חריץ בחוואר – מדבר יהודה וים המלח

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:אלי סט



מפת המסלול המלאה בשוונג-מאפ

חריץ בחוואר – בשורות טובות
בדצמבר 2005 פרסמנו את הטיול ב"שוונג" ורבים באו לטייל באזור המיוחד הזה. במרץ 2006 התחילו להגיע ידיעות כי הפקוח של רשות שמורות הטבע אינו מאפשר לטייל ב"חריץ".
ידענו בברור שמסלול הטיול "כשר כמעט למהדרין". שכשהוא עובר בשמורה הוא על דרך מסומש"ת, למעט קטע שאינו עולה על 300 מ’ בו ה"חריץ" עובר בשמורת טבע.
ברור לעומק, עם פקחי הרשות, התקיים ברוח טובה ומתוך רצון טוב. אין לי ספק כי לרשות יש אינטרס לאפשר לרוכבי האופניים להכנס לשמורות ולא רק על דרכי רכב, ואנשיה פועלים למסד את הסוגיה.
עד שהנושא יבוא על פתרונו עלינו הרוכבים ועליהם נוטרי השמורות לגלות הבנה גם לצרכי האחר.

במסגרת זו נתנו לי להבין שלא יפריעו למי שיטייל ב"חריץ" על פי המתווה המדוייק של הטיול במלואו ויוליך את אופניו רגלית, בקטע של מעבר ה"חריץ" בשמורה. (בין נ.צ. 18380402 ועד נ.צ 18350400).

אבל, ואני מצדיק אותם לחלוטין, הם כן יפריעו למי שיכנס לשמורה ויהפוך אותה לשטח קפיצות ובחינת עבירות וגם למי שאיבד את דרכו והוא חוצה שמורה בצורה בלתי מבוקרת. אלה גם אלה, כבר גרמו נזקים לטבע.
נדמה לנו, רוכבי האופניים, שבגלל שהגלגל שלנו דק הוא לא מזיק. הוא כן ! על אחת כמה וכמה כאשר רוכבים בקבוצה גדולה. וצריך לזכור, גם אם אנו מלאי רצון טוב, לעתים אנחנו אפילו לא מבחינים בטבע, כי איך נבחין במחילות של שממית מדברית או אפילו של חרדון צב ואיך נבחין בביצים המוסוות של הכרוון אותן הוא מטיל בגומה בחול.
לא נבחין אבל גלגל האופניים יכול להגיע ולהרוס. לכן החוק פשוט: בשמורות טבע מותר לדווש רק בדרכים מסומשו"ת.

טיול נעים

ושוב סתיו ושוב מעבירים את מוקד הפעילות למקומות בהם הגשם לא מפריע לטייל, בעיקר לנגב. לעתים קשה לנו לתפוס איזה אוצר יש לנו: שלג בצפון ומדבר בדרום. האירופאים, למשל, הרוצים לטייל במדבר, צריכים לטוס לארץ שיש בה מדבר. בארצות אלה, בדרך כלל התשתית התיירותית אינה מפותחת ומסובך לטייל במדבריות שלהן. ולנו. שעתיים נסיעה מתל אביב מדבר מגוון בתופעות טבע שאין דומה להן – המכתשים, מפרץ אילת על פלאי הצלילה שבו והמקום הנמוך בעולם – ים-המלח על נופיו המפוסלים. אין פלא שנחל פרצים ונחל סדום הם כבר מזמן נכסי צאן ברזל של טיולי האופניים. הפעם נטייל בחלקת החוואר שבין נחל צין לנחל אמציהו, שבה ואדיות קטנים – חריצים בחוואר, שאורכם מגיע ל- 10 ק"מ ויותר.

חריץ בחוואר

"חריץ בחוואר" הוא טיול מעגלי בכיכר דרום ים-המלח. מהכניסה למושב "עין-תמר" יוצאים צפונה על כביש הגישה, אחרי כקילומטר וחצי פונים לדרום-מערב, ונכנסים לואדי צר המוביל אותנו עד כביש הערבה. פונים שמאלה (דרום-מערב) בדרך עפר מקבילה לכביש ואחרי כ- 600 מ’ פונים שמאלה (דרום) לדרך משולטת לנחל אביה. מדוושים במורד הנחל עד שפכו לנחל אמציהו, פונים שמאלה (צפון-מזרח), מדוושים במורד נחל אמציהו ומשלימים בעין-תמר 29 ק"מ של הרפתקה בנופי חוואר הלשון. הניווט לא ממש מסובך והטיול כולו שטוח אולם לא קל, בעיקר הדיווש הממושך בשביל לא שביל, בערוץ החריץ, שבחציו הראשון של הטיול ומשטר הרוחות בחציו השני, שהרבה פעמים תפגשו בו רוח פנים.
תודה לעוזי ברק מנאות-הכיכר על עזרתו. לעוזי צימרים בהם הוא מארח רוכבים המעונינים לטייל בסביבה. עוזי עצמו, רוכב ותיק ועצתו, באשר למסלולים בסביבה, לא תסולא בפז.



שעשועים בחריצי החוואר

אזור:    כיכר דרום ים-המלח
נקודת מוצא:    עין-תמר
מפות סימון שבילים :
דרום מדבר יהודה וים המלח (מס’ 14)
עונה מומלצת :    סתיו חורף ואביב
אורך מסלול :    29 ק"מ
רווח אנכי מירבי:    200 מטרים
רמת קושי:    קל-בינוני
זהירות:    לפני יציאה לאזור בודקים הטב תחזית מזג האויר, כדי שלא יתפסו אותנו שיטפונות

איך מגיעים?

נוסעים על כביש מס’ 90 לדרום ים המלח, פונים לכביש מס’ 2499, והוא כביש הגישה לנאות הכיכר. אחרי כ- 7 ק"מ מושב "עין-תמר". חונים, מכינים את האופניים והציוד, לא שוכחים מים, אבוב חליפי, כלי תיקון וטלפון סלולארי. חובשים קסדה ויוצאים לדרך. ביציאה מהמושב לכביש הגישה מאפסים את מד המרחק פה נקודת המוצא

   
0.0 KM 
 
 
 

מנקודת המוצא בנ.צ. 18510391, רום 365 (-) מ’ תחת פני הים יוצאים צפונה על כביש הגישה.



הכניסה לחריץ

   
1.7 KM 
  
 
 

בנ.צ. 18460471, רום 365 (-) מ’ כ- 100 מ’ דרומית לאנדרטה "יד לידידיה אשר", שבצד הכביש, פתח ואדי (ראה צילום). נכנסים לואדי (מערב). הקטע הראשון של הערוץ מוצף מים ולכן מדוושים משמאל (דרום) לערוץ. אחרי כ- 600 מ’ כבר ניתן לדווש בערוץ, בשביל לא שביל, וזו הבחירה המומלצת לאורך כל הנחל גם כדי להיות בטוחים בניווט וגם משום שמחוץ לערוץ תשתית רכה, שאינה מאפשרת נסיעה רצופה ללא שקיעה.
* מתחילת הדיווש בואדי ועד סופו ליד כביש הערבה, מקפידים להשאר בערוץ הראשי. הערוץ הראשי תמיד נמוך יותר מערוצים שנשפכים אליו ולכן, בדרך כלל, השפך מאופיין במדרגה.



על פני הואדי הזה חולפים ולא נכנסים

   
6.7 KM 
  
 
 

בנ.צ. 18180381, רום 250 (-) מ’ מסעף ואדיות. ממשיכים בשמאלי (דרומה), שהוא הראשי ולא נכנסים לואדי הנראה בצילום. מסעף זה הוא מהמועדים לטעות, שימו לב.* טעיתם, לא נורא! אפשר לחזור לכביש הגישה לעין-תמר על פי עקבות האופניים שלכם. אם אתם נחושים להמשיך בהרפתקה קחו אזימוט ופלסו דרככם מערבה, בערוצים או במישורים הגבוהים שבינהם, אם תשמרו על הכיוון, בסופו של דבר תגיעו לכביש הערבה.



מדוושים בערוץ

   
8.6 KM 
  
  
 

בנ.צ. 18140371, רום 240 (-) מ’ מסעף ואדיות במקום שהערוץ הראשי עושה עיקול כפול (S). פונים ימינה (צפון), מקפידים להשאר בערוץ הראשי, שעד מהרה מתעקל שוב שמאלה (לדרום מערב).
מק"מ 10.0 בקרוב, הנוף נפתח. מקפידים באדיקות להשאר בערוץ הראשי ובכל מסעף שמעורר סימני שאלה בוחרים בשמאלי.

   
15.0 KM 
  
  
 

בנ.צ. 17710369, רום 190 (-) מ’ מסעף לפני כביש הערבה. פונים שמאלה (דרום-מערב), לדרך עפר עולרדת לאורך קו חשמל.



בנחל אמציהו

   
15.6 KM 
  
  
 
 

בנ.צ. 17660366, רום 190 (-) מ’ מסעף משולט. פונים שמאלה (דרום), לפי השלט, לדרך עפר מסומש"ת שחור, המובילה במורד נחל אביה.

  
21.5 KM 
   
   
 
 

בנ.צ. 18090355, רום 220 (-) מ’ מסעף ואדיות. פונים שמאלה (לצפון מזרח) לנחל אמציהו ומדושים במורדו.

   
28.5 KM 
   
סיום    


הגדל מפה

מפת המסלול המלאה בשוונג-מאפ

טיול נעים.

לרכישת ספרי הטיולים של אלי סט

יום טיול באופניים – ועוד יום טיול באופניים וגם ספרו החדש של אלי סטי טיול משפחתי באופני הרים – מסלולי רכיבה למשפחות


עכשיו במחיר מיוחד לחברי האתר


לרכישת מפות סימון שבילים של כל הארץ, ערכות מלאות, מפות בודדות או מפות ממוחשבות



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג