טבילת אש: הופעת הבכורה של הטריאתלט אליסטר בראונלי באיש ברזל

מצד אחד הוא חזר למרחק האולימפי אחרי טבילת אש מוצלחת במיוחד בחצי איש ברזל, מצד שני הוא יתחרה בשבוע הבא למרחק איש ברזל באירלנד. אז מה הכיוון שלו: טוקיו 2020 או קונה?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אליסטר בראונלי, אחד הטריאתלטים הגדולים בכל הזמנים, יעשה את הופעת הבכורה שלו בתחרות איש ברזל בתחרות קטנה בקורק, אירלנד ב-23 ביוני, כשהוא גם המועמד המוביל לנצח בתחרות. בראונלי הוא האדם היחיד עד היום שמחזיק ב 2 מדליות זהב אולימפיות בטריאתלון (מלונדון וריו). בסבב הטריאתלון העולמי הוא התחיל 70 תחרויות, לקח 49 פודיומים וניצח 37 פעמים. אם הוא אכן יחליט להמשיך במרחקים הארוכים זה ימשיך מגמה של מעבר טריאתלטים מהמרחקים הקצרים לתחרויות איש ברזל.

אליסטר בראונלי טריאתלט בריטי

עוד לא ברור לאיזה כיוון הוא הולך בכלל. אליסטר בראונלי | צילום: Diego Baravelli

מה יהיה עם האליפות בקונה?

ראינו את זה בשנה שעברה עם אחת ההופעות שכולם חיכו לה של חאבייר גומז. הספרדי החליט לחזור למרחק האולימפי במרדף אחרי מדליית הזהב הנחשקת אחרי הופעה מאכזבת מבחינתו בקונה. בראונלי לעומתו עדיין לא החליט אם לנסות ולהתחרות בקונה השנה או האם לנסות ולצבור ניקוד אולימפי ולהגיע למשחקים האולימפיים בפעם הרביעית בניסיון לקחת זהב שלישי

אם בראונלי אכן יבחר ללכת לקונה, אנו עשויים לראות שוב התמודדות שלו ראש בראש מול יאן פרודנו בשחזור אליפות העולם בחצי איש ברזל מספטמבר 2018 שהייתה הפגנת יכולות מדהימה של מספר ספורטאים ואחת התחרויות הכי מרתקות לצפייה.

כל העיניים היו נשואות לתחרות בדרום אפריקה אחרי שבראונלי הוכיח יכולות מדהימות בחצי המרחק כבר ב-2017 בחצי איש ברזל בסנט ג'ורג כשסיים ראשון לפני: ליאונל סנדרס, סבסטיאן קינלה וטים דון, מהשמות הגדולים ביותר בתחום. הוא עשה זאת בסטייל עם רכיבה של 2:01 שע' על מסלול עם לא מעט גבעות (כשהוא מסיים עם התוצאה השנייה הכי מהירה בכל אחד מהמקצועות, שניות בודדות מהראשון כשעל הדרך הוא רוכב מהר מקינלה, קמרון וורף ששבר את שיא המסלול ברכיבה בקונה כמה חודשים אחר כך, וטים דון) ומסיים עם חצי מרתון של פחות מ 1:15 שע' כשבראיון אחרי התחרות סיפר שכשהבין שהוא מוביל בכמה דקות הוא החליט לשמור על הרגליים ולהוריד קצב בריצה.

האם יבחר ללכת לקונה? | צילום: André Motta

ממשיך להפגין יכולת

בפברואר 2018 הוא המשיך בהפגנת היכולות הזאת וניצח בחצי איש ברזל דובאי עם רכיבה של 1:58:50 שע' (90 ק"מ במהירות ממוצעת של 45.5 קמ"ש כשהוא רוכב כ-4 דקות מהר מהרכיבה הכי מהירה אחריו) וחצי מרתון של פחות מ-1:10 שע'. הוא סיים במרחק של כדקה מהזמן הכי מהיר שנקבע אי פעם בתחרות חצי איש ברזל עד אז.

באליפות העולם בחצי איש ברזל בספטמבר 2018 נפגשו הכוכבים הגדולים למלחמה על תואר אלוף העולם כשיש תחרות בין הנציגים של המרחק הקצר לארוך במרחק הבינוני לראות מי המהיר מכולם. בתחרות הזאת ראינו ראש בראש את חאבייר גומז, אחד הטריאתלטים המעוטרים ביותר בהיסטוריה עם 5 אליפויות הסבב (ועוד 4 פעמים מקום השני), אלוף אירופה בטריאתלון 4 פעמים (ועוד פעם מקום השני), אלוף העולם בטריאתלון Xterra (טריאתלון שטח), פעמיים אלוף עולם בחצי איש ברזל (ועוד פעמיים מקום 3) ומחזיק מדליית הכסף בטריאתלון מלונדון 2012 (עם הפסד לבראונלי).

מולו עמד יאן פרודנו, שניצח באליפות העולם בקונה הוואי פעמיים, מחזיק התוצאה המהירה אי פעם למרחק איש ברזל (רוט 2016), מחזיק מדליית זהב אולימפית בטריאתלון מבייג'ינג 2008 כשעל הדרך למדליה הוא מנצח בספרינט מרובע מאות מטרים לסיום את גומז שמסיים רביעי (בראונלי מסיים במקום ה 12). כשמול שניהם ניצב אחד מענקי הטריאתלון בכל הזמנים בראונלי.

חאבייר גומז טריאתלט ספרדי

הוא כבר החליט לחזור למשחקים האולימפיים. חאבייר גומז | צילום: Nicola Pfund

לגומז אין נקודות חולשה, אבל הוא שחיין ורץ מדהים ולכן אם לתקוף אותו זה בלי ספק ברכיבה וכל המתחרים סביבו ידעו זאת. אחרי שבראונלי תקף המון במהלך הרכיבה, כפי שהוא רגיל במרחק האולימפי, ובניסיון לפתוח פער על פרודנו וגומז ללא הצלחה הם הגיעו להכרעה בריצה. התחרות הזאת נגמרה עם תוצאות חצי מרתון מטורפות כשפרודנו סיים עם 1:06:33 שע' (קצב ממוצע של 3:09 לק"מ אחרי רכיבה קשה במיוחד!), בראונלי סיים אחריו עם 1:07:39 שע' וגומז סגר את הפודיום בתוצאה של 1:08:15 שע'.

אמנם המסלול היה קצר במקצת אבל אלו קצבים שאנו רגילים לראות במרחקים הקצרים ולא ראינו בעבר בחצי איש ברזל. זאת הייתה אחת התחרויות הכי מהנות לצפייה בשנים האחרונות. התחרות הזאת הוציאה משלושתם המון ושלושתם המשיכו לתקופה פחות מוצלחת: בראנולי ופרודנו סיימו את השנה עם פציעות (כשפרודנו עד אז הוא המועמד המוביל לנצח בקונה) וגומז סיים את אליפות העולם בקונה במקום ה-11 עם ביצוע מאכזב מבחינתו.

יכול להיות שאם בראונלי היה מחלק את הכוחות שלו קצת אחרת גם התוצאה הסופית הייתה אחרת אבל כזה הוא, התקפי שאוהב לדחוף מההתחלה ולהכריח את כל המתחרים האחרים לעבוד קשה כדי להישאר אתו. זה חלק ממה שהופך אותו לכל כך מרתק לצפייה.

מגמה של ירידת גיל המנצחים

מאז הניצחון של קרייג אלכסנדר בקונה 2011 בגיל 38 אנחנו רואים מגמה של ירידת גיל המנצחים בקונה כשגילאי המנצחים מאז היו: 31, 34, 30, 34, 35 31 ו-32. זה אומר שאם בראונלי יבחר ללכת למשחקים האולימפיים בטוקיו הוא יוכל להתחרות בקונה רק ב-2021 כשיהיה בן 33. הגבר האחרון שהצליח לנצח בקונה כבר בניסיון הראשון היה לוק ואן לירד ב-1996 (קריסי וולינגטון עשתה זאת ב-2007 בנשים). מאז המנצח בקונה תמיד היה צריך להתחרות שם לפחות פעם אחת לפני שהצליח לעמוד בראש הפודיום.

עוד שאלה חשובה היא מה יהיה המצב הגופני של בראונלי. אחרי כל כך הרבה שנים שבהן הוא דוחף את עצמו לקצה לא בטוח שהוא יוכל להמשיך להתחרות באותה הרמה עוד הרבה. סיימון לסינג לדוגמה שלט ביד רמה בשנות ה-90 בסבב הטריאתלון העולמי כשזכה ב-5 אליפות הסבב, אבל כשהחליט לעלות למרחקי איש הברזל הוא כבר היה שחוק מנטלית ופיזית, גרר פציעות ולא הצליח להשיג כמעט שום הישג משמעותי (למעט שיא מסלול אחד). בדרך כלל לוקח לספורטאים זמן להבשיל במרחקים הארוכים וסביר להניח שאם גומז היה נשאר עוד גם הוא היה מבשיל לאיש ברזל מדהים (עד כמה שאפשר בכלל להגיד שההופעות שלו לא היו מרשימות). זה אומר שאם בראונלי יבחר להשתתף בטוקיו יכול להיות שאחר כך כבר יהיה מאוחר מדי כדי לנצח גם בקונה.

אין לבראונלי נקודות חולשה בשלושת הענפים. החולשה שלו היא הנטייה להיפצע וזה שהוא פחות אוהב להתחרות בחום ובלחות. מצד שני יש לו יכולת מדהימה להגיע לשיא בדיוק בזמן הנכון כמו בשתי האולימפיאדות האחרונות כשהוא תיפקד מדהים בתנאי חום ולחות לא קלים.

יאן פרודנו שיאן העולם בטריאתלון למרחק איש ברזל

הוא בכל מקרה ימתין בקונה. יאן פרודנו | צילום: moko1998

בניגוד לגומז שבחר לעשות את הופעת הבכורה שלו באיש ברזל באחת התחרויות עם שדה המתחרים הכי חזק שנה שעברה בקיירנס אוסטרליה, בראונלי בחר בתחרות קטנה באירלנד וגם את זה הוא הודיע רק לפני כשבועיים כשלא ברור כמה הכנה ספציפית הוא עשה למרחק תוך כדי שהוא צובר נקודות ומתחרה במרחק האולימפי. כרגע הוא גם רשום לתחרות למרחק אולימפי בהמבורג בתחילת יולי. לטענתו הוא בעצמו עדיין לא החליט מה הוא מעדיף, האם להמשיך לאליפות העולם בקונה או למשחקים האולימפיים.

לכל כיוון שהוא יחליט ללכת ההחלטה צריכה להתקבל בקרוב מאוד. בסקר באתר Slowtwitch, שישים אחוז מהקוראים העדיפו שהוא ילך לקונה אבל אין ספק שעם מתחרה כמוהו, כל החלטה שהוא יקבל בין אם להתחרות בגומז בטוקיו או בפרודנו בקונה תהיה מרתקת ותשנה את חוקי המשחק – לא משנה המרחק.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג