדיי פוגאצ'ר). ואן ארט צריך בעיקר להישאר על האופניים כדי להחזיק בחולצה הירוקה עד פריז.

13. מחר שלב ארוך וקשוח דרומה לתוך הסנטרל מאסיף. עוד יום של 192 ק"מ, הפעם עם חמש עליות מדורגות, טמפרטורות לוהטות (תחזית ל-31 מעלות בסיום), וסיומת עם עלייה קצרה (3 ק"מ), נשכנית ותלולה במיוחד, בשיפוע ממוצע של מעל 10%, למנחת המטוסים במנד. עלייה המכונה גם מונטה ז'אלאבר על שם הרוכב הצרפתי האגדי לורן ז'אלאבר שניצח שם בעבר.

14. הגם שהשלב הוא קלאסי לבריחה, עבור המתמודדים על הדירוג הכללי לא משנה אם תהיה בריחה מלפנים או לא. בעלייה ל-מנד פוגאצ'ר חייב(!) לתקוף. זוהי טריטוריה מושלמת עבורו. עלייה תלולה על גבול הנבזית, אבל לא ארוכה מדי. על עלייה מסוג כזה, פוגאצ'ר הוא הרוכב הטוב בעולם.

15. אבל את מה שכתוב כאן, גם קבוצת יומבו ויסמה יודעת. יש לצפות שהם ייכנסו לקילומטר הראשון של העלייה ל-מנד בקצב אכזרי, שנועד לסכל כל אפשרות תקיפה (כי מה תעזור תקיפה ב-23 קמ"ש אם הדבוקה טסה בקצב 20 קמ"ש?). אולי עם ואן הוידונק, וואן ארט בק"מ הראשון (עד איפה שוואן ארט יצליח למשוך), המשך בקצב הכי גבוה שפרימוז רוגליץ' וסטייבן קרויסוויק מסוגלים לייצר בק"מ השני, וכלה בניסיון להמשיך להמריא לתוך הקילומטר השלישי עם ספ קוס בהובלה. קצב רצחני בעלייה לא רק יגרום לנשירת רוכבים עייפים רבים מאחור, אלא גם ישאף לנטרל במשהו את הסיומת של פוגאצ'ר, שיתקוף בוודאות.

16. כמו קרב איגרוף רב סיבובים ורב ימים, קרב ההתקפות פוגאצ'ר-וינגגורד ייכנס מחר לסיבוב העשירי. בכל הכבוד, גם מחר, הניצחון לא מובטח לאף אחד מהם. מובטח רק קרב קשוח ואגרסיבי במיוחד. איכות התזונה, השתייה והשינה של שניהם מרגע זה ועד חצי השעה האחרונה של השלב מחר, עשויות להיות מכריעות. הסיום מחר יהיה בוודאות פרוע. לא לפספס אנחנו נהיה כאן לסיכומים!



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • ניסים הגיב:

    היי, זו פעם ראשונה שאני צופה בטור ואני חייב לומר שאני מרותק ממש.
    אבל…הייתי מאד רוצה להבין יותר על הטור, האסטרטגיות, איך מתחרים, איך הניקוד, מה זה קבוצות בריחה, התקפות, כדי שכאשר אסתכל שוב אבין את מה שאני רואה, מעבר לזה שלפעמים אני רואה שהטור רוכב כמו נחש

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
07:41
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
58:48
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
01:37
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
03:02
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter&#039s mind: Brett Hawke in our Podcast
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter's mind: Brett Hawke in our Podcast
52:12
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
12
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ'אלנג' ישראמן 2024
52:22
צ&#039אלנג&#039 ישראמן למען הטריאתלטים שנפלו: צפו בכתבה המלאה מחדשות 12
צ'אלנג' ישראמן למען הטריאתלטים שנפלו: צפו בכתבה המלאה מחדשות 12
09:35
כוכב נולד בצ&#039אלנג&#039 ישראמן: אמיל שחקלדיאן באולפן
כוכב נולד בצ'אלנג' ישראמן: אמיל שחקלדיאן באולפן
54:28
לימור ויצמן, אלמנתו של ליאור ויצמן ז"ל, בראיון על קו הזינוק בצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
לימור ויצמן, אלמנתו של ליאור ויצמן ז"ל, בראיון על קו הזינוק בצ'אלנג' ישראמן 2024
02:07
עם דגל ישראל ענק: מרתון ירושלים 2024 יצא לדרך
עם דגל ישראל ענק: מרתון ירושלים 2024 יצא לדרך
33
The official video CHALLENGE ISRAMAN 2024! צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024 - הסרט!
The official video CHALLENGE ISRAMAN 2024! צ'אלנג' ישראמן 2024 - הסרט!
02:36
המרגש ביותר שהיה: סיכום צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
המרגש ביותר שהיה: סיכום צ'אלנג' ישראמן 2024
48:02