טוב שמן טוב? על שמן זית והקשר ההדוק לעלייה במשקל

שמן זית נחשב בעיני רבים למאכל בריא, אך חשוב לזכור שצריכה מוגזמת שלו תוביל להשמנה ולעלייה באחוזי השומן
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

שמן זית נחשב בעיני רבים למאכל בריא, אך חשוב לזכור שצריכה מוגזמת שלו תוביל להשמנה ולעלייה באחוזי השומן

מאת:ד"ר איתי זיו ואיתי אהרונסון

צריכת שמן הזית בשנים האחרונות, בישראל במיוחד, נמצאת בעלייה מתמדת ורבבות אנשים סבורים ששימוש בשמן זית על בסיס קבוע ישפר את מצב בריאותם. סלט ירקות, סלט אנדיב, טבולה, אנטיפסטי, פשטידות מסוגים שונים ועוד, הם רק חלק מהמאכלים המתובלים בשמן זית באופן זה או אחר. שמן זית מופק מזיתים, כמובן, והייצור בישראל עומד על כ- 18,000 טון (!) שמן מוכן בשנה. כמות זו מספקת כשני-שלישים מהביקוש המקומי והיתר מיובא ממדינות אירופה בעיקר. שמן הזית נחשב בריא יותר משמנים רבים אחרים שנעשה בהם שימוש. יש בו כמות גדולה של חומצה אולאית, שהיא חומצת שומן חד-בלתי-רוויה התורמת להקטנת רמת הכולסטרול "הרע", LDL, ולהעלאת הכולסטרול "הטוב", HDL. בכך תורם השמן למניעת מחלות לב, מחלות דם ובעיות בכלי הדם כמו טרשת עורקים. בנוסף, יעילה חומצת שומן זו להורדת לחץ דם גבוה, לאיזון רמות הסוכר בדם, לחיזוק המערכת החיסונית ועוד. כמו כן, מכיל שמן הזית אנטיאוקסידנטים (נוגדי חמצון) שככל הנראה משפרים את ההגנה של הגוף מפני מחלות שונות (לרבות סרטן) וייתכן שאף מפחיתים בלאי גופני השכיח עם העלייה בגיל.


אנשים סבורים ששימוש בשמן זית על בסיס קבוע ישפר את מצב בריאותם צילומים: Thinkstock

עוד כתבות בנושא

מעניין לדעת שבכל הקשור לצריכת שמן זית בתפריט היומי וההשפעה על משקל הגוף, על עליית BMI,על עלייה באחוזי השומן ובכלל על הרעה מהותית של האסתטיקה הגופנית, לציבור הרחב יש ידע חסר בנושא. נציין, ששמן זית, על אף היותו בריא וטוב לשימוש, הנו "מוקש" קלורי גדול מאוד. מדובר על שמן שערכו הקלורי הנו 880 קלוריות ל- 100 גרם (רק לשם השוואה – ב- 100 גרם שוקולד או חלבה יש כ- 530 קלוריות!). הבעייתיות היא שאנשים רבים לא שמים לב לשימוש הרב שהם עושים בשמן זית על בסיס קבוע בכל מאכל הנכנס לפיהם והדרך מכאן לעלייה במשקל, באחוזי השומן התת עורי וב-BMI – קצרה. נציין גם את האכילה בחוץ, במסעדות ומזנונים שונים. במקרים רבים נעשה שימוש רב בשמן זית, גם במנות הנחשבות בריאותיות כמו אנטיפסטי, סלט ירוק, סלט חסה, סלט עוף ועוד. הצרה הגדולה היא שגם ללא שימוש בשמן זית יש לא מעט 'הפתעות' בסלט ממוצע המוזמן בבית קפה. לדוגמה – בוטנים או גרעיני חמניות. אלה ערכם הקלורי גם כ- 700-800 קלוריות ל- 100 גרם ובתוספת של שמן הזית לתיבול מדובר על מנה בריאותית שערכה הקלורי מגיע, לעיתים, לחצי (לפחות) מכמות הקלוריות הנדרשת לאישה או ילד. סלט שכזה שעשיר בכל טוב – גרעיני חמניות/בוטנים/ דלעת וכדומה, שמן זית ואולי גם לגיוון רוטב ויניגרט – עשוי להכיל קרוב ל- 600-800 קלוריות ולא מדובר על המזון העיקרי בארוחה. אם כך, ניתן להסביר בנקל את התופעה המעניינת והמשעשעת למדי ש"כוהני הבריאות" של השנים האחרונות הממליצים בכל פה על שמן זית, סובלים, בחלקם הגדול, ממשקל עודף ואחוזי שומן גבוהים.

אלוהים נמצא בפרטים הקטנים כשמדובר בהשמנה
במקרים לא מעטים, אנשים הסובלים ממשקל עודף ואסתטיקה גרועה לא אוכלים כמויות גדולות של מזון. הבעייתיות במקרים אלה היא בתפיסה מוטעית לחלוטין אודות כמות הקלוריות של המזון אותו הם צורכים. לדוגמה, שימוש בכף שמן מיותרת מדי יום ביומו במהלך שנה שלמה 'יעלה' למשתמש לפחות ב- 4 ק"ג במשקל הגוף – של שומן כמובן.

דוגמה לכך, מקרה אמיתי, ניתן לראות אצל אבנר שהגיע לטיפול תזונתי במטרה לרזות. אבנר הוא רופא ויודע את החשיבות הרבה לבריאות של שמן זית וכתוצאה מכך מרבה להשתמש בו. לאחר חודש טיפול, שבו ירד 6 ק"ג ממשקלו, נשאל אבנר מה היה השינוי המשמעותי ביותר שעשה? תשובתו הייתה: "כמות שמן הזית במזון: בעבר הייתי מסיים בקבוק שמן זית תוך 2-3 שבועות, היום לאחר חודש סיימתי רק רבע בקבוק!". השינוי הקטן שעשה אבנר (במקום למזוג שמן זית לסלט הוא שם רק חצי כף (לפי מדידה ולא "לפי העין") הביא לשינוי משמעותי מאוד בתוצאות הדיאטה שלו ובהרכב גופו.


סלט תמים יכול להכיל קלוריות רבות

צריכת זמן זית והקשר למידת העיסוק בפעילות גופנית
כאמור, צריכה לא מבוקרת של שמן זית מעלה את הסיכוי להשמנה עקיבה והדרגתית. יש צורך לבנות תפריט מושכל על ידי איש מקצוע ולבקר את כמות השמן שנעשה בה שימוש. חשוב לזכור שחוץ מצריכת שמן זית יש במזון עצמו כמות שמן לא מעטה, במרבית המקרים, וסך הקלוריות משומן גם כך לא נמוכה. כאמור, צריכה של שמן זית בכמות לא מבוקרת מעלה את כמות הקלוריות של המנה אותה אוכלים בבית או במסעדה למספרים שעשויים להיות דמיוניים. במקרה זה, גם ריצה של שעה או הליכה של 3 שעות כנראה לא יקזזו את הקלוריות שהאדם צרך באותה ארוחה. חשוב לזכור שפעילות גופנית לא ממש תורמת לירידה במשקל במידה שהתפריט התזונתי לא מבוקר ומקצועי. הרי התופעה של אנשים העוסקים בפעילות גופנית, אפילו מאומצת, ודווקא מעלים במשקל ואחוזי השומן – שכיחה מאוד. אפילו חלק ממתאמני סבולת מקצועיים כמו אלה המשתתפים בריצות ל- 10 ק"מ, חצי מרתון ואף מרתון (מדובר על מתאמנים ('מן השורה'), סובלים מעודף משקל ואחוזי שומן מעל הממוצע והמומלץ. אחת הסיבות לכך הנה האמונה (המוטעית כמובן) שריצה או פעילות גופנית אחרת תורמת מהותית לירידה במשקל ואחוז השומן. הדבר אמנם נכון, אך חלקית בלבד. כמובן שניתן להשיג תוצאות מצוינות באמצעות ביצוע פעילות גופנית על בסיס קבוע אבל במרבית המקרים בתחרות על הירידה במשקל/עלייה במשקל, התפריט התזונתי 'ינצח' את האימון הגופני. ברור מאליו שגם אימון ריצה בו נעשה שימוש ב- 550 קלוריות לא יועיל לירידה במשקל ואחוזי השומן אם לאחריו המתאמן אכל סלט עוף עם ירק, חופן בוטנים, ואיך לא – 2 כפות שמן זית וכף רוטב ויניגרט.

בהקשר לזה רק נשאל: מה קל יותר? לרוץ שעה לשרוף 550-700 קק"ל או לחילופין לוותר על שני משולשי פיצה אשר "יתרמו" לנו אף יותר קלוריות.

לסיכום – אין ספק כי שמן זית הוא שמן איכותי ובריא עד מאוד, אולם, חייבים לזכור כי למרות  זאת לא מומלץ לצרוך ממנו עד בלי סוף. האם בזכות היותו בריא היינו לוקחים בקבוק שמן זית ושותים את כולו? התשובה לכך היא ברורה – לא!
שמן זית הוא בריא כשהוא נצרך בכמויות מתונות וסבירות, יש לזכור שהוא עדיין שמן ומכיל כמות קלוריות רבה ואם נצרוך ממנו בכמויות גדולות ומוגזמות הדבר בהחלט יגרום להשמנה, שתגיע עם תחלואה רבה אשר, בסופו של דבר, "תבטל" את האיכויות הבריאותיות הרבות של שמן זה.

 
9.6.2014


ד"ר איתי זיו
www.itaiziv.co.il
סגן מנהל קמפוס שיאים באוניברסיטת ת"א,
מנהל תחום הקורסים למדריכי מועדוני בריאות וכושר






איתי אהרונסון

מישהו לרזות איתו – דיאטן קליני וספורט.
דיאטן קליני וספורט ואיש חינוך גופני בעל תואר ראשון ושני בחינוך גופני ותואר ראשון במדעי התזונה.  חבר עמותת עתיד – עמותת הדיאטנים בישראל.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג